Jump to content
Monday 19 August 2019

douakh

Medlemmar
  • Content Count

    117
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About douakh

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

290 profile views
  1. Varför inte börja mäta vilken spänning generatorn ger? Med all sannolikhet generatorn eller dess regulator.
  2. douakh

    Byta generator

    Byte av regulator och lite övrigt underhåll 1000: - inkl material. Kanontrevliga killar på Ringöns bilelektriska. De fixa generatorn samma dag som jag lämna in den
  3. douakh

    Byta generator

    Det var generatorn som var fel. Fick den utbytt i dag och nu laddar det som det ska. Ska lämna in den gamla på Ringöns bilelektriska i Gbg och få den fixad och sedan kanske få den såld och på så sätt få ett par slantar tillbaka.
  4. Jag har en VP D3 och när jag körde igång motorn för säsongen varna det i panelen "Low Voltage". Efter en del felsökande insåg jag att generatorn inte funka. I dag fick jag den utbytt. Märkte då jag kom hem att frihjulet satt aningen löst, vet dok inte om det var felet men jag ska lämna in generatorn i morgon på Ringöns bilelektriska i Gbg och få den undersökt.
  5. douakh

    Byta generator

    Tack för alla svar. Kommer nog inte vara något problem att byta den på egen hand.
  6. douakh

    Byta generator

    Ja det är att se till att huvudbrytarna är avstängda. Jag tror jag kommer åt hyfsat för bytet. Ska åka till båten i morgon och ta bort den gamla generatorn.
  7. douakh

    Byta generator

    Hej allesammans, min generator till VP D3 160 laddar inte. Generatorn tycks ha lagt av. Jag har kollat alla kablar samt pustat upp kabelskorna. Är nu inne på att byta generator. Har hittat en sida som heter startmotor.se och där finne en passande generator. https://www.startmotor.se/item/280 066/Generator 14V 140A%2C eftermarknad premium./Generatorer/ Det är inte original men den ska passa min motor. Nån som har erfarenhet av eftermarknadsprodukter? Vad är konsekvensen om man installerar fel generator? Är det svårt att byta generator? Tack på förhand!
  8. Tyvärr går det inte eftersom det är massa konstiga vinklar och skarvar. Dessutom kommer det bli svårt med den typen av skivor vid fönstren.
  9. I Vintras tog jag bort gammal skrovbeklädnad i taket på vår Nimbus 800. Efter borttagningen måla jag med Topcoat med hyfsat resultat. Jag upplever dock ojämnheter samt att solen lyser igenom plasten. Jag har funderingar på att limma fast glasfiberväv, sådan som används inomhus. Skulle det funka tror ni och med vad skulle det i så fall limmas upp med. Kontaktlim kanske? Har sedan en tanke att måla väven med Topcoat. tacksam för input i frågan.
  10. Tack! Ska ringa och höra efter.
  11. Tack! jag har försökt nå mekanikern i Tångudden men inte lyckats få tag i honom. Hört mycket bra om honom. jag var i kontakt med annan s.k auktoriserad Volvo Penta mekaniker. Konstigt att man får kalla sig auktoriserad om man inte har utrustning att jobba med den moderna tekniken. Skulle inte hända att man åker till volvo med sin bil för service och så kan de inte uppdatera och kontrollera programvaran. Med båtar tycks det vars undantag.
  12. Ingen göteborgare här på forumet som känner till en Volvo-Penta mekaniker/service med Vodia-instrument?
  13. Någon som känner till Volvo Penta mekaniker i Göteborg som har möjlighet att koppla upp sig till styrbox med Vodia-instrument? Med vänlig hälsning, douakh
  14. Hej allesammans! I förra veckan koppla jag i batterierna i båten och starta tändningen på motorn och det visa sig på att EVC-instrumentet var dött samt att powertrim på båten inte fungera. I dag hade jag en båtelektriker på plats med erfarenhet av Penta-motorer. Vid första försöket då vi vred igång tändningen så starta EVC-instrumentet och det larmade att powertrim behövde service, kort därefter slockna instrumentet och kom inte igång igen. Elektrikern kolla spänning och alla tänkbara säkringar på motorn och hans dom var att troligen har styrboxen pajat. Motorn startar i alla fall. Visst en ny styrbox är tråkiga pengar men om det inte helt konstaterat att det är styrboxen så vill jag inte beställa en ny innan den har blivit testad. Elektrikern hade ingen VODIA-instrument för att koppla upp sig, inte heller visste han någon man kan åka med boxen till för att få den testad. Någon som vet tekniker/mekaniker i Göteborg som man kan lämna boxen till för att koppla upp sig på den och se om den är körd eller ej? Man vill inte gärna köpa en ny box som sedan visar sig inte göra någon skillnad om felet ligger någon annanstans. Tacksam för svar.
  15. Ägaren tänker väl att motorn på sin nya båt ska fungera.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy