Jump to content
Wednesday 08 July 2020

Olleman82

Medlemmar
  • Content Count

    789
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

79 Expert

About Olleman82

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,208 profile views
  1. Tråkigt att höra om folk som inte kan sköta sig i naturen. Ett sånt här år blir det säkerligen värre med fler ovana människor både till sjöss och i skogen. Är ju utan båt för tillfället men hörde nyligen om hur vår hemmahamn mer eller mindre blivit invaderad av ett par "partybåtar" som festar och sketnar ner nätterna igenom. Grymt tråkigt med människor som så totalt saknar respekt för alla runtomkring dom!
  2. Går bränslepumpen några sekunder när du slår på tändningen? Den ska ju bygga upp tryck i systemet inför start...kan det vara nått där?
  3. Njaee det var faktiskt ditt andra stycke som jag funderade på men då fick jag det bekräftat. Tack!
  4. Lite fundering, det borde väl inte gå att tömma en toatank vid en tömningsstation "ovanifrån" dvs slangen sitter i toppen på tanken? Det borde ju aldrig kunna bli ett riktigt vakum pga avluftningen, eller?
  5. Hehe javisst låter jag så:) det ligger nog en del i det men efter ett antal år med förra båten så är jag inte så rädd för ett motorbyte om det finns med i kalkylen från början. Blir det inte av är det ju bara positivt. Det är ju heller inte så galet komplicerat även om jag inte fixar det helt själv. Angående bakslaget är det iaf så bra att man kan byta det helt utan att flytta motorn och nu borde ju bakslaget rulla lång tid innan det händer nått med det. Ävem ms4 backslagen är ju rätt billiga. Ok att de inte lever för evigt parade med en 41a men uppskattningsvis klarade det gamla backslaget i det aktuella objektet 3000 timmar innan det gav upp. Ska dock kolla upp utväxlingen, kan vara bra att veta. Lär väl återkomma om vi landar i ett köp:)
  6. Skicket är nog standard skulle jag säga. Men båten har verkligen ägts av entusiaster. Så mycket bra och praktiska lösningar överallt i båten. Mängder med extra utrustning i form av bl.a smarta förvaringslösningar överallt, autopilot, hydraulstyrning, dävert mm. Man har också höjt upp hela soffan vilket skapar både smart förvaring och utsikt istället för att sitta i en djup sittbrunn. Kanske inte riktigt detta vi sökte från början men en helt ok båt som man kan ha det väldigt bekvämt på tillsvidare i alla fall. Om nu inte motorn rasar första veckan då:)
  7. Hej! Några tankar då ett tillfälle öppnat upp sig. En forbina 9000 med i princip all tänkbar utrustning men med en Tamd41A som gått hela 3600 timmar. Turbo och värmeväxlare bytt för 1400 timmar sedan. Denna båt har gått mycket.... Det är så många rätt med den här båten inkl priset att jag överväger detta trots att jag förstår att ett motorras mycket väl skulle kunna infinna sig snart. I dagsläget verkar den dock må bra. Levererar 19 knop på topp och 3750 RPM. Förbrukar ingen olja enl. ägaren. Man talar ju om att detta är evighetsmaskiner så om jag förstått rätt kan den också rulla på i flera 1000 timmar till? En rennoverad 41B verkar jag kunna få för under 100k om jag byter in den gamla motorn. En kostnad jag trots allt kan acceptera. Backslaget är bytt sedan några år. Är det samma instrument till 41A som B? Dvs kan jag bara stoppa in en rennoverad 41b och koppla på reglage och instrument rakt av? Kan även bakslaget behållas vid en sådan manöver? sitter ett ms4a i den. Ja, nu blev det lite ostrukuterat här men hoppas att motorexpertisen ändå kan hoppa in med kloka råd!
  8. Är inte svarsalternativen väldigt märkliga? Är ni intresserade av att veta vad folk tycker eller driva opinion för att ändra den? Ett alternetiv borde väl vara "nej, jag tycker samma om lagen nu som då". För egen del är det en självklarhet för mig att förhålla mig till alkohol på samma sätt i bil som på båt.
  9. Helt riktigt, I slutändan handlar det om personliga prioriteringar och hur mycket man är villig att riska. I slutändan är det ju matematik, månadskostnaden eller årskostnaden på en båt tycker jag (till viss del) är mer relevant än vad den faktiskt kostar att köpa men med dyrare båt stiger ju naturligtvis risken om marknaden anser att den är värd mycket mindre än man beräknat när den väl ska säljas.
  10. Solskenshistoria, tack för att du delade med dig! Så vad blir det nu då, det var Grandezza 31 som stod på önskelistan va?
  11. Väldigt intressant att höra hur andra resonnerar. Den här typen av öppenhet är inte så vanlig här men den ger verkligen ett intressant perspektiv på hur folk resonnerar olika. Kudos till dig både för öppenheten och välskött ekonomi:)!
  12. Sorry TS, nu blir det OT:) Sån har alltid min inställning varit, och är fortfarande, men det stör mig något enormt att under de senste 20 åren har det varit fel strategi. Hävstång är ett fint ord och med de enorma värdestegringarna vi sett på hus under samma period har den som lånat så mycket den orkat gått vinnande ur detta. Och eftersom '"alla" gjort det så har samhället tagit risken istället för individen. Detta blir tydligt nu när amorteringslättnader introduceras, för självklart ska ingen behöva kalkylera med att bli av med jobbet eller bli sjukskriven en lång period. Det var ju ingen som kunde förutspå att oväntade saker kan inträffa. Kvar bakom är vi som köpte billiga hus med låg belåning och kunde känna oss "fria". Men nu står den högbelånade med 3msek på banken att lägga in i ett nytt hus. Ja, det låter ju lite som @Mr_m men det var bara ett exempel och absolut ingen pik!:) Den senaste tiden har man kunnat bevittna ett ökande pris på båtar, så snart lönar det sig även att låna till den dyra båten. Kanske en forbina 9000 för 750k som var senaste exemplet på hysterin (ny kostade den 500k). Viss nivå av syrlighet i det jag skriver, jag är bara sur för att jag inte hittar rätt båt:)
  13. Håller helt med, vad är det för meckigt med det egentligen? Svårt att tro att man får bättre vilkor på annat sätt. Grattis till försäljningen!
  14. Ja, jänkebåtar i sig har jag väldigt lite att prata illa om. Jaså du sålde din 3055a, det är ju en trevlig båt förutom att det just är dubbla motorer med drev. 3-fots sjukan eller :)? Det pratas så oerhört mycket om VP men jag kan mycket väl tänka mig cummins. Utan att veta säkert utgår jag bara ifrån att de har bättre reservdelspriser än VP och jag har en mekaniker i närheten som kan cummins om det blir lite större problem. Jag har ju som @patrikflink nämnde snöat in på Flybridge vilket redan där är en rätt stor avgränsning. Många som haft Flybridge verkar aldrig vilja gå tillbaka igen och med Baylinern kände jag alltid att man borde kunna få bättre utsikt ifrån en FB istället. Ytterligare en anledning är att jag vill hålla nere mängden kapell. Vi nyttjar ändå aldrig möjligheten att helt ta ner det så då är det bättre att inte ha så mycket alls.
  15. På tal om kök hade jag väldigt problem med detta inför köpet av vår Bayliner 2855 när vi gick från Flipper 700. Det blev aldrig ens ett problem, funkade utmärkt med köket nere i i båten. Där har det stekts både hemmagjorda köttbullar och hamburgare. Det viktiga för min del är snarare att man kan passera förbi den som lagar mat. Kökets placering på både Forbina 9000 och 10000 passar mig bra men det är ingen deal breaker om det är ett "däruppe" heller.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy