Jump to content
Tuesday 18 February 2020

Mr_m

Medlemmar
  • Content Count

    128
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Mr_m

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ingen aning men vild gissning 86-89 någonstans är min gissning. gillar dessa modeller men tycker sov utrymmena känns lite weird. Så pass stora båtar med så begränsade utrymmen till bra sängar. för övrigt är ju den du länkade i mitt tycke väldigt fint skick. Ser ändå rätt modern ut. Samt att den ser väldigt fin ut i gelcoat osv av bilderna att dömma. Dick funderar man ju på vad och hur man skulle lyckas plocka ut en motor ur en sådan här vid strul. För den sitter väl i mitten inne i kabyssen 🙄 /M
  2. Ja det känns som det inte är någon bra idé just nu som du säger. men om man söker lite på boat24 så finns det en hel del båtar till rimliga pengar i både Tyskland och våra grannländer i öst. Men frakten tillkommer ju likväl. jag har kontakter som kan fixa kapell till en rimlig peng även klä om dynor så det är inga problem om det inte är topp frächt iofs. problemet vid import blir väl att om man inte skulle kolla på objektet först är väl skicket på prylarna. Finns ju en hel del saker som kan kosta hur mycket som helst på båtar. Så säkerheten i att köpa i Sverige känns ju ändå övervägande.
  3. Mr_m

    Raka axlar VS Drev?

    Lite så jag resonerar också. Att konservera en motor är väl ingen raketforskning iofs. Men det är ju ett jäkla baltande med glykol, drevsäckar osv. just det momentet är det jag vill slippa genom att kunna dränera ut kylvattnet bara. Borde ju vara bra mycket enklare och att bara blåsa ut det och ev bara kissa pumphuset och förvara inomhus då. med sjövattenkylning på västkusten så bokstavligt talat kan man ju även se hur det äter upp godset. Man får huvudvärk av mindre 😂 /M
  4. Mr_m

    Raka axlar VS Drev?

    Hej. Ja men det tordes bli enklare att bara dränera ut det vattnet i botten av motorn istället för att böka med drevsäck, glykol osv varje höst som jag gör nu. Eller tänker jag fel. Alltså vattnet i systemet som går i motorn är glykolblandat och dränera ut vattnet som kyler värmeväxlaren bara? Ja men det är ju en bagis, jag öppnar idag alla kranar, tar min grov/våtdamsugare som jag byggt en adapter till och låter den stå och gå i 30-45min nere i motor utrymmet. Sen tar jag blåser jag med en ombyggd högtrycksluftpistol ur allt vatten och fukt som kan finnas kvar ur ledningarna och ur varmvattenberedaren. =klart Drevoljan och motoroljan tar ju ingen tid egentligen. Alla motorer har ju enb dränslang som fins under motorn som man bara tar ut bak där bottenpluggen skruvas bort. varmkör och släper ut i en dunk. Men just det momentet funderar jag över på den båt jag tittar på. Motorerna är ju felställda. Vilket kanske inte har någon betydelse i just olje bytet, men impeller. Den hamnar ju bak emot aktern. Känns då som att man skulle få vara en gummi människa för att trycka sig in där. /M
  5. Mr_m

    Raka axlar VS Drev?

    Ok, Det låter ju dock inte så kul iofs. Kan väl inte vara så himla markant skillnad iofs? Eller någon som vet? Hur fungerar det med kylning på motorerna vid axel/vinkelväxel? Finns det inlopp rakt igenom skrovet? Eller är de i regel sötvattenkylda? Inte nog med att jag nu letar båt med axel, jag vill även ha sötvattenkylda spisar för att slippa gå och grunna ihjäl mig för att blocken ska sprängas under vintern då jag förvarar utomhus (eller i lada där det kan gå ner under fryspunkten) Skulle kännas skönt i själen att ha sötvattenkylda motorer med glykol från början (helsystem) /M
  6. Mr_m

    Raka axlar VS Drev?

    Båten jag kikar på har motorerna monterade "felvänt" och med vinkelväxel. Då jag är helt grön på detta med axel, backslag, vinkelväxel så har jag försökt läsa på och inser att en vinkelväxel inte heller är gratis vid ras eller problem. Då spisarna måste lyftas ur för åtgärd av vinkelväxel som nu är fallet. Motorerna har inte gått många timmar, men det bevisar ju inte att vinkelväxlarna inte gått mer. Dock borde de väl setts över när man slängde i nya spisar. Antar jag? Vad finns det för risker och nackdelar med att köpa en båt med vinkelväxel kontra en med riktiga raka axlar? Blir det mer översyn och service? Krångligare service osv? Vill ta reda på så mycket som möjligt innan ett ev köp då det handlar om en hel del pesetas i slutet. Bör man ta in en besiktningsman som ser över då främst motorer och vinkelväxlar? för att säkerställa framtida problem under några år. /M
  7. Mr_m

    Raka axlar VS Drev?

    Tack @Georg_Ohm @tugge @Olleman82 @Hybro för riktigt bra och konstruktiva svar i tråden. Håller med med drev. Mycket att pilla med när det blir några år på nacken, har just nu bytt ut stödlager, styrtapp, växelwire, bälgar, kylslang/oljeslang osv osv både dyrt och tidskrävande. Därav riktar jag mina blickar emot axlar. Känns tryggt och som ni säger upplever jag det själv vid körning av wake båten, att det går rakt och stabilt. min fasa är ju dock att man ska knäcka ett roder. Ser klent ut när man tittar. Samt att det känns väldigt oskyddat med propparna. Men det är väl en vanesak kan jag tänka mig. Nu efter era svar ser jag egentligen bara fördelar (förutom bränsle ekonomin) iofs kör jag idag en Bensin V8 med bravo III och kan väl säga med sommarns facit i hand, att man behöver väl inte gå i 30 knop med familjen vart man än ska. Blev ett dyrt bensin konto sommarn 2019 😂 Kommer helt klart ge axelbåtarna en chans vid nästa köp. Kanske till och med ett prio. /M
  8. Hej på er Sökte lite här på forumet och hittade lite info ang raka axlar och drev. Och det säger ju sig självt att drev kostar att underhålla och ifall det rasar och måste bytas. Men det lär ju inte vara gratis att byta genomföring på en axel heller (eller backslag). Men till min största fundering. Hur beter sig en båt med dubbla raka axlar kontra en med dubbla drev? Jag har kört en hel del wake båt med axel och roder, men aldrig någon med dubbla axlar. Går dem djupare?, blir det bökigare om det är grunt (borde bli) fast ett drev går ju inte tilta upp hur mycket som helst i drivläget iofs. Är det lättare att sabba motorn vid ev grundstötning? Hur känsliga är roderna? Blir båten tystare med axlar? Bränsleförbrukningen har jag läst mig till att den ligger 30% högre med axlar (låter väldigt mycket enl mig) Vad är fördel och nackdel med en båt som det sitter raka axlar i? Mina frågor bygger på att jag kollat på en del båtar för eget intresse av ägande till sommarn som har just axlar. Men blir lite kluven av allt man läser. Så hit me du som kör en båt eller har haft en, och kan ge ditt inspel. /M
  9. Såg den. Ser fin ut men är lite skeptisk till båt med fly bridge. Känns som att det ytterligare finns saker som kan strula. sen framgår inte årsmodell, och jag blir inte klok på hur "sängarna" kojerna är utspridda? Finns det bara en fast plats? men ser fin ut fast man ser att den har ett x antal år på nacken.
  10. Man får väl helt enkelt vänta några månader till. Man börjar ju känna lite små panik nu. Då man vill ha allt klart inför säsongen och få en bra semester med familjen. Och gärna hunnit sig lära känna den ev nya båten 😄
  11. Ja tyvärr är ju kronan körd i botten och dollarn står nu rätt högt vilket påverkar. har du någon aning om vad frakten ligger på för en 30-33ft på 5-6ton? Hittar ingen bra sida eller info kring detta? att dynor osv kan vara slut är rätt lätt åtgärdat då jag har lite kontakter på fronten där de skulle kunna klä om dem för en bra slant.
  12. Haha oj ska aldrig göra om misstaget igen . Men förövrigt så heter det ju midcabin på Engelska = mitt kabin, Koj är väl ett försvenskat ord egentligen men finns på engelska "berth" med modellerna när man söker = Powerboats med midcabin. Aja hur som helst så går letandet vidare
  13. Den är lite för liten, vill gärna upp något snäpp till. Så man får en fast dubbelsäng fram och en Soffa nere i kabinen som man skulle kunna bädda åt gäster. Men bavarian är fina båtar. Har sett att det funnits Bavaria 330 sport för dessa pengar tidigare men just nu dött.
  14. Har sett flertalet Bavaria, Cranchi, Windy med några år på nacken inom det pris spannet. Men de försvinner snabbt. Kollar man boat24 så finns det en hel del i södra Europa. Dock får man väl pynta 100-150K i transport som ska läggas på. Verkar som sagt väldigt dött på beg marknaden i Norden rent generellt. USA verkar krylla med båtar men känns väldigt meckigt att ta hem en därifrån. Men hade absolut varit kul att testa för att ha gjort det. Man kanske får blodad tand och lyckas finansiera sitt båtägande därigenom om man byter och köper till bra priser.
  15. Tack för tipsen. Ne just nu verkar det helt dött på svenska beg marknaden. I slutet av förra sommarn fanns det en hel del båtar runt denna pengen med några år på nacken med skaplig setup i motorer och utrustning. Fanns en Monterey 322 för under 500K som jag ångrar att jag inte slog till på. Bra storlek, optimal planlösning för vår familj med 2st singel sängar bak och en stor dubbelsäng fram inkl soffa och ett rejält "kök" värmare osv. inte heller lastgammal. Har hittat ett gäng sådana här i USA för en rimlig peng och bra spec. Har någon här inne erfarenhet av att ta hem en USA båt? Kan man använda sig av en agent som sköter allt emot betalning? Eller bör man åka över och styra upp köpet, logistik osv själv? Kronan står inte så bra i kurs just nu men som sagt har hittat ett par stycken som iallafall ligger ca 2-250k under våra beg priser så borde finnas utrymme för att importera. Har hittat några svenska objekt men de flesta med en hel enkel säng bak vilket vi helst vill komma bort ifrån så kidsen kan få sova i varsin säng. Får väl helt enkelt avvakta annars och invänta våren och se vad som dyker upp. /M
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy