Jump to content
Sunday 23 February 2020

Olleman82

Medlemmar
  • Content Count

    753
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

70 Expert

About Olleman82

Recent Profile Visitors

1,021 profile views
  1. Låter ju faktiskt betydligt smidigare än att hålla på med våtdammsugare osv. Tar med mig det tipset. Har ju tidigare förvarat båten inomhus i värme men med nästa storlek på båt lär det få bli utomhus istället.
  2. Bara så jag förstår rätt. Du har alltså i spolarvätskeblandning i vattentanken och fyller sedan alla ledningar, VVB etc med denna blandning?
  3. Det var ju riktigt ärligt skrivet Skönt att höra att man inte är ensam!
  4. För mig var det ideliga problem med båt av samma årsmodell som din...så mycket att jag till slut sålde för att hitta något där färre saker kunde gå sönder. Saker som skedde under dryga 2 säsonger *Medbringare gör sönder x2 (lyft av motor varje gång) *Bogpropellern tappade sin låsmutter *Batteriet dog till bogproppen (slarv från mig) *Spisen fick elfel *Läckage i styrtapp - även efter svindyr renovering *Motorn självdog under första säsongen vilket bl.a gav en intressant incident i slussarna där vi fick bli utdragna av slussvakterna - dagens turistattraktion:) *Tryckvakter till vattenpumparna *Pumphus toa *Felaktigt monterad styrbälg gav vattenläckage och omedelbar upptagning *byta läckande vvb Ok, en del hände som följdfel pga en klåpare till mekaniker som jag använde. Det där med konstiga ljud blev jag expert på under den här tiden. Konstigaste av allt? Efter nästan ett år utan båten och ingen ny, börjar jag fundera på om det inte var ett misstag att sälja iaf. Fördelen med att äga samma båt under en längre tid är att man kommer ifatt med allt underhåll och lär sig båten utan och innan. Enligt köparen gick enbart en rem sönder till bogproppen under hela förra säsongen - bra säsong alltså:)
  5. Kul grejj du försöker göra. Kan verkligen inte förstå varför det inte finns budgetlösningar på autopilot. Det är väl de där algoritmerna som kostar att utveckla kan jag tänka men någon form av "good enough" lösning för privatpersoner borde väl ändå gå att få till. Du kanske kan sälja lösningen sen😉
  6. Jaså, du gick också från en 2855a. Vad har du nu då?
  7. Hade du 1 motor med drev innan? Hade varit intressant att höra erfarenheter från er som gick från 1 motor med drev till 2 motorer med axel om hur service/reparationer i praktiken faller ut.
  8. Ska man komma in på det ekonomiska igen skulle man även kunna hävda att påkörning oftast är en försäkringsskada medans service och lagning av drev får man står för själv. Det löser ju inte att säsongen kan bli förstörd men för den storleken på båtar som vi nu pratar om misstänker jag att jag inte är ensam om att fundera kring hur man ska finansiera sitt båtägande som vanlig svensson.
  9. Jag ställde mig frågan "1 motor med drev eller två motorer med axel" i den den här tråden för ett tag sedan. Jag har väl ett lite mer ekonomiskt perspektiv förvisso Vi letar båt i samma storlek och jag har hittills varit total motståndare till 2 motorer men frågan är om jag inte börjar värma upp inför 2 motorer med rak axel. Utbudet blir så himla mycket större då, servicen blir ju billigare och det är mindre saker som kan rasa. Tittar man på äldre princess 35 eller Nimbus 35 så sitter det nästan alltid Tamd41b i dessa. De ska ju kunna gå i "evigheter" om de är rätt omhändertagna och då handlar det ju mest om lite mer motorolja och några fler dl diesel per nM. Styrtappar, läckande sköldar, hydraulslangar, powertrim - det tar ju aldrig slut med drev och problem. Nu hade jag väl otur med senaste båten med bravo3. Vad jag förstått är både sköld och drev "rejälare"på Volvo Penta men förr eller senare ger sig nått..
  10. Snart 38. Stod som barn och tittade på alla fina bobåtar som slussade förbi i Håverud (dalslands kanal). Har alltid drömt om en egen bobåt. När jag blev "stor" började vi med en Flipper 700 i tron om att "nu tog vi väl ändå i vad gäller storlek". Tji fick jag, allt under 30fot är tydligen inte en bobåt längre. Efter 3 år och alltid minst i gästhamnarna blev det 28fot, då började man känna sig som medelsvensson i Vänern/Dalslands kanal i alla fall Nu letar vi 30fot plus. Igenkänningsfaktor någon!? Lustigt med en tråd på över 6 sidor och @bhemac har inte skrivit ett enda inlägg. Var det en känslig fråga eller :)?
  11. Flybridge får bli vår nästa båt, förhoppningsvis till våren. För 3 år sedan valde vi bort det för att det kändes "lurigt" med småbarn. Tror inte det är så mycket mer lurigt än med någon annan båt. Uppsikt över barnen får man ju ha oavsett. Möjligheten att snabbt kunna gå in när det är dåligt väder samt utsikten från Flybridge lockar mig väldigt mycket. Man får ju också lite mer utrymme på samma antal fot tänker jag. Ett par nackdelar är väl delvis att man har ett mindre kapell att hantera mer eller mindre varje dag man är ute samt att båten säkerligen blir lite mer vindkänslig. Håller också med @Georg_Ohm att en mindre FB inte ser så snygg ut. Tycker nästan att båten ska närma sig 40fot innan en Flybridgebåt kommer till sin rätt vad gäller det estetiska. Ser fram emot att göra mig erfarenheten med en Flybridge om jag bara hittar rätt objekt nångång Även om det var kasst att vara utan båt förra sommaren har vintern och hösten varit riktigt trevlig. Ingen stress för allt som måste fixas under vintern, så inget ont som inte för något gott med sig!
  12. Ursäkt till TS för att jag återigen tar oss off topic. Hur stor blev nya tanken? Den är ju rätt tilltagen för båtstorleken på en 2855, vår var på ca 80l om jag minns rätt. Septiktank kan man ju dock aldrig få för stor. När man nu tittar på större båt än 2855an känns det ju lite trist att i princip alla båtar tillverkade före år 2000 har mindre tank (upp till ca 35 fot). Inte minst de nordiskt tillverkade båtarna.
  13. Beroende på båttyp, ålder och användande kan allt bränslekostnaden bli en skapligt stor del. Bränslekostnaden på förra båten var den högsta enskilda kostnaden förutom värdeminskningen. Kostar bensinen det dubbla för den typen av båt och användande borde det verkligen sätta sitt avtryck i priserna för båtarna men vem vet, beteendet kanske snarare förändras. Att bo på båten kostar ju inte extra och kombineras det med kortare turer kanske värdet i större mån består. Att segla har min fru lagt veto på men för min del hade jag varit mycket intresserad av en större bobåt med deplacerande skrov och elmotor men än sålänge finns det inte mycket till vettiga alternativ. Vad gäller motorbåtar ska det ju bara gå fortare och fortare, en trend som inte direkt gagnar elektrifieringen.
  14. Fattade aldrig grejen med det där. Jag är kanske ingen soldyrkare och dessutom har vi barn på båten. Under de 2-3 åren vi hade Baylinern var "taket" på kapellet inte av en endaste gång. Sidorna åkte väl ner ett par 2-3 gånger kanske. Huruvida vi var påklädda eller ej under kapellet är en helt annan historia...
  15. I den här tråden går väl alltid allt som är spännande före enkelt eller :)? Är det inte uppkopplat är det ju inte roligt
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy