Jump to content
Thursday 24 June 2021

sege

Medlemmar
  • Content Count

    121
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

14 Trovärdig

About sege

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har Delta nu och hade Delta på förra båten. Köpte 10 KG till min 3 ton-båt, jag borde enligt deras tabeller klarar mig på 6. I din situation hade jag köpt 6 kg, hellre lite för bra fäste än för dåligt.
  2. Korrekt och riktigt, Sifvert Skruv löste det hela. Tack!
  3. Jag jagar bultar till axelkoppling, VP. Har haft flexkoppling (R&D 910) men av olika skäl kommer jag nu prova köra utan (den verkar orak) men de bultar som suttit med flexkopplingen är för långa. Bultarna ser ut att ha ngt större dimension än M10 och mindre M12, dessutom finare gänga. Alla tips mottages tacksamt!
  4. Jag rullar just nu på 100Ah LFP (Victron Superpack, det är för övrigt usel BMS i det) som test i min båt (medan jag bygger eget), högst uttag har varit 59 Ah. Det fina är ju att man laddar upp till i princip 100% fullt med fullt ös, utan problem. Det man häller in tas emot, i mitt fall kör jag dock DC-DC 30A när motor går och 180W solcell. Men 30A _ÄR_ 30A, så kör jag motor en timme häller jag in 30A, inget blyacks-fåneri med 3-4-5 A när man kommit över 80% osv. Samma med sol, den trycker 100-180W (solvinkel osv) konstant, tills batteri är FULLT. Det innebär, att om jag vill och ställer in, alltid kan ha 100% laddat batteri efter inte så mycket motorgång eller lite soligt. Nu har jag ställt ner så laddar bara cellerna till 3,5V för att jag inte behöver mer, ens med enbart 100Ah-batteri. De tillfällen jag hade 100% full batteribank med bly-bank var lätträknade under en säsong nog. Med min 280Ah-bank kommer jag sikta på att ligga lite vackert mellan 40-80% laddning, ha hejdlöst med ström (över 100Ah med den cykeln) och få ut.. tusentals, många tusentals laddningscykler. Det är så sjukt finemang!
  5. Finns mängder med färdigbyggda batterier med inbyggd BMS som du aldrig märker att den har en BMS. En BMS för 12v 4s kostar ~1000:-.
  6. En BMS är en väldigt billig försäkring mot att förstöra sina celler. Varför spara småpengar när man kan elda sönder storpengar? Vill man 'snåla' kan BMSen få styra ett 500A-relä eller dylikt som går att finna för mindre pengar så kan man klara sig med en mindre BMS och ändå tåla stora strömmar. Då måste man dock driva relät också vilket drar lite ström men.. kör man LFP har man ju gott om det så vem bryr sig om sånt? 😛
  7. Det gör jag, mitt ändamål och syfte var till fast förtöjning. Kan knappast byta hemmahamnen mot något annat när det blåser lite. Jag ligger rätt uselt och utsatt. Vid dåligt väder är det extra spring och ändor mellan båtarna för att ha ordning. Trodde dock deras viktangivelse var maxvikt på båt, ungefär som tillverkarna gör för ankare t.ex. 3,5 ton båt fast förtöjd i handydock låter ändå på gränsen känner jag.
  8. Nu vet jag varför jag missat, max 1,5 ton. Går ju inte.
  9. Har jag missat, skulle ha otrolig nytta av att kunna få loss mig från boj liggande kvar på min plats för att bara backa rakt ut när jag har vinden i sidan. Måste kika på, bra tips, tack!
  10. Jag har en relativt ny motor med 150A-generator men valde för att ha stenkoll på laddning att köra en Victron Orion-Tr Smart. Jag vill inte riskera elda upp min generator och skapa mig problem, hellre lite sämre laddning. Jag vill inte heller ladda sönder min Lifepo4-bank och min dum-generator har ingen som helst funktion att sänka spänning eller sluta ladda när banken är full. Det gör att jag tyvärr bara får i dagsläget max 30A laddning men det får duga en stund. Vill jag kan man parallellkoppla flera Orion-laddare så eventuellt blir det en till om jag tycker jag laddar för kass.
  11. Jag har betalat ~8000:- för ~250 användbara Ah. För att få motsvarande bank blyack behöver man ~500 Ah. Ett 120 Ah AGM idag kostar väl runt 2'? Använder jag dem till 80%, dvs runt 220 Ah håller de tusentals cykler, utan att blinka. Jag är inte orolig att jag betalar mer för min Lifepo4-lösning än för AGM. Snarare tvärtom. Men det är MITT specifika fall, jag kan bygga själv, jag vill bygga själv, jag är nyfiken på om man kan ta tekniken till något affärs-relaterat. Ditt specifika fall är extremt åt andra hållet, det är billigt inköp och extremt lång livslängd. Grattis och bra jobbat är det enda man kan säga om det!
  12. Funderat på att göra en tråd kring bygget, vi får se om det blir av. Finns många där ute som är klart bättre än jag som nog är bättre att kika på. En summering av säsongen kommer nog dock. Det mesta hade jag velat ha koll på även med blysyra (batteri-tankmätare osv) så gör ingen skillnad för mig. Men visst, det är nog lite mer att hålla reda på. Men även med blyack vill man ställa in sin solcellsregulator rätt, ladda med korrekt spänning osv osv, annars går det fort dålgit där med.
  13. Spänningen på på blysyra (AGM osv) sjunker ju rätt mycket bara något drar det minsta ur dem. För att kunna jämföra med spänning måste man låta batterierna stå rätt länge och se var man landar. Med Lifepo4 får man tvärtom, spänningen är fånigt hög, sen är batterierna slut. När kyl osv osv går märks det inte på spänningen alls, behöver dra igång inverter/kaffebryggare för att få märkbar påverkan på spänning. Då pratar vi 800W. Gjorde ett test med mitt 280 Ah-batteri jag bygger på, jag la ner vid 265 Ah för att inte skada cellerna. Räknar med att använda ~80% av kapaciteten där, ligga mellan 10-90% laddning med ~220 Ah användbart ungefär. AGM försökte jag ligga mellan 80-100% SOC för att inte förstöra batterierna och tyckte allt under 70% SOC kändes illa med låg spänning osv. Dvs min ~250 Ah-bank var på ~75 användbara Ah för god magkänsla. Blysyra är kass, usel, sämst, skit och junk. Mvh Lifepo4-frälst!
  14. sege

    Ny navigationsapp

    Testade den, utseendemässigt var den trevlig. Jag kan gilla att någon försöker modernisera sjökort lite, det är ju rätt värdelöst som det är nu imho. Den hade dock usla kartor i Stockholmsområdet tyckte jag, inte i närheten av Navionics Sonarchart osv utan bara standard. Så det duger inte för pengen. Den gjorde även sjukt konstig auto-rutt. Klart minus för att man inte kan avsluta provperiod och fortsätta använda perioden ut, sånt stör mig.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy