Jump to content
Friday 30 September 2022

namdo

Medlemmar
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About namdo

  • Rank
    Landkrabba
  1. Hej! Tack för den informationen. Har vi då uppfattat det korrekt att slangen skall tas loss och oljan appliceras direkt i hålet på axeln, och att slangen är till för att oljan ska ha någonstans att ta vägen uppåt vid ökat tryck? Eller är det tvärtom så att oljan från slangen gradvis sugs upp av axeln och att man fyller på när den nått under vattenlinjen? I sådana fall kanske man tar loss slangen och fyller den med olja för att inte trycka ut något inne i axeln?
  2. Hej, Vi har nyligen blivit ägare av en bohusjulle med en Albin O21 som totalrenoverades för några år sedan. Osäkerhet har uppkommit kring hur och hur ofta man bör smörja proppeleraxeln. https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_inst_swe.pdf Manualen anger bara att den skall smörjas innan start, men det kan vara så att denna instruktion var riktad till köpare av ny motor. Självaste skötselschemat anger nämligen inte någonstans att propelleraxeln skall smörjas. Det går en plastslang cirka 2-3 mm i diameter från propelleraxeln, men det sitter ingen pump i andra änden utan slangen är helt öppen. Behöver man köpa en pump för detta eller förväntas man hälla i olja direkt? Slangen är redan full med gammal olja. Jag får nästan intrycket att man smort propelleraxeln vid installation och sedan nöjt sig. Den förra ägaren har använt båten i flera år utan att någonsin smörja. En relaterad fråga som jag vill passa på att ställa är ifall vi kan räkna med problem efter att ha stängt av motorn vid tre tillfällen utan att leda om kylvattnet från avgassystemet till direktutrinningen? Några fel man bör vara vaksam på längre fram efter detta? Tack på förhand
×
×
  • Create New...