Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

namdo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om namdo

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det låter som en bra idé med Takacat eller motsvarande, om man vill kunna åka lite fortare (till sommaren). Blir nyfiken på hur många knop du gör med 3 HK?
  2. Tack för era svar. Vilken HK / dragkraft skulle man egentligen behöva för att plana? Det låter som att 3HK ändå är på gränsen.
  3. Vi har en 230 cm gummibåt som väger 34 kg. Funderar på att skaffa en 3HK elmotor för att inte behöva ro i motvind mellan bryggan och ön, behöver inga snabba hastigheter men det vore ändå bra om den kunde plana. Skulle ni tro att 3HK elmotor räcker för att plana när man enbart är en vuxen ombord med lätt packning?
  4. Frågan är om billiga PVC-båtar som vår Aquarib har en väv som ens kan jämföras med professionella farkoster. Men det är väl rimligt att om svävarna klarar kallaste vintertiden så skall en billig gummibåt åtminstone klara lufttemperaturer nära nollstrecket och kanske även några enstaka frostnätter.
  5. Det jag läst mig till är att gummibåtar skall klara minustemperaturer och att det enbart är vid pumpning eller tömning som de är känsliga för lägre grader och bör vara uppvärmda. Vore intressant att höra om någon har liknande erfarenhet. I sådana fall bör man kunna ha den i tills isen kommer.
  6. Har dessa temperaturer varit närmare nollan eller lite högre? Det låter som att man kanske kan göra en höstpumpning vid lägre grader.
  7. Det må vara dags att ta upp segelbåten. Men, vi har tidigare i somras införskaffat en gummijolle för rodd som egentligen skulle kunna ligga i tills vidare. Möjligheterna att ta en fisketur ifall vädret skulle vara stabilt vill man ändå ha så länge som möjligt. Någon som har erfarenhet av hur dessa mår när graderna kryper nedåt? Kan man ha gummibåt kvar i sjön ifall det blir nollgradigt på nätterna, eller rentav några minusgrader? När bör man senast ta upp även jollen för vinterförvaring?
  8. Det är tyvärr inte gummiring som obstruerar utan tändstiftet går in i metallen på hylsan. M18x1,5 är vad dessa tändstift har (åtminstone de som vi beställt). Man tycker det borde vara standardiserat med höjdmått. Vi kan mycket väl ha dragit i hårt på de nuvarande tändstiften. Egentligen vet jag inte om jag har några funderingar mer om detta efter alla hjälpsamma svar jag fått här, men om någon har en bra koll på nycklar som funkar till just tändstiften som saluförs på Albin-shoppen för bl.a. O21 så skulle man vara ett motorproblem mindre.
  9. Nu när du påpekar det så minns jag att tändstiften faktiskt inte är bytta, just för att jag inte hittat en passande tändstiftsnyckel, så detta är gamla som sitter i fortfarande. De som sitter på är åtdragna med skiftnyckel långt tidigare.
  10. Tack för klargörandet, bra att man inte behöver oroa sig. Det vore bra med en tändstiftsnyckel som passar de NKG-tändstift jag fått tag på från Albin-shopen. Den nyckel jag köpt (Biltema) har rätt mått för själva muttern men tändstiftet är för långt så man kommer inte åt muttern ändå.
  11. Det här började ske efter byte av tändstift tidigare i somras. Jag har dragit åt muttern med skiftnyckel (har inte fått tag på en nyckel för tändstift som passar denna storlek), men kanske att detta inte är tillräckligt. Jag antar att det inte är någon större fara att det bubblar upp lite olja? Men omvänt kan ju en otäthet också leda till vatteninträngning utifrån. Om jag förstått det rätt så leder öppningarna för tändstiften rätt ner i vevhuset, kanske är det alltså olja från motorn som trycks upp genom någon springa?
  12. Har på sistone noterat att vad jag antar är olja ligger och bubblar runt ett av tändstiften vid körning. Exempel på bilden för övre tändstiftet har detta. Första gången torkade jag rent och antog att det kommit ovanifrån men nu är det tillbaka. Något att förvänta sig eller göra något åt? Tack för hjälp
  13. Skulle det inte krävas ganska mycket restvatten för att få 1 liter ny olja, som vi fyllde i efter köpet förra året, att ändra färg? Eller så kanske det räcker med någon centiliter som vispas runt inne i backslaget för att skapa en sådan emulsion? I sådana kanske problemet löser sig självt genom några oljebyten.
  14. Nu frångår jag den ursprungliga frågeställningen, men vad kan vara skälet till att vatten tränger in i backslaget vid normal drift (dvs ej motor under vatten)?
×
×
  • Skapa nytt...