Jump to content
Tuesday 31 January 2023

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 01/25/2023 in Posts

  1. 3 points
    Självbevarelsedriften att vara rädd om din båt och dess knapar torde väl vara skäl nog för att använda ryckdämpare på alla tampar. Oberoende av om den som "äger" bryggan angett några förtöjningsanvisningar.
  2. 3 points
    Att komma åt att slipa mellan listen och däck är inte svårt. En kloss, sandpapper - gnugga loss. Men, när du lackar kommer du att få en glipa med obehandlat trä om du inte tar bort listen, det kommer suga vatten och du får problem med lacksläpp och kanske röta. Om du tycker det är jobbigt att göra ordentligt, är det mindre jobbigt att göra om hela arbetet nästa år igen?
  3. 3 points
    Båten var en HR37 och hade ursprungligen tillverkningsnummer 168. Båten togs till slut tillbaka av HallbergRassy. Men det krävdes att det började skrivas om det på internationella chattforum för att HR skulle börja inse vilken badwill som började sprida sig bland presumtiva kunder nere på kontinenten. Med största sannolikhet snyggades båten nog till och såldes. De delamineringar som fanns var nog omöjliga (eller i alla fall oerhört svåra) att rätta till så skrovet blev hundraprocentigt bra. Den båten ska man nog akta sig för att köpa (sen kan ju HR ha bytt tillverkningsnummer på den för att göra den ospårbar...). Det tråkiga med hela historien var att makarna som köpt båten tänkt göra sitt livs långsegling med den och så slutade det i stället med långdragna juridiska processer. När allt var klart så orkade de inte starta om med en ny båt och tvingades lägga den drömmen åt sidan.
  4. 3 points
    Nej det är egentligen inte det som texten säger, dvs att det skulle vara skadligt att inte fulladda batterierna mellan laddningarna. Det texten säger är att varna för om man har så dålig energikalkyl att batteriet hela tiden pendlar från halvtaskigt ner till urladdat. Dvs hela tiden ligger på den undre halvan av sin kapacitet. Det är av samma orsaker som att man bara bör ladda ur batteriet till 50%, vilket däremot de flesta säkert hört. Men detta som Victron skriver (och som alltså lätt feltolkas) har fått myten att uppstå att det rent av är skadligt för batteriet "om solpanelerna inte lyckas ladda upp batterierna helt på bara en dag". Hittar inte den tråden nu, men det var precis så en forumdeltagare tolkat det. Vilket alltså är fel. Det kan få ta (nästan) hur lång tid som helst. Det skadliga är som sagt om batteriet tillbringar en ansenlig del av sin drifttid varandes under 50% laddat. Då sker nedbrytningsprocesserna snabbare. Men det är ju inget nytt 😉
  5. 3 points
    Men den IQ som mannen på bilden verkar inneha blir han knappast världsmästare i schack.
  6. 3 points
    Ehhh....??? Kommer ihåg en dialog om en felbyggd HR där köparen anlitat all teknisk expertis som vidhöll att den var behäftad med många fel i byggandet. Företaget nobbade till en början alla anspråk på rättelse och i ARN satt en massa kompisar till företaget (ja, så är det i ARNs båtsektion) som gick på företagets linje. Man lär ha kommit till förlikning efter några års dispyt, en förlikning som bägge parter var tvungna att hålla tyst om innehållet i och som enligt rykte drevs av den äldre generationen ägare. Men å andra sidan skulle jag säga att HR är bland de bästa båtar som byggs och att alla kan göra misstag. Ett bra företag erkänner dock och rättar till sina brister.
  7. 2 points
    Jag kanske ska demonstrera, bor Skärholmen båten vid Essingen.
  8. 2 points
    Men menar du att det finns bryggägare som förbjuder ryckdämpare helt? Konstigt i så fall. Att man förbjuder förtöjningfjädrar i stål som gnisslar och efter en tid rostar, är däremot lätt att förstå och de blir då ett föredöme för andra bryggägare. Sådana fjädrar borde tas bort från sortimenet, de gör ingen människa glad, utom möjligen kortsiktigt vid inköp där man då skulle kunna spara ett par tior per styck.
  9. 2 points
    Tror bestämt att ”moset” fortsatt - eller så är det någon autokorrigering 😉. Det ska sitta honor i de där förgreningarna.
  10. 2 points
  11. 2 points
    Jag fuskade på vår "flaggstång" för ett par år sedan och nu ser den ut som en giraffhals. Rorkulten gjorde jag grundligt för 10 år sedan och den är fortfarande fin. Lätt nedmattning och ett lager fernissa vart annat år har räckt.
  12. 2 points
    Jag skulle rekommendera att penselmåla/försegla kanterna/snitten med gelcoat/topcoat innan du monterar ankarbeslaget. Men inget annat speciellt. Är det skum/sandwichlaminat så karva ur lite i snittet och spackla i långttrådigt glasfiberspackel (Biltema har helt ok sådant), och pensla sedan på gelcoat efter det. Då har du också en stum "ram" till ankarbeslaget.
  13. 2 points
    Deras Phoenix Smart Charger går iaf att ställa om från laddar-läge till power-supply läge där man kan ställa spänningen precis som man vill. Det är vad jag förstår samma funktion som en DC-DC. Testa att ladda ner appen VictronConnect så kan du välja Demo-library och se vad olika Victron-laddare kan ställas in på.
  14. 2 points
    Nja, Victron är bra på mycket, men främst för att man kan ställa om och stänga av många smarta moder. I default är även Victron ofta "översmarta" eftersom även de drar fel slutsatser då det inte bara är ett batteri som drar strömmen. Ta t ex bort "Battery Refresh"-fasen, då den innebär höga spänningspulser. Ställ ner maxspänningen i Bulk o.s.v.
  15. 2 points
    Jag tror inte någon borrat,det runda hålet du ser på sidan är täckt av en bricka, den flyger i väg när du knäcker låset.Du knäcker det låset utan att skada dörr eller bygel som det sitter i.Det troliga är nog nyfiken tjuv.Ronnie
  16. 1 point
    Vild gissning: Den koniska tätningen i muttern är ojämn/slut, även på rörets kona. Hur ser hela röret ut?
  17. 1 point
    Neee, såhär skrev jag (jag citerar mig själv): "Nej, det finns faktiskt "ägare" av bryggor som anger i sina förtöjningsanvisningar exempelvis vilka typer av ryckdämpare man skall / inte skall använda." Det finns bryggägare som kräver säkerhetskätting om man använder stålfjäder. Det finns bryggägare som inte tillåter Forsheda-fjäder om inte förtöjningslinan är lindad runt fjädern. Det finns bryggägare som inte tillåter Bungy som ensam ryckdämpare. Osv. Det kan för många te sig självklart att man exempelvis lindar förtöjningslinan några varv runt Forsheda-fjädern men vi är många olika kategorier som hyr båtplatser av bryggägarna. Jag har däremot svårt att se att någon bryggägare skulle förbjuda ryckdämparna. Även om bryggägaren skulle strunta i båtarnas välmående så innebär ju förtöjning utan dämpning en onödigt stor belastning på bryggägarens anläggning. Men jag brukar ju ha fel... 😉
  18. 1 point
    Hej, nix det var det inte. Frågade igen och fick då svar av en annan på sthlm radio och då fungerade det till slut. Det är som Raol var inne på ovan att det hänger på vissa nyckelord och kanske ordning som jag hade svårt att gissa mig fram till. (Även vissa på sthlm radio tydligen 😁). Projektet har stannat upp lite men jag tänkte skriva posta något här när jag är klar så kanske det kan hjälpa någon i framtiden om det finns fler som saknar känsla för att utrycka sig inom radiospråket 😄
  19. 1 point
    Med kapskiva som är diamantbelagd lär det handla om ett tiotal sekunder för att kapa vilket lås som helst. Bryta är svårare med stål, men oftast är det större lås då, som inte ryms i de byglar som är på luckor och dörrar.
  20. 1 point
    Jag satt precis och kollade på den videon Boanjohan! Jag har även pratat med glasmästaren, 1500kr för två rutor skulle han ha. Jag tror det är värt det för att verkligen få det bra gjort så kan jag även ägna tankarna åt annat.
  21. 1 point
    Kanske Ed China tar lödtennet till hjälp för att slippa tänka på hanar och honor...😉
  22. 1 point
    Nu var det snart 20 år sedan jag bytte fönsterlister. Hade inte gjort det innan, så jag har bara gjort det en gång🙂 Men jag minns inte att det var något svårt, brukar minnas moment med många svordomar😂 Går säkert att hitta något på youtube spm visar hur man gör. Eller någon här som kan beskriva bra tillvägagångssätt för bra början. Om du vill undvika läckage så bör du nog investera i nya gummilister då de brukar börja läcka med åldern när de blir hårda.
  23. 1 point
    Det är svårt att avgöra. Det bror på vilket typ av propeller som kommer med. Är det en stål eller alu? Vilken typ av stålpropp? Sen beror det på riggningen av motorn. Monterar du den lite högre så får du ut mer på toppen, men eventuellt med lite mindre grepp i svängar. Med en hyfsat bra stålpropp och motorn "rätt" monterad så är 36kn absolut inom räckhåll. Det är alltför vanligt att motorn monteras för lågt. Du får en trögare styrning, sämre fart och sämre bränsleekonomi. Kavitationsplattan ska jämnt med den förlängda bottenlinjen, eller strax lite högre.
  24. 1 point
    Då hamnar du i teorin runt 36knop om den orkar dra proppen… Som Kane skriver lurar man sig lätt av den udda utväxlingen. Lite svårbedömt läge.
  25. 1 point
    Tricket är att inte slipa bort fernissan utan att skrapa, eller att snarare lyfta bort den med en tunn stålspackel (japanspackel) och värmepistol. Om du värmer med pistolen och följer efter med spackeln, ungefär som en snöskyffel, i lagom fart så avverkar man stora ytor på kort tid utan att skada träytan. Efter det är det dags för en lätt avslipning och lackning enligt konstens alla regler.
  26. 1 point
    Georg Ohm. "Men kläm ihop flatstiftshanarna litet, så sitter dom bättre fast." - Ööööhhh kolla vid tillfälle skillanden mellan mänskliga kön. Ang flatstifts-förgreningarna, så är det honorna som kan klämmas samman lite för att sluta bättre runt hanarna. .
  27. 1 point
    Dom är jättebra! Jag har sådana på många ställen. Men kläm ihop flatstiftshanarna litet, så sitter dom bättre fast. Ja Ed China gillar att löda och värma på krympslang, även i min mening är det ofta en oslagbar metod. Om man använder krympslang på flatstiftshanarna så blir dom för tjocka för att passa i dessa förgreningar, särskilt ”utomhus” ombord.
  28. 1 point
    Tvärtom anser jag! Ju djupare det blir desto större blir ekolodskonens storlek på botten och du ser lite längre framför båten.
  29. 1 point
    Nja, det är nog det lättaste jobbet jämfört med att fernissa (vilket kanske är enkelt men jobbigt). Men det kräver att du har tillgång till specialverktyg (köpa 689kr eller låna) för låslisten/spränglisten. Har du inte det verktyget har jag hört att det är ett helvete. Har bara gjort det med verktyget och då gick det ganska enkelt. Köpte ett verktyg, vågade inte pröva utan. Men som nämndes tidigare kan de vara hårda och stela av ålder och omöjliga att få dit igen i okej skick och då blir det en extra kostnad för att köpa nya.
  30. 1 point
    Hej! Ekolodsgivaren sänder ut en signal som breder ut sig som en kon nedåt i vattnet. Konens cirkelrunda bas täcker då en viss bottenyta. Ju grundare det är desto större blir bottenytan som ekolodet ”ser” (egentligen ”hör”). Detta mått kan man få presenterat i instrumentets display, iallafall i min litet äldre echomap. Således är svaret på din fråga att det beror ju på hur stor yta lodet täcker, hur lång din båt är eller snarare var på båten givaren sitter, och då hur djupt det är. Man kan även låta ekolodet sända med olika frekvenser och även dessa påverkar konens utbredning. Man framåt i ordets rätta bemärkelse ser inte ekolodet, men man ser ju klart tendensen om det grundar upp eller blir djupare. Förvisso förekommer det ju förrädiska ”alptoppar” under vattnet, som dyker upp utan förvarning, men dom är ju få. Och om du nu kör långsamt in mot land i en naturhamn finns det ju många andra saker på vattnet och i strandbrynet som vanligtvis skvallrar och hur bottenkurvan ser ut,
  31. 1 point
    Du behöver inte registrera enheten, det fungerar ändå om du köpt färdiga Bluechart-kort. Sjökorten är då bundna till just det SD-kortet och kan inte kopieras till andra SD-kort. Om du däremot vill ladda ner sjökort från Garmin till ett eget SD-kort så måste enheten och sjökorten paras ihop vilket kräver registrering. Då blir sjökorten bundna till din plotter i stället och kan inte flyttas till andra enheter. Detta är kopieringsskydd som förhindrar piratkopiering av sjökort.
  32. 1 point
    Det är inte särskilt svårt att få dit sådana fönsterlister om man gör på rätt sätt. Risken är förstås att de kan vara gamla och hårda så att man måste försöka få tag på nya.
  33. 1 point
    Det funkar rätt bra, i alla fall om de inte sitter "ute". Tryck i vaselin (eller ännu bättre: kontaktfett) innan du sätter i kabelskokontakterna, så kommer de klara sig väldigt länge utan oxid. En annan metod är att löda och sätta krympslang över där man behöver skarva eller förgrena och inte har behov av att dela på anslutningen i framtiden. Gillar att (i alla fall Edd) i Wheeler Dealers ofta gör detta istället för att använda skarvhylsor (låt vara att de finns med lim och krympslang). Kommer aldrig glappa.
  34. 1 point
    Om du inte får tillbaks listerna själv så kan du säkert få både tips och låna verktyg av någon vänligt sinnad glasmästare/bilglasmästare. Det värsta som kan hända är att du får betala för att få jobbet utfört, vilket ju iofs. kan bli dyrt om det är långt att resa. Själva jobbet tror jag inte ruinerar dig.
  35. 1 point
    Det ser inget vidare ut - sådär blir det om man inte mattslipar och lackar varje år. Om du gör punktinsatser kommer det bli flammigt då mahognyn blir betydligt rödare vid oljning. Å andra sidan är det en rätt stor arbetsinsats att ta ner all lack och bygga upp nya lager (minst sju med mellanslipning), så det är helt upp till dig vad du har för ambitionsnivå. Jag hade personligen valt att göra jobbet ordentligt och sett till att underhålla lacken i framtiden. Hur du kommer åt träet utan att ta bort listen så är svaret - det gör du inte.
  36. 1 point
  37. 1 point
    Slår ett slag för Viking. Fristående med kunning personal. 130 kr. https://vikingyachting.se/butik/mast-rigg/windex-vindvisare/windex-birdspike/
  38. 1 point
    Kanske (också) lite utanför ämnet men jag funderar på att skaffa Apple Airtag. Det är en liten knapp/bricka som du enkelt kan placera/gömma någonstans i båten. Om någon stjäl/flyttar båten så kan man se var den befinner sig. Men det förutsätter att båten finns i närheten (upp till 100 m) av någon person med en iPhone (eller annan uppkopplad Apple-produkt). Trots den begränsningen så kan man nästan ge sig tusan på att det råkar finnas en iPhone i båtens närhet någon gång även fast den hamnat på andra sidan Östersjön. Airtag är inget stöldlarm och heller ingen GPS-tracker, men man kan köpa 4 st för 1500:- (ingen abonemangsavgift) så du kan t.ex ha en i båten, en i bilen, en på cykeln och en på hundens koppel.
  39. 1 point
    Den den ser lovande ut men är bara en delmängd av Cteks Smartpass/D250SE. Den är nog smidig för enskilda batterier för bogisar och ankarspel. Cetek har, Starthjälp av servicebanken om startbatteriet är svagt. Underhållsladdning av startbatteriet när servicebanken är full. Snygga polskruvar för kabelskor. Victrons Phoenix skruvplintar med elförzinkade skruvar känns inte båtmässigt. Jag har dock sätt något väderskydd. Förbikoppling av DCDC-omvandlaren för direkt laddning från generatorn. Jag nämner inte solpanelsregulatorn och lastvakt då den lätt kan ersättas med en fristående burkar. Allt detta går kanske att bygga på Victrons DCDC-omvandlare men det är inget jag har orkat titta på än. Jag kommer att titta en ny lösning när det blir dags att byta till LiFePo-batterier. Det dröjer förhoppningsvis några år till.
  40. 1 point
    Finns massor, bifogar en som går att ställa in hur du vill, bara du köper en med BT. Input 8-17V Output 10-15V Använder just denna för bogpropeller batteriet.
  41. 1 point
    Titta på You Tube ett sådant lås öppnar man på under 30 sek utan att föra oväsen. sådana lås är bara för att stoppa nyfikna.Ronnie
  42. 1 point
    Vilken värdelös attityd du har!
  43. 1 point
    Det var ju några år sedan senast, det var ju nån slags pandemi som förhindrade sådana här arrangemang, så jag får väl gå dit och kolla på antikvariatiska böcker, provsmaka korv, se demonstrationer av olika mirakelmedel, få glasögonen preparerade med immskyddsmedel, köpa kaffe och smörgås för en hundring eller mer. Men det är ju svårt att finna korvförsäljarna bakom alla som kränger elektroniska navigationshjälpmedel. Och på bottenplan är det ju omöjligt att navigera, där står det ju en massa båtar uppställda i vägen vart man än går... Men jag har ju några fribiljetter som inte får förfaras.
  44. 1 point
    Sorry @Terri , att jag missat att svara på ditt inlägg. Du har uppfattat konsekvensen o den vanligaste skadebilden av en hård grundstötning korrekt. Sen kan effekterna av en grundstötning variera beroende på t.ex. en snedträff vid grundstötningen så att krafterna även slår i sida o.s.v. Ingen grundstötning är den andra helt lik. Genom att se på kölen hur grundstötningen skett så får man fundera på hur krafterna gått upp i skrovet o fundera på vilka konsekvenser det gett. Däremot håller jag inte helt med om alla detaljer i den bifogade bilden. Motorn beskrivs som att den slår nedåt (bildritaren uppfattar nog motorn som att den står stilla och skrovet pressas uppåt). Jag är mer av uppfattningen att motorn, i alla fall vid grundstötning som stoppar upp båten, kastas framåt. Vanliga skador vid "tvärstopp" är att motorfästen kan skadas, motorn kan slå framåt mot motorlucka o.s.v. PS: Håller med om att båtreparatören på Svinninge är duktig på plastskador. Jag har varit på besök o sett jobb han gjort. Jag var imponerad av vad de kan åstadkomma även på väldigt massakrerade skrov.
  45. 1 point
    Furu är inte så känsligt för frostsprängningar, men har du bara täckt en träbåt med ett kapell över ruffen har du missförstått något. Vanligtvis täcker man HELA båten med en luftig presenning, gärna i form av ett hus eller en A-ställning, och tar hem kapellet så du får luftcirkulation.
  46. 1 point
    Exakt därför ÄR den användbar. Man har en trög och seg massa som blir flytande vid 80-100 grader och sedan blir seg igen när den svalnat, till skillnad från kallasfalt som först är flytande tills lösningsmedlet försvunnit och sedan blir oerhört hårt och sprött.
  47. This post cannot be displayed because it is in a password protected forum. Enter Password
  48. 1 point
    Det har ju diskuterats i flera trådar här på MG hur bra den där stämmer. Stationerna kan ju finnas rent utrustningsmässigt, men vara ur funktion, fungera dåligt, vara blockerade av förtöjda båtar eller placerade där det är för grunt vatten för många segelbåtar, eller på en så hög kaj att de är nästan omöjliga att använda, och ibland konstruerade så att de är omöjliga att använda för en ensam person (alla har inte en besättning).
  49. 1 point
    Inte alls ett problem att hitta 🙂 https://transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batliv-miljo/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Hitta-tomningsstationer/
  50. 1 point
    Svarar på min egen fråga, kan kanske hjälpa någon i framtiden... Fick svar från biltema: * Man måste måla över epoxi primern * man kan måla även under vatten linjen med 2-komponents polyuretan, om man inte tänkt låta båten ligga i sjön. Utan förvara den på trailer. * biltemas bottenfärg är ej godkännd för insjö. De hade en annan bottenfärg i sortimentet tidigare som var godkänd, men reglerna ändrades. Så nu har dom inget alternativ. Jag köpte bottenfärg på jula som var godkänd för insjö (Lago racing II) /Henrik
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...