Jump to content
Tuesday 20 August 2019

mikael_matsson

Medlemmar
  • Content Count

    823
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

mikael_matsson last won the day on October 18 2018

mikael_matsson had the most liked content!

Community Reputation

151 Expert

About mikael_matsson

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,070 profile views
  1. Jag har en burk stay afloat ombord. Det funkar jättebra. Båten har inte sjunkit en enda gång fast jag inte ens öppnat burken! 😀
  2. Täckställning, pressar och annat mök tar du förslagsvis i båten sjövägen. Vagnen är väl helt beroende på vad den är värd, hur lång bort den står och vad du kan hitta hemmavid. Men transport måste inte alltid vara svindyrt. Kolla t.ex med eurotransport, dom kör biltransporter över hela Sverige och jag blev själv förvånad över hur billigt man kan skicka en personbil. En båtvagn kräver såklart mer plats och arbete men kolla ändå, dom har ekipage för det också och trafikledare som synkroniserar ihop allt med passande körningar runtikring, så ingen bil åker tom genom Sverige för att hämta bara ditt släp.
  3. Men... Om det sipprar ut bensin från svarta ringen på tankens ovansida som du skrev... Då måste ju tanken vara full!? Överfull till och med, så det står bensin en bit upp i påfyllningsröret. Är det helt uteslutet? Mätare går sönder titt som tätt så ignorera den en stund och försök se genom eller rucka på tanken istället. Överfyller man borde du förvisso se rinningar från avluftningen på utsidan skrovet då bensinen smiter ut där, men det ser ju rent ut på bilden... Å du borde ju märkt om du tankat orimligt mycket. MEN, bensin flyger inte. Så hur kan det sippra ut från tankens ovansida dagen efter du tankat? Om tanken inte är full!
  4. Jag föredrar inombordare. De är ju bättre på precis allt, dessutom stjäls de inte. Dock gillar seglare inte alltid motorer så de har allt för ofta glömts bort och aldrig blivit underhållna, därav inombordarskräcken hos många seglare skulle jag tro. En utombordare går ju bara att hänga på en ny när man dödat sin gamla. Hittar du en båt med väl underhållen inombordare och lär dig din motor själv så ska du inte vara rädd för att köpa den.
  5. Hold your horses!!! Hitta läckan först, fixa läckan, sen målar du. Ingen färg i världen stoppar ett vattenläkage, men det är skittråkigt att behöva slipa bort den nya fina färgen för att plasta igen hål för att du inte gjorde det från början. Det blir bara merjobb, jag lovar!
  6. Har du öppnat luftnippeln på tanken? Är den stängd kan det bli ungefär såhär, att motorn kan köras fullt ut ibland men ibland känns "strypt".
  7. Men en 30-kärra är ju ett efterfordon och får inte vara fjädrat. Så det där med triangeln var ju lite skitsamma, det hade blitt fel med den på ändå.
  8. Tycker också den ser finsk ut. Tänkte på Tehri när jag såg den, googla det å se om du hittar nån som passar.
  9. Min båt ligger där nere vid bryggan för att hålla drömmen vid liv. Det var 4 år sen jag hade riktig semester... Men nästa år så... Det där med att skaffa familj å större båt dödade båtlivet extremt effektivt. Med en liten styrpuppa, ett fiskespö å en ungkarlspolare var man ju ute nästan dagligen. Men om några år kanske sönerna kan bidra lite istället för att förvandla varje liten tur till ett jätteprojekt, så båtn får väl ligga där nere å vänta på sin tur nåt år till. Tillsammans med motorcykeln å golfklubborna, fiskespöna å sommarstugan. För råkar man vara ledig nån helg kan väl ge sig fan på att nån av ungarnas tusen kusiner fyller år eller att damen hittat nån familjerabatt på Kolmården.
  10. Ännu mindre 😂, det är dubbelt så mycket än en fullastad lasbil med släp på 60 ton drar i dubbla den hastigheten! Sorry, of topic men kunde inte låta bli. Perpektiven är ju helt urballade när man pratar om den här sortens båtar.
  11. Placeringen får mig att tänka på två saker. 1: Givare för gaslarm, dock ingen aning om hur äldre sådana såg ut. Men gasol sjunker så givaren placeras så långt ner som möjligt, som här. 2: Kompass, placeras där övrig elektronik/järnköl eller batterier ej stör, kanske här? Men gps... Varför skulle den gömmas under ett trappsteg nära båtens botten? Den vill ju helst upp på taket å titta på stjärnorna.
  12. Rå linolja tränger djupt in och härdar mycket långsamt. Det kan du blöta trät med hur mycket du vill, när trät inte suger i sig mer torkar man av överflödet. Vill man att det ska suga in ännu djupare kan man späda med balsamterpentin i början, hur stor skillnad det gör har dock diskuterats. Kokt linolja härdar fortare, men fortfarande långsamt jämfört med lack. Den stryks till skillnad från rå linolja i flera mycket tunna lager som ger en blankt yta. Förseglar, men inte lika tätt som lack eller epoxy. Äkta förnissa är just rå linolja tills trät är mättat, sen minst 7 lager kokt linolja. Nu kallar dock dom flesta vilken plastlack som helst för förnissa. Hur som. I ditt fall ska du INTE använda kokt linolja. Det förseglar inte tillräckligt bra för att hålla fukten ute, men fullt tillräckligt att trät inte ska kunna torka. Rötskadan kommer garanterat. Enligt traditionell träbåtsvård använder man istället Roslagsmahogny där du beskriver. Det är en blandning av Rå linolja (för träts skull), balsamterpentin (för djupinträngning) och tjära (mot röta/svamp). Dock slutar aldrig roslagsmahogny klibba så det är olämpligt där du kommer åt ytorna. Tänk den mörka insidan av en gammal träeka som doftar underbart, det är roslagsmahogny. Den blanka utsidan är förnissa enligt ovan. Under en ev durk blandar man järnmöjna, tidigare blymönja också det med linoljebas. I ditt fall skulle jag köra en rå linolja bara. Men tvätta först med något som dödar svampsporer (antimögeltvätt) då linolja ger fin näring till dessa innan det härdat, å det tar tid. Å välj en torr årstid (nu). Före vintern kan det bli en riktig mögelutlösare om det är fuktigt å instängt.
  13. Jag bor i ett område där det kryllar av vattenskotrar, ser och hör dem hemifrån hela dagarna. Vet inte om jag sett någon under 15 år faktiskt. Däremot gillar jag idén att införa krav på någon form av förarutbildning. Inte för att dom har behov av att kunna kunna distansminuter och urskilja fartyg efter lanternföring osv.. Utan för att det skulle sålla bort majoriteten av förarna, de som inte äger sin skoter och inte heller har något egentligt intresse för sjöliv. Har fått intrycket att dom flesta hyr eller lånar en skoter en eller två timmar lite spontant för att göra "nåt kul" för dagen. Som att åka lite gocart eller sjuta paitball ungefär. Dom har inte en tanke på att de gör svallvågor som välter hela småbåtshamnen, eller bränner full fart utanför jolleklubben å sjöscouterna när det vimlar av optimister å tydligt står 5knop i sjökortet, kör slalom mellan segelbåtarna på väg in/ut ur hamnen låter illa vid pizzerians bryggservering. Pain in the ass för alla i största allmänhet alltså. Inte minst för skäggdoppingarna i hamnen som får bygga nytt bo flera gånger varje vår.
  14. Håller med raol. Insidan, under en bädd i förruffen t.ex är en bra placering. Plastpåsemetoden körde jag också med och nån dm hit eller dit gör faktiskt skillnad så det rekomenderar jag att du testar. När jag hittat en bra position satte jag ett tjockt plaströr där, typ avloppsrör från bygghandeln. Limmade den med sika mot skrovet och monterade givaren i röret, fyllde sedan röret med glykol/vatten. Funkar helt klockrent fortfarande efter några år å man slipper göra hål i skrovet. Att givaren håller sig ren är en bonus.
  15. Jag kör med vanliga sneakers på båten. Platt och ganska mjuk sula ger bra grepp. Fint mönster i sulan som inte drar ombort för mycker skit. De flesta har ljus sula som inte färgar. Sköna, snygga, (förhållandevis) billiga och oändligt utbud av märken och modeller. Å inget larvigt hi-tech gummimaterial som klibbar runt foten å ser ut som att man vore sponsrad för att vinna OS.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy