Jump to content
Sunday 17 October 2021

mikael_matsson

Medlemmar
  • Content Count

    896
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

mikael_matsson last won the day on November 18 2019

mikael_matsson had the most liked content!

Community Reputation

176 Expert

About mikael_matsson

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

2,059 profile views
  1. Men mälarn är ganska trevlig att transportera sig på. Man är aldrig långt från land och det är ett ständigt navigerande för att hitta rätt och inte gå på grund. Kör man motorbåt en halvtimme utan sjökort är man vilse bland alla likadana öar och hittar aldrig hem igen 😁. Men det vet väl du Mauritx? Vill minnas att du hade förra båten i Mälarparken i Västerås för några år sedan? Ikeastolen med avtagbara ben är toppen. Lämna benen hemma och sätt stolen på lämplig plats med ett par spännband.
  2. Hur många gånger har vi inte läst frågan bara i det här forumet: Kan man såga bort tofterna? Gör det nåt om man tar av överbyggnaden? Kan man sätta en 200hk motor på min gammelfarfars eka? Jaaaa visst, säger nån. Nä det bör du inte, säger någon annan, men blir snabbt idiotförklarad. Dom flesta tar sig nog för pannan å läser en mindre flummig tråd å håller tyst. Från och med nu kanske vi kan ha en funktion i forumet att en länk till denna halva båt kommer som autosvar i alla frågor som innehåller ordet "såga" eller "kapa" 🤔
  3. Dessa två är en gemensam bro, som väl öppnas 10min före varje hel timme? Tåget har en liten station vid brofästet och tidtabellen är nog synkad efter detta. När du passerat bron finns några bryggor på sydsidan. Du kan nog tjyvlåna en plats en stund eller lägga dig på gaveln och kila upp till Ica å handla förnödenheter, ta en Pizza på Papa Juns, eller fylla dunkarna på macken. Men före du kommer till Kvicksund passerar du ju Sundbyholm, där finns en fin gästhamn med en bra restaurang. Strax före kvicksundsbron kan du även ta en liten avstickare norrut till vår klubbholme Hultet. Nu är jag rätt ny i klubben (hkbk) men det är nog inga problem om du vill ligga där en natt eller ta en bensträckare. Angående ditt ruttval gör du nog rätt i att följa södra "kusten". Det blåser oftast från syd så sjön blir i regel stökigare ju längre norrut du går över de större fjärderna.
  4. Om du sätter några meter kätting, typ 3-5m,närmast brucekopian så kommer det funka mycket bättre. Då släpar det mer längs med botten tills det får fäste istället för att lyftas. Dessutom sliter det mindre på linan och ger en viss ryckdämpande effekt.
  5. Våran äldsta son var bara några dagar när han följde med ut på sjön första gången. Då i baltics minsta flytväst. Vi provade den först i en pool och den funkade utmärkt. Den vände huvet upp och rumpan ner varje gång, hur man än släppte ner honom i vattnet. Fyra år senare fick hans lillebror utföra samma test i exakt samma väst och det funkade inte alls! Den vände honom med ansiktet nedåt gång på gång. Så testa västen innan ni litar på den. Vi hade en liten segelbåt (j17) och en Torjulle (öppen långsam motorbåt, 5m) när första pojken föddes. Han låg i barnvagnens liggdel som hade en stor suflett. Det funkar att byta blöja med ungen kvar i den så man behöver bara lyfta upp den för amning i början. Sen när han var stor nog att sitta själv hade även båten vuxit till en winga 25. Då kan jag rekomendera Ikeas plastbarnstol. Den varianten som varenda restaurang använder. Ta bort benen på den och sätt den med spännband på lämplig sittplats. Men det förutsätter såklart att man har en båt som inte är benägen att hamna uppåner. I stadiet däremellan har babyskyddet till bilen funkat, solskydd på dom med. Men det utesluter ju flytväst så då får du knyta en fender på den istället om den tappas överbord.
  6. Om man kan göra en fast ögla utan att splitsa? Javisst. Kan du göra en "stoppåtta"? Googla det annars, den är skitlätt. Kan du den behöver du bara lägga linan dubbelt och göra likadant så har du en ögla i änden. Innan du drar åt kan du pilla lite på den så den dubbla linan "ligger snyggt" och öglan blir lagom stor. Nackdelen med att lägga en sådan åtta är att den nyper åt efter att du belastat den hårt så den kan vara svår att få upp. Men det är ju lite det som är vitsen med en fast ögla så det kanske bara är bra.
  7. Lite svårt att se på bilden. Men har du inte dragit båten för långt fram? Man ser väl en del av akterspegeln samt att vaggans främre rulle "trillat ner" för att båten redan åkt förbi den bakre, eller? Om inte så kanske du kan byta till större rullar i vaggan.
  8. Själva kapellväven brukar hålla ca15 år. Sömmar och rutor ungefär hälften. Därför lämnade jag mitt kapell på "helrenovering" när det var 7 år. Dvs rutbyte och nya sömmar överallt. Det är mycket billigare än man tror, typ 10% av kapellets nypris i mitt fall. Året innan bytet provade jag ett gammalt knep att putsa rutorna med lampolja för att få bort mattheten. Det funkade bra, men bara kortsiktigt. Ungefär som när man fixar matta strålkastarglas (plast) på bilen med wd40. Superlätt att torka på med vilken trasa som helst och det blir som nytt på några sekunder. Men efter lite regn å tvätt är resultatet såklart borta. Man oljefyller helt enkelt de mikroskopiska sprickorna som ger mattheten så de inte syns.
  9. Biltemastöttorna är säkert bra. Men jag tror att mackey har en poäng med att man får igen pengarna om man köper begagnade märkesstöttor. Jag har haft tyresöstöttor och bockar förut. Dyra att köpa, även begagnat. Men precis lika dyra att sälja sen å lätt går det. Tror till och med att jag plussade lite på dem efter några säsonger. Tvivlar på att BT-stöttorna står sig bra på begagnatmarknaden även om stöttorna i sig är bra. Så ska du sälja dem inom överskådlig framtid är nog dyra stöttor billigast.
  10. Rampens lutning är ju helt avgörande om man måste doppa eller inte. Hade en styrpuppa som jag regelbundet sjösatte på två väldigt olika ramper. En väldigt brant, där fanns ingen anledning att doppa mer än till fälgkanten, vilket jag strävar efter. Den andra var så flack att det nästan inte gick att sjösätta eller ta upp på det viset, med den kärran. Men så var jag med och tog upp en kompis båt med hans kärra på den flacka rampen och det gick bra, med dopp till fälgkanten. Skillnaden var att hans kärra hade en sån gungbräda till de bakersta två kölrullarna! Alltså att när båten trycker ner den bakersta rullen trycks den rullen framför upp. När båten balanserar på dessa tippar den tillslut framåt och upp på kärran, jättebra grej på flacka ramper! Ett måste nästa gång jag köper båtkärra iaf.
  11. Vi är rätt många som kör stålfjädrar fortfarande. Men bara i hemmahamn givetvis, man måste ju skruva fast dem med schackel så de blir ju fast monterade. Och själv skulle jag aldrig ha dem i fören, det känns bara klumpigt. Men bak i stolparna fyller de ju en funktion. Ingen annan dämpare eller lina ger ju ens i närheten lika långt spel från "vilande" till "utspänd". Så jag har justerat mina fasta akterförtöjningar så att båten precis når bryggan när jag drar in den, vilket går ganska lätt. Men vilandes i stiltje ligger den väl nästan en meter ut. Jättebekvämt när man ska lasta ombord barnvagn å fiskeprylar. De jag har nu är guldgula i färgen och de har hållt sig så i flera år så de verkar inte rostbenägna alls. De låter å kärvar inte heller. Men så har vi sötvatten å jag tar in dem på vintern. Men att grannens rostigare variant hörs stör mig inte. Jag gillar den där hamnsymnfonin med klingande master, rastlande kedjor, gnisslande linor kluckande. Det är rogivande. En vattenskoter på mils avstånd däremot 😡...
  12. I hemmahamn har jag stålfjädrar på stolparna och gummifjädrar i fören. Stålfjädrarna gör det lätt att dra in båten nära bryggan när man kliver ombord och gummidämparna av sån ekonomimodell passar mig då förtöjningsringarna sitter en bit in på bryggan. Jag har splitsat kaus och trätt linan i dämparn på sådan sätt att den lägger sig med sidan mot bryggan. På så vis nöter inte linan mot bryggan. Jag har inga ryckdämpare till linorna jag tar med ut. Men det är treslaget rep som har bra töj i sig själva. Det räcker på mälarn tycker jag.
  13. Om du lyckas få bort den gamla färgen utan att skada gelcoaten så är det bra så, då behöver du inte göra mer. Men det är lättare sagt än gjort. Här å där kommer du nog slipa igenom till glasfibern vilket kanske inte är någon katastrof det heller. Men säg att det nästa sommar suger in lite vatten där, som sedan fryser nästa vinter.... Inte önskvärt. En annan aspekt är att när du slipat bort gammal färg har du en ruggad yta. En ruggad yta är en magnet för skit så även om vi inte har problem med påväxt i mälarn så kommer du få ett riktigt slit med att regöra botten framöver. I en perfekt värld kunde du ju slipa ner till gelgoaten, jämnt och på bråkdelens millimeter lagom på hela botten. Sen blankpolera den rena gelcoaten. Då är båten som att den aldrig bottenmålats och det är ju så vi egentligen vill ha dem i mälarn. Men det är i det närmaste omöjligt att åstadkomma. Därför slipar man så fint man kan, sedan målar på något ogiftigt, vattentätt och stryktåligt. Därför blir det epoxi för de flesta. Själv ska jag lägga på tigercoat nästa sommar. Det är en ogiftig epoxifärg. Googla den så finns lite filmer och info.
  14. Att jag drog till med just 50kr/litern var för att den siffran nämndes på nyheterna igår som ett rimligt pris om vi ska klara klimatmålet. Det behöver givetvis inte bli så, men tanken finns där. En bil har en genomsnittlig livslängd på 17år. En båt hålls vid liv betydligt längre än så, åtminståne det dubbla skulle jag tro, med orginalmotor. Trenden att bensinmotorn är på tillbakagång inleddes ju för länge sen, jämför 80-talet mot idag så är det ju uppenbart, både på bilar å båtar. Jag ser inte riktigt varför den trenden skulle brytas. Så planerar man för båtens fulla livslängd tycker iaf jag att en bensininombordare känns lite riskabelt om det finns ett dieselalternativ.
  15. I en väldigt svartvit värld, ja. Ungefär så skulle jag tro. Nu lever vi ju i en gråskala så fullständigt värdelös blir kanske inte bensinmotorn om 5-10 år ändå. Men jag tror absolut att en diesel är en mycket mer framtidssäkrad investering. Ta min 8 år gamla Citroën dieselbil t.ex. Dåvarande nybilsköpare hade ingen aning om att Citroen 5år senare skulle typgodkänna den motorn för hvo100. Så nu kör jag den "koldioxidfritt". En likadan bil med bensinmotor från samma år är fortfarande en fossilbil och ganska stendöd på begmarknaden. Varför skulle det inte bli likadant för båtar? Jag kör för övrigt hvo100 även i min snart 40 år gamla volvopenta i båten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy