Jump to content
Saturday 26 September 2020

mikael_matsson

Medlemmar
  • Content Count

    879
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

mikael_matsson last won the day on November 18 2019

mikael_matsson had the most liked content!

Community Reputation

169 Expert

About mikael_matsson

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,655 profile views
  1. Har du någon lucka i fören föresten? Även det funkar på winga 25an. Att öppna den lite och ha kapellet öppet bak. Kan funka med takluckan över styrplatsen med. Det gäller ju att få luften att vilja gå in någon annanstan än bak. Så vänder luftriktningen i båten och går ut i aktern istället för in.
  2. Min winga 25 gör likadant ibland, det beror på hur vinden ligger. Men det går alltid att experimentera lite med kapellets öppningar så slutar det. Öppna ena eller andra sidan, funkar inte det får man stänga bak eller fälla ner hela kapellet.
  3. Aha, det var intressant. Jag har lärt mig att alla är "bakåtkompatibla", men verkligheten förändras ju med tiden så det är säkert sant som du säger. SN, det är väl den senaste eller har det tillkommit ännu fler? Jag vet faktiskt inte vad det är för lyftare i motorn. Det är en OHV170 så den har ju toppventiler iaf. Encylindrig enkel maskin, men jag har den på Klippos dyraste klippare så jag vill ju gärna att den håller en stund. Det är därför jag tänkte hitta bästa möjliga olja från början. Det går ju åt så lite så priset är helt irrelevant.
  4. Jo självklart gör jag det. Men hondas rekomendationer är också väldigt breda. SAE 30 eller 5w-30 eller 10w-30. API-klassningen var så låg att den inte ens är aktuell längre, typ SG eller nåt. Den kommer med andra ord funka fint med vad som helst. Det jag undrade över var om de fina orden om att "trädgårdsoljorna" är speciellt utvecklade för luftkylda motorer faktiskt är bättre på något? En modern syntetisk bil/båt/mc-olja har ju överlägsen API klassning så den borde väl rimligtvis vara bättre på allt förutsatt att man väljer rätt viskositet? Eller missar jag nåt?
  5. Jag vet att det inte alls har med båtar att göra. Men här finns ju många motorkunniga så jag tänkte om jag ändå kunde ställa frågan här. Hoppas det är ok. Min nya gräsklippare med hondamotor vill helst ha en multigradeolja enligt instruktionsboken, 5w-30 eller 10w-30. Toppen, det har man ju i garaget redan av bästa helsyntiska sort från castrol edge t.ex. Men, när man läser "försäljningstexten" på de renodlade gräsklippar/trädgårdsmaskinoljorna så står de att de är speciellt anpassade för luftkylda motorer, även multigradeoljorna från t.ex honda eller briggs. Biloljan däremot överträffar ju trädgårdsoljorna i kvalitetsklass. Det där med "anpassad för luftkylda motorer". Ligger det nåt i det eller är det bara ett sätt att ta mer betalt för en sämre olja? I tvåtaktsolja vet jag att det är skillnad. Men den ska ju förbrännas och gör så i olika temperaturområden. Viskositeten på sae30 är ju 30 hur man än vrider påt så jag vet inte varför den ena skulle "tåla högre värme" än den andra... Nån som har kunskap om detta? Mvh Micke
  6. Men det är sällan vattenskotrar håller sig i trafikerade farleder. De håller sig 5-100m från bryggan i ett bostadsområde, utanför uteserveringar, i småbåtshamnar mm. Kort sagt, där det är massor av folk. De är inte på väg nånstans utan far runt runt som dårar. Jag tror det är gubbarna med ADHDs revansch mot samhället eller nåt. Man hade ju inte fått bygga en motocrossbana på liknande ställen, eller hur? Men ljudnivån är ungefär densamma. En varvsbyggd båt hade ju klarat bullerkraven utan problem. En hel flotta med oljetankers låter ju mindre än en skoter.
  7. Håller med om att hastigheten inte är problemet. Det stör ingen att en snabb liten båt på rak kurs susar förbi relativt tyst med minimala svall. Båtar över en viss storlek borde dock tvingas under deplacementfart nära öar och land. En vattenskoter borde bara få vistas inom samma kvadratmil i säg 2 minuter, sen kan den dra åt he...te! Sen borde väl nya fordon på sjön omfattas av bullerkrav precis som nya fordon på vägarna gjort i årtionden.
  8. Jag har sett på blocket att luftavfuktare ibland säljs efter 1 månads användning pga försäkringsärende. Kan det betyda att ditt försäkringsbolag kanske betalar en avfuktare åt dig? Du kan ju fråga innan du köper en, eller behålla kvittot, det minskar ju risken för att dom ska betala minst 10 gånger mer för att fixa inredningen. Kan inte riktigt släppa varför båten inte vattenfylldes mer ändå.. Slangen du visar är ju helt öppen till en öppen skrovgenomföring. Om änden fallit ner under havsnivå borde det rimligen fortsätta forsa in tills vattennivån i båten är densamma som havsnivån utanför. För det var den väl inte? Det där är ju salongen nere i en segelbåt. Nog ligger väl havsnivån en bra bit över vattennivån du hade i båten? Eller så har en modern "plattbottnad" bred segelbåt salongen så högt kanske? Isåfall vet du att den flyter med hål i botten nu iaf 😁. Om den inte ställt sig på botten? Platsen kanske inte är djupare än att båten bara kan sjunka några dm? OM havsnivån är högre än vattennivån var i båten, så skulle jag fortsätta leta orsaker till läckan, för då är det ju inte troligt att vattnet kommit in den vägen. Det skulle liksom inte sluta av sig själv förens nivåerna var desamma. Är du helt säker på att skrovgenomföringen är under havsnivån? Ligger den en dm över är det ju "bara" vågtopparna som skvalpat in menar jag. Det var ju blåsigt skrev du.
  9. Men utrymmet vattnet hamnat i i båten då, vilket utrymme var det? Kölsvin, sittbrunn, toa? Jag tänker att det utrymmet kanske är stängt av vattentäta skott eller dylikt, så vattnet kanske runnit in i det utrymmet tills nivån hamnat i havsnivå och då slutat rinna in? Båten behöver ju inte sjunka för det, den kan ju hålla sig flytande av de andra luftfyllda utrymmena isf. Det räcker ju med en tröskel upp till över havsnivå.
  10. Här är ett tips som inte har med körteknik att göra, men som ökar tryggheten och ger din besättning en vettig uppgift. Istället för att stå och vänta i fören med hoppilandlinan så gör ni klart de förtöjningar som ska användas innan ni närmar er land/brygga, så de kan tas i farten när hon (?) kliver i land. Då kan hon istället vara beredd med en rejäl fender som hon håller i en lina, alltså inte fastknuten i båten. Huvuduppgiften är då att kvickt som attan vara precis där du kommer att köra på grannbåten eller klippan och doppa ner fendern så ingen skada sker. Instruera att bara fendern, inga fötter eller händer, ska vara mellan båt och brygga/klippa/grannbåt. Har du flera gastar så får de var sin fender. Även en båtshake ska finnas inom räckhåll för att dra eller skjuta ifrån. Går allt åt pipan så är det den handhållna fendern och båtshaken som kommer rädda eran och andras båtar från fula märken. Ett å annat benbrott å klämda fingrar har nog också undvikits med denna metod.
  11. När du ändå kollar slang och blåsa, kolla även att tankens avluftning är öppen och ren. Skulle ju eventuellt kunna vara så att med motorn på höga varv forseras luften in i tanken, men senare när du går ner på tomgång minskar suget från motorn och vakumet i tanken vinner, motorn dör. Inte jättesannolikt, men en lätt sak att kolla, och glömma. Stängd luftnippel på tanken kan ge märkliga beteenden.
  12. Sån där vattenflaska du köpt har vi till våran lilla schnauzer. Jättesmidig med inbyggd skål, den är alltid med i bilen, båten, barnvagnen eller cykelturen. När båten ligger still ställer vi fram en riktig skål. Något som kan vara bra att känna till är att hundar instinktivt simmar mot land om den hamnar i vattnet. Så få inte för dig att ni ska ankra å bada från båten, då simmar han nog därifrån.
  13. Innan du gör några större ingrepp föreslår jag ett par basic saker som kan leda till liknande problem. Bensinen t.ex, är den ny för i år eller är det fjolårets sista skvättar du kör på? Det är dålig lagringstid på bensin numera. Tändstiftet, är det bytt i mannaminne eller kan det vara dax för ett nytt? Nu gissar jag att du har inbyggd tank på motorn. Men om du har en extern tank med slang och blåsa så är det mycket vanligt att dylika motorproblem beror på att det suger in luft någonstans. Vid blåsan, tankanslutningen eller motoranslutningen. Det verkar bli olika problem varje gång det händer, men gemensamt är att motorn går bra ibland, men inte alls ibland.
  14. Vi tar ner flaggan när vi lämnar båten, även på dagen. Kör vi i mörker flaggar vi och tar ner den när vi lagt till. Att ta ner den när vi lämnar båten har två funktioner. Det visar att ingen är ombord och det förhindrar att någon snor flaggstången. På mälarn blir allt stulet som inte är fastskruvat 🙄.
  15. Ja min poäng var ju att man polerar plast för att den ska bli blank, inte för att det är nödvändigt. Alu blir matt (oxidskikt) ungefär i samma takt som plasten blir matt. Det är nåt mindfuck som gör att vissa tycker det ser bra (bruksigt) ut, medans plastbåten med samma matthet ser ovårdad ut. Men en bruksutrustad plastbåt med spöhållare, gedigna knapar å annat påskruvat "bra å ha" som flera familjer kommer skruva dit, gör sig lika bra matt som aluminiumbåten enligt min mening. Jag anser även att vi ofta överdriver poleringsbehovet om man nu vill ha den blank. Jag polerar vartannat år och den blänker å ser jättefin ut. Hade inte skämts för den om jag polerat vart tredje år heller. Det tar flera år innan en plastbåt ser "ovårdad" ut och då är det bara att polera den till nyskick ingen. Gelcoaten är både tjock och mjuk så det är ingen big deal. Vad jag vill säga med det är att TS inte ska vara rädd för att köpa plastbåt för att den "måste vaxas å målas" en hel helg varje år för det är kraftigt överdrivet, det behövs inte alls. Man måste komma ihåg att det här är ett båtforum där vi nördar hänger och många här har sin båt som sitt skötebarn som betyder allt. Men på varje pedantskött båt går det nog 100 bruksbåtar där ute i verkligheten. I en vanlig människas ögon blänker dessa 100 lika fint som pedantbåtarna vid bryggan. Sen finns det vrak som aldrig ens tas upp på vintern, som det växer mossa på däck på och som är skabbiga i största allmänhet. De drar givetvis blickar till sig, men låter man det gå så långt kvittar det om det är alu eller plast under mossan (förutom att plasten än en gång kan poleras till nyskick om man vill).
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy