Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

namdo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    41
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om namdo

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för ditt svar. Innebär detta att man bör undvika att använda motorn? Den har sedan inköpet för tre år sedan alltid ”hostat” ut rök från luftintaget vid start, men först nyligen noterade jag att lite rök även kommer vid körning. Dock så undrar jag om det kan vara konserveringsoljan som vi sprutar in i luftintaget på vintern som kan tänkas ligga kvar och bilda denna rök? Båten har inte haft mer än 10 gångtimmar i år.
  2. Tack, kan nålventilen ha att göra med att det också kommer lite rök som luktar avgas / bränt från luftintaget? Bör man kanske helt undvika att köra motorn när det kommer rök ur intaget?
  3. Syftar på luftintaget / spjället som sitter akter om förgasaren. Ventil var nog helt fel ord att använda nu när du påpekar det, enligt manualen heter det tydligen startspjäll?
  4. Hej, Har en Solex-förgasare som sitter på en Albin O21. Har till att börja med märkt att det ibland droppar lite bensin från förgasarventilen. Lite mer oroande är att om man kör motorn i marschfart så kommer det ut lite avgasdoftande rök från ventilen. Motorn går dock bra och oljetrycksmätaren samt temperaturmätaren indikerar inga problem. Finns det någon anledning att öppna upp förgasaren och vad skulle det då kunna vara som man bör byta ut eller hålla utkik efter? Tack på förhand
  5. Nya batteriet av märke Varta har en högre ”startström” dvs A (EN) än gamla batteriet. Ville med trådstarten bara veta om det fanns någon risk med detta när det inte finns någon säkring. Känner att jag har fått bra hjälp av alla här i tråden. Tack till samtliga. Det har funkat bra att starta och batteriet laddar vid körning.
  6. Tack. Detta borde jag kanske ha poängterat från början. Batteriet är på över 700 A (EN), vilket jag antar är den ström i Ampere som batteriet kan ge maximalt. Ah är på en realistisk nivå. 🙂
  7. Tack så mycket för hjälpen. Passar på att fråga en annan elektroniskt oinsatt fråga: behöver ett kraftigare batteri (sett till ampere) en kraftigare batteriladdare?
  8. Tack för svar. Är det verkligen inte Ah du pratar om nu dock? Jag tänker på att startströmmen i ren Ampere är starkare. Men det kanske begränsas av vad startmotorn drar, precis som att en länspump inte överbelastar kablarna bara för att den är kopplad till ett starkare batteri?
  9. Hej, Det är dags att skaffa nytt startbatteri till en Albin O21. Nuvarande batteriet har en Ampere på 510 och tills nyligen fungerat bra. Kan man sätta in ett lite starkare batteri på 700A eller finns det några risker med detta, ifall man bara har startknappen nedtryckt någon sekund i taget? Vi har ingen säkring installerad. Kabelarean okänd.
  10. Tack för svaret. Det är ju en väldigt bra anledning. Men hur är det med bottenbeväxning på Ettan som inte är täckt med färg, ifall det dyker upp några havstulpaner m.m. som ger friktion kan väl detta gradvis rycka loss Ettan?
  11. Har tidigare säsonger använt ettan innan jag strukit på bottenfärgen. Tanken har dock slagit mig att det kanske är bäst att dra på ettan efter bottenmålning. Vad skulle ni rekommendera, hur gör ni?
  12. Tack för varningen! Då undrar jag om man ändå inte ska låta en fackperson kika på det, eller så får man som du säger inspektera att kopplingen ser rimlig ut och kanske även anta att etablerade affärer säljer acceptabel kvalitet. Cirka 0,4 A ska det givetvis stå, eftersom kameran drar 5 watt.
  13. Tack så mycket för hjälpen. Vi har dock möjlighet att automatiskt ladda startbatteriet några timmar varje dag (kopplar till landström med förinställd timer). Det borde väl kunna kompensera för de 2,4A som kameran kräver dygnet runt? Är det annars så att ett förbrukningsbatteri delar strömåtgången med startbatteriet så att man får den dubbla kapaciteten, eller tar förbrukarna enbart från förbrukningsbatteriet?
  14. Eftersom det nuvarande batteriet är på över 1000 wattimmar och laddas regelbundet så kanske man kan komma undan billigare utan ett förbrukningsbatteri, men om det inte visar sig räcka till så låter ett förbrukningsbatteri som något att satsa på. Laddning av mobil skulle vara det enda syftet på sjön, men vid den stöldutsatta bryggan kanske jag kopplar in en <5 watt övervakningskamera nattetid. Kanske blir en säkring då önskvärd eftersom kameran kostar... så frågan är om man bäst drar en separat säkrad koppling direkt mellan 12V-uttag och batteriet, eller om man bör sätta en säkring på de redan existerande kablarna som går till pump och startmotor och skaffa ett infällbart 12V-uttag? Det finns inga lediga kontakter, men kanske att man kan sätta in en plint någonstans...
  15. Tack så mycket för informationen och rekommendationerna. Jag tror med det du säger i åtanke att jag skulle nöja mig med en kylväska och att med 12 volt kunna ladda mobilen och eventuellt koppla in annan elektronik med låg strömförbrukning. Går det i sådana fall bra att koppla in ett 12 v cigarettuttag direkt till batteriet, så att klämmorna får samsas bredvid de som leder till länspump och startmotor? Och gäller säkringskravet fortfarande med en sådan "installation"? En kabel som verkar relevant är Skyllermarks, men den är osäkrad: https://www.moory.se/p/cigarettuttag-skyllermarks-utanpaliggande-12-v-30-a-med-kabel-batteriklammor/
×
×
  • Skapa nytt...