Jump to content
Friday 03 February 2023

Carl_XII

Medlemmar
  • Content Count

    226
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

19 Trovärdig

About Carl_XII

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Beta Marine använder Kubota dieselmotorer och de förekommer väldigt ofta i andra applikationer (traktorer, minigrävare, åkgräsklippare, fyrhjulingar o liknande) så det är lätt att hitta reservdelar till dem. Vissa specialdelar kan dock behöva beställas från Beta, men knappast de vanliga förslitningsdelarna (filter, motorkuddar, remmar etc).
  2. Jag har en Banner 30, dvs en något mindre segelbåt. Motor Kubota 3-cyl diesel med generator (40A) samt startbatteri (bly). Förbrukningsbatterier 2 st (bly). Solpaneler en böjlig 22W på luckgaraget (uppåt) och en 80W på akterspegeln (bakåt/lite uppåt). CTEK D250S DUAL batteriladdare samt NASA BM-1 batterimonitor som kan avläsas via Bluetooth på telefonen (smidigt). LED lampor i alla navigationsljus håller nere förbrukningen. Kylskåp och värmare drar mest. En separat batteriladdare finns för att ladda från elkontakten på bryggan (men det behövs sällan). Vid ankring försöker jag lägga aktern (80W solpanelen) mot solen för maximerad laddning av batterierna. Problemfritt system - alltid fullladdat då man kommer till båten. Behåller batterierna i båten över vintern.
  3. Carl_XII

    Nya rutor

    Jag ska göra rutor själv och fick en del tips från Plexifix i Danmark: www.plexifix.dk De har även instruktioner för hur man kan göra detta själv (skicka de gamla rutorna till dem för att få nya utskurna med samma mått, sedan montera rutorna själv på båten). Jag beställde polycarbonatmaterial från Finland och ska försöka såga ut rutor själv... någon mörk vinternatt. Jag har en segelbåt med rutor utan ram. Se t ex denna: https://plexifix.dk/sideruder-uden-fast-ramme/
  4. På min gamla motor är alla dräneringspluggar ordentligt fastrostade - så jag använder en oljesug för att suga ur vattnet istället. (jag har den här varianten: https://www.seasea.se/oljebytare-6l?gclid=Cj0KCQjwqoibBhDUARIsAH2OpWgGiA1aiPdMflliCfgqmmYxWbPnDKql8snAYpN0TL5wEB5sE0gZvpUaAvOAEALw_wcB ) Det går inte att få bort allt vatten, men tillräckligt mycket för att tillsätta nytt med korrekt glykolblandning inför vintern.
  5. Jag tyckte också att det var dåligt men fick till svar från den ansvariga att xxx "tyckte det var ett bra resultat!" Alla som jobbade med båtupptagning den dagen tyckte att jag borde reklamera och få pengarna tillbaka... Tydligen finns det inga garantier och inte ens samsyn på vad som är en tvättad båt när det gäller borsttvätten som jag använde...
  6. När man borsttvättar båten ser man ju inte resultatet förrän båten tagits upp. Nu är båten uppe och den såg ut så här efter borsttvättning i Nynäshamn's gästhamn. Ska man vara nöjd med detta resultat, eller går det att ställa in borstarna så att de kommer åt köl, roder och vattenlinje på ett bättre sätt?
  7. Jag kan bara hålla med - hur kan man ge sig iväg utan att kontrollera att alla segel passar och fungerar? Reservdelar till Water maker'n borde också finnas, speciellt med tanke på tidigare haverier. Nåväl, det ger väl lite extra krydda till handlingen? De ansvariga på TV4 borde kölhalas, men det fixar väl Gurra senare (utan filmteam)!?
  8. Jag har en termometer inbyggd i loggen, men den visar några grader lägre än dopp-termometern (kanske delvis beroende på att loggen sitter en halvmeter under vattenytan).
  9. Jag borsttvättade min segelbåt i Nynäshamn i söndags (25 sept 2022) och där tillåter man inte tvätt av båtar som bottenmålats med giftig färg under samma säsong - men om de målats säsongen innan är det tillåtet att borsttvätta dem. Själv märkte jag att borstarna rev bort mycket av min bottenfärg då vattnet färgades vitt. Min båt har tidigare haft självpolerande färg, vilken övermålades med hård färg under några säsonger (utan att skrapa bort gammal färg). Nu tänker jag låta bli att bottenmåla båten och bara borsttvätta den under nästa säsong - sedan biocidfri färg typ Hempaspeed TF med två lager Primer som underlag.
  10. https://www.navionics.com/media/wysiwyg/docs/Compatibility_guides_plotter/Mobile/Boating_app_AIS_Devices.pdf Den här länken funkar bättre
  11. Jag har en 80W solpanel på akterspegeln som jag kopplat in med vanlig högtalarkabel (röd/svart) och det har fungerat perfekt. Tror kabelns grovlek är 4 mm2. Tunnare kabel än så kan nog vara dumt... En bekant lyckades få kablarna att smälta pga för hög ström - vet dock inte vilken kabel han använt, bara att den var för tunn. Jag har också en 22W böjlig solpanel på luckgaraget (ansluten med den kabel den levererades med).
  12. Det beror på vilket år du menar, men 2020 var det en Swan 66 och 2021 var det en Moody 62 men i år är det en något mindre båt (vet ej mer tyvärr)
  13. Igensatt bränslefilter...?? Prova att byta till ett nytt
  14. Jag sover mycket bättre sedan jag installerade följande i förpiken https://www.froli.com/shop/schlafen-unterwegs/bettsysteme/102/froli-zona-mobil-ca.-70/80-x-200-cm Kan klippas till efter vilken form som helst, även triangulär förpik. Madrassen får ventilation under och blir mycket skönare. Olika hårdhet på fjädringen kan väljas vid axlar och bål osv. Dock bör man tänka på att höjden på madrassen ökas avsevärt, så det blir mindre utrymme ovanför, om det kanske kan vara ett problem. I min båt funkade det bra ändå.
  15. Kan bara hålla med om att det är bekvämast att behålla masten på. Jag har haft min 30 fots segelbåt i Svinninge Marina norr om Stockholm i 12 år utan att ta av masten. De har väldigt stabila stöttor som sitter fast i en ram under båten och det har aldrig varit något problem. Presenningen har flyttat på sig i vinden några gånger men båten har stått stadigt. Nu har jag flyttat söder om Stockholm och ska ha båten på ett annat ställe, där 6 st SeaQuip stöttor ska användas. Jag tänker ändå behålla masten på båten över vintern. Vajerfallen spänner jag runt vanten och fäster på masten, så de inte ger något oljud ifrån sig. Spinnakerfall och liften till spinnakerbommen drar jag in i masten, med en pilotlina hängande ned till mastfoten, så att de inte utsätts för uv-ljus under vintern. Två presenningar, framför och bakom masten, samt en Noa däckställning. Jag brukar också täppa till vid aktern med en mindre presenning.
×
×
  • Create New...