

Ramba
Medlemmar-
Content Count
16 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
5 NeutralAbout Ramba
-
Rank
Kadett
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Tillägg, jag kör slut på bensinen i systemet på hösten efter att jag tagit upp båten så förhoppningsvis ska det inte bero på det, men kan ha fel. Kort uppdatering: Jag skruvade åt tändstiften lite mer och köpte även förgasarrengöring från SeaSea som jag sprutade in i hålen i förgasaren (se bild). (Att ta upp båten och skruva loss förgasaren helt är inte möjligt för min del). Det gick bättre i början första 100-200 metern, kom upp i ca 22 knop, men sen provade jag att sätta tillbaka på neutralt och gasa igen, men då var jag tillbaka till ruta ett. Försökte spela in en video lite kort för att ni ska höra lite bättre hur det låter. Här i videon har jag fullgas. Det som jag inte testat än är att köra med 98 oktan bensin, har lite 95 kvar, väntar på att den ska ta slut innan jag kör med ren 98. båt2.mp4
-
Jag kör vanligtvis 95-oktan bensin blandad med 2-takt utombordsolja. Blir det något problem om man går över till 98 istället? Antar att jag även där behöver lägga i utombordsoljan?
-
Jag har tyvärr ingen större kunskap än simpla saker som att byta slangar, bränslepump och liknande. Så att öppna upp och att ta ut och göra rent förgasarna skulle jag inte våga ge mig in på. Men jag har sökt runt och hittade detta, förgasarrengöring: https://www.seasea.se/kem-tekniskt/crc-spray/förgasarrengöring-crc Vad tror ni om det, att spraya in lite av det i förgasarna?
-
Såhär kan det se ut ibland som jag nämnde i trådstarten ifall det var oklart:
-
Ramba started following Installera toalett i en Ryds camping 565?, Johnson (1977) 70hk går ojämnt!, Johnson (1977) 70hk - smutsiga avgashål? and and 1 other
-
Hej! Jag har en Johnson utombordare från 1977 på 70hk som startar utan större problem. Men när det är dags att köra så är det då problemen uppstår. Gör jag full gas direkt med spaken hela vägen ner så dör den ibland och ibland hackar den sig uppåt i fart utan att riktigt komma i full fart. Däremot om gasar och för fram spaken lite i taget så dör den inte och kommer sakta upp i full fart för att sedan hacka till lägre hastigheter fram och tillbaka. Lite som när man växlar ner i en bil från högre hastighet. Och så håller det på hela tiden. Jag har motorn på en Ryds camping 565 och när jag väl kommit som högsta hastighet så har det varit ca 20 knop, vet inte om det är lite för lågt för den motorn och båten? För att lösa problemet har jag skaffat en ny bränsleblåsa, byt bränslepumpen och tankanslutningen. Är det något annat jag skulle eventuellt kunna göra för att lösa problemet? Är det någon som har en susning om vad problemet skulle kunna vara? Tacksam för hjälp!
-
Hej! Jag har två frågor som jag är nyfiken över. Dom två hålen som jag markerat i röda cirkeln, de är väl för avgaserna? Jag tittade till dom inför sjösättningen och de såg lite slemmiga/kletiga ut inne i hålen. Ska det vara så? Behöver jag rengöra det på något sätt? Det andra är att när jag provstartade motorn häromdagen så såg några oljiga ränder ungefär där jag markerat på bilden i gult, vad är dessa ränder för något? Är det något jag behöver oroa mig för? Ränderna var rätt ljusa så det var inget "mörkt oljigt" Tacksam för all hjälp och tips!
-
Stort tack för hjälpen!!!
-
Jag är inte så kunnig inom båtar då jag inte haft båt så länge än. Men upptäckte idag vid rengöring denna håll samt några mindre på andra ställen på min Ryds Camping 565, Är det gelcoat jag har eller plast? Och hur kan jag reparera dessa små hål på ett simpelt sätt? Tacksam för hjälp
-
Ja nu när jag tänkt efter lite så kanske det är overkill med riktig toalett då man behöver septitank och allt vad det innebär. Tack för tipset med pappskivor, ska testas! Intressanta tips, tack!! Jag tror jag ska satsa på en porta potti trots allt. Jag förstod dock inte riktigt hur du menar med tvådelad lucka och skena i taket som ett U. Har du möjlighet att förtydliga lite mer? Kanske med någon typ av bild? Vore tacksam!
-
Hallå där! Hade varit trevligt med en "riktig" toalett än en porta potti, är det något ni tror skulle kunna vara möjligt? Tänker mer här i den tomma ytan till vänster (se bild). Har vi någon teknisk eller ingenjör som kan komma med tips? Eller är det bara porta potti som gäller? Isåfall, tror ni man skulle kunna bygga som en liten garderob med dörr för att ha det mer privat? Tacksam för tips o råd! https://images.auctionet.com/uploads/item_1116617_c60accb78c.jpg
-
Hej! Vill bara ge er en uppdatering och för andra som ev. drabbas av liknande problem i framtiden. Fortsatte med min felsökning och tänkte att jag börjar med att byta det enklaste och billigaste, bränsleblåsa, tändstift osv.. Jag började med att byta Biltema bränsleblåsan som fanns med när jag köpte båten. Ersatte den med en blåsa från Scepter som jag såg att vissa hade rekommenderat i andra trådar när jag sökte förut. Och hokus pokus! Det var allt som behövdes! Enkelt och billigt fix som tur! Har nu testat i 2 dagar i rad och den har startat på en gång vid varje tillfälle och motorn har inte gått ojämnt heller vid full gas. Så nu funkar allt klockrent. Stort tack till er för alla era inlägg och tips jag fått från er.
-
Senaste dagarna har det varit varierande med start av motorn. Vissa gånger har det fungerat direkt, andra gånger har det inte ens fungerat efter en längre tur i sjön, utan jag har fått hålla på väldigt länge innan det kommit igång, även varit svårt med startspray i vissa fall. Såhär ser min bränsleblåsa ut (bild), tidigare låg den bara på tanken men har nu lagt den så pilen pekar upp efter tips från er. Behöver jag pumpa varje gång jag startar motorn? Läste någonstans att man behöver göra det endast en gång och sen ska det hålla sig hård hela säsongen? Vet dock inte om det stämmer. Vill tillägga att den blir hård nu när man pumpar nu när den är stående jämfört med hur det var tidigare. Ett annat stort problem jag har är ibland när kör full gas så slocknar antingen motorn eller går väldigt ojämnt och kommer aldrig riktigt upp i högre fart. Sänker jag ner lite så går den någorlunda, men så fort jag ökar igen till full så orkar den inte. Medans andra dagar är det inga som helst problem. Vad skulle detta kunna bero på? Tack för era inlägg!
-
Jag har ingen aning, men då borde det inte funka så bra med startspray heller? Eller? Förstår, jag ska testa. Stort tack! Märkte även att jag kan pumpa i bränsleblåsan hur mycket som helst? Den blir liksom inte riktigt hård direkt? Men man känner och hör att det sugs åt. Ska det vara så? Kan det ha någon påverkan?
-
Åkte direkt ned till båten och testade. Klickljudet kom när jag tryckte i nyckeln och när jag tryckte i och vred så startades den! Blev så otroligt glad att jag inte var i behov av något mer avancerat fix. Jag stängde av motorn och testade igen efter ca 5-10 minuter. Tog ungefär 7-8 försök att få igång den innan den slutligen startades. Kände att det måste vara något som fortfarande strular. Tog en runda med båten på ca 10 minuter i sjön. Stannade sen båten i sjön i ca 10 minuter och när det var dags för hemfärd så kom den inte igång förrän typ 15:e försöket. Vad kan det bero på?
-
Tack för frågan. Ja det gör jag. Startar på samma sätt som jag gör med startgasen. Men utan startgasen funkar det inte. Pumpar bränsleblåsan, drar upp handgasen en bit, trycker in nyckeln i 1-2 sekunder och sedan vrider jag.