Jump to content
Tuesday 31 March 2020

mikael_matsson

Medlemmar
  • Content Count

    855
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

mikael_matsson last won the day on November 18 2019

mikael_matsson had the most liked content!

Community Reputation

160 Expert

About mikael_matsson

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

1,296 profile views
  1. Mmm.. Det är en meanstreak 1500. En stor V-twin alltså. Iofs lättstartad, men bäst är nog att inte stoppa i ett klenare batteri än de 18ah som rekomenderas.
  2. Intressant! Det förklarar ju att laddproblematiken inte tycks vara ett problem i MC-världen och AGM tagit över nästan helt.
  3. Jag har kikat på det. Det är på 14ah, i boken står 18 och det sitter 20 i nu. Kanske går ändå. Men det är konstuerat så i batterilådan att "bygeln" över batteriet inte är det minsta justerbar. Man skruvar fast ett metallstycke med ett gäng hållare för alla kontaktstycken över batteriet. Detta metallstycke griper fast batteriet så det sitter "like a glove". BT-batteriet är ju lite lågt. Såklart går det att ordna med något distansmaterial så det sitter ändå. Men... Det vore enklare och kanske bättre att köpa AGM med rätt mått för någon hundring mer. Att beställa ett Yuasa MF för dryga 2000kr är väl det "rätta" sättet att göra. Inte för att jag tror att det är så mycket bättre än biltema för 400kr, men det har rätt mått. Så... Biltema MF som passar dåligt, 400kr. Yausa MF som passar bra, 2000kr. Valfritt AGM/GEL som passar bra, 1000kr. Ni fattar varför jag funderar på AGM/GEL 😁
  4. Tackar för infon. Batteriet jag har är helslut så jag kan dessvärre inte ens provstarta för att mäta. Tror jag, det var slut redan när hojen ställdes undan för 5 år sedan, men jag kan ge det ett försök. Men det är alltså så att både GEL och AGM generellt ska laddas med lägre spänning än MF? När man läser på MC-tillbehörssidorna nämns aldrig något om detta utan det framhålls bara fördelar med AGM/GEL. Men jag hade i bakhuvet att det har diskuterats här. Annars hade jag nog bara köpt ett AGM och varit lyckligt ovetande 😁. Kan det vara ett "ickeproblem" på motorcyklar då även blysyrabatterierna alltid är slutna? Att MF normalt laddas av hojen som AGM/GEL menar jag?
  5. Exakt så vill jag också göra. Men batterilådan på min hoj vill ha ett batteri som är 150x87x161mm så jag hittar varken biltema eller annat billigt som passar. Utbudet på gel och agm är större så det hittar jag några för runt tusenlappen.
  6. Ursäkta att jag ställer en Motorcykelfråga i ett båtforum, men det är för att ni är så mycket bättre på batterier än MC-gubbarna 😉. I instruktionsboken står att jag måste ha ett MF-batteri, vilket väl är ett vanligt blysyrabatteri fast det är slutet? (fanns väl knappt något annat 2002 när hojen byggdes) Men ett sådant med rätt mått är idag dyrare än ett GEL eller AGM-batteri. Dom börjar väl bli lite ovanliga gissar jag. Men hur var det nu med laddningen... Min c-tec har ett AGM-läge, men hur är det med hojens generator och elektronik? Kan man utan vidare byta till GEL eller AGM med orginal generator och laddningsregulator etc? Ett MF på 18ah kostar runt 2000kr så det känns lite korkat om gel/amg funkar bättre för halva pengen.
  7. Jag bor intill en av landets största småbåtshamnar och går med hunden fram å tillbaka dagligen längs stranden. Det har av någon anledning blitt en sport för mig å lillpojken att fånga in varenda fender som flyter i land. Fan vet vad vi ska ha dom till men högen har växt till minst 30 fendrar, säkert fler. De flesta blir rena med svinto. Men de som ser riktigt jävliga ut behöver aceton. Jag har också läst att det skadar plasten men jag håller inte med. Några enstaka får en klibbig yta, men det torkar igen och efter ett dygn är den normal igen. Effektivt är det iaf, dom flesta blir som nya på några sekunder. Såpa är inte att underskatta heller, men det behöver verka väldigt länge.
  8. Längden räcker ju om du accepterar att fören kikar ut lite. Som sagt beror det på vad du har för deck. Bredden beror helt och hållet på vilken höjd du har på ställningen. Enklast är att du reser ställningen och mäter från nocken till båtens reling på båtens bredaste del. 5,5m delat på 2 är ju 2,75m så det är så mycket press du har på varje sida. En halvmeter vill du nog ha ner över varje skrovsida, som marginal om pressen rör sig i vinter. Då återstår bara 1,75m mellan relingslist och nock. Det kan gå, kanske inte. Det beror som sagt på ställningens höjd, och båtens bredd. Vad som också spelar in är ställningens längd. Är din ställning 10m vill du nog inte ha en 12m press då det är lite knöligt att ha uppåt en meter överhängande press i ändarna. Svårt att vika det så det inte blir vindfladder. Några dm gör inget dock.
  9. Masten brukar inte vara fäst vid båten mer än att någon form av skena eller dylikt i foten hindrar den från att glida i sidled. Samt något i foten som hindrar den från att glida i längsled. Men uppåt går det i regel att lyfta om du lossat alla stag. Tanken är att vid mastbrott ska skiten bort från båten, inte sitta fast. När ni mastar av är det därför viktigt att en person sätts på uppgiften att hålla i mastfoten, hela tiden! Helt plötsligt svingar masten nämligen iväg annars när någon vantskruv lossats tillräckligt.
  10. Skulle också säga kolla Press o Son. Jag var där å köpte min press direkt i butiken i Bromma för nåt år sedan. Tillverkningen skedde vägg i vägg och vad jag förstått kan man få de mått man önskar. Så de kan säkert fixa en långsmal pressening åt dig. På de genomskinliga pressarna kring 250g får man en förstärkningsremsa med massor av små hål i istället för öljetter längs kanterna. Det har funkat mycket bättre än öljetter tycker jag. Jag sätter en lina varje halvmeter. Även nocken är förstärkt och den kostade inte märkbart mer än vilken båtaffärspress som helst. Trevliga var dom också 😄.
  11. Jag har ofta använt BTs fälgrengöring som vattenlinjetvätt och tycker det funkar bra. Men, dels sprayas den ju på och det rinner givetvis, så du kommer få det på bottenfärgen. Min erfarenhet är att det krävs mer tid än ett par minuter. Närmare halvtimmen har jag låtit det verka för önskat resultat, med lite exyrasprayande innan det torkar helt. Om det skadar coppercoat vet jag inte. Men jag har läst att vissa som blandar egen oxalsyra blandar i tapetklister och "målar" ut den. På så vis hänger det kvar där det ska tills det spolas av. Det kanske är en bättre variant för dig?
  12. Skriv under namninsamlingen för Pexit då, det har jag gjort. Helt vansinningt att Sverige ska betala löner för danskar som inte ens går till jobbet. Det är ju det sammanslagningen handlade om, en stor jävla blåsning.
  13. Så är det absolut. Själv tycker jag det är rätt skönt att slappna av lite och låta barn å hund kila runt lite som dom vill på däck medans jag förtöjer eller lastar mm, självklart med flytväst. Utan mantåg (helst med nät) får man ju hålla ett hököga på dem varenda sekund. Men allt handlar väl mest om tycke och smak. För vissa är det viktigt att båten har ett cleant deck utan fegsnören och absolut inget nät. Hade jag seglat en M30 hade jag tänkt likadant. Men på våran Winga 25 som är en riktig familjebruksbalja tycker jag nätet snarare tillför något positivt till båtens karaktär än att det förstör. Det är ju inte speciellt dyrt att sätta ett nät och gillar man det inte går det lätt att ta bort. Men jag hade nog undvikit att skruva i båten bara för nätets skull. När jag tänker efter kommer jag nog ha kvar nätet så länge jag vill ha mantåget kvar. En mantågslina utan nät är lika mycket i vägen, men fyller långt ifrån samma funktion.
  14. Jag kan ju likaväl lägga in en bild från dagens båtupptagning. En typisk dag då nätet känns som en extra trygghet, när 4-åringen vill hjälpa till på ett frosthalt däck. Det sattes upp när han var 2. Han själv gillar det, det känns ju betydligt säkrare såklart, och det har nog räddat lite prylar ibland. Som du ser har jag öppet i för och akter, annars blir det hopplöst jobbigt med förstöjningslinorna. Jag har bara spännt ner nätet genom att låta skruvskallarna till mantågstolparna sticka ut en mm eller två, så en nätmaska kan hållas ner av varje skruv, det räcker för oss. Vi har en hund och en halvårsunge också så det känns rätt att ha nätet, har inte ångrat det alls. Det stör bara när man fiskar, men det går ändå.
  15. Jag har också fasta öglor på hemmaplatsen. Splitsade metallkaus i brygg/stolpändarna och öglor i båtändan så de går inte ens att justera. Men mäter man noga innan blir det perfekt. Bak har jag metallfjädrar mellan stolpar och linor så båten kan dras in nära bryggan, bra när 4-åringen vill kliva ombord själv. Fram sitter gummiryckdämpare på linorna, placerade så de tar all nötning över bryggkanten. Nackdelen är att jag ju på så vis monterat gummiryckdämparna permanent och metallkausen sitter ju där de sitter, så jag kan inte köra linorna i tvättmaskin på hösten. Men en natt i badkaret funkar ju också. Men min båt ligger på en mycket skyddad plats i mälaren. Så vattenståndet är konstant och vågor förekommer bara om andra båtar glider förbi i hamnen. Varierar vattenståndet funkar givetvis inte min lösning.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy