Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

namdo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om namdo

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svaret. Det är ju en väldigt bra anledning. Men hur är det med bottenbeväxning på Ettan som inte är täckt med färg, ifall det dyker upp några havstulpaner m.m. som ger friktion kan väl detta gradvis rycka loss Ettan?
  2. Har tidigare säsonger använt ettan innan jag strukit på bottenfärgen. Tanken har dock slagit mig att det kanske är bäst att dra på ettan efter bottenmålning. Vad skulle ni rekommendera, hur gör ni?
  3. Tack för varningen! Då undrar jag om man ändå inte ska låta en fackperson kika på det, eller så får man som du säger inspektera att kopplingen ser rimlig ut och kanske även anta att etablerade affärer säljer acceptabel kvalitet. Cirka 0,4 A ska det givetvis stå, eftersom kameran drar 5 watt.
  4. Tack så mycket för hjälpen. Vi har dock möjlighet att automatiskt ladda startbatteriet några timmar varje dag (kopplar till landström med förinställd timer). Det borde väl kunna kompensera för de 2,4A som kameran kräver dygnet runt? Är det annars så att ett förbrukningsbatteri delar strömåtgången med startbatteriet så att man får den dubbla kapaciteten, eller tar förbrukarna enbart från förbrukningsbatteriet?
  5. Eftersom det nuvarande batteriet är på över 1000 wattimmar och laddas regelbundet så kanske man kan komma undan billigare utan ett förbrukningsbatteri, men om det inte visar sig räcka till så låter ett förbrukningsbatteri som något att satsa på. Laddning av mobil skulle vara det enda syftet på sjön, men vid den stöldutsatta bryggan kanske jag kopplar in en <5 watt övervakningskamera nattetid. Kanske blir en säkring då önskvärd eftersom kameran kostar... så frågan är om man bäst drar en separat säkrad koppling direkt mellan 12V-uttag och batteriet, eller om man bör sätta en säkring på de redan existerande kablarna som går till pump och startmotor och skaffa ett infällbart 12V-uttag? Det finns inga lediga kontakter, men kanske att man kan sätta in en plint någonstans...
  6. Tack så mycket för informationen och rekommendationerna. Jag tror med det du säger i åtanke att jag skulle nöja mig med en kylväska och att med 12 volt kunna ladda mobilen och eventuellt koppla in annan elektronik med låg strömförbrukning. Går det i sådana fall bra att koppla in ett 12 v cigarettuttag direkt till batteriet, så att klämmorna får samsas bredvid de som leder till länspump och startmotor? Och gäller säkringskravet fortfarande med en sådan "installation"? En kabel som verkar relevant är Skyllermarks, men den är osäkrad: https://www.moory.se/p/cigarettuttag-skyllermarks-utanpaliggande-12-v-30-a-med-kabel-batteriklammor/
  7. Skulle vilja ha ett 12v enkeluttag för att kunna koppla in kylbox och ladda mobiltelefonen denna säsong. Vi har ingen säkring eller huvudströmbrytare, länspumpen är redo 24/7. Just nu är båtbatteriet direkt kopplat via sedvanliga fastmonterade klämmor till först länspump och sist inombordarens startmotor. Kan man koppla fast två till klämmor på batteriet till ett utanpåliggande cigarettuttag eller påverkar det spänningen för startmotorn och pumpen? Det jag kopplar in vill givetvis ha 12 volt också. Alternativet är väl att ansluta till kopplingen där den grenar sig till länspump och startmotor.
  8. Det låter som en bra idé med Takacat eller motsvarande, om man vill kunna åka lite fortare (till sommaren). Blir nyfiken på hur många knop du gör med 3 HK?
  9. Tack för era svar. Vilken HK / dragkraft skulle man egentligen behöva för att plana? Det låter som att 3HK ändå är på gränsen.
  10. Vi har en 230 cm gummibåt som väger 34 kg. Funderar på att skaffa en 3HK elmotor för att inte behöva ro i motvind mellan bryggan och ön, behöver inga snabba hastigheter men det vore ändå bra om den kunde plana. Skulle ni tro att 3HK elmotor räcker för att plana när man enbart är en vuxen ombord med lätt packning?
  11. Frågan är om billiga PVC-båtar som vår Aquarib har en väv som ens kan jämföras med professionella farkoster. Men det är väl rimligt att om svävarna klarar kallaste vintertiden så skall en billig gummibåt åtminstone klara lufttemperaturer nära nollstrecket och kanske även några enstaka frostnätter.
  12. Det jag läst mig till är att gummibåtar skall klara minustemperaturer och att det enbart är vid pumpning eller tömning som de är känsliga för lägre grader och bör vara uppvärmda. Vore intressant att höra om någon har liknande erfarenhet. I sådana fall bör man kunna ha den i tills isen kommer.
  13. Har dessa temperaturer varit närmare nollan eller lite högre? Det låter som att man kanske kan göra en höstpumpning vid lägre grader.
  14. Det må vara dags att ta upp segelbåten. Men, vi har tidigare i somras införskaffat en gummijolle för rodd som egentligen skulle kunna ligga i tills vidare. Möjligheterna att ta en fisketur ifall vädret skulle vara stabilt vill man ändå ha så länge som möjligt. Någon som har erfarenhet av hur dessa mår när graderna kryper nedåt? Kan man ha gummibåt kvar i sjön ifall det blir nollgradigt på nätterna, eller rentav några minusgrader? När bör man senast ta upp även jollen för vinterförvaring?
×
×
  • Skapa nytt...