Jump to content
Friday 18 June 2021

Olleman82

Medlemmar
  • Content Count

    915
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

109 Expert

About Olleman82

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,670 profile views
  1. Vi lyckades faktiskt att få ankaret att dragga förra året. Det blåste rejält och naturligtvis snett bakifrån. Båten utanför oss klarade sig bra men vårt ankare draggade frammåt natten. Ankaret på vår båt är förhållandevis litet till båtens storlek så frågan är om det var det som gjorde skillnaden mellan oss och grannbåten (likadana båtar, forbina 9000). Precis som @Georg_Ohm säger är min lärdom att man helt ska undvika den typen av ankring under de förhållandena om det går. I vårt fall gick det bra då vi sakta kunde släppa på ankarlinan och båten letade sig lugnt in mot bryggan där vi kunde lägga oss jämsides istället. Tur i oturen!
  2. Ok. Det som är så märkligt tycker jag är att pumpar mellan 6-10l/min är rätt "sällsynta". De som marknadsförs på diverse båtsidor är gärna 10-12 l/m snarare. Men kanske är det så att de allra flesta trots allt sätter in expansionstankar helt enkelt då.
  3. Vilken båt! Stort grattis Ljus och trevlig, rak axel och kan du kanske ha valt att yanmar motoralternativ denna gång också :)? 2m ståhöjd låter ju nästan för bra för att vara sant för en som är 1,90m. Nästa båt för oss då kanske - får spara liiiite först bara! Menar inte att argumentera emot dig angående pumpdiskussionen ovan MEN jag måste få chansen att göra den en aning mer komplex iaf. Här säljer seasea en pump på 18,9l min, dvs mer kraftfull än min. Den är ok för 1-4 tappställen och det står uttryckligen att den kan köras utan trycktank/expansionskärl. Uppenbarligen konstrueras en del pumpar för väldigt många till och frånslag. På något annat sätt kan de väl inte lösa en jämn och fin stråle från en så kraftfull pump om man bara öppnar på kranen i pentryt och ingen annanstans samtidigt?
  4. Någon som vill köpa en 16l/min spolpump:)? Jaja, jag får ta en sak i taget. Jag måste undersöka hur pumpen går helt utan motstånd. Jag har nämligen för mig att jag hörde precis samma tickande när jag torrkörde den för att testa när båten fortfarande var på land. Den här diskussionen har hursomhelst lärt mig en del nytt. Egentligen rätt logiskt att en för stor pump utan tillräckligt expansionskärl kommer att starta massa gånger. Mitt "fel" var egentligen att jag trodde att det var precis såhär pumparna var designade att fungera då 2 tidigare pumpar betett sig på samma sätt. Ja, tom 3 pumpar då förra båten hade en fl40 installerad är av förra ägaren när jag köpte den. Sedan adderade jag en fl35 för sjövatten. Lite OT, eller extremt mycket OT men @IngemarE har du bytt båt?
  5. Hehe vad trevligt att några fick sig lite kvällsunderhållning:) faktum är att jag redan har en pluggad slang på runt 2 meter där jag snart ska koppla en trevägsventil för att kunna få sjövatten på toa. Kan ju vara värt att tömma den på vatten, trycksätta och se vad som händer.... I övrigt börjar detta kännas onödigt komplicerat. Uppenbarligen har jag köpt en alltför rejäl pump som rimligen alltid borde installeras med trycktank. Kanske denna skulle göra ett bättre jobb där man kan trycka in luft.Men endast 0.75l låter som att pumpen kommer att gå kanske var tredje sekund iaf mtp på dess kapacitet. Enklast vore kanske att bara köpa en pump på typ 8l/min eller nått och skita i alla extragrejer som också medför fler ställen där det kan läcka samt ännu mer ställen att hantera vid vinterförvaring. Tänkte också på det här med att jag mätt upp ca 16A med min tångaamperemeter. Kan det vara så att strömmen i medel bli så hög då den startar en induktiv last så ofta?
  6. Ja, båda sakerna har ju hänt här. Relä-lösningen kommer ju från forumet men uppfångandet kommer ju härifrån också. Något gnager i mig ändå...exakt samma sak har jag ju upplevt med FL-35 som är på ca 10l/min. Det är väl rätt standard att sätta in en sådan pump kan jag tycka och långt ifrån alla kör väl med expansionstank... Jaja, får väl testa mig fram lite, kanske kan testa med PET-flaskelösningen först för att se om det avhjälper problemeet överhuvudtaget
  7. Tack @IngemarE för det uttömmande svaret. Ja, jag tog nog i med pumpen, FL-35 och FL-40 kostade lika mycket och då tänkte jag att det är väl lika bra med lite överkapacitet då jag tänkte addera spolkransmunstycke för att kunna spola däcket senare. Jag läser nu att den drar 9.2A men jag har verkligen för mig att tångamperemetern visade 15-16A. Får dubbelkolla detta. Jag kanske kan mildra problemet lite genom att justera ner trycket på justerskruven tillsvidare... Även mina FL-35 som installerats i två tidigare båtar har "tickat" sig fram såvitt jag kommer ihåg. Ingen av dessa installerades med expansionskärl. Men visst, det skulle ju förklara varför mina pumpar ätit de här tryckvakterna till frukost i princip. Galet störigt att jag kunde köpt en billigare och mindre pump så hade problemet troligtvis aldrig uppstått. Ibland tar det här forumet en del av oss på rejäla omvägar
  8. Yes, jag har gjort precis som du skrivit. Problemet är som jag beskriver ovan att en pentrypump av den här sorten i själva verket går "on/off" upprepat många gånger i sekunden när kranen är öppen. Som jag förstått det öpnnar den när trycket fallet och stänger så fort trycket är uppnått och för att få ett jämt flöde i ett system utan expansionskärl så måste detta ske med väldigt korta intervaller för att man ska få ett jämt vattenflöde. Jag kan ha fel men även min gamla pump med reläet fungerade såhär. Man hör ett snabbt "tickande" från reläet även när kranen är vidöppen. Systemet är helt tätt och pumpen går aldrig om man inte tappar vatten. Jag stänger dessutom av strömmen till pumpen relativt ofta då ett fel på sjövattensystemet skulle kunna vattenfylla båten. Vad exakt som gått sönder vet jag inte. Med familjen ombord handlade det mest om att bara lösa problemet i helgen. Det jag kunde konstatera var iaf att reläet fick "signal" om att sluta sig (alltså skicka på ström till pumpen för att vara övertydlig) men att ingen ström gick vidare till pumpen från utgången på reläet. Kopplade förbi reläet och lät pumpens tryckströmbrytare göra hela jobbet (som det egentligen är tänkt) och då fungerade den som vanligt igen. Reläet var varmt, men inte hett när det fick ström. Kunde inte se något synligt fel på utsidan eller på terminalerna.
  9. Ok, så gnistbildning pga relativt stora strömmar och hög frekvens på switchandet skulle kunna vara anledning till att reläet havererade? Kanske kan jag likagärna köpa ett på classe eller biltema igen och bara addera dioden. Vill helst ha ordnat det här till nästa helg så kan inte beställa med allt för lång leveranstid. Bara så att ni är med på hur reläet får arbeta så som jag kopplat det: Det switchar alltså lika ofta som tryckströmbrytaren/tryckvakten vilket ger upphop till flera "on/off" i sekunden. @Georg_Ohm nämner halogenlampor på "100 watt". Pumpen drar trots allt närmare 200 watt och troligtvis med en högre fekvens än de blinkande ljusen så jag försöker bara utröna om det här verkligen kommer fungera
  10. Bra med lite elkunskap här Vad jag förstår klarar ofta reläerna mindre induktiva laster. Det kanske är så att reläet trots allt är för klent för min pump som trots allt drar sina 16A. Hittade nått på Amazon som klarade 35A induktivt. Jag är inte helt säker på vad du menar med skyddsdioden. Om jag förstår dig rätt borde mitt problem egentligen inte lösas med denna utan jag behöver snarare köpa ett märkesrelä? All ström går ju igenom reläet, tryckströmbrytaren skickar ju bara en signal till reläet så att den slipper hantera all ström men du menar att tryckströmbrytaren "tar ändå smällen" vad gäller gnistbildning? Jag tänkte jag skulle passa på att lära mig något i samma veva så därav följdfrågorna
  11. Har lärt mig att om man ska använda Flopump/Shurflo pumpar för pentry mm gör man bäst i att koppla ett relä mellan tryckströmbrytare och pump då dessa förr eller senare alltid ger sig. Fick tipset av @bhemac för ett par år sedan att göra på detta vis. Nu i helgen gick reläet sänder. Den aktuella pumpen och reläet installerades inför denna säsong. Använde nedan relä: https://www.clasohlson.com/se/Bilrelä%2C-1-pol-slutande/p/Pr363908000 På Biltema finns att läsa (på liknande reläer) "OBS: Ej avsedd för LED-extraljus/signaler som använder pulsmatning. T.ex. blinkfunktion med korta/snabba intervaller som kan orsaka kortslutning och överhettning av reläet." Jag misstänker att det därmed är frekvensen med av/på som dödat reläet. Reläet är på 40A och pumpen drar 16A. Vet någon vad för "vanligt " relä jag kan använda som är bättre på att klara höga frekvenser med av/på? Vill helst undvika ett solid state relä då det utvecklar en del värme.
  12. Det är väl dels det som @patrikflink är inne på. Jag kände nog att jag la nästan 20 000 på det där kalaset. Jag ordnade med lyftet av motor själv så rennoveringen av skölden var nog 12 000 av hela kosten, resten montering/demontering sköld. Med alla följdproblem jag fick och att skölden "såg" jäkligt sliten ut efter 20 år i saltvatten så kändes det rimligt att ha lagt på 15 000 till och fått en helt ny sköld istället.
  13. Nej, det är så jäkla tråkigt. Been there. Men kolla upp det där lite @-PLM-! Det finns en metod som är godkänd av mercruiser där man byter styrtappen utifrån. Det ska inte vara mer än en dags jobb. Finns mekaniker i Stockholm som gör det vet jag. Beroende på hur gamla grejerna är kan det eventuellt vara värt att helrennovera hela skölden eller tom köpa ny sköld om du ska lyfta motorn, för det är arbetskostnaden som drar iväg så hiskeligt:( jag ångrade att jag inte bytte hela skölden - eller åtminstone köpte en helreonnverad av en välrennomerad firma. Jag fick jobbet gjort av en skojare, kasst!
  14. hm...då skiljer det på våra före detta båtar En av problemen med Bayliner 2855 är att det är en stor båt med enkeldrev och detta i kombination med bravo III och dess dåliga styrtapp. Därav hamnar drevet långt ner och åtminstone på min gamla båt hamnade styrtappen under vattenytan och läckte även i hamn. Däremot läcker det oftast mer vid körning. Det kanske är en kombination av vibrationer och att vattentrycket ökar utifrån.
  15. Tolkade nog frågan som aningen teoretisk. Dvs får man verkligen ut så många Ah ut batterierna som det står på dom. Först när man vet det kan man ju egentligen avgöra vad som är en lämplig nivå att dra ner dom till.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy