Jump to content
Sunday 08 December 2019

coppertail

Medlemmar
  • Content Count

    1,316
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

coppertail last won the day on August 30

coppertail had the most liked content!

Community Reputation

239 Expert

1 Follower

About coppertail

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du lär inte få cementen helt ren från olja och diesel. Men det lär väl inte heller spela någon roll. Tvätta det sista med t-sprit och låt torka så gott det går. Försegling så är det bara epoxi som har en rimlig chans.
  2. Nja. Det går uppenbarligen att få precis vadsomhelst CE-”godkänt” även idag. Är ju tillverkaren som själv intygar att man att följt rekommendationerna. Någon kontroll/provning förekommer ju inte i praktiken.
  3. Är det lika stumt om du skruvar ur samtliga tändstift? Skillnad på växel i/ur?
  4. Husbil är inte lösöre. Mycket enklare att chockskatta i miljöns namn.
  5. Närmaste bygg eller järnhandel? Jag kan annars fixa det åt dig och lägga i Volvo Penta påsar.
  6. Ertappas man i fel miljözon betalar man en avgift per meter sträcka lämplig rutt (tjänstemannabedömning) tur och retur tillbaka till rätt miljözon. Ertappas man samtidigt med sjöfylleri multipliceras sträckan med 3 eftersom man vinglar på fyllan. (Empirisk erfarenhet) Detta system kan ju med enkelhet automatiseras med att av säkerhetsskäl införa krav på transponder. Blir lika smidigt som trängselskatten för bil. Fan! Bjuder jag på det här? 🤔
  7. Men alla som vill vara på sjön måste ju ta ansvaret solidariskt. Det är ju själva vistelsen i miljökänsliga områden som ska avgiftsbeläggas. Självklart i kombination med årstidstariff. När den fridlysta ålakråk... förlåt skarven häckar och under sälarnas föryngringsperioder kommer man behöva söka dispens för att vistas i skärgården öht. Men mellan oktober och mars kommer det vara nästan gratis att ro.
  8. Behövs inget register. Man delar bara in territorialhavet i miljözoner. Sedan är det upp till båtägaren att deklarera båtens miljöklass och önskad miljözon man vill åka i. Att ha båt med med förbränningsmotor(!) i skärgård blir dyrare än att ro ute på öppet hav. För att nå öppet hav är de största farlederna i den billigaste zonen osv. Den som blir ertappad av KBV i fel miljözon med fel båt blir sköntaxerad plus en kontrollavgift på några basbelopp. Då har man inte infört båtskatt och något register behövs inte heller. Bara en miljö/trängselavgift.
  9. Har inte värmeväxlarna varit isär de senaste fem/tio åren är det hög tid ändå. Avgaskröken likaså.
  10. Ekranoplan! Eller markeffektsfarkost med kaspiska havets monster i spetsen. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Markeffektfarkost Hellre den än multikajaken om jag får välja.
  11. Är nog dumsnålt att inte byta backslag också isåfall. ganska liten kostnad i det stora hela.
  12. coppertail

    Andra forum

    Är ”med” där också. Vissa individer verkar medvetet ge helt felaktiga råd. De och deras kompisar har säkert jätteroligt.
  13. Räknar man in tiden det tar att passa in och splitsa ögon går man back de första 12 åren eller så. 😏
  14. Det gick att manövrera maskin men bara från maskinrummet. Blir ju körning typ maskintelegraf vilket lotsen knappast var sugen på. I samråd med ”broinnehavarna” valde man att ge fartyget ”företräde” . I Kalmar utfördes nu en s,k port state kontroll där en mängd brister uppdagades. Alla förseelser ett fartyg gör inom EU loggas i safe sea net av respektive länders VTS/kontrollmyndigheter och en varning skickas till samtliga länders kustbevakning och/eller VTS-centraler. Exempel på förseelser kan vara incidenter med övrig trafik, brott mot separeringszoner, eller missad rapportering osv. Till och med att inte lämna iland sopor och sludge/gråvatten i en hamn kan generera en varning i SSN. Därför kan det bli många anmärkningar på en gång och ”busbåtar” får fler och fler kontroller på sig. Är drygt 6 år sedan jag jobbade med SSN så mycket har säkert ändrats. Men knappast till det mildare.
  15. Är det inte typ 3 cm djupt?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy