pajas 0 Postad torsdag kl 16:12 Hejsan. För 2 år sedan bytte jag motor från en Mercury 90hk, 2takt årsmodell 2001 till en Mercury 115 ct årsmodell 2020. En verkstad, 93 mil bort, sålde och bytte motorn åt oss. När vi kom hem såg vi att tankmätare och trim/tilt mätare inte funkade. Och verkstaden svarade inte när jag ringde... Inget stort problem egentligen... Men vet någon vad vi behöver göra för att få det att fungera? Främst tankmätaren. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 259 Postad torsdag kl 17:35 1 timme sedan skrev pajas: Hejsan. För 2 år sedan bytte jag motor från en Mercury 90hk, 2takt årsmodell 2001 till en Mercury 115 ct årsmodell 2020. En verkstad, 93 mil bort, sålde och bytte motorn åt oss. När vi kom hem såg vi att tankmätare och trim/tilt mätare inte funkade. Och verkstaden svarade inte när jag ringde... Inget stort problem egentligen... Men vet någon vad vi behöver göra för att få det att fungera? Främst tankmätaren. Mvh Patrik Kolla säkringar, kolla om det finns någon lös kabel till tankmätaren under panelen. , samma kontroller ang. trimmätaren, alltid en början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pajas 0 Postad torsdag kl 17:41 Tack för svaret! Bra med ett första tips. Får kolla nästa gång jag är i båten.😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 762 Postad fredag kl 06:48 Antagligen har firman som utförde motorbytet glömt ansluta någon kabel i samband med instrumentbyte. Tankmätaren tillhör ju båten men ska ha +12V när tändning är till. Powertrimmätaren tillhör motorn och anslutes till kablar som kommer via huvudkabelstammen från motorn. Vad sitter det för instrument monterade nu? Vilket fjärreglage? Mercury standardkulörer på kablar: Lila= +12V när tändning är TILL Brun/vit= Signal från Powertrim givare Kolla på nivågivaren i tanken vilken kulör signalkabeln har, kolla även så att nivågivaren är jordad och ansluten till batteri minus. Titta under instrumentpanelen om du ser en lös kabel med samma kulör som på nivågivaren, kolla så att det är rätt kabel genom att mäta med multimeter i signalläge. Ta en bild på motorns typskylt så man kan läsa fullständig modellbeteckning och serienummer, så kan jag se om det finns elschema och mätvärden för PTT-givaren om den skulle vara sönder. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser