Gå till innehåll
måndag 14 juli 2025

Ramba

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Ramba

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Stort tack för informationen! Som jag nämnt tidigare så är det inte aktuellt i dagsläget med rengöring av förgasarna därav de mindre "enklare" alternativen. Mitt sista försök nu är att testa med alkylatbensin och hoppas det kan göra lite skillnad. Det är en 2-taktare jag har som jag alltid blandar som du nämnt ovan, med 2dl tvåtaktsolja för 10L bensin. Men om jag förstått det rätt ska jag alltså köra med alkylat för 4-takt tillsammans med tvåtaktsoljan (TC--W3) som jag vanligtvis använder?
  2. Liten uppdatering: Bränslepumpen är helt ny så det borde inte vara något fel på den. Jag förstår tyvärr inte vad du menar med tändförställningen, som sagt är lite av en nybörjare. Jag har nu testat med en annan bränsletank av bättre modell, men det gjorde tyvärr ingen större skillnad. Det enda som återstår tror jag är att testa med Alkylatbensin. Dock såg jag den här tråden och blev lite osäker vad jag bör köra med? Verkar lite oklart.
  3. Ja det är verkligen tråkigt, men som jag tidigare nämnt så har jag inte kunskapen att ta loss förgasarna och göra det rent, tyvärr. Jag körde med förgasrengöring som sagt och tyckte det såg rent och fint ut där inne iallafall. Men jag är tacksam för hjälpen! Oj, det visste jag inget om. Hade de från tidigare ägare. Finns det något du kan rekommendera i samma storlek som inte kostar alltför mycket? Värt att testa! Intressant, det skulle jag kunna testa! Har du någon särskild som du rekommenderar att? Jag har testat både med att öppna ventilen och även tagit bort locket helt, har tyvärr inte gjort skillnad.
  4. Uppdatering: La in nya tändstift och körde med en ny bensintank fylld med 98 oktan. Tyvärr ingen större skillnad. Har en sån bränsletank från Biltema: https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransletankar/bransletank-24-l-2000059917 Märkte att det runda gummit på insidan av själva locket inte fanns kvar. Vet inte om det har någon betydelse, men tänkte att det kan vara bra för er att veta. Vet inte vad mer "enkelt" jag skulle kunna göra. Verkar som jag får leva med problemet helt enkelt.
  5. Tillägg, jag kör slut på bensinen i systemet på hösten efter att jag tagit upp båten så förhoppningsvis ska det inte bero på det, men kan ha fel. Kort uppdatering: Jag skruvade åt tändstiften lite mer och köpte även förgasarrengöring från SeaSea som jag sprutade in i hålen i förgasaren (se bild). (Att ta upp båten och skruva loss förgasaren helt är inte möjligt för min del). Det gick bättre i början första 100-200 metern, kom upp i ca 22 knop, men sen provade jag att sätta tillbaka på neutralt och gasa igen, men då var jag tillbaka till ruta ett. Försökte spela in en video lite kort för att ni ska höra lite bättre hur det låter. Här i videon har jag fullgas. Det som jag inte testat än är att köra med 98 oktan bensin, har lite 95 kvar, väntar på att den ska ta slut innan jag kör med ren 98. båt2.mp4
  6. Jag kör vanligtvis 95-oktan bensin blandad med 2-takt utombordsolja. Blir det något problem om man går över till 98 istället? Antar att jag även där behöver lägga i utombordsoljan?
  7. Jag har tyvärr ingen större kunskap än simpla saker som att byta slangar, bränslepump och liknande. Så att öppna upp och att ta ut och göra rent förgasarna skulle jag inte våga ge mig in på. Men jag har sökt runt och hittade detta, förgasarrengöring: https://www.seasea.se/kem-tekniskt/crc-spray/förgasarrengöring-crc Vad tror ni om det, att spraya in lite av det i förgasarna?
  8. Såhär kan det se ut ibland som jag nämnde i trådstarten ifall det var oklart:
  9. Hej! Jag har en Johnson utombordare från 1977 på 70hk som startar utan större problem. Men när det är dags att köra så är det då problemen uppstår. Gör jag full gas direkt med spaken hela vägen ner så dör den ibland och ibland hackar den sig uppåt i fart utan att riktigt komma i full fart. Däremot om gasar och för fram spaken lite i taget så dör den inte och kommer sakta upp i full fart för att sedan hacka till lägre hastigheter fram och tillbaka. Lite som när man växlar ner i en bil från högre hastighet. Och så håller det på hela tiden. Jag har motorn på en Ryds camping 565 och när jag väl kommit som högsta hastighet så har det varit ca 20 knop, vet inte om det är lite för lågt för den motorn och båten? För att lösa problemet har jag skaffat en ny bränsleblåsa, byt bränslepumpen och tankanslutningen. Är det något annat jag skulle eventuellt kunna göra för att lösa problemet? Är det någon som har en susning om vad problemet skulle kunna vara? Tacksam för hjälp!
  10. Hej! Jag har två frågor som jag är nyfiken över. Dom två hålen som jag markerat i röda cirkeln, de är väl för avgaserna? Jag tittade till dom inför sjösättningen och de såg lite slemmiga/kletiga ut inne i hålen. Ska det vara så? Behöver jag rengöra det på något sätt? Det andra är att när jag provstartade motorn häromdagen så såg några oljiga ränder ungefär där jag markerat på bilden i gult, vad är dessa ränder för något? Är det något jag behöver oroa mig för? Ränderna var rätt ljusa så det var inget "mörkt oljigt" Tacksam för all hjälp och tips!
  11. Jag är inte så kunnig inom båtar då jag inte haft båt så länge än. Men upptäckte idag vid rengöring denna håll samt några mindre på andra ställen på min Ryds Camping 565, Är det gelcoat jag har eller plast? Och hur kan jag reparera dessa små hål på ett simpelt sätt? Tacksam för hjälp
  12. Ja nu när jag tänkt efter lite så kanske det är overkill med riktig toalett då man behöver septitank och allt vad det innebär. Tack för tipset med pappskivor, ska testas! Intressanta tips, tack!! Jag tror jag ska satsa på en porta potti trots allt. Jag förstod dock inte riktigt hur du menar med tvådelad lucka och skena i taket som ett U. Har du möjlighet att förtydliga lite mer? Kanske med någon typ av bild? Vore tacksam!
  13. Hallå där! Hade varit trevligt med en "riktig" toalett än en porta potti, är det något ni tror skulle kunna vara möjligt? Tänker mer här i den tomma ytan till vänster (se bild). Har vi någon teknisk eller ingenjör som kan komma med tips? Eller är det bara porta potti som gäller? Isåfall, tror ni man skulle kunna bygga som en liten garderob med dörr för att ha det mer privat? Tacksam för tips o råd! https://images.auctionet.com/uploads/item_1116617_c60accb78c.jpg
  14. Hej! Vill bara ge er en uppdatering och för andra som ev. drabbas av liknande problem i framtiden. Fortsatte med min felsökning och tänkte att jag börjar med att byta det enklaste och billigaste, bränsleblåsa, tändstift osv.. Jag började med att byta Biltema bränsleblåsan som fanns med när jag köpte båten. Ersatte den med en blåsa från Scepter som jag såg att vissa hade rekommenderat i andra trådar när jag sökte förut. Och hokus pokus! Det var allt som behövdes! Enkelt och billigt fix som tur! Har nu testat i 2 dagar i rad och den har startat på en gång vid varje tillfälle och motorn har inte gått ojämnt heller vid full gas. Så nu funkar allt klockrent. Stort tack till er för alla era inlägg och tips jag fått från er.
×
×
  • Skapa nytt...