Jump to content
Wednesday 17 August 2022
tommyboy1

Volvo Penta 5.7 med färskvattenkylning går varm...

Recommended Posts

...och jag bytt termostat och tempgivare. Felet kom plötsligt och fått utläst ur datorn i motorn att det var ett överhettningslarm. Impeller bytt förra året och den verkar pumpa sjövattnet bra då limpor och knän är lagom temp på dvs de går att ta på. Värmeväxlaren är jämnvarm mer åt det heta hållet. Borde den inte vara svalare nertill där sjövattnet kommer in eller kan det vara vattenpumpen(men då borde ju knän samt limpor vara vara)

 

 

5.7 GI-EF kylsystem.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ut att du har problem snarare på sötvattendelen och inte sjövattendelen. Har du tillräckligt med kylarvätska ? Pumpar vattenpumpen som den skall, är kilremmen lagom sträckt ? Det finns inte mycket mer som kan strula, det borde ju inte kunna komma in skräp i sötvattendelen.

 

Hur funkar det utan termostat ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om vattenpumpen pumpar som den ska vet jag inte. Hur kan man mäta eller veta det? Kylarvätska är i perfekt nivå i expansionsbehållaren. Remmen känns lagom sträckt också.

 

Har inte testat att köra utan termostat. Vad skulle man kunna läsa ut av det?

Edited by tommyboy1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev tommyboy1:

Om vattenpumpen pumpar som den ska vet jag inte. Hur kan man mäta eller veta det? Kylarvätska är i perfekt nivå i expansionsbehållaren. Remmen känns lagom sträckt också.

 

Har inte testat att köra utan termostat. Vad skulle man kunna läsa ut av det?

Det enda du ser om den nya termostaten funkar som den skall...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har varit med om att skovelhjulet i cirkulationspumpen har lossnat, och inte roterar med axeln!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, med cirkpumpen men då borde ju motorn gå varm direkt och inte stanna på 80°... Fick tips av lokala pentaåf om att rengöra värmeväxlaren vilken jag plockat loss ikväll för inlämning för ordentlig rengöring hos dem.

 

Är det inte detta är det nog bara vattenpumpen kvar att felsöka. Impellern till sjövattnet hade jag loss idag och den var mycket fin:) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problemet löst! Tog loss värmeväxlaren och lämnade in den för komplett rengöring hos en marinfirma. Den var inte helt igensatt men tillräckligt för att inte hinna med att kyla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gamal tråd men har samma (också färsk vattenkyld) problem förutom att min temp mätare helt plötsligt la av. Har aldrig haft en Penta motor innan men vad jag läst mig till ska det finnas två temp givare? stämmer det?

 

Circ pump är bytt, impeller så också, remmarna känns bra i spänn. 

 

Tänkte shoppa ny givare och termostat men är det givaren under värmeväxlaren som ska bytas? Se bild. den måste det väl vara? 

 

limporna känns lite för varma när man låter den stå och gå på tomgång. Vågar man köra den? 

 

 

 

2475B1FC-E0F0-4114-8BF0-952E440E6194.jpeg

CF894DA8-5838-44D0-B39E-2B14B88DD0A9.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den givaren tror jag går till datorn.

 

Den du söker är inringad på bilden

 

 

6DB7AD54-D8DB-46A0-8EA6-4E90397A3F92.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där är oljetrycksgivaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Cobalt233:

Den givaren tror jag går till datorn.

 

Den du söker är inringad på bilden

 

 

6DB7AD54-D8DB-46A0-8EA6-4E90397A3F92.jpeg

Ok, får åka ner till hamnen idag och kolla. Tyckte mig inte se någon mer givare. Är ju ombyggt till Färskvattenkylning men sitter väl där om man kollar. 

 

Hittar ju ingen sprängskiss på nätet med part no heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gelis:

Det där är oljetrycksgivaren.

Svarade du mig eller ovan inlägg? :) 

 

Mvh 

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev Mr_m:

Svarade du mig eller ovan inlägg? :)

 

Mvh 

Jag svarade på Cobalts233, det som är inringat på sprängskissen är oljtrycksgivaren..
Ang dina bilder så är det lite svårt att se, men sitter givaren på insuget bredvid termostathuset?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gelis:

Jag svarade på Cobalts233, det som är inringat på sprängskissen är oljtrycksgivaren..
Ang dina bilder så är det lite svårt att se, men sitter givaren på insuget bredvid termostathuset?

Ok:)

Den givaren på bilden ovan sitter på ingången toppen av motorn där en slang är ansluten. Sen sitter det en till, till vänster om den i toppen på blocket som är skruvad med en ring kabel sko. 

 

Är inte så jätte bra på detta med båt motorer. Men en fråga till. Circ pumpen kan man vicka på lite grann. Är det normalt. Tycker inte heller slangarna blir hårda när man startar motorn. Kanske de inte blir när det är ett färskvatten system men på mina andra motorer där det pumpat från havet så blev dem betydligt styvare när man hade motorn igång. 

 

Är det värt att riva ner hela skiten och plocka bort givare och termostat som första åtgärd? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rev ner impeller huset, såg fräscht ut och inga sprickor i impellern. Dock står det Johnsson på den? känns inte helt rätt.

 

Rev bort värmeväxlare och ska se om det går tvätta ur den. Kan man göra det själv och med vad? 

 

Givaren såg inte helt 100 ut så det blir en ny. 

Termostaten tog jag med hem och kokade. Den öppnade upp innan vattnet började koka. Men kanske lika bra att byta ändå. 

 

Så fråga. hur tvättar man en värmeväxlare? Och bör man köpa en ny impeller?

D1350371-68EE-4553-BA40-2AE706C94013.jpeg

1C7E6773-DC7F-4F23-93E9-2B0B6274CC1D.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Gelis:

Det där är oljetrycksgivaren.

Ja såklart. Gjorde en riktig tankevurpa igår natt med några promille i blodet 🤪 ber om ursäkt 😂

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Johnson är en tillverkare av pumpar, impellerpumphus och impellrar etc. VP har (vad jag vet) johnson pumphus, så då är det nog rätt impeller. Det är nog inte en impeller till utombordarmärket om det var det du var orolig över.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Boanjohan:

Johnson är en tillverkare av pumpar, impellerpumphus och impellrar etc. VP har (vad jag vet) johnson pumphus, så då är det nog rätt impeller. Det är nog inte en impeller till utombordarmärket om det var det du var orolig över.

Ok, Då är det nog rätt. Fattar inte varför det inte funkar. 
 

Misstänker att det kan vara samma fel som trådskaparen hade. Då ena slangen inte hade mycket vatten i sig så verkar det som att det skulle kunna vara stopp i växlarn. 

 

Frågan är ju fasen man kan tvätta den 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Mr_m:

Ok:)

Den givaren på bilden ovan sitter på ingången toppen av motorn där en slang är ansluten. Sen sitter det en till, till vänster om den i toppen på blocket som är skruvad med en ring kabel sko. 

 

Är inte så jätte bra på detta med båt motorer. Men en fråga till. Circ pumpen kan man vicka på lite grann. Är det normalt. Tycker inte heller slangarna blir hårda när man startar motorn. Kanske de inte blir när det är ett färskvatten system men på mina andra motorer där det pumpat från havet så blev dem betydligt styvare när man hade motorn igång. 

 

Är det värt att riva ner hela skiten och plocka bort givare och termostat som första åtgärd? 

Givaren med en kabel är till instrumentet.

Om du tar bort kabeln så ska instrumentet antingen gå mot rött eller stanna kvar på noll kommer inte ihåg vilket just nu.  Om du sedan lägger kabeln mot jord så ska instrumentet reagera tvärt om. Händer inget så har du antingen kabelbrott eller instrumentfel.
Ger instrumentet utslag så är det givarfel eller dålig kontakt vid anslutningen eller jordfel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
7 timmar sedan skrev Mr_m:

Rev ner impeller huset, såg fräscht ut och inga sprickor i impellern. Dock står det Johnsson på den? känns inte helt rätt.

Kolla också så locket är repfritt, Är det slitet så pumpar impellern dåligt.

Johnson är original

Edited by Gelis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Gelis:

Givaren med en kabel är till instrumentet.

Om du tar bort kabeln så ska instrumentet antingen gå mot rött eller stanna kvar på noll kommer inte ihåg vilket just nu.  Om du sedan lägger kabeln mot jord så ska instrumentet reagera tvärt om. Händer inget så har du antingen kabelbrott eller instrumentfel.
Ger instrumentet utslag så är det givarfel eller dålig kontakt vid anslutningen eller jordfel.

Ok, ska testa. 

Mätarn hoppar till lite när man drar på tändningen men sen helt dött. 

 

Hur lång tid tar det brukliges innan man får temp på motorn? borde väl inte ta mer än typ 5 min innan mätarn börjar röra på sig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mellan 3 och 5 min på tomgång så ska visaren börja röra på sig, beror ju lite på yttertemp. Kan ta några minuter längre om det är lite kyligare. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gelis:

Mellan 3 och 5 min på tomgång så ska visaren börja röra på sig, beror ju lite på yttertemp. Kan ta några minuter längre om det är lite kyligare. 

En fråga till. 

 

Sitter det en cirkulations pump bakom denna också? Svårt att hitta sprängskiss på motorn så blir tveksam. 

 

 

4FCDC8FF-7505-4BD9-A20A-F3EC55A01323.png

C22B8775-4057-4A3D-9531-4D6006118D2E.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vattenpumpen sitter där, är ju en bilmotor i grunden.

Så man får skilja på impellerpump och vattenpump(cirkulationspump)

Man kan säga att värmeväxlaren ersätter kylaren på en bil. Fast istället för luft så används sjövatten för kylning. Och det vattnet pumpar impellerpumpen, cirkulationen i motorn sköter vattenpumpen som på en bilmotor.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Gelis:

Ja vattenpumpen sitter där, är ju en bilmotor i grunden.

Så man får skilja på impellerpump och vattenpump(cirkulationspump)

Man kan säga att värmeväxlaren ersätter kylaren på en bil. Fast istället för luft så används sjövatten för kylning. Och det vattnet pumpar impellerpumpen, cirkulationen i motorn sköter vattenpumpen som på en bilmotor.

Såklart, borde jag ju kunnat listat ut 😎

 

Hur kollar man smidigast att den fungerar? tänker om man nu ändå har rivit bort det mesta kan man ju lika gärna sluta bort och kolla den också. 

 

/mvh 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Gör man sig besväret att riva bort allt så är det väl lika bra att sätta dit en ny, går inte att kolla på ett bra sätt. Visst att skovelhjulet sitter fast går ju att kolla men lager o tätningar är ok är en annan sak.

 

Vill du inte åka båt i sommar så är det bara att skruva ner skiten annars så kolla mätaren som jag skrev här ovan och kolla motorns tenp med en IR termometer, du kanske inte har värmeproblem utan ett taskigt instrument.

Är ju dumt att överarbeta.

Edited by Gelis
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gelis:

Gör man sig besväret att riva bort allt så är det väl lika bra att sätta dit en ny, går inte att kolla på ett bra sätt. Visst att skovelhjulet sitter fast går ju att kolla men lager o tätningar är ok är en annan sak.

 

Vill du inte åka båt i sommar så är det bara att skruva ner skiten annars så kolla mätaren som jag skrev här ovan och kolla motorns tenp med en IR termometer, du kanske inte har värmeproblem utan ett taskigt instrument.

Är ju dumt att överarbeta.

Lite så, ska in till seasea imorgon och shoppa lite nya saker. 

 

Grejen är att jag får inget tryck i slangarna och limporna känns varma. Går knappt lägga handen på när man varm kört motorn ett tag. 

 

Så något strul är det nog. 

 

Lika bra att dra bort och kolla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Mr_m:

Grejen är att jag får inget tryck i slangarna och limporna känns varma. Går knappt lägga handen på när man varm kört motorn ett tag. 

Är det helsystem på sötvattenkylningen? I så fall har du glykolblandningen även i limporna och då kan man naturligtvis tro att felet ligger på motorsidan. Men då borde knäna vara kallare då dessa är direkt kopplade med vattendumpen från växlaren, dvs sjövatten

Är det halvsystem så är inte varma limpor/knän inte kopplade mot motorsidans kylning och felet ligger således på sjövattensidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Gelis:

Är det helsystem på sötvattenkylningen? I så fall har du glykolblandningen även i limporna och då kan man naturligtvis tro att felet ligger på motorsidan. Men då borde knäna vara kallare då dessa är direkt kopplade med vattendumpen från växlaren, dvs sjövatten

Är det halvsystem så är inte varma limpor/knän inte kopplade mot motorsidans kylning och felet ligger således på sjövattensidan.

Nu är vi inne på överkurs för mig. Jag är ingen super mekaniker men försöker lära mig. 

 

Jag ser ju att det kommer en slang från skölden så den borde ju vara inkommande sjövatten dvs halvsystem. Båten har ingen skrovgenomföring för inkommande vatten. Som jag haft innan med en sil innan osv. 

 

Problemet är att jag hittar inte heller något kopplings schema för systemet så man kan kolla om det är rätt kopplat. Sjukt irriterande. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja kanske inte helt rätt.

Så här är flödet generellt

Sjövattnet tas in via skölden-slang-impellerpump (eventuellt ett sjövattenfilter) - värmeväxlare - utlopp via slangar till avgassystem.

 

Här vid avgassystemet skiljer det då mellan hel och halvsystem på sötvattenkylningen.

 

På ett halvsystem så är utloppet från värmeväxlaren kopplat till avgaslimporna och kylvattnet går ut via avgaslimpor och vidare genom avgasknän där det dumpas ut via avgasröret på skölden och slutligen drevet ut i havet

 

På ett helsystem så är utloppet från värmeväxlaren  kopplat till avgasknäna istället för avgaslimporna.

Kylvattenpassagen mellan avgaslimpa/knä är blockerad med plåt/packningar. så det är bara avgasknät som berörs av sjövattnen, vattendumpen ut i havet sker på samma sätt som halvsystem.

Avgaslimpan är istället kopplad så den är med i motorns kylvattenkrets (Glykolvatten), detta är naturligtvis en fördel med avs på rost och livslängd.

Så här blir alltså avgaslimpan lika varm som motorn  medans avgasknän förblir svalare då dessa får kallt sjövatten hela tiden.

Dock så går det i regel åt en kraftigare värmeväxlare som klarar av att kyla bort den extra värmen från avgaslimporna

 

Hoppas det blev lite klarare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...