Jump to content
Monday 26 September 2022

sege

Medlemmar
  • Content Count

    182
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

31 Expert

About sege

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. sege

    Ais på surfplatta

    Jag kör med en Quark-Elec QK-A034, den pratar i sin tur med en Matsutec HA102. Det fungerar fint i Navionics. Där får jag även GPS från min plotter som den spottar ut via WIFI till platten, betydligt bättre GPS-uppdatering och precision än plattans egen.
  2. Jag har en Talamax 270 med luftdurk, hårt pumpad med 10hk tvåtakts-Johnson planar den med två vuxna och tre barn (8,10,11). Jag tror det är svårt att hitta något som planar lättare än den men en RIB har andra fördelar. Tricket i alla fall är en vettig lätt 2t-motor och inte en tung 50%-motor.
  3. Jag skulle vilja ha tips och diskussion kring möjligheter att långtidshyra segelbåt, antingen i Karibien eller eventuellt Medelhavet. Vi har en liten fundering kring att hemskola barnen (8+10) tre månader antingen vintern 2023-2024 eller vintern efter om vi siktar på Karibien och mer sommarhalvår/höst om det blir Medelhavet. Då är frågan om man måste köpa en segelbåt för sånt äventyr eller om det faktiskt är rimligt/möjligt att hyra en båt för det och kostnaden?
  4. Det fanns ett utmärkt 'behind the scenes' från någon säsong som var ganska intressant. Det året var det 2-3 filmare med och hejdlöst med utrustning, de fick husera i förpiken. Sov i princip bland utrustningen. De får även dela säng eftersom de jobbar skift och täcker 24/7. Så, det är deltagarna, 2-3 filmare, 2 som 'kan' segla plus Gurra. Ja, det är nog trångt! Hittade en liten Youtube-snutt:
  5. BMV har relä-utgångar, det har inte Smartshunt, det är en av få saker som skiljer. Det går alltså inte att göra samma sak med Smartshunt som med BMV. Följer med en kabel till Citrixen som man antingen ger 12v eller så gör man det inte och då är relät öppet eller slutet helt enkelt. Men som sagt; Smartshunt saknar relä så den vägen går inte. Se manualen här, det är i princip samma fast med en VE.Bus istället för BMV: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Cyrix-Li-ion-230-A-EN.pdf Alternativet är att göra som @IngmarE skriver och parallellkoppla flera Orion. För mitt case tyckte jag det blev för dyrt med de förutsättningar jag hade. Jag har en 150A generator med tempsensor, den ville jag sätta i arbete. Jag har ingen Multiplus i dagsläget, dock en 3kW inverter för att kunna dammsuga och göra gott kaffe!
  6. Angående laddning så ta reda på modellbeteckning på din generator och kolla så den har temp-sensor. Sen hade jag vänt på det och låtit generator gå mot start-batteri och byggt något åt andra hållet för att ladda LFP. Jag har gjort följande * Jag har en Orion DC-DC 12/12/30 * Jag har ett Victron Cyrix-Li-ct * 10-85% SOC och 13,8v styr min BMV712 så Cyrixen kan sluta om spänningar stämmger med spec, då laddar generator LFP-banken direkt * < 10% vill jag också ha lite koll, har jag så låg SOC laddar jag gärna lite snällt med Orion, det här är nog onödigt men känns bra i magen * > 85% säger BMV åt Cyrix att öppn relät så ingen ström går över det, där tar Orion-laddaren över och ger mig kontroll över HUR LFP-banken toppladdas och eventuell float Varför då kan man undra? För att jag inte vill att generator ska banka på med 14,4v hur länge som helst mot min LFP-bank, eventuellt till BMS säger stopp och släcker. Varför inte bara nöja sig med DC-DC? För att det är otroligt trevligt att ladda med 100A när man har en stor generator och behöver batteri. Det ger mig också kontroll att med BMV stänga ner Cyrix-relät och låta Orion ta hela laddningen, om jag vet att jag ska gå länge på låga varv t.ex. och vill spara generator även om den har tempgivare, alternativt spara min LFP-bank. Om du står kvar vid att koppla generator mot LFP-bank hade jag kört ett Cyrix -> start-batteri, eller annat relä. DC-DC -> bly-batteri är lite pärlor för svin, finns ingen poäng med det. Angående kabel för 100A så säger 24volt 16mm2 för det: https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Det gäller såklart både plus och minus, det är samma strömstyrka i båda. Vintertid handlar det om att sluta använda batterierna, har du huvudströmbrytare som bryter ALLT är det samma sak som att hänga av kabelskor. Har du inte det har du ändå gjort fel och bör koppla så du har huvudströmbrytare som bryter ALLT (IMHO). Framförallt ladda är riktigt, riktigt dåligt för LFP när det är kallt så det måste undvikas.
  7. Beroende på hur stora portabla solceller du har kan du köra en sån här: https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El___Laddning/Elpanel_Kontakter/Genomforingar_Dackskontak/DACKSKONTAKT_2-POL,5A?id=05766 Har jag gjort på portabla celler på 50-100w.
  8. sege

    Status batteri

    Om det är en sån testare jag tror är den i princip komplett oduglig (är min erfarenhet ska tilläggas) för att testa förbrukningsbatterier och mer gjord för att testa startbatterier. Stor skilland på att kasta ur sig X A under kort kort tid eller långsamt slanga ur sig strömmen. Ladda fullt, ta en lagom stor 12v-lampa lampa eller annat på 12v där du vet vad den drar, låt den lysa till spänningen är nere på 'tomt' (12.0v+ för att vara ganska snäll mot batteriet) och räkna hur många Ah du fick ur batteriet, det ger ett bra svar på hur ditt förbrukningsbatteri mår. Kuriosa, jag har också en sån Biltema-testare och körde på två batterier, båda 120Ah. Det mesta överlägset bäst resultat enligt Biltema-testaren gav hälften så många Ah som det andra med ovanstående test.
  9. Vi kör kaffebryggare på inverter, provat typ allt annat och aldrig blivit nöjd. Köpte en sån här, lite lagom stor, gör OK kaffe och det landar i termos direkt: https://www.kitchentime.se/p/coffee-maker-kimis-aroma-thermo?gclid=CjwKCAjw7vuUBhBUEiwAEdu2pDbitR6vXP0vVedQGQgH9D8_GouLcJWzWT-VRx3qtEb8MS6u2NAtDhoC0CQQAvD_BwE
  10. Svarar mig själv efter lite mailande med Savvy: finns inget stöd för extern AIS eller GPS. AIS kommer 'med eget system snart'. Så, det var tråkigt.
  11. Jag har problem att få min Vhf Cobra Mr-F57 att lira. Min Matsutec AIS skickar utmärkt in GPS-signaler (funkar via WIFI i Navionics t.ex.) men min VHF tycker inte alls den tar emot några som helst positions-detaljer. Läste på lite om deras extraburk då också men jag kunde för mitt liv inte se att det fanns någon som helst intelligens i den förutom byta plats/koppla ihop sladdar. Sen orkade jag inte följa upp det hela men ska nog dyka ner igen. Möjligt att byta plats på +- på VHF är lösningen, tror jag inte provat tror jag.
  12. Någon som kör Savvy Navvy och vet om den kan prata med extern GPS över wifi? Vill gärna använda min AIS-GPS då min iPad saknar inbyggd GPS. Hittar ingen info om det och det verkar inte möjligt att köra en trial utan man måste betala membership direkt.
  13. Jag köpte en QK-A034/B till slut istället. Config-programmet på Windows är lite funky och instabilt men enheten verkar göra sitt jobb när den väl är konfigurerad och är flexibel i sin config.
  14. Jag har seglat öppet hav med en Misil II, onödigt stora vågor med byar uppåt styv kuling. Båten överlevde betydligt mer än några i besättningen som diskuterade mycket med både fiskar och botten på hinkar.
  15. Jag tror en 2kW räcker utmärkt i det utrymmet. Fjärrstart löste jag med Afterburner, då får man även en massa gosig styrning av dieselvärmaren. Kräver dock wifi för att fungera vettigt.
×
×
  • Create New...