Jump to content
Thursday 26 November 2020

webace

Medlemmar
  • Content Count

    119
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About webace

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hahaha ja visst fasen måste den det....och vara byggd i Finska viken ha ha ha
  2. Kul försäljningsargument jag hittade i en annons: "Servad på varv sedan 2007" Satan i gatan va dyr den fakturan måste bli Senast ändrad av webace | 31 mars 2011 | 00:31
  3. Denna annonsen då! Någon som vet hur en spoltoalett med handfat ser ut? http://www.blocket.se/ostergotland/Trevlig_familjebat_32915619.htm?ca=22&w=3
  4. Intressant! Ja en tråd med tips och bilder på ombyggnaden av skrovet skulle vara väldigt spännande att se Det finns ju fler halvplanande båtar där ombyggnad av skrovet skulle kunna göra underverk om man gillar lite högre fart.
  5. Hej! Imponerande fart med den lilla motorn. Snälla kan du inte lägga upp bilder på hur skrovet ser ut efter ombyggnaden?
  6. Beklagar, det känns tomt och hopplöst även för mig när jag läser dina fina ord. Fick ta bort min fyrfota vän för cirka två år sedan. Hon hade följt mig åt i 17 år, nästan varje dag.
  7. Visst tusan är det så, 377:an har ju bara 320 hk. Det är ju 383:an som ger 350 hk. My bad! Men bortsett från den lilla förväxlingen så visst är det två olika dimensioner av motorer och nej, han bör inte ha en för liten volym, det har jag försökt nå fram med sen det nämndes en 5 liters som alternativ. Det som spelar in här är ju egentligen inte om motorerna jag nämnt klarar a att driva båten utan mer vilken prestanda TS vvill ha.
  8. Som du märker finns det en massa erfarenhet och kunskap hos gubbsen här inne på MG. En sak är dock säker...diesel är inte självklart i ditt läge. Dels med tanke på priserna och dels med tanke på vad en modern V8 kan leverera i kraft och ekonomi som i jämförelse med en diesel. Visst, en bensinmotor vill ha lite mer soppa men är istället billigare i inköp. Brandrisken eliminerar du genom att ha koll på sakerna du kör runt med. Tog mig en snabbtitt på blocket och hittade dessa maskiner: http://www.blocket.se/stockholm/Motorpaket_MerCruiser_6_2MPI_Bravo_III_36730936.htm?ca=22&w=3 http://www.blocket.se/varmland/Mercruiser_496_HO_425hk_36454784.htm?ca=22&w=3 Den första har 350 hk och den andra 425 hk. Jag är övertygad att båda fungerar bra i din båt. Däremot bör du nog förmodligen inte gå ner lägre i effekt och cyl volym än 6,2 liters motorn pga önskat vrid. Jag har själv en gammal fjord och när jag bytte ut den gamla 6:an så blev det en 5,7 liters bensin V8 på 260 hk. Båten väger 3 ton och går helt underbart. Riktigt bra acceleration, vibrationsfri marschfart i 20-22 knop och topp nära 30 knop (GPS). Nästa motor (om det blir någon) blir en 6,2 liters Mercruiser.
  9. Nej det gör man normalt inte! Lägg den på fördäck eller häng den stående på badbryggan!
  10. Harald Nyborg har haft en bra jolle som med uppblåsbar köl och max 4 hk motor för under 2000 kr i sommar. Kolla fall de har någon kvar
  11. En liten sak till som händer om du låter kapellet sitta kvar under presseningen är att presseningen kan slipa sönder kapellet när den rör sig.
  12. Fungerar det verkligen så? Om tryckvakten ballar ur så stannar väl pumpen? Såvida den inte kortsluts eller hänger sig i öppet läge på något sätt för då blir det kanske såsom du beskriver det. Men då gäller det att man har max otur
  13. Jag tycker inte det behöver vara självklart att kika på ännu en begagnad diesel? Sen undrar jag lite över föregående kommentarer. Enligt din sjöbod har du en Fjord Dolphin 900. Vad väger den? Säkert runt 3,5-4 ton eller hur? Att sätta en 5 liters V8 som singelmontage i den båten är att be om problem även om motorn är helt ny. Om du är på gång att byta och vill ha en i sammanhanget billig motor så undersök Mercruisers 6.2 liters bensin V8. Denna motor har ett marschvarv på ca 4000 v/min och kommer slå din gamla diesel 41:a med god marginal. Du kommer få en starkare motor och jämnare/vibrationsfriare gång till ett bra pris. Får du till utväxling och propeller så kommer du förmodligen även öka både marschfart och toppfart
  14. Hahaha ja visst fasen måste den det....och vara byggd i Finska viken ha ha ha
  15. Ja styrenet har alldeles säkert en del skuld i att man blir tokigare och tokigare. Men egentligen tror jag det beror på lusten att göra saker bättre än vad dom redan är. Tyvärr är tiden en begränsande faktor eftersom dygnet bara har 24 timmar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy