Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Isak_A

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Isak_A

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej skulle behöva lite tips kring bottenbehandling av 21 fot motorbåt som ska gå i sötvatten. Köpte båten ifjol, då var den två år tidigare epoxibehandlad samt ny bottenfärg ovanpå det. Tänkte inte mycket mer på det men under säsongen märkte jag att färgen löstes upp om man svampade botten. antifoulingfärg. Efter säsong var färgen väldigt porös och vid tvätt märkte jag att det lossnade hur mycket som helst. Tänkte ge mig på att åtgärda detta och lägga rätt färg både för miljöns skull samt estetiskt. kollade lite på blästring men det kändes väl dyrt. Provade med en skrapa och det gick riktigt bra och har nu skrapat nästan hela botten. Mina funderingar: Det släpper en del epoxifärg också. Inte mycket men det följer med en del om man får minsta ojämna tryck på skrapan. Överlag har jag fått bort det flagnande skiktet men vissa rester ser man ovanpå på epoxifärgen men ingenting som flagnar. Jag funderar på nästa steg nu. Många delar Uppe vid vattenlinjen släpper det inte så bra med skrapan, och det är oroväckande nära gelcoaten ovan färg (försiktig). Maskera och slipa ned färgen så den inte flagnar men inte slipa helt rent till gelcoat? Slipa även ned ovanpå epoxifärgen för att få bort de allra sista resterna av bottenfärgen som inte skrapan tog (vill inte gå för hårt med skrapan) risk att man tar onödigt mycket på epoxin om man slipar? maskin/hand? Torr/våt? Korn? Lägga i tunt lager med epoxispackel där jag ser gelcoaten? (gelcoaten är inte skadad) Lite sugen att bättra på med ett antal lager epoxifärg till, men går det att lägga epoxi på Epoxi samt om det är lite nyanser av bottenfärg kvar på epoxin? Vet inte heller fabrikat på den epoxi som nu ligger? Eller bara att epoxispackla där jag skrapat bort befintlig epoxi och ser gelcoaten sedan måla med spärrfärg för att säkerställa bra vidhäftning och slutligen bottenfärg? Tips på bra bottenfärg (hård) för insjö?
  2. Tack. Ska be dem kolla det och återkoppla här. men kan felsäkert läge bara begränsa ett par hundra varv menar du?
  3. 5600 varv. Max trimmat. 39 knop. Lätt motvind. dvs 5 knop lägre än i våras. störande att inte ha koll på varvtalet sen i våras men känslan är att man skulle vilja få upp den ett par hundra varv till och så också farten. Men inget som är akut på något sätt. Finns något man kan testa själv så tar jag gärna tips. Annars får de kika på servicen till hösten. Om den däremot inte kliver över 42-43 nästa vår är det något som felar….
  4. Slarvigt nog reflekterade jag inte över det. Skulle ju naturligtvis noterat ned maxvarvet vid provkörningen som referens men bommade det. Tycker som du att 8-9 känns lite mycket i diff….
  5. Tack för svar. Du har helt rätt. Ska prova ensam i båten med rätt last så det finns ett jämförelsetal där. med trimning så menar jag absolut att jag lyfter fören och att den ligger högt men innan det börjar släppa i greppet vid propellern så börjar fören slå upp och ned. då brukar jag trimma tillbaka lite lite så att den precis slutar guppa. Det är inte mycket påväxt alls men lite halt/slemmigt är det ju, vilket jag försökt ta bort med borste/svamp. där man skrubbat känns färgen sommarnatt, sträv, på oskrubbat är det en hal yta men den är ju inte särskilt tjock, bara nån millimeter. Full förståelse om påväxten/slemmet gör 2-3 knop men skulle vara väldigt märkligt om det påverkade 8. Men det kanske är olika saker i kombination. Ska prova med exakt lika vikt och se lite.
  6. Tack. Vi får hoppas det. Skrovet är dock epoxi-behandlat så tror inte hon suger så mycket utan tror efter de senaste dagarnas undersökning (ingen beväxning och inget vatten skrovet) att det har nått med motorn att göra. Någon som är hemma på motorer (vilket jag inte är kr. Kan motorn nå rätt varvtal men ändå inte få ut full effekt/kraft av någon anledning, eller är det en omöjlighet, dvs varvar den 5600 så är det lika med att den ger max ut.
  7. Tack för svar. Kollat mellanskrovet nu och det är snustorrt. Ska skrubba botten men vi ligger i sötvatten så det borde inte vara det. kanske snarare är något med hur bränsletillförseln vid insprutningen är. Att den inte får tillräckligt med soppa för att de full effekt??
  8. Hej forumet. Tänkte se om det finns några bra tips kring toppfartsproblem på en Finnmaster 6600 WA med Yamaha F225 (07:a) Köpte båten i april och är oerhört nöjd på alla sätt och vis förutom kring vad som skett med toppfarten. Den går riktigt fint ändå och toppfart är väl egentligen inte det väsentliga men man vill ju att grejorna ska fungera som det ska. Har tappat ca 8 knop sedan provkörning vid inköp då det uppmättes dryga 44 knop på Plottern. Toppfart från tidigare ägare lagrad på plottern är 45,3 och det är runt 44-45 den ska göra i optimala förhållanden. När vi provkörde var vi två vuxna i båten, 20% bränsletank, 15 grader varmt ute. Nymålad botten. Har inte riktigt koll på maxvarv den gången men enligt bok ska det vara 5000-6000 varv. Efter att jag köpte den så lämnade jag in den på fullservice samt kollade dyvika. Allt såg bra ut och jag tycker motorn går rent och fint (av vad jag som amatör kan höra/känna) Under årets första turer har jag inte maxat någonting men häromdagen tänkte jag att vi skulle gå på lite i fullt tryck, då var vi 3 vuxna och 3 barn, 40% tank och 28 grader varmt ute. 5400 varv och med lite trimning upp i 5600 varv. Trimplan infällda och motorn trimmad precis i så högt läge som möjligt utan att fören lyfter. Fick med nöd och näppe upp henne i 35 knop. Alltså 9 knop lägre än tidigare i våras. Gick över botten med en svamp och det är ingen synlig eller kännbar beväxning. Provade nu idag igen, lite svalare ute och endast 2 vuxna och 2 barn, då klev hon en knop till, dvs 36 knop. 5600 varv men tycker det händer väldigt lite mellan 5300 och 5600. 8 knop lägre än i våras. Inte kan väl 2 barn, lite packning, 15% mer bränsle och 10 grader varmt ute göra 8 knop i skillnad? Känns som att något inte riktigt stämmer, eller vad säger ni som vet? Tänkte plocka upp henne, öppna dyvika och säkerställa att det inte står 100-tals liter vatten där, samt gå över botten med borste. Om det fortfarande inte ger någon skillnad så tänker jag att problemet sitter i motorn, men vad skulle det kunna vara? eller överreagerar jag och de 8-9 knopen i diff är helt normalt?
  9. Bra input faktiskt. Om man hårdrar det så får man Gasolspis, vattendunkar och strömansluten kylbox samt lite krimskrams för typ 2000 spänn. Så ska överväga input om prio på värmare.
  10. Tack för input. Är riktigt sugen på 6600/66 men kommer så sällan ut. Men tackar för input och kul att höra att alla som har FM är så nöjda. spanar för fullt
  11. Stort tack för bra feedback och input. Enda problemet med 6600 / 66 är att de sällan är till salu
  12. Tack för input och det var absolut inte min avsikt att nedvärdera. Tycker bara att de ligger runt 350k klassen dvs samma som motsvarande Westline och då tycker jag det verkar som man får mer inredning och ”omboning” i Westline. men Ryds kanske har andra egenskaper som väger upp där? syftar på WA inredningen/koj nu. Westline vs ryds
  13. *Varning för långt inlägg* Hej Forumet. Försökt läsa mycket här men inte skrivit förrän nu. Fått en del svar när jag läst men skulle vilja fördjupa tankarna lite. Efter att tidigare ägt styrpulpetare i 5-m klassen har vi varit utan båt några år. Nu är det dock dags igen och sitter och försöker navigera rätt bland fabrikat och modeller. Vi är två vuxna och två barn mellan 4-8 år. Mest dagsutflykter men vill kunna ligga kvar i enstaka fall. Då tänker jag mig fru och barn inne i ruff och mig själv på aktersoffan :) Viktigt är bra stuvutrymmen så att vi kan lämna badgrejor, enklare proviant, leksaker, flytvästar osv. önskvärt är också kylbox, tryckvatten och någon typ av spis (koka kaffe, pasta, ägg, potatis men inte mer än så) Jag gillar att fiska men har inte blivit så mycket under småbarnsåren men har en dröm/ambition om att få barnen att tycka det är lite kul och kunna få igång lite enklare fiske, spinn, efter typ abborre, gädda. (Ingen trolling eller så). Vill kunna ta med en kompisfamilj av samma storlek som vår egen för dagsutflykt. Tänker mig nog Utombordare men vet egentligen inte varför, har inget bra argument. Optimalt om man kan hantera den själv på 30 kärra, i och ur, samt transport till förvaring. Budget upp till 350k men för rätt båt går det nog att stretcha lite grann :) Utifrån detta så landar jag i att 6+m Walkaround är rätt för oss. Jag har dock inte jättestor erfarenhet av dessa båtar och har inte sett och åkt så många av dem. Här hade det därför varit superintressant att få ta del av era kunskaper och expertis och kanske ägarerfarenheter. Nu till modellerna jag funderar kring och försöker ”shortlista” Finnmaster 66 eller 6600 WA känns optimal och som att den har alla krav/önskemål och det vi söker. Rätt eller? Yamarin 6230 eller 62 WA verkar också bra men saknar Tryckvatten samt verkar vara lite liten i sittbrunn för att kunna sitta bra och äta. Har den ens ett orginalbord där? Ryds 23 WA. Känns också ok men inombordare. Egentligen inget hinder mest att man är ”trygg” i utombordare (falsk trygghet?) verkar ha fina sjöegenskaper och så. Känns dock lite ”plastig” och enkel i interiören för den prislapp de ligger på, vask och spis under säte osv. Är detta en modell att kika vidare på eller är typ Finnmastern ett bättre val för oss? Beneteau 750 Flyer WA. Outsider som har ”allt” men även hög vikt. westline 24 wa (med nya skrovet efter 06). Lite dyrare men kanske värt det?! Inredningen har fått en del kritik men om man är medveten om det så kanske det ändå är OK? Den uppfyller ju alla våra ”krav” Möjligen för stor för den lilla fisketuren? svår att traila? Aquador 21 wa. Fin båt men saknar utrustning, vask, spis, kyl, etc Aquador 23 WAe är kanske den optimala båten bortsett från att de sällan verkar komma till salu och prislappen därefter. Askeladden 635 WA. Ingen koll öht...? Hur är det med ”enklare märken” typ Atlantic 650/670 WA. Är det något ”att ha”? ska vi kanske tänka helt annorlunda sett till vår budget och behov. Är det inte rätt med Wa? En annan tanke. Sett att flera av de större tillverkarna verkar ha slutat med WA från typ 2019-2020. hittar inga nya 2021 modeller av denna typ vare sig hos Aquador, Yamarin eller Finnmaster. Stämmer det, om ja, Varför??? o-shit. Sorry för lång tråd. :D Men tar gärna kommentarer och tankar. Högt som lågt. Tack på förhand.
×
×
  • Skapa nytt...