Jump to content
Thursday 17 October 2019

mikael_matsson

Medlemmar
  • Content Count

    840
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

mikael_matsson last won the day on October 14

mikael_matsson had the most liked content!

Community Reputation

156 Expert

About mikael_matsson

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,125 profile views
  1. Jag har sagt det förr men det tål att återupprepas. Köp ett paket blöjor att ha i båten! Eller sno några från en barnfamilj vid tillfälle. Bättre och mer prisvärd uppsugningsutrustning finns inte! Perfekt under motorn vid alla kladdiga jobb eller i ett söligt kölsvin. Den stora skillnaden mot kopiösa mängder papper är att blöjan håller kvar vätskan i sig när du lyfter upp den. Papper, svampar och trasor droppar ju när de börjar bli mättade.
  2. Ett tips angående pressar runt 250g är press å sons öljettlösa pressar. Istället för öljetter finns en förstärkningsremsa längs kanterna med små hål varje eller varannan dm. Även nocken är förstärkt. Jag har en sådan med deras egna gummikordlinor under båten varje halvmeter + Noaställning. Det sitter perfekt, har aldrig fått så tight täckning förr och den är som ny fortfarande efter 3 vintrar. Skulle ett hål så småningom sarjas kan man ju ta ett annat en dm bredvid.
  3. Biltema har ju en del lösningar för billyftar och domkrafter. Förutom vanliga jackpads har jag för mig det finns större fyrkantiga bitar för lyftar. Hittar du något som passar där så har jag svårt att tro att du hittar något motsvarande billigare någon annanstans.
  4. Jag har inte sett den varianten av vattenavskiljare, de brukar som sagt vara av glas. Men visst kan man ana något som liknar en liten slanganslutning på det vita skruvlocket i botten? Det vore ju riktigt smidigt isåfall, att koppla på en genomskinlig slang till en burk innan man öppnar. Det blir ju alltid lite spill annars när man släpper ut ev vatten.
  5. Jag grundar mitt lilla varningens finger på två saker. Det första är erfarenheter från jobbet. Några av lastbilarna är godkända att gå på ren RME, men de kan också köras på Diesel, vilket vi inte får av miljöskäl. De övriga lastbilarna kör vi på HVO100. Detta har givetvis lett till att någon chaufför ibland tankat HVO100 i RME-bilarna, "HVO är ju som diesel...." har man väl tänkt. Detta har lett till motorproblem och verkstan har sagt åt oss att ge fan i att blanda ren RME med ren HVO för att de inte är blandbara. Det andra är en artikel i AutoMotorsport för en tid sedan där de gick igenom alla mackars Dieselblandningar. Nu minns jag inte resultaten i huvet men det framgick att allt inte gick att blanda och att alla personbilar inte kunde tanka ur vilken dieselpump som helst pga mackarnas olika mix. Själv kör jag bara HVO100, det funkar toppen.
  6. Det fanns i många år en skillnad på landbensin och landbensin också. Nämligen att 95oktan hade ca 5% inblandning av etanol medans 98oktan var etanolfri. Etanolinblandningen förkortar bensinens livslängd ganska rejält. Numera har jag inga bensinfordon längre (förutom småmotorer som går på aspen) så jag vet inte om denna skillnad finns kvar. Skulle nog gissa att både 95 och 98 har etanolinblandning idag, men säkert mer i 95. Men fråga på macken, dom ska ha stenkoll på det. Angående Diesel finns det många varianter på landbacken idag. Alla har någon inblandning av biobränsle. Det kan vara RME (rapsmetylester), tallolja eller HVO. Det jävliga är att alla mackar har egna hittepånamn på sina blandningar så man lär läsa på innan man tankar. För även om bilen kan dricka alla sorter (vilket inte är säkert, kolla med tillverkaren) så finns det varianter av "diesel" som inte är blandbara med varandra. RME och HVO t.ex blandar sig inte med varann. Men ändå har vissa mackar lyckats ha båda dera i sin mix...
  7. Jo det stämmer nog. Men någon har satt sågen i överbyggnaden och gått bananas.
  8. Vad förvirrat allt blev nu... Är det namnet cleaner som ställer till det kanske. Det vore lättare om det fanns en branchstandard som på slippapper för att bestämma grovleken på polermedlen. Men det finns inte så vi listar upp hittepånamnen i grovleksordning istället: 1: Rubbing i pastaform/lera = Supergrov, på riktigt matt yta. 2: Rubbing flytande = Grov, används bara vid väldigt matt billack, men mer på slentrian på gelcoat då det finns så mycket att ta ta av. 3: Cleaner / fine rubbing / m.fl hittepånamn = mellan grov och fin. 4: Polish = fin Sen har vi vax, som är konstruerat för att inte ha någon polerande effekt alls. Det är halt så polerhättan snarare "vattenplanar" uppepå ytan än att polera av den. Men det ger ju en viss "wetlook" även på en matt yta och täpper igen porerna, så visst det kan se blankare ut. Men sällan med ett snyggt blänk om du inte polarat med polermedel först.
  9. Njaa.. Jag är väl ingen förespråkare för att vaxa utan att polera först. Man vaxar bara fast skiten hårdare och risken är stor att det blir flammigt och flottigt. Vax ger ingen glans i sig själv, det gör poleringen. Vaxet är bara smutsavvisande och bromsar oxideringen så det tar lite längre tid innan det blir matt igen.
  10. Grovleken mellan rubbing och polish brukar kallas för cleaner eller liknande. Jag polerar med det, sedan vax. Vill du ha utställningsglans går du på med polish också före vaxet, var det 30 år sedan senaste poleringen kan du få börja med rubbing. Senast köpte jag 3M och deras motsvarighet till sonax cleaner kallas fine rubbing, så den kör jag nu och tycker den är lagom. Biltemas fälgtvätt är bra som vattenlinjetvätt. Det är en färdigblandad oxalsyra helt enkelt. Viktigt att du lägger på den eller annan vattenlinjetvätt på torr båt. Det funkar genom att ha lågt pH-värde. Vatten höjer pH så den tappar omedelbart effekt om den läggs på blöt båt.
  11. Ja, det kräver andra medel och metoder (i princip rubbing istället för polish) just för att man behöver avverka lite gelcoat för att göra skillnad, för att den är tjock och mjuk (säkert det din recondare menar). Den behöver inte lika mycket värme som billack för att "mjukna" till polerbarhet är min erfarenhet, men det är ju lite svårare att avgöra då man polerar gelcoat med mycket grövre medel i regel. Men den är å andra sidan många gånger tjockare, tänk millimeter istället för micrometer. Så den tål många avverkningar, eller färre men grövre om man så vill. Många djupa repor kan du ju sandpappra rätt grovt, finslipa, sedan polera och få fram en ny gelcoatyta. Helt omöjligt på billack!
  12. Mmm jo man kan ju resonera så med och jag måste tillägga att även jag polerar och vaxar, vartannat år. Men jämförelsen med billack haltar lite då billack är hård som glas och gelcoat mjuk som smör för att överdriva lite. Gelcoat är därför oerhört mycket tjockare så det tål ändå många poleringar. Men att polera utan att avlägsna någon gelcoat alls verkar rätt orimligt tycker jag. Det ska vara för hand utan maskin då, men det skulle jag nog snarare kalla för tvätt än polering. Billack däremot ska ju inte avlägsnas alls vid polering, den är ju som sagt hård. Min poäng kvarstår dock, att man polerar för syns skull. Är gelcoaten oxiderad skadar det inte, det ser bara illa ut, oxiden kan poleras bort när man har lust, till våren eller om 30 år. Det som förstör båten till den grad att man till slut målar/lackar eller lägger på ny gelcoat är ju repor, skav och andra skador från bryggor, stenar, presseningar eller kanske ett misstag med polermaskinen. Ps. Har du en alubåt är det direkt olämpligt att polera, då det är oxidskiktet som skyddar båten från korrosion.
  13. Tänkte klargöra lite vad jag menar med att man polerar och vaxar för syns skull. Visst kan vaxet skydda en del mot oxidation. Men att man inte får oxidation beror ju i betydligt högre grad på att man polerar bort den innan man vaxar regelbundet, så man hinner inte se oxidationen innan man avlägsnar den. Om du jämför en båt som varje år i 30år har polerats och vaxats, jämfört med en identisk båt som endast polerats och vaxats en enda gång, nämligen alldeles nyss, övriga 30 år har den lämnats orörd. Då är det betydligt mer gelcoat kvar på den som bara polerats en gång. Skav och nötande är ju det som i praktiken förstör gelcoaten med tiden när glasfibern tids nog tittar igenom någonstans. En gelcoat som är tokmatt av oxidation däremot kan alltid poleras upp till nyskick igen om den är skadefri i övrigt.
  14. Jag gör så här: Tvättar av båten med slang vid bryggan när säsongen börjar ta slut. Före upptagning, oljebyte inlk oljefilter. Motorn får gå en halvtimme med nya oljan till upptagningsplatsen. Efter upptagning plockar jag ur stöldbegärliga prylar och dynor och torkar av lite invändigt. Vinterkonserverar motorn och täcker båten. Till sist in med torrbollar å stänger. På våren blir det utvändig tvätt, vartannat år med polering och vaxning. Vartannat år blir det även nytt bränslefilter och impeller på våren (jag kör väldigt få timmar en säsong, annars hade jag gjort detta varje år). Med något års mellanrum byter jag kylarvätska i sötvattenkylningen och olja i backslaget när som helst under säsong. Varför just så här? För att ny olja som fått gå runt i motorn gör nytta under vintern. Ny impeller och bränslefilter åldras bara i onödan på vintern, därför väntar jag med det till våren. Polering varje år tycker jag inte behövs på min bruksbåt, det ser helt ok ut år två också. Polering och vaxning gör man ju bara för syns skull, det sliter mer än det skyddar båten så var å en får avgöra hur viktig den där nypolerade glansen är. Men det är ju mycket trevligare att göra det på våren tycker jag.
  15. Har du testat att bara dra åt avtappningsskruven i botten av koppen då?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy