Jump to content
Monday 20 January 2020

coppertail

Medlemmar
  • Content Count

    1,319
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

coppertail last won the day on August 30 2019

coppertail had the most liked content!

Community Reputation

240 Expert

1 Follower

About coppertail

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Åhh! Okej ett Litauiskt alternativ. Frånsett att den ser fördjävlig ut så är det ju svårt att uttala sig om byggkvaliteten. Kan vara helt okej. Köp och chansa. Angående Vboat så är jag extremt skeptisk till folierade aluminiumbåtar. Det är ju bra mycket billigare att spackla och foliera än att bygga med släta fribord från början.... Men jag har ju dock inte sett någon av alternativen i verkligheten. Tycker ändå det är synd att jämföra en Geländewagen med typ Dacia Duster.
  2. Arronet är fina båtar byggda i Öregrund Sweden. Andor verkar inte ens gå att googla fram? Vboat är en rysk prispressare. Vad tror Du själv det gör för exempelvis andrahandsvärdet? Extremt märklig jämförelse.
  3. För barnens skull tycker jag du bör ha någon form av krypin under tak. Att kunna komma undan solblänket en stund gör underverk för humöret. Med körkapell på pulpeten blir det en allvädersbåt. Exempel https://www.sokbat.se/Modell/finnmaster/5700wa Har ingen egen erfarenhet av just den modellen.
  4. Du lär inte få cementen helt ren från olja och diesel. Men det lär väl inte heller spela någon roll. Tvätta det sista med t-sprit och låt torka så gott det går. Försegling så är det bara epoxi som har en rimlig chans.
  5. Nja. Det går uppenbarligen att få precis vadsomhelst CE-”godkänt” även idag. Är ju tillverkaren som själv intygar att man att följt rekommendationerna. Någon kontroll/provning förekommer ju inte i praktiken.
  6. Är det lika stumt om du skruvar ur samtliga tändstift? Skillnad på växel i/ur?
  7. Husbil är inte lösöre. Mycket enklare att chockskatta i miljöns namn.
  8. Närmaste bygg eller järnhandel? Jag kan annars fixa det åt dig och lägga i Volvo Penta påsar.
  9. Ertappas man i fel miljözon betalar man en avgift per meter sträcka lämplig rutt (tjänstemannabedömning) tur och retur tillbaka till rätt miljözon. Ertappas man samtidigt med sjöfylleri multipliceras sträckan med 3 eftersom man vinglar på fyllan. (Empirisk erfarenhet) Detta system kan ju med enkelhet automatiseras med att av säkerhetsskäl införa krav på transponder. Blir lika smidigt som trängselskatten för bil. Fan! Bjuder jag på det här? 🤔
  10. Men alla som vill vara på sjön måste ju ta ansvaret solidariskt. Det är ju själva vistelsen i miljökänsliga områden som ska avgiftsbeläggas. Självklart i kombination med årstidstariff. När den fridlysta ålakråk... förlåt skarven häckar och under sälarnas föryngringsperioder kommer man behöva söka dispens för att vistas i skärgården öht. Men mellan oktober och mars kommer det vara nästan gratis att ro.
  11. Behövs inget register. Man delar bara in territorialhavet i miljözoner. Sedan är det upp till båtägaren att deklarera båtens miljöklass och önskad miljözon man vill åka i. Att ha båt med med förbränningsmotor(!) i skärgård blir dyrare än att ro ute på öppet hav. För att nå öppet hav är de största farlederna i den billigaste zonen osv. Den som blir ertappad av KBV i fel miljözon med fel båt blir sköntaxerad plus en kontrollavgift på några basbelopp. Då har man inte infört båtskatt och något register behövs inte heller. Bara en miljö/trängselavgift.
  12. Har inte värmeväxlarna varit isär de senaste fem/tio åren är det hög tid ändå. Avgaskröken likaså.
  13. Ekranoplan! Eller markeffektsfarkost med kaspiska havets monster i spetsen. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Markeffektfarkost Hellre den än multikajaken om jag får välja.
  14. Är nog dumsnålt att inte byta backslag också isåfall. ganska liten kostnad i det stora hela.
  15. coppertail

    Andra forum

    Är ”med” där också. Vissa individer verkar medvetet ge helt felaktiga råd. De och deras kompisar har säkert jätteroligt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy