Jump to content
Tuesday 23 April 2024

danielsan123

Medlemmar
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About danielsan123

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Känns troligt att det är denna jag fått (22mm). https://varmarcenter.se/tillbehor/avgassystem/webasto-avgasljuddampare-io-22-mm/
  2. Avgasslangen till höger är inte Kinaorginal. Denna på bilden här är orginal.
  3. Hej! Nu har jag inte tillgång till prylarna eller båten där jag sitter. Men som inringat på bild med rött så är det samma dimensioner (24mm) på både avgasljuddämparen som på värmare och avgasgenomföring och jag kan således inte trä avgasslangen över varken värmaren eller avgas
  4. Hej! Köpte en sats begagnad (men aldrig monterad) kinavärmare. En riktig avgasgenomföring och avgasrör ingick. Efter att ha slitit med att får bort sika halva helgen och gjort skrovgenomföring för avgaser så inser jag att slangen till avgasröret är exakt samma ytterdimension som utblåset till värmaren och avgasgenomföringen. 24 mm. Delarna passar således inte 😞 . Finns det några bra muffar att skaffa? Kikade på 25 mm (innerdiameter) förstärkt silikonslang som skall klara 180 grader. Men jag är kluven. 24 mm känns ju ganska standard när man söker runt. Orginaldelen från Kina passar. Hur kommer jag bäst vidare? MVH Daniel
  5. Tack IngemarE för utförliga svar! Uppskattas! Ska ringa Garmin imorgon och redogöra för mina felsökningar. Har kostat på mig ganska mycket i form av elmateriel i detta felsökandet och mycket tid. Fiskesäsongen är på topp just nu så sitta fast med elfel är jobbigt just nu 😕
  6. Tydligt kunde jag inse att när vhfantennens kabel närmar sig ekolodsgivarkabeln drar störningarna igång. Drog på en värmeisolerande kabelstrumpa över givaren. Efter det blev det sämre. Dock nästan bara kanal 72 som störs. Nu ligger kabeln fritt 3 dec men ändå sämre mot innan.
  7. Har två plottrar med ekolod i båten. Dessa har stört varandra sedan installation för drygt ett år sedan. För någon månad sedan började även VHF´n störas enormt av, iaf den ena plottern. Har ett Garmin Ultra 92SV. Så snart jag slår på strömmen till denna börjar det spraka i den fasta VHF´n. Började riva ut det mesta av elen och kontaktera om på nytt (smätlimskontakter) och byta ut kablage som såg oxiderad ut samt ta bort den gamla sockerbiten som fungerade som central. Skaffade också en ny jordplint istället för allt på en skruv. Började ansluta ett instrument i taget. Först VHF och sedan garminplottern. Allt annat utkopplat. Plockat bort all gammal jord och testar på en ny tillfällig jordkabel. Samma visa. Så fort plottern startas skapas störning i VHF. Testade att ansluta instrumenten direkt utan att passera säkringspanelen (som är relativt ny). Samma problem fortsatt. Vad kan orsaka störningarna? Känns som jag eliminerat det mesta. VHF-antennens kabel går förvisso alltjämt nära strömkablaget fram till Garminplottern. Tänkte skaffa ett litet mcbatteri idag och testa ansluta dem till varsitt batteri för att ytterligare ringa in ev problem. Kan huvudbrytaren påverka på något sätt förutom att bryta/slå på elen?
  8. Har en matning av plus från huvudbrytare till förbrukare. Min säkringspanel är uppdelad i två så jag behöver dela upp plus. Försöker skarva allt med skarvhylsor med smältlim. Köpte dessa på Biltema men känns tveksamt att kunna skarva en plus till två med sådan och få den tät.
  9. Tack för det tipset. Printade faktiskt ett par pluggar i TPU för ändamålet. Den ena något mjukare än den andra. Dock ganska hårda bägge två. Lite svårt att få dem att sitta på plats men självtrycket löser nog det av sig självt kanske. Ska printa ett par till om jag får loss all tpu som fastnat i skrivaren. Inte en optimal skrivare för mjuk filament den jag har. Men några stycken och en klubba att dra dit dem med så har man nog löst värsta scenariot 🙂
  10. Nu är jag igång med länsfrågor igen. Har skaffat en elektrisk länspump som skall installeras när det blir snällare väder att greja med båten. Har idag vad jag kallar regnläns. Två öppna hål i sittbrunnen. Har använt båten två år men klurar på detta med säkerheten. Då jag fiskar så är jag även ute denna tiden på året. Eftersom regnlänsen sitter högre än vattenlinjen fungerar allt bra. Men jag tänker som så att om jag går på en stock eller får en läcka i under vattenlinjen så kommer båten bli allt tyngre och jag antar man kan riskera att regnlänsen då skulle kunna hamna under vattenlinjen. Då kan det gå fort. Finns inga backventiler utan det är ca 50 mm stora genomgående hål. Är detta egentligen så bra? Använder alltid flytväst eller torrdräkt beroende på årstid. Röksignaler, VHF bla. Försöker ha säklerhet i baktanke men just detta med regnlänsen blir jag inte klok på. Åtminstone inte i händelse av att jag skulle ta in vatten. Kanske svårt att se på bild men det finns ingen (och har aldrig funnits tror jag) någon gummiflärp eller dylik för att hindra vattnet utanför att ta sig in. Hjälp mig förstå att det är som det skall alternativt berätta vad jag bör göra 🙂
  11. Tack för bra svar! Jag har båten på trailer mellan turerna. Primära syftet med en länspump är vid plötslig skada och båten tar in vatten. Vore trevligt om man kunde tjäna lite tid och ta sig i hamn. Men tänker då också att det kanske är dumt att lita på en elektrisk pump? Kan ju lätt fela med elektroniken. Nackdelen med manuella redskap (pump, hink) är det kräver aktiv handling. Vore bra om man kunde fokusera på att ev hitta läckan, plocka ihop fiskeutrustningen, ta sig i hamn istället för att pumpa eller ösa. Å andra sidan kanske som någon/några sagt att "en rädd man med hink" är det bästa? Har inhandlat en lågprofilare på Biltema https://www.biltema.se/bat/pumpar/lanspumpar/automatisk-lanspump-lag-profil-2000045320?gclid=CjwKCAiAkrWdBhBkEiwAZ9cdcP1JR23YZPI4p6NHi4Qb--KtA07Nn4FZx4Lu-W3wpZgmbjM1YoofzxoCfu4QAvD_BwE och 19mm anslutningsslang. Erfarenheter av den pumpen? Tillräcklig dimension på slangen? Eller skippa allt arbete och fula skrovgenomföringar och ta hinken istället? 😕 Om man kanske istället skulle ha en mobil länspump. Koppla den till kontakt för 12v (cigguttag). Extra lång slang att hänga över relingen. Extra bonus att man kan kasta över den till en annan båt om nöden/olyckan kräver.
  12. Har en Galia 660 WA som idag bara har regnläns. Funderar på att skaffa en mekanisk läns i händelse av grundstöttning eller dylikt och vatten måste pumpas ur kölsvinet. Är extremt trångt och den fasta tanken om ca 180 liter äter upp allt utrymme under durk. Har en liten inspektionslucka i motorbrunn där jag ev kan få plats med en länspump. Någon med Galia 660 wa (eller 630 wa) med länspump som har råd om montering och ev vilken pump att köpa? 19 mm eller större slang? ps - ingen som råkar äga en digital kopia på användarmanualen till nämnd båt?
  13. Tack för tips. Första semesterdagen imorgon. Lutar åt att gå på med att köra abnet först och ta en vända med rubbing enligt era förslag. Grovrengöringen har varit mest slitsamt så en vända med rubbing kan jag nog kosta på i arbete. Hård rondell till rubbing och mjuk till polish? När man håller på och sliter - tips på bra produkter som är prisvärda? Köpte Julas märke Kyoaba. Kanske dumsnålt?
  14. Rengör båten. Varit i min ägo i ett år. Tvättat med abnet och sedan båtshampo. Testade att köra lite rubbing på ett begränsat ställe akter ut på babord sida och det tog fram lystern rejält. Har handgnuggat lite med autosol och tagit bort de värsta svarta fläckarna. Eftersom rubbing slipar ned gelcoaten tänkte jag prova att hoppa över det steget. Dels för att spara på gelcoaten men också arbetsmomentet. Tidskrävande. Fortsatte med endast polish och sedan vax på babord sida. Men resultatet blir riktigt flammigt. Är rubbing det enda alternativet att få fram lystern igen? Skrovet är från tidigt 2000. Om jag måste gå på rubbing kan jag köra över vaxningen rakt av? Är väl kanske inte helt kritiskt att den blir spegelblank men det är förstås trevligt.
×
×
  • Create New...