Jump to content
Thursday 20 June 2019

coppertail

Medlemmar
  • Content Count

    1,193
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

coppertail last won the day on April 28

coppertail had the most liked content!

Community Reputation

179 Expert

1 Follower

About coppertail

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok. Just ja. Enda gången jag behövt visa körkortet i Finland var faktiskt i februari i år då jag hade lite ”otur” med att följa gps:ens anvisningar i Helsingfors och kom åkandes förbi en polispatrull i spårvagnsfältet....
  2. Egentligen räcker inte svenskt körkort som identifikationshandling inom Schengen då det inte anger medborgarskap. Men talar man god svenska brukar det gå bra ändå. Angående AIS så finns ju en hel del appar och sidor med live-AIS. Funkar ju inte utan internet men avbrottet är inte så långt och fartygens fart och destination visas ju. Så med lite enkel huvudräkning vet du exakt vilka fartyg som kan komma i din närhet. Själv är jag glad för Seapilot där alla AIS:er syns i realtid. Själv går jag över från Understen till Signilskär/Eckerö. Där ser man ju över till andra sidan.
  3. Förmodligen bytte du till en annan sorts glykol. Propylen eller etylenglykol är de vanligaste och dessa är inte blandbara. I värsta fall kan kylvätskan koagulera men i ditt fall fanns det säkert bara lite kvar av den ena sorten vilket brukar ge en missfärgning med lite små ljusare ”flagor”. Ingen omedelbar fara på taket men ser osnyggt ut och kanske kan den skydda lite sämre mot korrosion. Viktigt att man spolar ur systemet ordentligt med färskvatten om man inte vet vilken glykol som använts tidigare.
  4. Konkurrensen har ju blivit rent mördande i beg-bilbranschen. Tyvärr(?) är förhållandet det omvända hos en båtverkstad sommartid. Men skjuts hem från marinan är väl det minsta man kan begära. Det borde ju inte vara något problem. Kontantersättningar brukar nog vara värre?
  5. Brukar ju stå i köpe/garantiavtalet som du undertecknat vad som gäller. Om det sen håller i domstol är ju svårt att veta. Har iaf, aldrig fått annat än dålig stämning när jag tagit upp det gällande nya bilar.
  6. Ja ska Du köra båt under 20 brt och i inre fart räcker det med VIII:an. Dock blir det nog inga sälsafaris med tanke på fartområdet. Fartområdesgränserna ser du här. https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fartomraden/fartomraden.pdf
  7. Diesel Herrängs marina 19:30:-. Blir billigare att åka till Åland och bunkra.
  8. Tror Mackey menar den stora kajen/piren i bildens nedre halva. Det är nog gratis såtillvida att ingen kommer och kräver in hamnavgift. Men man lär få vara beredd på att flytta sig fort som ögat när lokalbor eller skärgårdstrafiken behöver kajen. Längst in är Sjöfartsverkets bunkerkaj för Landsorts lotsbåtar.
  9. Min ringa erfarenhet av dessa motorer säger att det är notoriska förgasarproblem. Vi hade en på jobbet som åkte jojjo mellan verkstäderna. Visade sig bla, vara flottören som läckte in bensin och sjönk efter en stunds körning. När motorn fått stå ett tag gick den fint igen osv. Det var iofs, den tredje förgasaren som återförsäljaren satt dit. Ingen felsökning, bara byte av förgasare. Fjärde gången gillt blev det för motorn lär fungera fortfarande.
  10. Det har ju ingenting med pentrypumpens kapacitet att göra. Säkerhetsventiler är typiskt 7,5, 9 eller 10 bar. Dumt att råda folk till att chansa med sånt.
  11. Forumets sökfunktion var top of the line 1997. Det hjälper tyvärr inte nu drygt 20 år senare. Men sök ändå på ”vulkning AND propeller” så har lite att läsa. Själva propellern är är fastvulkad med gummi på navet. Denna vulkning släpper tillslut.
  12. Det gäller skum som är inplastat i ”flytelement” eller dubbelbotten. Där finns ingen dränering. Svårt att upptäcka utan att ta borrprov eller liknande. Ibland kan man se fryssprickor runt kanterna. I uppenbara fall märker man att båten är onaturligt tung. Sök lite på forumet så hittar du gott om skräckexempel.
  13. Ett vattensjukt skum är inget mindre än en katastrof. Det torkar aldrig och väger bly. Ta betalt för att ta hand om en.
  14. Känns mer som en spackling än en riktig reparation. Stor risk att smälta igenom där det är tunt särskilt eftersom det är extra viktigt att få rent just där. Lodet lär inte fästa överallt och där det bildas oxidfickor kommer det bli spaltkorrosion. Men det klart. Som nödlagning kanske det funkar? Är ju värt att ha i åtanke att materialet är kraftigt försvagat. En smäll med ett flytande föremål kan få drastiska konsekvenser.
  15. Men felet fanns väl även innan man bytte pump? Därför jag spekulerade i givarfel eller fel i kablaget. Vore ju tråkigt att byta så mycket dyra grunkor pga, en klämd sladd. En sjuksköterska borde vara alldeles ypperligt spantad för lite systematisk felsökning. Även om det kanske krävs lite teoriplugg. 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy