Jump to content
Tuesday 21 September 2021

sege

Medlemmar
  • Content Count

    125
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

17 Trovärdig

About sege

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har hamnat i samma sits, skulle skilja förbrukningskrets och motorkrets helt, köpte en isolerad och fick slå ihop jord till slut för att viss jord till motorstyrning landade i förbrukningskrets. Jag tänkte parallellkoppla en Orion till nu dock (ladda mera mera), då är frågan om jag ska köpa en isolerad eller oisolerad...
  2. För övrigt fantastiskt med en liten Raspberry Pi med Venus OS på båten som rapporterar allt till VRM Portalen, kan man ha stenkoll på sin båt när man inte är där. Krävs lite 4G/wifi på båten och en Pi för några hundralappar, någon VE Direct-kabel osv men i båt-sammanhang inga stora utgifter. Brukar ställa ner laddningen från solen så den laddar till 13,6 max och 13,3 float (LFP) när jag inte är i båten, någon dag innan jag vet att vi ska använda den ställer jag upp till 14,2/13,6 för att ha full bank när vi lämnar hamn.
  3. Inverter och en sån här blir sjukt bra! https://www.cervera.se/produkt/wmf-kitchen-minis-kaffebryggare-aroma-thermo-to-go
  4. Jag letar efter alternativ till YDNR-02N för den verkar inte gå att få tag i för stunden. Jag behöver 2 st NMEA 0183, en NMEA 2k, Seatalk, TCP/UDP-server samt möjlighet att routa mellan protokollen. Tacksam om någon vet någon annan enhet som gör samma eller kreativa alternativ!
  5. Jag har Delta nu och hade Delta på förra båten. Köpte 10 KG till min 3 ton-båt, jag borde enligt deras tabeller klarar mig på 6. I din situation hade jag köpt 6 kg, hellre lite för bra fäste än för dåligt.
  6. Korrekt och riktigt, Sifvert Skruv löste det hela. Tack!
  7. Jag jagar bultar till axelkoppling, VP. Har haft flexkoppling (R&D 910) men av olika skäl kommer jag nu prova köra utan (den verkar orak) men de bultar som suttit med flexkopplingen är för långa. Bultarna ser ut att ha ngt större dimension än M10 och mindre M12, dessutom finare gänga. Alla tips mottages tacksamt!
  8. Jag rullar just nu på 100Ah LFP (Victron Superpack, det är för övrigt usel BMS i det) som test i min båt (medan jag bygger eget), högst uttag har varit 59 Ah. Det fina är ju att man laddar upp till i princip 100% fullt med fullt ös, utan problem. Det man häller in tas emot, i mitt fall kör jag dock DC-DC 30A när motor går och 180W solcell. Men 30A _ÄR_ 30A, så kör jag motor en timme häller jag in 30A, inget blyacks-fåneri med 3-4-5 A när man kommit över 80% osv. Samma med sol, den trycker 100-180W (solvinkel osv) konstant, tills batteri är FULLT. Det innebär, att om jag vill och ställer in, alltid kan ha 100% laddat batteri efter inte så mycket motorgång eller lite soligt. Nu har jag ställt ner så laddar bara cellerna till 3,5V för att jag inte behöver mer, ens med enbart 100Ah-batteri. De tillfällen jag hade 100% full batteribank med bly-bank var lätträknade under en säsong nog. Med min 280Ah-bank kommer jag sikta på att ligga lite vackert mellan 40-80% laddning, ha hejdlöst med ström (över 100Ah med den cykeln) och få ut.. tusentals, många tusentals laddningscykler. Det är så sjukt finemang!
  9. Finns mängder med färdigbyggda batterier med inbyggd BMS som du aldrig märker att den har en BMS. En BMS för 12v 4s kostar ~1000:-.
  10. En BMS är en väldigt billig försäkring mot att förstöra sina celler. Varför spara småpengar när man kan elda sönder storpengar? Vill man 'snåla' kan BMSen få styra ett 500A-relä eller dylikt som går att finna för mindre pengar så kan man klara sig med en mindre BMS och ändå tåla stora strömmar. Då måste man dock driva relät också vilket drar lite ström men.. kör man LFP har man ju gott om det så vem bryr sig om sånt? 😛
  11. Det gör jag, mitt ändamål och syfte var till fast förtöjning. Kan knappast byta hemmahamnen mot något annat när det blåser lite. Jag ligger rätt uselt och utsatt. Vid dåligt väder är det extra spring och ändor mellan båtarna för att ha ordning. Trodde dock deras viktangivelse var maxvikt på båt, ungefär som tillverkarna gör för ankare t.ex. 3,5 ton båt fast förtöjd i handydock låter ändå på gränsen känner jag.
  12. Nu vet jag varför jag missat, max 1,5 ton. Går ju inte.
  13. Har jag missat, skulle ha otrolig nytta av att kunna få loss mig från boj liggande kvar på min plats för att bara backa rakt ut när jag har vinden i sidan. Måste kika på, bra tips, tack!
  14. Jag har en relativt ny motor med 150A-generator men valde för att ha stenkoll på laddning att köra en Victron Orion-Tr Smart. Jag vill inte riskera elda upp min generator och skapa mig problem, hellre lite sämre laddning. Jag vill inte heller ladda sönder min Lifepo4-bank och min dum-generator har ingen som helst funktion att sänka spänning eller sluta ladda när banken är full. Det gör att jag tyvärr bara får i dagsläget max 30A laddning men det får duga en stund. Vill jag kan man parallellkoppla flera Orion-laddare så eventuellt blir det en till om jag tycker jag laddar för kass.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy