Jump to content
Monday 19 August 2019

coppertail

Medlemmar
  • Content Count

    1,256
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

coppertail last won the day on July 2

coppertail had the most liked content!

Community Reputation

211 Expert

1 Follower

About coppertail

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om man har CE-numret kan man hitta tillverkare och år/månad.
  2. Nåja. I Baltics flytvästsortiment finns några SOLAS-klassade västar också.
  3. Vid en snabbgoogling på ”solas erlandssons brygga” dyker det upp ett gäng olika produkter. Så där var Du nog lite ovarsam med sanningen?
  4. Nä det stämmer nu när jag tittar närmare. Det var vecket/steglisten mitt i fribordet som såg lite Norish ut vid en snabb anblick. Men på Noran går det ju ända upp i däck framme vid bogen. Men jag tror 17 fot är närmare sanningen storleksmässigt? Skulle vara intressant med lite mått på skapelsen.
  5. Styrkonsollens färg indikerar en helt annan myndighet. Säker på SjöV? Inget jag känner igen iaf.
  6. Är växelhus mm, i bra skick borde motorn ha ett ganska ansenligt värde i delar. Särskilt med nya cdi-boxar mm. Tar ju lite tid och strul att få ut pengarna bara.
  7. Är den inte lite lik Nora 17? https://www.klaravik.se/auction/product/motorbat-nora-17-dc-69-batkarra/ Fast med utombordare då...
  8. Tycker den ser väldigt liten ut för att vara över 20 fot. Men visst, kameran kan ljuga.
  9. Den är värd mindre än vad ett nytt kapell av bra kvalitet kostar. Gissningsvis 10-15 tusen om allt funkar. (Kapellet är ju uppenbarligen slut isf,)
  10. Vad skulle vara enkelt med att montera ett roder stort nog för att vara effektivt i låg fart men samtidigt inte bryter sönder båten i smådelar i 40+ knop menar Du? Konstigt nog går vår Flying Flipper spikrakt. Kanske V-botten på 28* hjälper till?
  11. Du då mådde inte den Yanmarn bra kan jag säga. Enda direkta jämförelsen jag kan komma på är i Flying Flipper. Där skiljer det ledigt 15 knop i topp. Yanmarn ger högre marschfart än vad 41:an ger i topp. Gick ju någon FF med 41:a som taxibåt. Pinsam!
  12. Vad har Du för tomgångsvarv? Ju högre varvtal desto värre blir smällen.
  13. Ska värdeminskningen räknas med i årskostnaden? Var det en svår fråga?? Vid tidpunkten för min fråga framgick det inte om ts tänkte köpa en ny eller begagnad båt. Värdeminskningen första åren på en ny båt ger ett ganska stort avtryck i budgeten. Typ några hundra tusen på en Targa över 30 fot. Angående att lämna bort jobb så är man ju ofta hänvisad till att anlita det varv där man vinterförvarar båten. De släpper helt enkelt inte in utomstående företag av förståeliga skäl. Kan man ordna alternativ vinterförvaring är mycket vunnet. Ofta mer än vad som syns vid första anblicken. Tippar att förhållandet kan bli 20-50k vid ”egen” förvaring vs 50-100k vid fullservice på ett varv.
  14. Klart Du ska ha båt. Men nog kan man säga att det är högriskobjekt du tittar på. I alla fall om motor och drev är original. Det är isf, inte en fråga OM det kommer bli problem utan när och hur dyrt. Det går snabbt att komma upp reparationer som vida överstiger båtens värde. Börja med utombordare och lite enklare båt. Så nytt som Du har råd med.
  15. Är ju ganska stor skillnad i underhåll mellan en fabriksny båt som byts var femte år eller ett 30 år gammalt vrak. Ska värdeminskningen räknas med?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy