Jump to content
Friday 18 September 2020

Olleman82

Medlemmar
  • Content Count

    822
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

85 Expert

About Olleman82

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,348 profile views
  1. Vi har en forbina 9000, dvs en stor del är under kapell. Har ingen lust alls att köra runt på alla dynor:) gör avfuktare någon nytta om man kör den under kapell? Tänker att den drar fukt ur dynor osv iaf? Någon som har koll på vid vilka temperaturer och luftfuktighet det är som mest lurigt? Tänkte utrusta båten med ett antal temp och fuktighetsgivare under vintern.
  2. Så är det, det är väl därför många med planande båtar kör snabbt istället för då går det spikrakt Sen är det en vanesak också, en viss vandring kan man tillåta då den "vandrar tillbaka" igen och då blir det i alla fall lite mindre rattande. Bayliner har rätt bra manualer till sina båtar, det är inte omöjligt att det står något i den. Om inte annat hittar du en del i manualen till motorn. Antar att du har en MAG350 i den? Då sitter servopumpen på drivremmen på babord sida om jag inte missminner mig. I bästa fall har du kanske lite dåligt med servoolja i den och då räcker det med att fylla på lite. Mycket trevlig båt ni valt, vi var supernöjda med vår men sålde till slut då vi blev så trötta på alla problem vi hade hela tiden. (inte så mycket båtmodellens fel) Ha lite koll på vatteninträngning via styrtappen, det är ett känt problem som förr eller senare inträffar på alla dessa då den inte är rostfri i original.
  3. På vår, som var från -00 satt det servostyrning som standard i alla fall, vet inte hur det är med tidigare modeller. Tyckte nog att styrningen var rätt trög även på den. Att den vandrar i låga farter är välkänt och händer alla planande motorbotar med drev och enkel motor. Vad är det för årsmodell på din bayliner?
  4. Riktigt bra tips, nu blir nog @patrikflink nöjd Om man nu kan, varför inte kunna fjärrmanövrera bogen också. Jag har precis samma tankar som @patrikflink där när man tex är ute själv. Hur funkar denna kontroll? Håller man in knappen för att köra ankarspelet? Dvs det slutar gå såfort man släpper knappen?
  5. Ingen dålig återbetalningstid isåfall, framförallt inte när man har med privatkunder att göra men OK vi får se vad som händer.
  6. Jag började med att fylla 8l 50% glykol men kom sedan på att när jag fyllt oxalsyra och bikarbonatblandningen så gick endast ca 15 liter i. Tänkte då att det kanske står vatten någonstans och fyllde på med ren glykol för att komma upp i totalt 10l glykol och därmed 50% blandning på 20l som systemet ska innehålla.
  7. Men vad säger dom då @patrikflink? De har ju bevisligen mottagit paketet. Hävdar de att ingen propeller låg däri eller vad har de att säga till sitt försvar? Det är ju inte så många marinbutiker med näthandel i Sverige så att hamna på det här forumet med den här typen av frågor lär ju kosta dom betydligt mer än 900kr som det verkar handla om i det här fallet.
  8. Hej! Har resonerat lite med @kossor redan men vill dubbelkolla på forumet också så jag inte riskerar att stå med en frostskadad motor till våren. Spolade rent kylsystemet på min tamd41a i helgen, hela baletten med oxalsyra och sedan vatten med bikarbonat. Fan vad allt är trångt och jäkligt så fort man ska greja med båtmotorn Spolade sedan i säkert 2 timmar (slang i expansionskärlet och pluggen öppen i botten) innan vattnet som kom ut var helt klart och fint. Fyllde sedan 10l glykol och ca 5l vatten, mer gick inte i. Det jag inte gjorde "by the book" var att jag inte tappade på alla 3 ställen utan enbart vid huvudkranen på blocket. Är nu lite rädd för att jag lyckats få in färskvatten i någon avsides del av kylsystemet som inte kommer blanda sig med glykolen. Kommer köra ca 25 distans till vintervilan så det kommer få cirkulera en hel del. @kossor tror jag är safe men att jag ska hålla koll på vätskenivån i början. Vill som sagt ändå dubbelkolla, blir så jäkla nojig med sånt här....
  9. hm...lite osäker på vad du menar men denna borde ju egentligen gå att koppla till bogpropellern också även om "ut" och "in" blir lite missvisande. Eller du kanske menade en där fjärren har knappar för 2 olika funktioner eller egentligen 4 olika knappar? Nej, inte sett isåfall...
  10. Har säkert tipsats om detta tidigare men jag blev glatt överraskad när jag hittade nedan produkt iaf. Vi har ankarspel från -88 utan fjärrkontroll och vid ett par tillfällen saknade jag verkligen det i sommar. Detta borde lösa det hela till en billig penning https://www.aliexpress.com/item/4001219284570.html?spm=a2g0o.cart.0.0.7b783c00STrsI6&mp=1 På ovan länk kan man få leverans inifrån EU och därmed slippa postens avgifter för tullhantering etc.
  11. Ja, det låter ju inte som en orimlig förutsättning Det är en webasto HL32-D
  12. Tack för input. Tyvärr har jag den manöverpanelen som saknar felkodsfunktionen (hittade info om detta i verkstadsmanualen jag hittade på nätet) så där får jag ingen hjälp. Ska kolla detta med bränslefiltret nästa gång jag är i båten. Tycker ändå att en ledtråd är att värmaren tvärstannar utan en purge cycle. Får den för lite bränsle och lågan släcks ska den väl dessutom börja med att försöka tända den igen. Ser inga sådana försök (märker det på strömförbrukningen). @ABC köper helt ditt resonemang. Kollade styrenheten förut. Någon gång har den gått varm för vid matningskablarna hade huset smält. Åtgärdade detta men det löste inte problemet. Kretskortet såg ockulärt bra ut men ska byta ett par kondingar för säkerhetsskull.
  13. Vad gott. 5 000 000 ohm mellan jord och 12v minus på laddaren samt 500 000 ohm mellan jord och 12v minus på batterierna. Tack för hjälpen!
  14. Så kan det ju vara men det finns ett överhettningsskydd enligt gamla ägaren som måste återställas manuellt för att den ska starta igen och det behöver jag ju inte göra. Ingen display utan bara en manöverpanel så inga felkoder och heller inga ljudsignaler. Känns som att det är en säkerhetsfunktion men då är det jäkligt konstig att fläkten tvärstannar. Glappkontakt, kanske men då borde den väl ha problem med att tända för då drar den ju rikligt med ström....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy