Jump to content
Wednesday 15 July 2020

coppertail

Medlemmar
  • Content Count

    1,406
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

coppertail last won the day on August 30 2019

coppertail had the most liked content!

Community Reputation

276 Expert

1 Follower

About coppertail

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

1,101 profile views
  1. Försäkringsbolagen bryr sig en hel del om IMO:s riktlinjer. Även när det gäller fritidsbåtar.
  2. Det finns internationella standarder för hur sjömätning ska gå till. Inget som Sjöfartsverket kan påverka. De måste göra ”by the book”. Lika lite som Luftfartsverket kan bygga en flygplats lite på känn på billigaste vis. Är inte din metod med lasermätning godkänd av IMO är det ju helt bortkastat arbete.
  3. Varför tror Du att handelssjöfarten som finansierarSjöfartsverket genom lots och farledsavgifter skulle vilja bekosta det?
  4. Det brukar sitta ett litet utropstecken man får klicka på. Har inte letat i Navionics dock.
  5. Hej! Det är ett smörjoljeadditiv. Vart hade du tänkt hälla det i din tvåtaktsmotor?
  6. Det är väl knappast rimligt att tro att ett eventuellt svenskt båtkörkort helt skulle åsidosätta de av Sverige ratificerade IMO (FN:s marina del) konventionerna? Det är lika osannolikt att ett fartyg i Sverige skulle behöva flera befälhavare som att alla passagerare i en bil ska behöva ha bilkörkort. Man kan också anta att Sverige inte kommer jobba internationellt för att försöka ändra på avsnitten om redar och befälhavaransvar. Det är inte precis lokala trafikföreskrifter det handlar om.
  7. Det här blir ju isåfall intressant att implementera på exempelvis ett kryssningsfartyg. Alla ombord ska vara sjökaptener med +6 års befälspraktik. Det skulle onekligen driva upp lönerna i intenduren men kan nog bli lite tungt att driva igenom i IMO. Ett levande bevis på att någon form av utbildning krävs för ALLA på sjön. Man bör ha grundläggande koll på redar och befälhavaransvar.
  8. Och de gör 35 knop eller mer menar Du? Då får Du kanske läsa på lite om vad hemförsäkringar i allmänhet omfattar.
  9. Jävlar vad Du är ute och cyklar. Orkar inte ens bemöta det.
  10. Om det inte är allt för djupt kanske Du kan ordna ett spolrör på en motordriven länspump (finns att hyra) och spola ner locken i dyn. Blir starkt som brännvin.
  11. Det finns ett mycket väl fungerande system för det idag. Det kallas försäkringsuppgifter. Är man minsta osäker på hur fort ens båt går är man i full frihet att uppge en högre maxfart än vad man tror båten kan nå. Alternativet att få ersättningen nedsatt eller att den helt uteblir vid en skada är de flesta mentalt kapabla att förstå.
  12. Tror det där går Pilletanten förbi faktiskt. Lägger in ramsan för alla som satt längst bak i klassen. Vi ska äta, ni ska laga = Viskan, Ätran, Nissan, Lagan
  13. Inte alltför mitt i hoppas jag? Om den kan anses utgöra en fara för övrig sjöfart kan den komma att tas bort på din bekostnad.
  14. Har inte tänkt på det men sjöboden verkar inte finnas kvar? Eller så hittar jag inte min heller.
  15. Men så resonerade jag och de flesta av mina kompisar i övre tonåren. Hojen var allt. En vän till mig ”sprang” tillbaka och försökte ställa den kvaddade hojen på stödet med brutet bäckenben. Blev helikopter för honom därifrån. Vad det har med inställning att göra kan du ju fundera på.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy