Jump to content
Thursday 12 December 2024

namdo

Medlemmar
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About namdo

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för era svar. Kan tillägga att jag nu hittade ett inlägg på Maringuiden där en rekommendation på 0,5 dl olja per 10 liter bensin givits av Albin Motor för O21:or. Kanske är det fortfarande lite onödigt för andra äldre motorer men jag kommer med denna motor köra på med olja men tydligen en lägre inblandning. Blyersättningen verkar däremot mindre nödvändigt. Ju mindre man behöver blanda desto fortare kommer man iväg dessutom. När 5 knop är marschfart vill man ju helst minimera tiden vid bryggan. 🙂
  2. Jag måste rätta mig själv. Vi blandar i mindre än så. 0,1 liter olja per 10 liter bensin, dvs 1% olja. Vi gör det bara för att en f.d. maskinist rekommenderat det, men har inte lyckats hitta någon annan källa som rekommenderar det.
  3. Ja det är en Albin O21, går på bensin och har tändstift.
  4. Hej, Har fått höra att man bör blanda ut bensinen till en Albin fyrtakts inombordare med 1 dl tvåtaktsolja per 10 liter bensin. Kan dock inte se något om detta när jag söker på Google eller på Maringuiden. Vad jag kan se så är tvåtaktsolja till för motorer som ska ha en blyfri bensinblandning, men vår Albin får blyersättning då den är gjord för äldre tiders bensinblandningar. Någon som vill förklara hur det ligger till?
  5. Tack för ditt svar. Innebär detta att man bör undvika att använda motorn? Den har sedan inköpet för tre år sedan alltid ”hostat” ut rök från luftintaget vid start, men först nyligen noterade jag att lite rök även kommer vid körning. Dock så undrar jag om det kan vara konserveringsoljan som vi sprutar in i luftintaget på vintern som kan tänkas ligga kvar och bilda denna rök? Båten har inte haft mer än 10 gångtimmar i år.
  6. Tack, kan nålventilen ha att göra med att det också kommer lite rök som luktar avgas / bränt från luftintaget? Bör man kanske helt undvika att köra motorn när det kommer rök ur intaget?
  7. Syftar på luftintaget / spjället som sitter akter om förgasaren. Ventil var nog helt fel ord att använda nu när du påpekar det, enligt manualen heter det tydligen startspjäll?
  8. Hej, Har en Solex-förgasare som sitter på en Albin O21. Har till att börja med märkt att det ibland droppar lite bensin från förgasarventilen. Lite mer oroande är att om man kör motorn i marschfart så kommer det ut lite avgasdoftande rök från ventilen. Motorn går dock bra och oljetrycksmätaren samt temperaturmätaren indikerar inga problem. Finns det någon anledning att öppna upp förgasaren och vad skulle det då kunna vara som man bör byta ut eller hålla utkik efter? Tack på förhand
  9. Nya batteriet av märke Varta har en högre ”startström” dvs A (EN) än gamla batteriet. Ville med trådstarten bara veta om det fanns någon risk med detta när det inte finns någon säkring. Känner att jag har fått bra hjälp av alla här i tråden. Tack till samtliga. Det har funkat bra att starta och batteriet laddar vid körning.
  10. Tack. Detta borde jag kanske ha poängterat från början. Batteriet är på över 700 A (EN), vilket jag antar är den ström i Ampere som batteriet kan ge maximalt. Ah är på en realistisk nivå. 🙂
  11. Tack så mycket för hjälpen. Passar på att fråga en annan elektroniskt oinsatt fråga: behöver ett kraftigare batteri (sett till ampere) en kraftigare batteriladdare?
  12. Tack för svar. Är det verkligen inte Ah du pratar om nu dock? Jag tänker på att startströmmen i ren Ampere är starkare. Men det kanske begränsas av vad startmotorn drar, precis som att en länspump inte överbelastar kablarna bara för att den är kopplad till ett starkare batteri?
  13. Hej, Det är dags att skaffa nytt startbatteri till en Albin O21. Nuvarande batteriet har en Ampere på 510 och tills nyligen fungerat bra. Kan man sätta in ett lite starkare batteri på 700A eller finns det några risker med detta, ifall man bara har startknappen nedtryckt någon sekund i taget? Vi har ingen säkring installerad. Kabelarean okänd.
  14. Tack för svaret. Det är ju en väldigt bra anledning. Men hur är det med bottenbeväxning på Ettan som inte är täckt med färg, ifall det dyker upp några havstulpaner m.m. som ger friktion kan väl detta gradvis rycka loss Ettan?
  15. Har tidigare säsonger använt ettan innan jag strukit på bottenfärgen. Tanken har dock slagit mig att det kanske är bäst att dra på ettan efter bottenmålning. Vad skulle ni rekommendera, hur gör ni?
×
×
  • Create New...