Jump to content
Monday 18 November 2019

Olleman82

Medlemmar
  • Content Count

    732
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

61 Expert

About Olleman82

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

920 profile views
  1. En del orkar väl helt inte. En bild på ett motorrum som ser tråkigt ut känns ju ärligt i alla fall men självklart påverkar såna bitar priset. Annars håller jag med dig, en båt som inte ser ut att ha haft en intresserad och skötsam ägare går bort även om "specen" ser bra ut. Annars var det väl du som mest var ute efter "varvskött" eller hur var det🤣?
  2. Min inställning av provkörning både vid försäljning och köp är att man ska vara mycket nära ett köp innan det blir tal om provkörning. Jag har mer eller mindre sett provkörningen som en formalitet som ska bli "godkänd". När jag sålde min första båt hade jag flera stycken som uppenbarligen bara ville se hur den aktuella båtmodellen gick i sjön - helt ointresserade spekulanter. Vid nästa och senaste försäljningen var jag därför mycket restriktivare och samtliga spekulanter var helt med på resonemanget. Jag är därför noga med att informera om hur båten presterar när jag sålt. Topphastighet, march, förbrukning, WOT etc. Jag förhör mig på samma sätt om detta när jag tittar på objekt, jag förväntar mig inte att få provköra om vi i princip inte är överens om ett pris. Vid en eventuell budgivning innan provkörning säger jag också vad som gäller vid provkörningen. MAX varv under en stund för att kontrollera kylning etc etc. I somras provkörde jag en båt där ägaren inte riktigt kunde svara på varesig topphastighet eller WOT. Vid provkörning låg motorn precis utanför sitt WOT-område i det nedre registret och båten presterade heller inte hastighetsmässigt som man kunde förvänta sig. Det blev några dagar med mycket funderande för motorn gick i övrigt bra och det var väldigt rent och snyggt i motorrummet. Jag hade dessutom fått till ett väldigt bra pris....Det blev trots allt inget köp i slutändan...
  3. Utan att ha tittat jättenoga på vårt glapp vill jag minnas att det satt där även på vår vilket kanske skulle stärka den tesen. Det är ju trots allt samma båt och slits säkert likvärdigt.
  4. Vi hade en hel del glapp i vår också när vi ägde en. Säkert original från -78, förr eller senare behöver man göra något åt det - helst innan vajern går av. Hydraulstyrning är en dröm men kostar närmare 10k åtminstone, är ju en rätt stor investering på den båten som sällan letar sig mycket över 100k i marknadspris.
  5. Tack för alla kreativa förslag men det är inte aktuellt med en sån fuling.
  6. Synd att de tagit bort rabatten för er som har båt i eller nära systemet. I dalslands kanal har vi fortfarande kvar vår rabatt. Vi går några slussar varje år. Även i år, utan båt, man fick tydligen slussa med den lilla 2,7m jollen😅 man betalar en fast avgift på 900kr och sedan 30kr per sluss. Perfekt upplägg för oss som mest vill använda kanalen för transport.
  7. Det är ju helt galet. Båten har ju med största sannolikhet sålts ny i Norge med x antal 100k i norsk moms. Varför ska båteländet momsas en gång till i Sverige? "Vad fan får jag för pengarna?"🙄 Jaja, jag fattar ju att jag inte kommer någon vart med det där. 200k extra för en båt i Norge - då kan det kvitta. Det var synd för de har ett par riktigt intressanta båtmodeller där...
  8. Vad ska det vara bra för? De har ju redan fått in moms för båten en gång när den såldes ny!? Stater har allt ett finurligt sätt att skinna oss stackars medborgare. Faktum är att jag inte ens reflekterat över momsen, att köra hem sjövägen handlade mer om att landtransporter är så dyra. Det måste ju åka en del omomsade båtar fram och tillbaka hursomhelst, inte kollar de var och varannan båt under semestertider...
  9. Efter tips ifrån @IngemarE har jag börjat leta efter båtar på Finn.no. Norge är ju lite av Flybridgebåtens förlovade land, inte minst i storlekarna 30-35 fot där de verkar ha fler producenter än Sverige och dessutom utrustar båtarna med rak axel lite då och då. Rak axel vill vi ha och vi vill också ha Flybridge och inte två motorer. I Sverige innebär det i princip endast forbina 9000 då tex tristan 315 är för trång och smal. Det tråkiga med forbinan är att den börjar bli rätt gammal och man får inte en kabinbåt vilket hade varit väldigt trevligt. I Norge har jag hittat Skilsö 33 FB samt Riviera 975 FB som båda ibland kan ses med Rax axel. Två helt klart intressanta alternativ till Forbina 9000. En kompromiss mot Forbina 10 000 däremot men eftersom vi inte vill ha det där drevet så går den tillsvidare bort. En sak som förvånar mig är att båtar, inte minst svenska verkar vara billigare i Norge. Finns en tidig Forbina 10 000 för 590 NOK tex. Dock med lite speciellt motoralternativ. Är det något speciellt att tänka på om man nu överväger att köpa båt i Norge? Båt av den här storleken känns inte aktuell att ta på trailer, det blir för dyrt. Jag tänker därför att det isåfall får bli ett objekt i närheten av Strömstad så att man kan köra kusten ner och sedan in i det härliga sötvattnet i Vänern. Lite ostrukturerad tråd inser jag men hoppas ändå på en klok kommentar eller två!
  10. @firefish Tack, det var definitivt givande input. Ska nog inte totalvägra någon av dessa motorer. Rätt båt med rätt utrustning och underhåll så kan båda typerna fungera.
  11. @IngemarE helt rätt, tamd41b/p är det som gäller. Blev lite talspråk i texten. På en tamd41b från~90 känns det mer som regel än undantag att turbon är bytt, varför har jag ingen aning om:) känns ju inte orimligt att komponenter behöver bytas på 20-30 år gamla båtar. Ja, får eventuellt svar från yanmar till veckan angående det aktuella objektet. Problemet är väl att jag helt enkelt tvekar även om ventiltätningarna är bytta. Jag har morgongooglat amerikanska forum om turbon på yanmar, lyckas inte hitta billigare lösningar än 20k.
  12. Jag avser inte att gå i polemik med uppenbart kunniga skribenter men ville ändå bara kommentera ett par saker. Trådens uppkomst grundar sig inte i ett hypotetisk val utan en faktisk båt på blocket. Vill inte gå in på en massa detaljer av respekt för säljaren. De svar jag "vill" finna är att en yanmar inte blir dyrare att äga än en penta. Problemet är att jag inte kan hitta svar som tar mig åt det hållet. Rasar turbon under säsong går det både snabbare och billigare att lösa det på tamd41an, för att delarna finns nära och verkar vara väsentligt billigare. Jag är som sagt ingen motorkunnig person och jag förstår att "ras" kan betyda en himla massa saker. Byte av motor är en yttersta konsekvens och jag förstår att man kraftigt kan reducera denna risk, mycket. Faktum är ändå att en tamd41a är mycket billigare och enklare att ersätta - inte minst med den stora skillnaden i tillgång i Sverige men också globalt eftersom yanmar motorn på samma sätt inte är värd att "helrenovera". Detta är i sig inte samma sak som att säga att pentan är bättre. Yanmaren är ju både modernare och betydligt mer kraftfull men med mina prioriteringar är detta inte så viktigt. Jag har alltså inget behov av att ha rätt i frågan. Mycket hellre blir jag överbevisad med att tex turbon inte kostar mer eller att det alls inte är så svårt att byta yanmaren till en ok peng. Det extra kamremsbytet kan jag leva med. Det kan planeras in och förstör inte en semester. Självklart går mitt resonemang enligt premissen "allt annat lika ". Dvs, jag har redan letat en hel säsong och kommer säkert få leta ett bra tag till för att hitta den där välomhändertagna båten med alla mina krav. Jämförelserna rör således två, till synes, likvärdigt underhållna motorer/båtar.
  13. Nej, det är väl en renoverad turbo då. En googling och snabb sökning på eBay gav 24k som bästa pris. Peka mig gärna i riktningen vart jag hittar en icke-original för mindre peng. Försöker fortfarande bli övertygad så att jag inte behöver snöa in mig så totalt på bara en motor. Just nu verkar det helt klart som att tamd41an blir den billigaste motorn att äga om kostnader för service och reparationer samt i värsta fall motorbyte ska räknas med. På tal om service, byte kylarvätska i färskvattensystemet varje år, har jag läst fel nu igen eller:)?
  14. Ja,det brukar debatteras om den ska räknas med eller ej. För min del är det självklart så att man får en bild av kostnaden för totala ägandet. Utan värdeminskning kommer de flesta komma fram till att en ny båt är bästa köpet eftersom man knappast behöver laga så mycket och värdeminskningen är ju ändå 0:-.
  15. @kossor var inne på reservdelspriser i början på tråden. Ny turbo till tamd41an verkar landa på runt 10k. Turbon till yanmaren kostar 24k. Men det klart, finns ingen att köpa till pentan spelar det ju mindre roll:)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy