Jump to content
Sunday 11 April 2021

sege

Medlemmar
  • Content Count

    85
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About sege

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Inget ankarspel på den jag köpt, det är dock prio att montera. Tänkte mig ett band-ankarspel i en av lådorna på badbryggan om det får plats. Annars får jag hitta på något annat. Hur sitter ditt ankarspel? Är ju någon badstege på undersidan också så det är om man får plats med fästena jag länkade mellan, sen kan man bygga upp på höljden med förhöjningssats om det behövs. Med de jag länkade sitter dock jollen bakom och högre än badbryggan, tror ett ankare får plats under. Mer orolig att det blir för smalt mellan badstege och ankare för att jollen ska stå stabilt. Inte hämtat båten än, sitter mest och planerar med otroligt dåliga förutsättningar. Primärt ville jag nog veta om båten bär en jolle bak eller om barnen ska gråta redan nu.
  2. Hur känslig är den kära Bella 9000 Sunmar för vikt långt bak? Jag vill sätta följande jolly-fästen under badbryggan: https://www.dinghydavits.com/shop/torte-uga-bwkme Kommer den sätta sig på arslet och gå som en kratta då eller? Jolle plus motor är väl ~80 kilo gissar jag. Dåligt med erfarenhet från vikt och halvplanande båtar så erfarenheter sökes.
  3. sege

    Elektrisk matlagning

    Tack för rapport! Köpt ny båt med sprit-spis/ugn vilket är något jag inte klarar. Om jag får panik på det kommer nog åtminstone spisen få flytta på sig till förmån för en induktions-häll matad av Lifepo4-batteribank. Känns helt klart som vettiga batteribank, solceller och el-spis är framtiden imho. Perfekt att slippa släpa på bränsle i alla former för att kunna laga mat. Oftast gör man ju inte 6h långkok i båt och då går det, som du kom fram till, inte åt jättemånga Ah även om det är hög effekt i perioder.
  4. sege

    Yanmar 6BY260 till NMEA

    Jag var ute efter någon färdig brygga/koppling/sladd/härva för att koppla motor till NMEA. Kanske är enklare än jag gör det till dock och mest bara koppla in.
  5. Jag blir inte klok på vad jag behöver för att få in info från en Yanmar 6BY260 i ett NMEA-nät, någon som har koll på det som kan peka mig åt rätt håll?
  6. Jag uppskattar Orca-försöket för att det kanske knuffar ett extremt eftersatt produktsegment framåt. De som finns är ju fantastiskt usla, långsamma, GUI och känsla från 00-talet, kostar minst dubbelt så mycket som de borde göra osv. Nä, tack Orca för att ni försöker göra båtplottern modern. Sen tror jag den är lite.. för mycket, massa notiser som ploppar upp när man kör om diverse saker tror jag inte så många, i det här landet åminstone, är ute efter. Kanske är annorlunda på andra sidan Atlanten dock.
  7. sege

    Dieselvärmare

    Ta dig tid och studera hur en värmare ska installeras så kommer det bli bra, gör du fel blir det skit, oavsett om det är en märkesvärmare eller kinavärmare. Finns många bra filmer på Youtube och texter, här t.ex: https://abigpeacheyadventure.com.au/diesel-heater-mistakes/ En dieselvärmare, oavsett märke, luktar när den startar men sen när den är varm ska den brinna utan att ryka eller lukta. För att få ner ljudet i båten och utanför är ljuddämpare A och O, sätt dem överallt. Insug förbränningsluft, avgas samt på båda ändar av luften som värms upp. Då blir det tyst och fint. Släng avgasslang, soppaslang, alla slangklämmor osv osv som du får med, de är ren skit.
  8. Kan fortsätta lite, mest för att det är kul att en modell jag sett nästan ingenting om i Sverige diskuteras, är att akterruff och förpik är lite trånga, att det är lite mycket inträngt på för liten båt. Toaletten bekymrar mig inte så mycket, den är ungefär samma storlek som på den Rinker FV250 vi hade innan (också den ganska trång), men bredden på kojerna får vi se om de duger. Vi hade gott om plats i Rinkern då både förpik och midcabin är rätt breda. Även orolig för sambons respons på att sitta inne i rullande skrov istället för ute med ett mer platt planande skrov. Hon har en liten tendens till sjösjuka. Andra saker är om barnen kommer älska sin ’egna’ hytt i form av akterruff såsom jag hoppas eller om det blir katastrof. Saker jag ser fram emot otroligt är att kunna välja fart, förut kunde vi åka 5 eller 23 knop, i princip inget annat. Har gärna ett mer dynamiskt register från 3 till 20 knop om det är bråttom. Jag ser även fram emot att slippa ta hand om ett drev, som föredetta seglare även roder och mer båt i vattnet, beter sig mer som min ryggmärg vill. Längre säsong och slippa kapell osv ska också bli skönt.
  9. Den i Umeå var jag också intresserad av men firman som säljer den verkar HELT ointresserad av att göra affär. Jag stod med pengarna i handen beredd att köpa grisen i säcken men fick noll respons. Skituselt så jag la ner. Köpte en i Åbo istället, kör hem den i april. Finns sjukt lite information om just Bella 9000 Sunmar, det mesta på finska, men jag råkar gilla modellen så jag hoppas det blir bra även när jag äger den.
  10. sege

    El-Schema - Lifepo4

    Jag var helt inne på en Argofet mellan en AGM-bank och en LifePo4-bank men efter lite förstrött surfande och Victrons film på en generator som blir duktigt varm är jag mer tveksam om det är värt chansning. Verkar gå åt remmar, kullager och annat för att belastning på generatorn blir stor. Sitter en Yanmnar 6BY3 i båten med en 150A-generator, svårt att hitta riktigt bra info kring generatorn utan att veta vad det är (båten är inte hämtad än). Har den inbyggd temp-sensor känns det mer givet att låta generatorn köra järnet enligt egen bedömning. Annars fegar jag nog ur och sätter en DC-DC känns det som. Kikade igenom en långfilm med Q&A kring bland annat generatorladdning och ingenstans var Argofet med, bara Buck Booster eller Orion Smart Charger.
  11. sege

    El-Schema - Lifepo4

    På vilket sätt menar du att Argofet skulle ta bort risk för överladdning? Den släpper väl bara igenom ström utan att mixtra med varken spänning eller strömstyrka? Nyfiken för jag har kikat på en sån.
  12. Jag har liknande äventyr på gång men kortare och senare, Åbo till Stockholm. Jag valde dock att förhandla med handlaren så den kan ligga kvar till sista april för att inte tvingas åka för tidigt. Hade idé om mars först men temperaturen avskräckte mig. Jag hade inte bemödat mig med att åka inomskärs vid Karlskrona om man inte vill in där för att brunkra eller dylikt. Studsa på Utklippan istället om det är lämpligt natt-stopp. Underbar liten ö!
  13. Försökt hitta men inte lyckats, jag behöver spackla lite gelcoat på min Rinker FV 250 från 2005, någon som har en bra färgkod att börja med så får jag försökta matcha bäst jag kan sen?
  14. Jag är på jakt efter utbytes-ruta (toalett-fönstret) till min Rinker FV250 05', vill bygga om befintlig och sätta in lite fläktar men vill veta att jag kan köpa en ny när jag förstört den med misslyckat projekt (alt köpa ny innan... ).
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy