Jump to content
Tuesday 22 October 2019

coppertail

Medlemmar
  • Content Count

    1,302
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

coppertail last won the day on August 30

coppertail had the most liked content!

Community Reputation

233 Expert

1 Follower

About coppertail

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Med y-bommar och flytbryggor fungerar det naturligtvis. Vid fasta bryggor och kajer kan vattenståndet bjuda på endel överraskningar.
  2. Ful som stryk men smart och annorlunda. nilsnobbing här på forumet seglar Littorina vill jag minnas?
  3. Går att åstadkomma med tryckvattenslang exempelvis. Avgaskröken kan vara sönderrostad osv. Säkerställ i alla fall detta innan du försöker vrida runt motorn mer. Med maximal otur och bra ork i startmotorn kan man kröka vevstaken. Om du tror att det kan vara vatten i cylindern är det bästa att ta ur spridaren och baxa runt motorn för hand. Men troligen är inte batteriet så bra som Du tror eller så har Du en dålig anslutning någonstans.
  4. Som Lintott angående startmotorn. (Du har inte fyllt cylindern med vatten under konserveringen?) Lufta sedan på grovfiltret först. Jag brukar skippa handpumparna och suger med oljesugen i luftskruvshålen istället. Sug tills det kommer bränsle sedan pumpar man medans man skruvar igen luftskruven. Spridare luftar man med pumpen.
  5. Jag är ganska säker på att den bensin som säljs i USA och i större delen av världen är just bensin. Till skillnad från den soppa vi av miljöskäl bjuds här i Sverige. Därav tror jag att googleresultat kan bli något missvisande? Vore intressant med svar från ett svenskt bensinbolag. Vi kör alltid med alkylat de sista minutrarna vid konservering. Funkar klockrent på både 2 och 4-takt såväl insprutning som förgasare. Men det hjälper ju inte ts nu...
  6. Om överhänget är långt bak bör du palla under skrovet för att inte få en för stor punktbelastning där trailern slutar.
  7. Det borde fungera alldeles utmärkt med nippeln. Men suger en bromsluftningspump tillräckligt mycket? Antagligen gör den det. Själv använder jag samma vacumsug som jag byter olja med. Funkar svinbra. Nu senast hade jag inte den med utan lånade dammsugaren när inte husmor såg. Lite risky på flera sätt men funkade det med.
  8. Och båten behöver om den är över 5 meter lång naturligtvis vara registrerad som yrkesfartyg och vara inne i egenkontrollprogrammet.
  9. De som fryser sönder beror nog snarare på helt utebliven eller klantigt utförd ”konservering”. Var ju något år också då ett känt glykolmärke inte alls höll vad det lovade. Hur många kollar det faktiska frysskyddet?
  10. Som vanligt bör man säkerställa att avtappningarna inte är blockerade. Peta lite med en ståltråd i avtappningen och se till att du får ur en rimlig mängd vatten. Låt avtappningskranen stå halvöppen över vintern. Här är den stora risken med att inte använda glykol! Hade nog själv inte vågat göra det på en för mig okänd gammal sjövattenkyld motor.
  11. Det är mest på större fartyg isf. Flesta Penta, Scania osv, i arbetsbåtar uppåt 30 meter kör ju vått. Just nu 2 st, Penta D16 750. Kul om någon kunde förklara hur hög avgastemp kan orsakas av dåligt eller inget kylvattenflöde. Eller är det bara begreppsförvirring?
  12. Jo den måste ju tappas av. Men vanligen så tappar man ju ur sjövattnet ändå innan man kör i glykol. Jag följer instruktionsboken och kör ur med sötvatten och tappar av. Inget mer.
  13. Exempel. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Olja_Glykol_Konservering/Motorvard_Konservering/1L_KONSERVERINGSOLJA_PQ?id=07100 Glykol fungerar litegrann mot rost men är samtidigt en elektrolyt. Edit: Alla andra svar du kommer att få här i tråden kommer sägs att du ska köra igenom systemet med glykol. För det är så man gör....
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy