Jump to content
Thursday 05 December 2019

mikael_matsson

Medlemmar
  • Content Count

    848
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

mikael_matsson last won the day on November 18

mikael_matsson had the most liked content!

Community Reputation

160 Expert

About mikael_matsson

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,184 profile views
  1. Längden räcker ju om du accepterar att fören kikar ut lite. Som sagt beror det på vad du har för deck. Bredden beror helt och hållet på vilken höjd du har på ställningen. Enklast är att du reser ställningen och mäter från nocken till båtens reling på båtens bredaste del. 5,5m delat på 2 är ju 2,75m så det är så mycket press du har på varje sida. En halvmeter vill du nog ha ner över varje skrovsida, som marginal om pressen rör sig i vinter. Då återstår bara 1,75m mellan relingslist och nock. Det kan gå, kanske inte. Det beror som sagt på ställningens höjd, och båtens bredd. Vad som också spelar in är ställningens längd. Är din ställning 10m vill du nog inte ha en 12m press då det är lite knöligt att ha uppåt en meter överhängande press i ändarna. Svårt att vika det så det inte blir vindfladder. Några dm gör inget dock.
  2. Masten brukar inte vara fäst vid båten mer än att någon form av skena eller dylikt i foten hindrar den från att glida i sidled. Samt något i foten som hindrar den från att glida i längsled. Men uppåt går det i regel att lyfta om du lossat alla stag. Tanken är att vid mastbrott ska skiten bort från båten, inte sitta fast. När ni mastar av är det därför viktigt att en person sätts på uppgiften att hålla i mastfoten, hela tiden! Helt plötsligt svingar masten nämligen iväg annars när någon vantskruv lossats tillräckligt.
  3. Skulle också säga kolla Press o Son. Jag var där å köpte min press direkt i butiken i Bromma för nåt år sedan. Tillverkningen skedde vägg i vägg och vad jag förstått kan man få de mått man önskar. Så de kan säkert fixa en långsmal pressening åt dig. På de genomskinliga pressarna kring 250g får man en förstärkningsremsa med massor av små hål i istället för öljetter längs kanterna. Det har funkat mycket bättre än öljetter tycker jag. Jag sätter en lina varje halvmeter. Även nocken är förstärkt och den kostade inte märkbart mer än vilken båtaffärspress som helst. Trevliga var dom också 😄.
  4. Jag har ofta använt BTs fälgrengöring som vattenlinjetvätt och tycker det funkar bra. Men, dels sprayas den ju på och det rinner givetvis, så du kommer få det på bottenfärgen. Min erfarenhet är att det krävs mer tid än ett par minuter. Närmare halvtimmen har jag låtit det verka för önskat resultat, med lite exyrasprayande innan det torkar helt. Om det skadar coppercoat vet jag inte. Men jag har läst att vissa som blandar egen oxalsyra blandar i tapetklister och "målar" ut den. På så vis hänger det kvar där det ska tills det spolas av. Det kanske är en bättre variant för dig?
  5. Skriv under namninsamlingen för Pexit då, det har jag gjort. Helt vansinningt att Sverige ska betala löner för danskar som inte ens går till jobbet. Det är ju det sammanslagningen handlade om, en stor jävla blåsning.
  6. Så är det absolut. Själv tycker jag det är rätt skönt att slappna av lite och låta barn å hund kila runt lite som dom vill på däck medans jag förtöjer eller lastar mm, självklart med flytväst. Utan mantåg (helst med nät) får man ju hålla ett hököga på dem varenda sekund. Men allt handlar väl mest om tycke och smak. För vissa är det viktigt att båten har ett cleant deck utan fegsnören och absolut inget nät. Hade jag seglat en M30 hade jag tänkt likadant. Men på våran Winga 25 som är en riktig familjebruksbalja tycker jag nätet snarare tillför något positivt till båtens karaktär än att det förstör. Det är ju inte speciellt dyrt att sätta ett nät och gillar man det inte går det lätt att ta bort. Men jag hade nog undvikit att skruva i båten bara för nätets skull. När jag tänker efter kommer jag nog ha kvar nätet så länge jag vill ha mantåget kvar. En mantågslina utan nät är lika mycket i vägen, men fyller långt ifrån samma funktion.
  7. Jag kan ju likaväl lägga in en bild från dagens båtupptagning. En typisk dag då nätet känns som en extra trygghet, när 4-åringen vill hjälpa till på ett frosthalt däck. Det sattes upp när han var 2. Han själv gillar det, det känns ju betydligt säkrare såklart, och det har nog räddat lite prylar ibland. Som du ser har jag öppet i för och akter, annars blir det hopplöst jobbigt med förstöjningslinorna. Jag har bara spännt ner nätet genom att låta skruvskallarna till mantågstolparna sticka ut en mm eller två, så en nätmaska kan hållas ner av varje skruv, det räcker för oss. Vi har en hund och en halvårsunge också så det känns rätt att ha nätet, har inte ångrat det alls. Det stör bara när man fiskar, men det går ändå.
  8. Jag har också fasta öglor på hemmaplatsen. Splitsade metallkaus i brygg/stolpändarna och öglor i båtändan så de går inte ens att justera. Men mäter man noga innan blir det perfekt. Bak har jag metallfjädrar mellan stolpar och linor så båten kan dras in nära bryggan, bra när 4-åringen vill kliva ombord själv. Fram sitter gummiryckdämpare på linorna, placerade så de tar all nötning över bryggkanten. Nackdelen är att jag ju på så vis monterat gummiryckdämparna permanent och metallkausen sitter ju där de sitter, så jag kan inte köra linorna i tvättmaskin på hösten. Men en natt i badkaret funkar ju också. Men min båt ligger på en mycket skyddad plats i mälaren. Så vattenståndet är konstant och vågor förekommer bara om andra båtar glider förbi i hamnen. Varierar vattenståndet funkar givetvis inte min lösning.
  9. Jag har sagt det förr men det tål att återupprepas. Köp ett paket blöjor att ha i båten! Eller sno några från en barnfamilj vid tillfälle. Bättre och mer prisvärd uppsugningsutrustning finns inte! Perfekt under motorn vid alla kladdiga jobb eller i ett söligt kölsvin. Den stora skillnaden mot kopiösa mängder papper är att blöjan håller kvar vätskan i sig när du lyfter upp den. Papper, svampar och trasor droppar ju när de börjar bli mättade.
  10. Ett tips angående pressar runt 250g är press å sons öljettlösa pressar. Istället för öljetter finns en förstärkningsremsa längs kanterna med små hål varje eller varannan dm. Även nocken är förstärkt. Jag har en sådan med deras egna gummikordlinor under båten varje halvmeter + Noaställning. Det sitter perfekt, har aldrig fått så tight täckning förr och den är som ny fortfarande efter 3 vintrar. Skulle ett hål så småningom sarjas kan man ju ta ett annat en dm bredvid.
  11. Biltema har ju en del lösningar för billyftar och domkrafter. Förutom vanliga jackpads har jag för mig det finns större fyrkantiga bitar för lyftar. Hittar du något som passar där så har jag svårt att tro att du hittar något motsvarande billigare någon annanstans.
  12. Jag har inte sett den varianten av vattenavskiljare, de brukar som sagt vara av glas. Men visst kan man ana något som liknar en liten slanganslutning på det vita skruvlocket i botten? Det vore ju riktigt smidigt isåfall, att koppla på en genomskinlig slang till en burk innan man öppnar. Det blir ju alltid lite spill annars när man släpper ut ev vatten.
  13. Jag grundar mitt lilla varningens finger på två saker. Det första är erfarenheter från jobbet. Några av lastbilarna är godkända att gå på ren RME, men de kan också köras på Diesel, vilket vi inte får av miljöskäl. De övriga lastbilarna kör vi på HVO100. Detta har givetvis lett till att någon chaufför ibland tankat HVO100 i RME-bilarna, "HVO är ju som diesel...." har man väl tänkt. Detta har lett till motorproblem och verkstan har sagt åt oss att ge fan i att blanda ren RME med ren HVO för att de inte är blandbara. Det andra är en artikel i AutoMotorsport för en tid sedan där de gick igenom alla mackars Dieselblandningar. Nu minns jag inte resultaten i huvet men det framgick att allt inte gick att blanda och att alla personbilar inte kunde tanka ur vilken dieselpump som helst pga mackarnas olika mix. Själv kör jag bara HVO100, det funkar toppen.
  14. Det fanns i många år en skillnad på landbensin och landbensin också. Nämligen att 95oktan hade ca 5% inblandning av etanol medans 98oktan var etanolfri. Etanolinblandningen förkortar bensinens livslängd ganska rejält. Numera har jag inga bensinfordon längre (förutom småmotorer som går på aspen) så jag vet inte om denna skillnad finns kvar. Skulle nog gissa att både 95 och 98 har etanolinblandning idag, men säkert mer i 95. Men fråga på macken, dom ska ha stenkoll på det. Angående Diesel finns det många varianter på landbacken idag. Alla har någon inblandning av biobränsle. Det kan vara RME (rapsmetylester), tallolja eller HVO. Det jävliga är att alla mackar har egna hittepånamn på sina blandningar så man lär läsa på innan man tankar. För även om bilen kan dricka alla sorter (vilket inte är säkert, kolla med tillverkaren) så finns det varianter av "diesel" som inte är blandbara med varandra. RME och HVO t.ex blandar sig inte med varann. Men ändå har vissa mackar lyckats ha båda dera i sin mix...
  15. Jo det stämmer nog. Men någon har satt sågen i överbyggnaden och gått bananas.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy