Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Marty

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    186
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Marty

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. Som vissa varit inne på, kolla båtens skrov först. Beväxning kan ge liknande bekymmer. Enklaste att utesluta före du eventuellt börjar skruva i motor och reglage. Med vänlig hälsning Martin
  2. Original locket är ett plastlock som trycks ner i hålet, lite bristfällig konstruktion då det kunde hamna mellan skroven om man råkade trampa lite fel på det. Bild härnedan om det fungerar.
  3. Hej. Har haft en 500HT tidigare och jag håller med om att det är något irriterande med vattnet mellan skroven. Jag löste det med en manuell länspump som var smal nog att passa i hålet vid behov. Att plugga hålet är ingen god ide då det i min båt letade in sig vatten mellan skroven från andra ställe också. Det skall sitta ett lock i hålet så att inte allt hamnar där direkt så det bör du skaffa. Med vänlig hälsning Martin
  4. Grattis till båten. Helt klart trevligt med en F225, du lär nå närmre 50 knop med rätt propp. Finns en lite längre tråd med massa info om 64:or http://www.maringuiden.se/forum/topic/23237-äntligen-beställd/ Med vänlig hälsning Martin
  5. Absolut JARB, 64:an är lite känslig för lastfördelning och sidvind men inte värre än att man kan be någon flytta sig något för att kompensera detta. Jag tillhör absolut de som avskyr när båten lutar (hade en Ryds 500HT innan och där kan vi snacka hopplös vad gäller lutning..). Jag tycker definitivt Heri99 skall testa utan och återkom gärna efter några veckors körning med ett utlåtande om hur "hopplös" den är i sjön. Gissar att du inte kommer eftermontera trimplan utan kommer lägga pengarna på lite extra bränsle istället Med vänlig hälsning Martin
  6. Hej. Har haft min 64:a sedan 2007 och har inte trimplan, har heller aldrig saknat dessa. En polare har en 6420 med trimplan men han tycker inte heller de behövs. Vet att vissa här på forumet tycker helt tvärtom men jag blir inte riktigt klok på varför. Med vänlig hälsning Martin
  7. Hej. Grattis till ny fin båt! Du har säker tänkt på det men vill påpeka för säkerhets skull. Dina mått 5,10+6,80 kan vara i underkant, motorn bygger även den mins en halv meter om den är nerfälld och desto mer om den är uppe. Det blir även cirka en halvmeter till mellan bil och båt vilket skulle ge dig en totallängd på runt 12,9 meter... Vill bara påpeka detta så du inte blir stoppad av denna anledning. Med vänlig hälsning Martin
  8. Hej, Flipper kallar numera sina HT båtar för ST, de har just nu tre helt nya modeller. Ex: http://www.flippermarin.se/Flipper/640-ST Med vänlig hälsning Martin
  9. Har ingen Ryds själv men har du kollat denna tråd, tror det mesta är avhandlat där. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=101121&highlight=ryds 568 gt Mvh Martin
  10. Inte alls omöjligt att det fungerar, allt beror på rampens utformning och skick. Flipper 700 väger tom ca 1400kg. Jag har dragit upp min Yamarin 64DC (1100kg motor 220kg diverse utrustning och bensin), detta har gjorts på olika ramper med både en Passat (150hk) och en Peugeot 3008 (156hk). Skaffa ett par bra klossar att lägga bakom hjulen och veva inte upp båten hela vägen på trailern, detta för att få mer vikt på framhjulen. Ta det försiktigt och akta kopplingen. Mvh Martin
  11. Så du menar att vikten av 1-2 passagerare skall göra att det stänker in vatten?? Jag har haft 6 passagerare mig själv i min... med ditt resonemang borde vi drunknat. Givetvis skall det inte vara vatten mellan skroven men att det har så stor inverkan på ev stänk in i båten har jag svårt att tro. Jag tror istället som någon nämnt att det är något monterat på akterspegeln som ligger bakom problemet. Blir det någon skillnad när du ändrar vinkel på motorn med powertrimmet? Mvh Martin
  12. Nice, grattis. En av alla mina favoritbåtar . Vad blev det för motor? Mvh Martin
  13. Nja det är snarare så att när du hittat optimalt gångläge kan du dra av på gasen och uppnå samma marchhastighet med lägre varvtal. På min båt innebär det ungefär följande: Jag har en behaglig marchhastighet vid ca 25 knop och det uppnås om jag kör max intrimmat vid runt 4500 varv men om jag trimmar ut optimalt kan jag sänka varvet till ca 4000 och ändå hålla 25 knop. Det som skall hända vid uttrimmning är att båtens våta yta minskar och därmed också motståndet som vattnet utgör. Dessutom kommer du kunna höja maxhastigheten med flera knop vid optimal trimmning men då du skriver att du redan kan varva motorn till 6000 varv på maxgas lutar det åt att du kommer övervarva. Med andra ord kan du komma behöva en ny större propeller. Vilket i sin tur förmodligen kommer påverka bräsleförbrukningen positivt. Själv är jag väldigt aktiv med powertrimmet, man kan rätt lätt justera gångegenskaperna i olika sorters sjö med hjälp av det. Allt för så bekväm gång som möjligt. Men återigen: undvik att aktern gräver ned sig vid långsamma transporter, det kostar mer än det smakar. En planande båt mår bäst i planing eller på i stort sett tomgång, allt därimellan är direkt obra. Är det helt omöjligt att undvika att den gräver ned sig kan kanske trimplan hjälpa till, har inga själv så jag kan ha fel här. Ut och testa trimma motorn till olika vinklar så du får en uppfattning om hur just din båt reagerar. Även om det kanske inte kommer göra underverk på bränsleförbrukningen kommer du att uppskatta funktionen.
  14. Hej Jimmy. Då jag har en liknande båt (Yamarin 64DC, 6,2m x 2,5 och ca 1400kg totalt) ställer jag mig väldigt frågande till din förbrukning. Dock tror jag det stora felet ligger i din 2 km långa trnsportsträcka, om jag skulle kunna köra den under 5 knop med rimlig förbrukning hade jag varit tvungen att lägga mig under 2000 varv. Allt över det gör att aktern gräver ned sig och fören sticker upp i luften vilket får till följd att bränsleförbrukningen skjuter i höjden. Testa dessa enkla steg nästa gång: 1. Transportsträckan avverkas med så lågt varv att båten fortfarande ligger plant i vattner och att den inte genererar några större vågor. Powertrimmet skall var längst ned, motorn så långt in mot skrovet det går. 2. När det är fri fart drar du upp den i planing och när den väl är uppe kan du dra av lite på gasen, lägg dig mellan 3000 och 4000 varv. Nu testar du att trimma ut motorn små steg i taget, det du skall märka är att varvet ökar något när båten går lättare på vattnet. Om motorn börjar suga luft har du gått för långt, trimma då tillbaka en bit så den låter normalt. Vanligtvis kan man trimma rätt mycket innan det blir fel men ta det försiktigt för motorn måste fortfarande kunna suga upp kylvatten. Obs. se till att du inte ligger på gränsen mellan planing och inte planing när du kör, det är just där och på toppvarv den kommer dricka som mest. Sen är ju inte Johnsson/Evinrude 225 direkt känd för att vara bränslesnål men lite bättre skall det kunna bli. Lycka till! Mvh Martin
  15. Hej! Först och främst: grattis till nya båten:) När det gäller trimplan så håller jag inte med att det är något man tvunget behöver, jag har inte det och är ändå toknöjd med sjöegenskaperna. Men jag har å andra sidan inte testat någon 64 med trimplan heller, hade kanske ändrat åsikt om jag gjort det. Mvh Martin
×
×
  • Skapa nytt...