Jump to content
Friday 17 September 2021

Olleman82

Medlemmar
  • Content Count

    923
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

111 Expert

About Olleman82

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,786 profile views
  1. Backventilen gjorde jobbet, iaf tillfälligt. Jag har ingen som helst lust att bli sjuk under semestern. Får samtidigt erkänna att jag inte tänkt så mycket på riskerna heller. Det är ju vedertaget att man delar inloppet om man läser på forumet i detta ämne. Uppenbarligen verkar fler ha liknande problem som @trewq. Med backventilen installerad tänker jag, högst amatörmässigt, att det lilla som eventuellt skulle sippra igenom borde bli så utblandat att det knappast borde vara ett problem. Om du kan ämnet får du gärna berätta mer om riskerna, difteri och colibakterier låter inte alls trevligt. Är ej sugen på att göra ytterligare en genomföring men är det inte säkert att ha det på det här sättet så får man ju göra om och göra rätt. De flesta eltoaletter är väl konstruerade enligt samma princip och att veta när det börjar läcka är ju omöjligt. Om riskerna är stora är det ju direkt felaktigt att rekommendera delade intag med eltoaletter och sjövatten för disk etc.
  2. Hej! Får byta tryckströmbrytare med jämna mellanrum på min fl40 Shurflo pump, dessa är verkligen helt värdelösa utan en ackumulatortank! Nu har jag dessutom lyckats tappa bort den tätning som ligger precis under tryckströmbrytaren. Denna: https://www.ebay.com.au/itm/263522592704 Någon som vet om detta är någon typ av standardprodukt och vad den isåfall kallas?
  3. Det är förvisso väldigt bekvämt att ha panelerna fast monterade men vad jag förstår är flexibla paneler inte alls lika hållbara som hårda. De klarar helt enkelt inte vädrets makter (UV strålning mm) under lika lång tid. De blir också väldigt varma när solen ligger på och såvitt jag förstått tappar man livslängd men framförallt också laddning om de inte kan ventileras. Jag vet inte vilka siffror det handlar om i praktiken men kollar man på youtube så har många valt att sätta panelen på en tunn skiva av kanalplast och sedan fästa denna på taket. På så vis kyls dom på undersidan. Jag tilllhör dom som flyttar panelerna (2st) 2-3 ggr per dag vilket ger avsevärt mycket mer laddning när man hela tiden vinklar dom mot solen. Jag har 1st 50w horisontellt på targabågen samt två flexibla 120w (det är dessa jag flyttar). Soliga dagar laddar jag en bit över 100Ah. Lite meck är det ju och jag tror att både en och två båtgrannar har höjt på ögonbrynen när jag flyttar runt panelerna och knyter snören och annat för att få dom att ligga kvar i vinden men för mig har det nästan blivit lite av en trevlig rutin när man är ute med båten i naturhamnar.
  4. Tycker det hugger lite i hydraulstyrningen, framförallt åt babord. Förra ägaren sa att man kan behöva fylla på lite och det ska då göras från fly. Det kommer någon enstaka droppe under styrcylindern både uppe och nere så det är detta lilla läckage det (troligen) handlar om. Men hur mycket kan jag fylla på? Jag antar att man kan överfylla också? Var lite rädd för att det läckte bak, vid styrcylindern så fick hoppa i plurret och kika lite förut. Det sitter en bult ovanpå roderinfästningen som inte är dragen hela vägen in (till höger i bilden). Ska denna dras åt eller vad har den för funktion? Sitter inte löst om jag bara känner med handen. Funderar på om den är till för att fästa en nödroder på om man tappar styrningen. Någon som vet?
  5. Det var ju lite nedslående, tänkte att det kunde vara en smidig lösning som sedan kan få vara kvar som en extra "fail safe". Vill du/kan du utveckla?
  6. Härligt med båtsemester och alltid är det lite att pilla med:) jag har konstaterat att det läcker vatten från holken via maceratorkniven vidare till impellerhuset och sedan till slangen för spolvattnet. Testade med Pepsi maxi extrakt i holken för att bekräfta (det färgar rätt bra). Måste renovera pumphuset men vill inte pilla med det mitt under storsemester. Man vet aldrig vad som händer när man börjar skruva isär gamla grejer. Enklaste lösningen just nu skulle vara att sätta en backventil på spolvattenslangen så att det inte kan backa till pumpen för sjövatten.Vi delar nämligen spolvattnets genomföring med vatten till sjövattenpump för disk mm... Kan man lita på att en backventil verkligen är tät?
  7. Ok, tack @Mackey och @Georg_Ohm. Felsökningen får fortsätta
  8. Hej! Skulle vilja få lite hjälp med att felsöka min vattenmätare som verkar ha gett upp i båten. Mätaren står still på halv tank när tändningen är på. Mäter jag resistensen på mätaren (vid tanken) när tändningen är på är reistensen 0. Stänger jag av tändningen får jag en ett resistensvärde på lite olika men runt 250 Ohm. Hur felsöker jag vidare, eller har jag redan hittat felet mtp att resistensen sjunker till noll så fort tändningen är på (och därmed spänningen till vatten/bränsle -mätare)?. Men varför är mätaren fast på halv tank? Vid 0 ohm torde den väl antingen vara full eller tom!? ,Olle
  9. Vi lyckades faktiskt att få ankaret att dragga förra året. Det blåste rejält och naturligtvis snett bakifrån. Båten utanför oss klarade sig bra men vårt ankare draggade frammåt natten. Ankaret på vår båt är förhållandevis litet till båtens storlek så frågan är om det var det som gjorde skillnaden mellan oss och grannbåten (likadana båtar, forbina 9000). Precis som @Georg_Ohm säger är min lärdom att man helt ska undvika den typen av ankring under de förhållandena om det går. I vårt fall gick det bra då vi sakta kunde släppa på ankarlinan och båten letade sig lugnt in mot bryggan där vi kunde lägga oss jämsides istället. Tur i oturen!
  10. Ok. Det som är så märkligt tycker jag är att pumpar mellan 6-10l/min är rätt "sällsynta". De som marknadsförs på diverse båtsidor är gärna 10-12 l/m snarare. Men kanske är det så att de allra flesta trots allt sätter in expansionstankar helt enkelt då.
  11. Vilken båt! Stort grattis Ljus och trevlig, rak axel och kan du kanske ha valt att yanmar motoralternativ denna gång också :)? 2m ståhöjd låter ju nästan för bra för att vara sant för en som är 1,90m. Nästa båt för oss då kanske - får spara liiiite först bara! Menar inte att argumentera emot dig angående pumpdiskussionen ovan MEN jag måste få chansen att göra den en aning mer komplex iaf. Här säljer seasea en pump på 18,9l min, dvs mer kraftfull än min. Den är ok för 1-4 tappställen och det står uttryckligen att den kan köras utan trycktank/expansionskärl. Uppenbarligen konstrueras en del pumpar för väldigt många till och frånslag. På något annat sätt kan de väl inte lösa en jämn och fin stråle från en så kraftfull pump om man bara öppnar på kranen i pentryt och ingen annanstans samtidigt?
  12. Någon som vill köpa en 16l/min spolpump:)? Jaja, jag får ta en sak i taget. Jag måste undersöka hur pumpen går helt utan motstånd. Jag har nämligen för mig att jag hörde precis samma tickande när jag torrkörde den för att testa när båten fortfarande var på land. Den här diskussionen har hursomhelst lärt mig en del nytt. Egentligen rätt logiskt att en för stor pump utan tillräckligt expansionskärl kommer att starta massa gånger. Mitt "fel" var egentligen att jag trodde att det var precis såhär pumparna var designade att fungera då 2 tidigare pumpar betett sig på samma sätt. Ja, tom 3 pumpar då förra båten hade en fl40 installerad är av förra ägaren när jag köpte den. Sedan adderade jag en fl35 för sjövatten. Lite OT, eller extremt mycket OT men @IngemarE har du bytt båt?
  13. Hehe vad trevligt att några fick sig lite kvällsunderhållning:) faktum är att jag redan har en pluggad slang på runt 2 meter där jag snart ska koppla en trevägsventil för att kunna få sjövatten på toa. Kan ju vara värt att tömma den på vatten, trycksätta och se vad som händer.... I övrigt börjar detta kännas onödigt komplicerat. Uppenbarligen har jag köpt en alltför rejäl pump som rimligen alltid borde installeras med trycktank. Kanske denna skulle göra ett bättre jobb där man kan trycka in luft.Men endast 0.75l låter som att pumpen kommer att gå kanske var tredje sekund iaf mtp på dess kapacitet. Enklast vore kanske att bara köpa en pump på typ 8l/min eller nått och skita i alla extragrejer som också medför fler ställen där det kan läcka samt ännu mer ställen att hantera vid vinterförvaring. Tänkte också på det här med att jag mätt upp ca 16A med min tångaamperemeter. Kan det vara så att strömmen i medel bli så hög då den startar en induktiv last så ofta?
  14. Ja, båda sakerna har ju hänt här. Relä-lösningen kommer ju från forumet men uppfångandet kommer ju härifrån också. Något gnager i mig ändå...exakt samma sak har jag ju upplevt med FL-35 som är på ca 10l/min. Det är väl rätt standard att sätta in en sådan pump kan jag tycka och långt ifrån alla kör väl med expansionstank... Jaja, får väl testa mig fram lite, kanske kan testa med PET-flaskelösningen först för att se om det avhjälper problemeet överhuvudtaget
  15. Tack @IngemarE för det uttömmande svaret. Ja, jag tog nog i med pumpen, FL-35 och FL-40 kostade lika mycket och då tänkte jag att det är väl lika bra med lite överkapacitet då jag tänkte addera spolkransmunstycke för att kunna spola däcket senare. Jag läser nu att den drar 9.2A men jag har verkligen för mig att tångamperemetern visade 15-16A. Får dubbelkolla detta. Jag kanske kan mildra problemet lite genom att justera ner trycket på justerskruven tillsvidare... Även mina FL-35 som installerats i två tidigare båtar har "tickat" sig fram såvitt jag kommer ihåg. Ingen av dessa installerades med expansionskärl. Men visst, det skulle ju förklara varför mina pumpar ätit de här tryckvakterna till frukost i princip. Galet störigt att jag kunde köpt en billigare och mindre pump så hade problemet troligtvis aldrig uppstått. Ibland tar det här forumet en del av oss på rejäla omvägar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy