Jump to content
Sunday 18 April 2021

mikael_matsson

Medlemmar
  • Content Count

    888
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

mikael_matsson last won the day on November 18 2019

mikael_matsson had the most liked content!

Community Reputation

174 Expert

About mikael_matsson

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,904 profile views
  1. Biltemastöttorna är säkert bra. Men jag tror att mackey har en poäng med att man får igen pengarna om man köper begagnade märkesstöttor. Jag har haft tyresöstöttor och bockar förut. Dyra att köpa, även begagnat. Men precis lika dyra att sälja sen å lätt går det. Tror till och med att jag plussade lite på dem efter några säsonger. Tvivlar på att BT-stöttorna står sig bra på begagnatmarknaden även om stöttorna i sig är bra. Så ska du sälja dem inom överskådlig framtid är nog dyra stöttor billigast.
  2. Rampens lutning är ju helt avgörande om man måste doppa eller inte. Hade en styrpuppa som jag regelbundet sjösatte på två väldigt olika ramper. En väldigt brant, där fanns ingen anledning att doppa mer än till fälgkanten, vilket jag strävar efter. Den andra var så flack att det nästan inte gick att sjösätta eller ta upp på det viset, med den kärran. Men så var jag med och tog upp en kompis båt med hans kärra på den flacka rampen och det gick bra, med dopp till fälgkanten. Skillnaden var att hans kärra hade en sån gungbräda till de bakersta två kölrullarna! Alltså att när båten trycker ner den bakersta rullen trycks den rullen framför upp. När båten balanserar på dessa tippar den tillslut framåt och upp på kärran, jättebra grej på flacka ramper! Ett måste nästa gång jag köper båtkärra iaf.
  3. Vi är rätt många som kör stålfjädrar fortfarande. Men bara i hemmahamn givetvis, man måste ju skruva fast dem med schackel så de blir ju fast monterade. Och själv skulle jag aldrig ha dem i fören, det känns bara klumpigt. Men bak i stolparna fyller de ju en funktion. Ingen annan dämpare eller lina ger ju ens i närheten lika långt spel från "vilande" till "utspänd". Så jag har justerat mina fasta akterförtöjningar så att båten precis når bryggan när jag drar in den, vilket går ganska lätt. Men vilandes i stiltje ligger den väl nästan en meter ut. Jättebekvämt när man ska lasta ombord barnvagn å fiskeprylar. De jag har nu är guldgula i färgen och de har hållt sig så i flera år så de verkar inte rostbenägna alls. De låter å kärvar inte heller. Men så har vi sötvatten å jag tar in dem på vintern. Men att grannens rostigare variant hörs stör mig inte. Jag gillar den där hamnsymnfonin med klingande master, rastlande kedjor, gnisslande linor kluckande. Det är rogivande. En vattenskoter på mils avstånd däremot 😡...
  4. I hemmahamn har jag stålfjädrar på stolparna och gummifjädrar i fören. Stålfjädrarna gör det lätt att dra in båten nära bryggan när man kliver ombord och gummidämparna av sån ekonomimodell passar mig då förtöjningsringarna sitter en bit in på bryggan. Jag har splitsat kaus och trätt linan i dämparn på sådan sätt att den lägger sig med sidan mot bryggan. På så vis nöter inte linan mot bryggan. Jag har inga ryckdämpare till linorna jag tar med ut. Men det är treslaget rep som har bra töj i sig själva. Det räcker på mälarn tycker jag.
  5. Om du lyckas få bort den gamla färgen utan att skada gelcoaten så är det bra så, då behöver du inte göra mer. Men det är lättare sagt än gjort. Här å där kommer du nog slipa igenom till glasfibern vilket kanske inte är någon katastrof det heller. Men säg att det nästa sommar suger in lite vatten där, som sedan fryser nästa vinter.... Inte önskvärt. En annan aspekt är att när du slipat bort gammal färg har du en ruggad yta. En ruggad yta är en magnet för skit så även om vi inte har problem med påväxt i mälarn så kommer du få ett riktigt slit med att regöra botten framöver. I en perfekt värld kunde du ju slipa ner till gelgoaten, jämnt och på bråkdelens millimeter lagom på hela botten. Sen blankpolera den rena gelcoaten. Då är båten som att den aldrig bottenmålats och det är ju så vi egentligen vill ha dem i mälarn. Men det är i det närmaste omöjligt att åstadkomma. Därför slipar man så fint man kan, sedan målar på något ogiftigt, vattentätt och stryktåligt. Därför blir det epoxi för de flesta. Själv ska jag lägga på tigercoat nästa sommar. Det är en ogiftig epoxifärg. Googla den så finns lite filmer och info.
  6. Att jag drog till med just 50kr/litern var för att den siffran nämndes på nyheterna igår som ett rimligt pris om vi ska klara klimatmålet. Det behöver givetvis inte bli så, men tanken finns där. En bil har en genomsnittlig livslängd på 17år. En båt hålls vid liv betydligt längre än så, åtminståne det dubbla skulle jag tro, med orginalmotor. Trenden att bensinmotorn är på tillbakagång inleddes ju för länge sen, jämför 80-talet mot idag så är det ju uppenbart, både på bilar å båtar. Jag ser inte riktigt varför den trenden skulle brytas. Så planerar man för båtens fulla livslängd tycker iaf jag att en bensininombordare känns lite riskabelt om det finns ett dieselalternativ.
  7. I en väldigt svartvit värld, ja. Ungefär så skulle jag tro. Nu lever vi ju i en gråskala så fullständigt värdelös blir kanske inte bensinmotorn om 5-10 år ändå. Men jag tror absolut att en diesel är en mycket mer framtidssäkrad investering. Ta min 8 år gamla Citroën dieselbil t.ex. Dåvarande nybilsköpare hade ingen aning om att Citroen 5år senare skulle typgodkänna den motorn för hvo100. Så nu kör jag den "koldioxidfritt". En likadan bil med bensinmotor från samma år är fortfarande en fossilbil och ganska stendöd på begmarknaden. Varför skulle det inte bli likadant för båtar? Jag kör för övrigt hvo100 även i min snart 40 år gamla volvopenta i båten.
  8. En aspekt till om man vill hehålla sin motor ett tag är ju att en ny motor idag sannolikt överlever sitt tänkta drivmedel i tid. Alltså, om vi räknar med att motorn håller i 30år, bensin eller diesel. Vad kommer du tanka den med om 10 år? Eller 5? Det är svårt att ersätta bensin med biodrivmedel idag, men busenkelt att ersätta diesel. En dieselmotor går ju på vilken brännbar soppa som helst och redan nu finns en uppsjö olika biodrivmedel att köra en vanlig diesel på. Så, när bensinskatten ligger på 50kr/litern och du ska tanka de sinnessjuka mängder du tänkt dig. Då kanske det känns surt att det står en skattefri biodieselpump intill bensinpumpen, om bensin ens finns på pump om 15 år? Man kanske hittar på vettig en bioersättning till bensin också, men det ser ju inte så ut just nu.
  9. Jag såg presidentvalsdebatten igår. - Usa har inte haft så här låga koldioxidutsläpp på 35år, sade Trump. Va!? 😲 Nu det väl iofs per defenition hittepå när det är han som säger det. Men ändå, ligger det nånting i det? Finns det kanske en antydan till vändning i kurvan som inte synts på 35år eller vilket halmstrå griper han efter? En ögonblicksbild nu i Corona-pausen eller vad?
  10. Har du någon lucka i fören föresten? Även det funkar på winga 25an. Att öppna den lite och ha kapellet öppet bak. Kan funka med takluckan över styrplatsen med. Det gäller ju att få luften att vilja gå in någon annanstan än bak. Så vänder luftriktningen i båten och går ut i aktern istället för in.
  11. Min winga 25 gör likadant ibland, det beror på hur vinden ligger. Men det går alltid att experimentera lite med kapellets öppningar så slutar det. Öppna ena eller andra sidan, funkar inte det får man stänga bak eller fälla ner hela kapellet.
  12. Aha, det var intressant. Jag har lärt mig att alla är "bakåtkompatibla", men verkligheten förändras ju med tiden så det är säkert sant som du säger. SN, det är väl den senaste eller har det tillkommit ännu fler? Jag vet faktiskt inte vad det är för lyftare i motorn. Det är en OHV170 så den har ju toppventiler iaf. Encylindrig enkel maskin, men jag har den på Klippos dyraste klippare så jag vill ju gärna att den håller en stund. Det är därför jag tänkte hitta bästa möjliga olja från början. Det går ju åt så lite så priset är helt irrelevant.
  13. Jo självklart gör jag det. Men hondas rekomendationer är också väldigt breda. SAE 30 eller 5w-30 eller 10w-30. API-klassningen var så låg att den inte ens är aktuell längre, typ SG eller nåt. Den kommer med andra ord funka fint med vad som helst. Det jag undrade över var om de fina orden om att "trädgårdsoljorna" är speciellt utvecklade för luftkylda motorer faktiskt är bättre på något? En modern syntetisk bil/båt/mc-olja har ju överlägsen API klassning så den borde väl rimligtvis vara bättre på allt förutsatt att man väljer rätt viskositet? Eller missar jag nåt?
  14. Jag vet att det inte alls har med båtar att göra. Men här finns ju många motorkunniga så jag tänkte om jag ändå kunde ställa frågan här. Hoppas det är ok. Min nya gräsklippare med hondamotor vill helst ha en multigradeolja enligt instruktionsboken, 5w-30 eller 10w-30. Toppen, det har man ju i garaget redan av bästa helsyntiska sort från castrol edge t.ex. Men, när man läser "försäljningstexten" på de renodlade gräsklippar/trädgårdsmaskinoljorna så står de att de är speciellt anpassade för luftkylda motorer, även multigradeoljorna från t.ex honda eller briggs. Biloljan däremot överträffar ju trädgårdsoljorna i kvalitetsklass. Det där med "anpassad för luftkylda motorer". Ligger det nåt i det eller är det bara ett sätt att ta mer betalt för en sämre olja? I tvåtaktsolja vet jag att det är skillnad. Men den ska ju förbrännas och gör så i olika temperaturområden. Viskositeten på sae30 är ju 30 hur man än vrider påt så jag vet inte varför den ena skulle "tåla högre värme" än den andra... Nån som har kunskap om detta? Mvh Micke
  15. Men det är sällan vattenskotrar håller sig i trafikerade farleder. De håller sig 5-100m från bryggan i ett bostadsområde, utanför uteserveringar, i småbåtshamnar mm. Kort sagt, där det är massor av folk. De är inte på väg nånstans utan far runt runt som dårar. Jag tror det är gubbarna med ADHDs revansch mot samhället eller nåt. Man hade ju inte fått bygga en motocrossbana på liknande ställen, eller hur? Men ljudnivån är ungefär densamma. En varvsbyggd båt hade ju klarat bullerkraven utan problem. En hel flotta med oljetankers låter ju mindre än en skoter.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy