Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
danielsan123

Elbekymmer. Störningar i elektronik

Rekommendera Poster

Har två plottrar med ekolod i båten. Dessa har stört varandra sedan installation för drygt ett år sedan. För någon månad sedan började även VHF´n störas enormt av, iaf den ena plottern. Har ett Garmin Ultra 92SV. Så snart jag slår på strömmen till denna börjar det spraka i den fasta VHF´n. Började riva ut det mesta av elen och kontaktera om på nytt (smätlimskontakter) och byta ut kablage som såg oxiderad ut samt ta bort den gamla sockerbiten som fungerade som central. Skaffade också en ny jordplint istället för allt på en skruv.

 

Började ansluta ett instrument i taget. Först VHF och sedan garminplottern. Allt annat utkopplat. Plockat bort all gammal jord och testar på en ny tillfällig jordkabel. 

Samma visa. Så fort plottern startas skapas störning i VHF. Testade att ansluta instrumenten direkt utan att passera säkringspanelen (som är relativt ny). Samma problem fortsatt.

 

Vad kan orsaka störningarna? Känns som jag eliminerat det mesta. VHF-antennens kabel går förvisso alltjämt nära strömkablaget fram till Garminplottern. 

Tänkte skaffa ett litet mcbatteri idag och testa ansluta dem till varsitt batteri för att ytterligare ringa in ev problem. 

 

Kan huvudbrytaren påverka på något sätt förutom att bryta/slå på elen?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet vet jag att ekolodet kan störa VHF-radion på några av kanalerna., ett frekvent skrapande eller brusande ljud synkront med ekolodets pulser.

Om du har en switchad regulator till solceller kan denna störa VHF och vanlig rundradio.

Två aktiva ekolod kan störa varandra genom att ett eller båda presenterar felaktiga djupangivelser, detta har jag dock inte råkat ut för, men läst om här på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att två ekolod stör varandra är helt naturligt, då de kommer "se" varandras ultraljudspulser i vattnet. Ibland kan det fungera om de har olika frekvens, men ofta är det inte mycket att göra något åt.

 

Att VHF:en blir utstörd beror med största sannolikhet antingen på fel i ekolodsenheterna eller fel på VHF:en.

Det sistnämnda är ganska ovanligt. En dålig antenninstallation brukar heller inte göra apparaten mer störkänslig, bara mer okänslig för de önskade (men ibland också oönskade) signalerna. Men jag skriver "brukar", ibland kan en dålig antenninstallation också få mottagarens ingångssteg att bära sig dumt åt så den blir känslig för "fel" saker"´. Men en modern, väl designad VHF (som är hel) brukar inte bete sig så.

En dålig jordning av apparatens minus resulterar oftast i att apparaten slocknar när man försöker sända. Gör den inte det så duger jorden oftast alldeles utmärkt för mottagning.

 

Att dra om kablar och ordna med jordningar vid VHF-störningar i en båt är sällan en lösning på problemet. Det finns ingen "jord" eller chassie tillräckligt nära och bra i alla fall. Vid dessa höga frekvenser inträffar nämligen första "högfrekvensminimat" på en ansluten kabel efter ungefär 1/4 våglängd. Dvs en halvmeter. Alla åtgärder längre bort än så brukar ha ganska ringa påverkan på radioegenskaperna, eftersom det redan en halvmeter bort i anslutna kablage ser ut som att kabeln var oansluten (ur "högfrekvensperspektiv").

 

Ekolodsenheten har internt en oscillator för att skapa ultraljudspulsen. Denna åtföljs av ett drivsteg för att ge "tryck" i utsignalen.

Ofta har de också en switchad spänningsomvandlare på matningsingången. Rätt designat och med alla komponenter fortfarande i funktion så skall dessa oscillatorer vara stabila och med väl utdämpade övertoner, något som annars skulle kunna höras och störa en VHF-mottagare. Ofta fungerar strömförsörjningskablaget som antenn, där dessa störningar alltså läcker ut "baklänges".

 

Låna en handhållen VHF. Dra ner squelchen (eller sätt den precis på gränsen) och lyssna om även den får ändringar i bruset när ekolodet slås på. Eventuellt kan du behöva flytta runt lite på apparaten för att hitta fenomenet *). Händer det även med denna så kan du i princip utesluta fel på VHF:en.

 

Återstår ekolod/plottern. Eftersom du redan sett till att de har ordentliga spänningsanslutningar så har du gjort vad som krävs. Uppenbarligen spyr de ut radiostörningar som gör dem icke-kompatibla med annan utrustning ombord. Tyvärr är CE-kraven och EMC-bestämmelserna inte tillräckligt tuffa för att helt eliminera risken att utrustning stör VHF även om de uppfyller CE-kraven i sig.

MEN, det finns även krav på att utrustning skall vara utformad för att kunna "samexistera" i avsedd applikation/miljö. Men detta struntar många apparattillverkare i.

Lowrance hade en nätverkshubb i sin HDS-serie som störde. I USA (FCC-kraven) slutade det med att de fick sälja en lite mer påkostad och avstörd design, men i Europa fortsatte man sälja den lilla "störaren". Många med Lowrance HDS-serie har därför haft problem med brus/störningar på vissa VHF-kanaler.

Visst kan man sätta ferriter och försöka avstöra alla kablar alldeles intill ekolodsenheten, men förbättringen blir sannolikt bara marginell.

När du gjort ovanstående och fortfarande har kvar störningar på VHF skulle jag reklamera plotter/ekolod. De har ju garanti kvar, eller hur ?

 

---------------------------------

 

*) Edit: Många tror att lösningen är att lokalisera om prylar eftersom störningar ofta hörs mer eller mindre på olika ställen när man går runt med t ex en handhållen VHF.

Detta är en bedräglig och felaktig uppfattning. Visst verkar störningen öka och minska på olika platser (liksom en svag station kan höras bättre eller man får bättre mobiltäckning om man flyttar sig bara en meter eller så). Men anledningen till det är att signalen studsar, och det i varje punkt finns ett gytter av signaler med olika lång gångväg från sändaren. Det kommer därför i varje punkt vara en signalstyrka som är summan av alla reflekterade signalers faslägen.

En position som kan upplevas som störningsfri kan i verkligheten istället vara kraftigt påverkad av störning, men att det i den punkten kommer två (eller flera) signaler som studsat och reflekterats så den ena av dem är förskjuten en halv våglängd. Dvs i motfas till den andra. Är de då ungefär lika starka kommer de - just i denna punkt - att ta ut varandra och störningen verkar alltså vara väldigt låg där. I verkligheten är det alltså tvärtom....

 

Slutsatsen är alltså att om man har några störningar alls när man flyttar runt radion, så finns ett problem. Spelar ingen roll om de verkar vara svagare eller starkare i olika positioner - om de alls finns så finns också problemet.

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligt kunde jag inse att när vhfantennens kabel närmar sig ekolodsgivarkabeln drar störningarna igång. Drog på en värmeisolerande kabelstrumpa över givaren. Efter det blev det sämre. Dock nästan bara kanal 72 som störs. Nu ligger kabeln fritt 3 dec men ändå sämre mot innan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev danielsan123:

Tydligt kunde jag inse att när vhfantennens kabel närmar sig ekolodsgivarkabeln drar störningarna igång. Drog på en värmeisolerande kabelstrumpa över givaren. Efter det blev det sämre. Dock nästan bara kanal 72 som störs. Nu ligger kabeln fritt 3 dec men ändå sämre mot innan.

Som jag skrev innan är det oftast ingen lösning utan bara att variera problemets storlek att omlokalisera kablagen m.m.. Men att ha dem lite åtskilda istället för att dra dem tillsammans kan dock göra skillnad om ekolodet har dålig design - som du verkar ha märkt. Men då talar vi om att de inte bör buntas tillsammans, är det avstånd på dm skall det inte störa (fenomenet handlar nämligen mer om induktiv/kapacitiv koppling direkt mellan kablarna än "antennverkan").

 

Men att flytta och/eller vidtaga andra åtgärder kan också göra det sämre, se det jag skrev om interferenspunkter. Oavsett så är det oftast konstgjord andning, tyvärr.

 

Just nu må det kanske "bara" vara 72 som störs. Men de frekvensgeneratorer vars övertoner du troligen drabbats av i apparaten är sällan alldeles stabila över tid och temperatur (om de inte deriveras från processorns kristall, förstås). Så den störningen du just nu hör på 72 kan om ett tag vara någon annanstans på VHF-bandet och störa en annan kanal. Kanske 16.

 

Jag hade provat att reklamera ekolodet, även om du lär mötas av fullständig oförståelse och att man "AAAAALDRIG hört talas om några problem innan med den modellen".

Ok, men nu har de det....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev IngemarE:

Som jag skrev innan är det oftast ingen lösning utan bara att variera problemets storlek att omlokalisera kablagen m.m.. Men att ha dem lite åtskilda istället för att dra dem tillsammans kan dock göra skillnad om ekolodet har dålig design - som du verkar ha märkt. Men då talar vi om att de inte bör buntas tillsammans, är det avstånd på dm skall det inte störa (fenomenet handlar nämligen mer om induktiv/kapacitiv koppling direkt mellan kablarna än "antennverkan").

 

Men att flytta och/eller vidtaga andra åtgärder kan också göra det sämre, se det jag skrev om interferenspunkter. Oavsett så är det oftast konstgjord andning, tyvärr.

 

Just nu må det kanske "bara" vara 72 som störs. Men de frekvensgeneratorer vars övertoner du troligen drabbats av i apparaten är sällan alldeles stabila över tid och temperatur (om de inte deriveras från processorns kristall, förstås). Så den störningen du just nu hör på 72 kan om ett tag vara någon annanstans på VHF-bandet och störa en annan kanal. Kanske 16.

 

Jag hade provat att reklamera ekolodet, även om du lär mötas av fullständig oförståelse och att man "AAAAALDRIG hört talas om några problem innan med den modellen".

Ok, men nu har de det....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack IngemarE för utförliga svar! Uppskattas! Ska ringa Garmin imorgon och redogöra för mina felsökningar. Har kostat på mig ganska mycket i form av elmateriel i detta felsökandet och mycket tid. Fiskesäsongen är på topp just nu så sitta fast med elfel är jobbigt just nu 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev danielsan123:

Tack IngemarE för utförliga svar! Uppskattas! Ska ringa Garmin imorgon och redogöra för mina felsökningar. Har kostat på mig ganska mycket i form av elmateriel i detta felsökandet och mycket tid. Fiskesäsongen är på topp just nu så sitta fast med elfel är jobbigt just nu 😕

Garmin kan ge dig råd och tips, men tänk på att varan ska reklameras till säljaren.

 

Räkna inte med att få annat än medlidande för dina utgifter och det uteblivna fisket.

 

Däremot har du rätt till ersättning för transport av varan till säljaren och en del annat.

 

Dokumentera felet tydligt.

I ditt fall skulle jag spela in en kort video som visar att du får störningar när plottern sätts på och att störningarna försvinner när du stänger av plottern.

Det kan också vara bra att fota de delar av installationen där instruktionsboken ställer särskilda krav på installationen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...