Jump to content
Tuesday 21 September 2021

Paul_Schtek

Medlemmar
  • Content Count

    71
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

About Paul_Schtek

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kolla om den är sötvattenkyld eller om sjövatten cirkulerar direkt genom motorn. Då rostat den mycket lättare.
  2. Man behöver nog kompromissa ner något på antingen storlek, fart eller årgång för att komma ner under 200 tusen.
  3. Om du har möjlighet så testa att skrapa. Då märker man ju hur illa det sitter. Bor du i nån större sötvattenstad kan man ju kolla runt med olika båtklubbar o marinor om det finns lediga landplatser och om det är flera som ska blästra, och om man får någon slags mängdrabatt.
  4. Är det där kölens bakkant? Där sitter min dyvikan iaf, på samma sätt fast en såndär som nyss länkades. Lite onödig broms iom den där öglan. Eller är öglan till för att man snabbt, om man har ett rep i den, ska kunna dra ur proppen o sänka båten om man blir bordad av pirater? 🤔
  5. Vilket raskt för oss in på ämnet om det är klokt eller inte att ens ha en brytare mellan motorn o batteri. Jag har ett skiljerelä mellan batteribankerna men ingen brytare. Då kan jag inte klanta till den saken iaf.
  6. Man kan ju testa genom att köra befintlig motor på halvfart, det blir väl ungefär 40 hk effekt, lite mindre kanske. Och antagligen plogande.
  7. 5 hk per ton båt för puttringsfart, så antagligen räcker det med typ 6 hk om jag killgissar rätt att din båt inte väger mer än ett ton. Fast det går väl knappt att få till fjärreglage o ratt på en så liten motor så det kanske behöver bli 15 ändå.
  8. Bästa lösningen är nog att flytta ut till någon skärgårdsö, så du får både nära till båten och ostörda vikar 🙂
  9. För att driva båten i deplacerande hastighet, 11 knop ungefär, bör det krävas ungefär 45 hk. Om man får tro formeln 5 hk per ton båt, som ofta används för segelbåtar och snipor. Så ja, båten är ordentligt motoriserad. Det här säger också en del om hur enorm skillnad det är på bränsleförbrukningen för båtar att åka långsamt eller att åka fort.
  10. Ingen aning tyvärr, men Ryds kanske kan svara på frågan.
  11. Den där divynecell-offerten, var det nån slags special-firma? Blir det sådär dyrt även om man köper från t ex Watski?
  12. Jag tycker det låter som att du är klar. 2 lager epoxi blir väl bra om du har den på trailer. jag har båten i sötvatten hela sommaren med bara epoxigrund, utan bottenfärg och det funkar utan problem. Blir bara skitigt.
  13. Paul_Schtek

    Boktips?

    Pionjär på de sju haven : den osannolika historien om den första världsomseglingen under svensk flagg och andra äventyr https://www.bokus.com/bok/9789163922855/pionjar-pa-de-sju-haven-den-osannolika-historien-om-den-forsta-varldsomseglingen-under-svensk-flagg-och-andra-aventyr/ Det är lite Pippis pappa över det hela. Men tyvärr också rätt mycket logg över hur mycket smör som lastas och till vilket pris.
  14. https://www.fiskesnack.com/forum/fiskebåtar-och-fiskekajaker/allmänt-om-fiskebåtar-och-fiskekajaker/147563-renovering-av-ryds-hajen-första-båten Här kanske finns något matnyttigt. Man kan inte se akterspegeln inifrån - eller knacka sig fram till hur långt ut det är förstärkt? Om man får hänga på såpass stor motor som 65 hk gissar jag att hela akterspegeln är sandwich-laminerad.
  15. Man kan ju räkna tidsbesparingen det innebär jämfört med pengarna det kostar att skaffa. Hur många gånger per år ankrar du och hur många minuter tar det att för hand lyfta upp ankaret? Om kostnaden är upp emot 50 000 handlar det nog om en rätt dyr timpeng. Å andra sidan är ju båtliv alltid att slänga pengar i sjön.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy