Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

westfjord29

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om westfjord29

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Har bytt ut battetiet på två av mina fläktar mot ett premium batteri och på låg fart brukar fläkten klara natten utan att stoppa men molnig dag funkar det inte. En fläkt kopplade jag direkt solpanel till fläkt och går alldeles för fort när solen är uppe men snurrar ännu efter två månader. Nästa år får hoppas att biltema har fått ordning på sina fläktar. Angående kvaliten så inte mkt att göra alla har billig elektronik och fläktar så bara att byta regelbundet.
  2. Fick nedan svar från biltema låter lovande nästa år så har dom säkert en förbättrad produkt... Hej, Tack för ditt mail och din feedback. Vi är medvetna om detta och nästa modell som kommer ska ha önskad funktion. Vet tyvärr inte när denna kommer in och beklagar strulet och otydligheten i nuvarande produkt. Allt gott. Med vänliga hälsningar/Best regards, Ludvig Biltema Kundservice Hej, Har haft era solcellventilatorer i 20 år och varit supernöjd med dessa - brukar hålla 3-4 år sedan är lagren slut precis som alla andra solcellsventilatorer som kostar mycket mera men eftersom era billiga så enkelt att byta mot en ny. Tack vara era solcellsventilatorer så har mina båtar hållt sig fräscha och ventilerade då luften byts ut hela tiden när vi inte använder båten vilket är främsta syftet att vi har dom. Köpte precis en ny båt och satte in fyra ventilatorer i den av eran senaste modell med elektronisk styrning - men upptäckte att solcellsventilatorn inte återstartar när solen kommer upp på morgonen utan man måste manuellt trycka igång den på panelen vilket gör att nya solcellsventilatorn är helt värdelös för mitt och dom flesta båtägares syfte att ventilera båten när man inte är där och använder den. Modellen ni hade tidigare med mekanisk knapp var mycket bättre och hade hellre betalt mer för en sådan variant då den återstarade när solen kom upp på morgonen när knappen på var intryckt mekaniskt sedan tidigare. Ni kanske kan kolla med er design avdelning om det går att göra en ändring på funktionen, bästa vore att man som användare kan välja om man vill att den skall återstarta när strömmen kommer tillbaka eller inte alternativt återgå till föregående status - som den är nu så lär många bli missnöjda med nya varianten... Michael
  3. Troligtvis är det så - men skadar inta att testa med 2600mah eller 2800mah, orginal är säkert bara halva kapaciteten. Lutar även på att byta ut en av dom till annat märke med analoga knappar - räcker med en fläkt som kör när jag inte är i båten, och kan då även se om det går att modifera bitlema fläkten.
  4. Samma håller på byta ut all gammal led belysning (från ca 2010 ) till ny i båten - och är svårt att hitta armuterer som är snygga och inte ser för plastiga ut för rimlig peng. Annars lyser biltemas lampor väldigt fint synd att dom inte har någon snyggare designad modell. Annars funkar Biltemas med extern armatur även om dom har touch - dom går tillbaka till föregående status när dom får spänningen tillbaka iallafall den jag hade i min förra båt från 2021 ( Interiörbelysning LED tunn ).
  5. Jo har funderat på köpa ett kvalitetsbatteri och testa om det funkar bättre.
  6. Hej, Liten varning för Biltemas nya solcellventilator - årets variant har dom ändrat jämfört med tidigare år och har inte längre mekansika knappar utan elektroniska. Problemet med nya ventilatorn är att när solen går upp så återstartar inte fläkten utan det måste man göra manuellt då fläkten inte återgår till tidigare läge när strömmen förvann. Kör man på lägsta hastighet så kan fläkten klara natten men oftast inte under veckan jag haft denna. Har kört Biltemas solcellsventilatorer under 20 år och varit supernöjd då deras fläktar hållt samma kvalitet som betydligt dyrare fläktar - dom hålller ca 3-5 år sedan är lagren slut och då byter man till en ny. Har precis köpt en gammal Princess 35 och köpte fyra av biltemas fläktar främst för att vädra båten när jag inte är i den men dessa fläktar funkar inte då man måste återstarta dom manuellt känns riktigt surt. Skall kolla om det går att bygga om fläkten och bypassa elektroniken helt så att dom alltid är på, återkommer om detta. https://www.biltema.se/bat/elutrustning/solpaneler/solcellsventilator-med-batteri-2000046780
  7. Hej, Hade även tänkt att utföra service på motorer och drev själv men blivit osäker om det funkar med dreven - kan inte se vad dessa väger och frågan är om man kan hantera dom själv eller måste vara två eller ha någon sorts av kranbil för förvaring. Kollar på vad firmorna tar för service och förvaring och ligger på 2 x 6000kr vilket är horribla priser vilket gör att man nästan ångrar sig och inte köpte en annan axelbåt istället det enda man behövde fokusera på där var motorkonservering plus aldrig någon risk att få propellern stulen då den inte är stöldbegärlig. Dreven är VP DPG dubbelmontage hur gör ni andra som har DPG eller DPH drev klarar ni att plocka loss dessa och få på en bil/släp för förvaring över vintern själva eller måste man vara två personer.?
  8. Byta axel kostar inte många kronor samma med propeller - risken att motor eller växel ryker vid grundstötningen är minimal kör man på så hårt då lär nog hela båten bli ett total loss. När jag ställde frågan till mitt dåvarande försäkringsbolag varför Forbina 9000 drev vs axel version var så stor skillnad i pris hos dem så var svaret just vid grundstötning så betalar försäkringsbolaget ut oftast mycket mer pengar för drev versionen pga skadorna - även stulna drev är väldigt vanligt när ligorna är ute och stjäl motorer och drev - axel propellrar är ingen som stjäl dels för att stigning och diameter är ofta unika samt väldigt svåra/tidsödande att få av utan värmare/avdragare.
  9. Mitt perspektiv på denna tråd är oss "vanliga" människor som tänker lite ekonomi när det gäller båtköp. För egen del skulle jag aldrig köpa en ny båt för 3-4 miljoner som en välutrustad kvalitets båt 36-40 fot kostar idag. Efter 5-6 år så har värdet sjunkt till under det halva blir väldigt dyra veckor på sommarväckorna om man slår ut totalkostanden rent ekonomiskt. Men finns väldigt många som har egna företag eller feta bonusar idag som gärna köper dyrt nytt alternativt registrerar båten och låter kostnaden gå på egna på bolaget. Sedan finns även många "vanliga" tjänstemän som använder sina villor som bankomater och lånar och köper båtar nya 50" storlek båtar för mycket pengar (t.ex ligger man i Utö/Sandhamn en sommardag 2019 med en 32" aquador så tillhör man en av dom minsta båtarna i hamnen som utvecklingen gått). Rent ekonomiskt kan man hitta en båt 5-20 år som någon rik/oekonomisk person som lagt väldigt mycket pengar på underhåll, inomhusförvaring och kanske t.om bytt maskiner på ett seriöst varv så blir det ett mycket bra båtköp för oss "vanliga"...
  10. Ja det har hänt mycket på båtmarkanden sista åren - gamla båtar kan vara svåra att sälja t.ex 20 år gamla Forbinor eller även Storebro som var ett lyxmärke en gång i tiden, mkt svårsålt om man inte sänker priset rejält på dom. Dom som köper båt idag vill ofta ha nytt max 5-10 år gammalt. Vissa märken är dock är dock gångbara på marknaden på äldre båtar, Viknes 1030 som jag nämde tidigare samt Galeon flybridge om en sådan dyker upp går snabbt om dom är rimligt prissatta för ett vettigt 15årigt exemplar.
  11. Jag har lite kunskaper i ämnet som gammal sjökapten och läst skeppsteknik för mkt länge sedan men innebär inte att jag är någon expert. Skrov och propellrar är ett mycket avancerat ämne så finns inga enkla svar då man kan laborera mycket beroende på om man vill uppnå med konstruktionen när man designar ett båtskrov t.ex hög fart, kraft, effektivitet osv där mycket är beroende på om det är planande eller deplacementerande skrov samt vinkel, längd bred på skrovet, massa, proppeller typ, axel, drev, placering osv... Mycket riktigt BHEMAC - vinkeln på propellern nedåt gör inte att båten sätter sig på rumpan snarare tvärtom skulle jag vilja säga att den lutar nedåt borde motverka att båten inte ställer sig ännu mer på häcken. Dom flesta kölbåtar med axel t.ex snipor har raka propellrar med axel och kör man en sådan båt utan skädda så ställer den sig upp 20-30 grader och blir synnerligen svår att styra vid 16-18 knop. Propellerns vinkelfel har givetvis inverkan men handlar mer om placering av propellern kopplat till moment samt hur vattnet rör sig vid skrovet hur båten ställer sig när man kör. Enkla svaret och största anledningen att det blir vinkel på axelbåten beror främst på skrovformen samt moment och kraft hur propellern är placerad vid skrovet jämfört med om den sitter bakom skrovet i en drevkonstruktion. För att få en skrov så bränsleeffektivt som möjligt vill man att det skall plana så mycket som möjligt för att minimera vattenmotståndskraften - detta kan man t.ex göra med V-skrov och drevbåtar på ett enkelt vis t.ex amerikanska daycruisers. Axel båtar däremot planar i princip aldrig utan är något mellanting mellan halvplanande båt och en helplanande båt och får därmed mer vattenmottstånd och drar med det med sig massa vågar och är därför generellt drar mer bränsle jämfört med en drevbåt. Sedan finns det en brytpunkt när en axelbåt börjar helplana med då brukar dom bli helt omöjliga att styra därav är maxfart på dessa båtar 24-28 knop även på modernare skrov. Sedan finns det avancerade skrov som är lite mer effektiva på axelbåt - t.ex min aquador 32 har ett stegat skrov som minskar motståndet och gör den lättare vid olika farter och anpassat till axel som gör att den går att köra några knop extra jämfört med ett "vanligt" skrov samt drar lite mindre bränsle än ett konventionellt v-skrov (skall gå att köra Aqudoren upp till 28-30 knop men har bara kört upp till 26 med min med 440hk). Men som jag skrev tidigare - om man inte kör extremt mycket så vinner alltid axel båten på ekonomin pga försäkring och billigare underhållskostnader och längre livslängd. Stor fördel med axel är att man även får en mycket kursstabil båt som funkar i alla hastigheter upp men inget om man vill köra mycket snabbt +25 knop Nackdelen manöver i hamn vid tilläggning men inget problem om man har roder indikator + bog då är det hur lätt som helst (har man dubbla propellrar och roder så är det superenkelt då behövs inte bog på en mindre båt <20 meter). Stora fördelen drev - är minskat bulller från propllern samt bekvämare tilläggning hamn och drar lite mindre bränsle samt enda valet om man skall köra snabbt. Annars ser jag mest nackdel med drev, slingrig gång vid lägre farter, dyra försäkringar, dyra underhållskostnader, stöldbegärligt och lätt att bli av med drev om man förvarar båten på kommunal båtplats, kör man på en sten så blir drevet bara skrot. /Michael
  12. Kollade precis och försäkrade min 9000 för 4 431 2015 försäkrad till 600000 men visst vi bor centralt i Stockholm så säkert billigare på andra delar i Sverige. När jag gjorde jämförelsen så tog jag det på dåvarande försäkringsbolag för att se hur stor skillnad det var drev vs axel - dock var länsförsäkringar billigast. Skiljer väldigt mkt mellan olika båtmodell och bolag (kan tilläggas att jag har max rabatt på mina båtförsäkringen). Forbina 10.000 från 99 kunde vi köpt för 825.000 2016 vilket var ett bra pris då och var mkt fräsch och välhållen med full dokumentation på service plus mkt utrustning som bog o akterpropeller, nytt kapell, autopilot, radar, mm samt helt nytt VP drev. I dag däremot så har dessa båtar sjunkit 1-200.000 i pris så får väl inte anses billigt längre. PS Marin har en liknande forbina 10000 åtminstone sin hemsida ser ganska ok ut dynorna skulle nog behövas bytas ut. Har även bog och akter propeller kan vara skönt när det blåser då det är en lätt båt med mkt vindfång. Har ett svagt minne att denna båt varit till salu länge men pruta till minst 800,000 så förutsatt att båt o motor är i bra skick kan vara bra köp. http://psmarin.se/forbina-10000-1999-1-kad-44/ Annars Nimbus 37 Trawler ganska gammal båt men rätt häftig... om den är fräsch och ägare som lagt pengar med uppdateringar samt motorerna nyligen genomgången senaste 4-5 åren så skulle kunna vara intressant med lite prut. http://www.karlbergskanalensmarina.se/kopa-bat/nimbus-37-trawler-commander-5464/
  13. Tillägg i mitt inlägg ovan (varför går det inte att redigera) - att priset jag uppgav för Forbina 9000 versionerna axel vs drev var för försäkringen kostnaden mellan modellerna. Annars är det nog väldigt ovanligt med båtmodeller som finns både i axel samt drev utförande så där är nog Forbina 9000 unik även om den var vanligast med axel. Gör det enklelt att få en indikation på skillnaden i försäkrings kostnad drev vs axel. Räknar man på helhetskostnaden drev vs axel och köpet en båt för 1.000.000 så under 10 år blir merkostnaden 60.000 på försäkring samt ompackning eller värsta fall byte av drev hamnar lätt på totalt 150-200.000 mer än motsvarande axel båt där man på sin höjd behöver byta axeltätning 1-2 gånger under samma period utöver oljebyte i växelhus som ligger på samma pris... Nu har vurmat mycket om Axel. Fördel drev - lättare att lägga till, mer bränsleeffektivt i marchfart, enda alterantivet om man skall köra snabbt +25 knop, generellt något tystare då det inte blir något slagvatten från propellern upp mot skrovet... /M
  14. Hej, Lite input, har liknande krav på båt då vår lilla båt är vår sommarstuga. För egen del så är det en stark rekommendation med axel istället för drev. Dels mindre risk för problem samt går bättre i alla farter upp till 18-24 knop (beroende på skrovets utformning). Skall man köra snabbt för att komma ut i skärgården jag då är drev givet val. Nackdelen med axel är lite svårare att göra hamnmanöver (anbefaller rodergivare borde vara lagkrav på axelbåtar ) - en annat minus med drev båt är att försäkring blir betydligt dyrare pga när man går på grund med en drev båt så blir normalt det skrot - på en axebåt så räcker det med att byta propeller. Tidigare har vi haft en Westfjord 29 som vi var nöjde med men ville ha något större - köpte då en Forbina 9000 (jämförde då två stycken en med drev och en med axel och priset var 6000 för axel versionen och 14000 för drev vresionen). Forbinan sålde vi dock snabbt då min fru tyvärr inte gillar flybridge båtar av någon konstig anledning samt att det var mycket jobb att få Forbinan i toppskick så köpte en Aquador 32 som vi är rätt nöjda med... Skulle jag köpa den optimala familjebåten idag däremot så finns det bara en båt som vi skulle vilja ha och det är en Viknes 1030 med enormt däck akter som är skönt att sitta på i hamn samt gott om utrymme ombord samt en fantastisk sjöbåt. Dock är detta inte en flybridge båt men går att köra utifrån då dom flesta har dubbelmontage. Priset för en Viknes 1030 ca 15 ligger dock på ca 1,3 miljoner efter prut så handlar om lite mer pengar. Enda minuset med Viknesen är väl kanske utssendet ser lite ut som en transport båt för folk som bor i skärgården eller som en modern liten fiskebåt - men är inte direkt ful i allafall. När vi köpte Aquador 32an så var vi nära att ändå köpa en Forbina 10000 till ett mkt bra pris men landade på Aquadoren efteråt så har jag ångrat att jag inte pushade för Forbinan 10000 då jag tycker aquadoren är lite för liten 32 fot vs 36 fot. Finns en Viknes i Stockholm på blocket - synd dock att den har aningen liten maskin borde vara minst 370hk versionen men går kanske att uppgradera turbo osv.... Dock för dyr utan borde prutas på. https://www.blocket.se/stockholm/Viknes_1030_K2__2006___ev_byte_mindre_bat_83954849.htm?ca=11&w=1&last=1 Video om Viknes 1030 Är nog inte omöjligt att vi säljer av vår Aquaor 32 och köper just Viknesen framöver men blir att lägga 500.000 mellan för ett examplar i samma skick som våran...
  15. Vill man bra information om en viss motor så kontaktar man tillverkaren. Hej, Har en tidigare marin bakgrund och har bla utbildning inom fartygsmekanik (vilket inte gör mig till en expert), generellt kan man säga att marinmotorer mår inte bra att köras långsamt utan belastning under långa perioder då förbränningen inte blir optimal. Från och till så skall man köra fullt för att blåsa bort sot och partiklar så att dessa inte sotar igen och fastnar i cylinderfoder väggarna - turbo osv.... marinmotorerna är dessutom byggda att gå i marschfartsområdet det är då dom mår bäst och inte i "slow speed". Jobbade tidigare som sjöbefäl i handelsflottan och vissa maskinchefer kunde bli galna ibland om man körde för långsamt under längre perioder t.ex vid hamnanlöp. Med moderna motorer så är detta problem oftast mindre då bränslemängden styrs elektroniskt och blir mer optimal oavsett varvtal / belastning. Dock dom allra nyaste Euro 6 motorerna är problemet tillbaka då dom är så effektiva att dom inte blir så varma istället och måste därför hårdköras likadant som äldre motorer för att må bra. (Tex alla nya Euro 6 dieslar regenereras automatiskt för att sota av men om man kör mycket på låga varv så får man varning och för att kunna köra fullt igen måste ett regeneringsprogram köras för att sota ut - vilket oftast innebär ett hög tomgångskörning med varvtal på 70-80% belastning under 30-50 min efter 50-200 timmars körning på låg belastning). På min Aquador 32a har jag en Yanmar 440hk motor och det är en ganska känslig motor även om den är äldre och gör man inte rätt så kan man i värsta fall få motorras. Det som Yanmar instruktionen säger är att man regelbundet skall; (7) När motorn är i drift under långa tidsintervall och med låg hastighet, se då till att rusa motorn varannan timme. Sedan följer en procedur med anvisning hur motorn skall rusas.... Mindre dieslar är förstår mindre känsliga och man kan heller inte jämföra med större fartygsdieslar som är mera känsliga... Mitt råd är att från och till köra på hårt då och när man är ute och kör och inte bara ligga och fis-köra om man är rädd om sin motor. Likadant vara försiktig och köra lugnt innan motorn är tillräckligt varmt innan man kör på fullt ,samma sak när man är framme kör sakta/tomgång en stund innan man stänger av motorn. Har man inte använt motorn länge så kan det vara bra att hålla in stopp knappen och låta motorn baxa runt på generatorn några sekunder innan man startar upp så att foder osv får ordentlig smörjning detta förfarande förlänger livslängden på motorn (om denna möjlighet finns på motorn). /Michael
×
×
  • Skapa nytt...