Jump to content
Wednesday 28 October 2020

sege

Medlemmar
  • Content Count

    72
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About sege

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Försökt hitta men inte lyckats, jag behöver spackla lite gelcoat på min Rinker FV 250 från 2005, någon som har en bra färgkod att börja med så får jag försökta matcha bäst jag kan sen?
  2. Jag är på jakt efter utbytes-ruta (toalett-fönstret) till min Rinker FV250 05', vill bygga om befintlig och sätta in lite fläktar men vill veta att jag kan köpa en ny när jag förstört den med misslyckat projekt (alt köpa ny innan... ).
  3. sege

    Vad visar displayen?

    Jag skulle säga att 0,3A går in i ditt batteri om du slagit av huvudströmbrytaren. Jag har samma fenomen med MT50-mätare, jag har provat koppla loss pluspolen och bara ha regulator inkopplad till 'fulladdat' batteri (enligt en CTEK), det gick enligt MT50 in 0,XA ström ändå så länge jag orkade vänta, vilket iofs bara var några timmar. Så antingen mätfel i instrumentet eller så fylls batteriet på sakta men säkert? Jag tror inte du har något som ligger och drar, säker kan jag inte vara såklart. Koppla loss pluspol som föreslaget alternativt roa dig med tångamperemätare om du vill bli helt säker. Att de visar olika är helt korrekt som flera innan skrivit. Effekt är P=U*I, dvs, Spänning*Strömstyrka, spänning på 'batterisidan' är inte samma som spänning på 'solcellssidan', därmed skiljer sig strömstyrkan alltså åt: http://faktabanken.nu/ohm.htm
  4. Jo, det var lite så jag tänkte. Det är mer troligt att regulatorn bryter när det varit svensk sommar (dvs tokmulet) några veckor och kylen är igång än att den bryter när vi är ute med båten och använder värmaren, tror jag.
  5. Idag bryter jag all ström via huvudströmbrytare, allt förutom länspumpar. Jag skulle vilja låta kylen gå och gärna via lastutgång på min EPSolar 20A. Mitt problem är att det kabelpar som matar kylen även matar min Wallas-spis. Att dra in ett kabelpar till blir inte fantastiskt roligt då jag måste riva ner halva inredningen (gjort en gång för att byta 2,5mm2 -> 16mm2 så spisen slapp spänningsfall deluxe vid tändning). Vad säger panelen om att köra en Wallas 800 via lastutgång på solcellsregulatorn? Hur otroligt uselt blir det om strömmen klipps till spisen när den är igång? Den används även som värmare till och från med värmelock. Jag tvivlar på att det kommer ske men jag tänker ha en inverter som matar en micro, möjligt att det uttaget från batterierna gör att spänningen tillfälligt sjunker en del men jag vet inte hur spänningen sjunker innan jag har invertern.
  6. Amerikansk skuta, 230v -> 110v installerat för landström. Tänkte slänga in inverter för att driva bland annat micro. Någon som har förslag på vettig Ebay-inverter 12v -> 110v som sen kanske går att ställa om till 230v när mina 110v-enheter lägger av? Bör klara ~1500w.
  7. Jag går ju mycket hellre över fördäck än balanserar på skarndäck men öppningsbar ruta och vettig trappa är ett måste då. Vilka Sundancer 250 har inte öppningsbar? 95-99 har det har jag för mig? Är det gamla 80-talare?
  8. Jag har också försökt få kontakt med svenska ÅF för att få tag i orginaldelar men de är totalt ointresserade av att svara på mail verkar det som. Uruselt. Fullständigt uruselt.
  9. Nej bara nej. Fel fel fel. Batterierna kommer individuellt laddas tills de är fulla oavsett om du blandar ett 10Ah med ett 1000Ah.
  10. "Chokar" du genom att spruta in lite soppa med acc-munstyckena innan start? Dvs, tomgång -> full gas några gånger (3-5) innan du vrider på startnyckeln. Om jag inte gjorde det på min 151'a var den också trögstartad men när jag lärde mig pumpandets ädla konst gick det fint. Jag hade även varvräknarproblem på min, den kunde visa tomgång 800 eller 2500, iubland gav det sig genom att varva upp några gånger så halkade det rätt. Lite oxidlösning här och där i instrumenten löste problemet.
  11. Jag har samma på min Rinker 250 '05, voltmätaren i min panel visar runt 1v för lågt hela tiden. Högsta jag någonsin sett den är 13v efter någon timmes motorgång när min andra visade 14,3v. Om du är nyfiken, köp en vettig multimeter och mät vid batterier så vet du hur det mås där, sen kan du mäta i närheten av voltmätaren precis som andra sagt och mest konstatera 'jahopp'. När du är klar med det tar du ett glas vin, en öl eller något annat!
  12. Hah, det tänkte jag inte ens på. Det är med flit och korrekt särskrivet!
  13. I och med att damen ska få en bogpropp tänkte jag sätta ett batteri i fören i samma stuv som proppen. Min båt är lite baktung så jag gör lite blandade insatser för att flytta fram vikt. Jag har två batterier i motorrummet och ett jättebatteri i en stuv längst akterut i båten. I motorrummet finns ett start och ett förbrukning (Yellowtop). Istället för 200 Ah i stuven ovanför tänkte jag komplettera förbrukningsbanken med ~75 Ah i fören som även det får driva bogproppen, tänker Yellowtop här också). Istället för ~70 kilo så långt akterut det går får jag här ~30 kilo längst fram istället och kastar bort 40 kilo onödig vikt. Vad ska jag ha för kabelarea mellan förbrukningsbatteri i motorrummet aktern och längst fram i fören? Det blir kanske 8m kabel enkel resa. Hur mycket av bogproppens ström kommer gå långa vägen och hur mycket kommer tas från närmaste batteriet? Behöver jag dimensionera för ~250A (/2 då..) som bogproppen behöver?' Jag tänkte nog dra 50mm2 och säkra av med 100A på varje sida närmast batteriet, låter det rimligt? Det ger lågt spänningsfall för toppladdning (0.06V vid 10A) men kommer 100A säkringar ryka all världens väg när jag kör bogpropp? Kan jag säkra upp 8 meter 50mm2-kabel med 200A?
  14. Från Nåtterö behöver inte vara fel heller. Har för mig ur huvudet att det är 80 distans över därifrån. Andra resan vi gjorde över stack vi från Nåtterö kanske 0500 på morgonen och var framme runt 17-tiden i Visby tillagda och klara efter att ha tajmat bra vindar (öppen bidevind/halvvind, autopilot hela vägen) och fint väder. Mitt tips är färdig mat, pastasallad eller dylikt vad som funkar kallt och kan förvaras i stor bunke, ätas ur djup tallrik och i oändlig mängd. Färdiga mackor kan vara bra också och börja dagen med full termos med kaffe. Det kan vara gungigt och knöligt att laga mat. Min första resa över levde vi på knäckebröd för köket vägrade fungera och vi hade storslagna matningsplaner. Det var hungrigt när vi kom fram. Hungrigt, hungriga barn och båt är en usel kombination. Ha gott om tid är andra tipset. Var inte tvingad att segla hem en viss dag när det är åska i horisonten, vinden är stick i stäv, sjön är elak och så vidare. Jag har provat den också, det är tråkigt. Se till att ha några dagars marginal på både dit och hemresa.
  15. Hittat awimex.se också, de har ett digert utbud.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy