Jump to content
Wednesday 30 April 2025

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/23/2025 in Posts

  1. 10 points
    Slutresultatet för den som är intresserad.
  2. 3 points
    Jag har nyligen införskaffat en båt för att lära mig segla med. Då modellen är ovanlig och inte mycket finns skrivet om den på nätet så tänkte jag att det kanske kan finnas intresse för någon med ett par bilder och lite info. Modellen heter Ski-breeze och tillverkades i Uddevalla av Scandia boatyard. Det verkar som ungefär ett hundratal byggdes mellan 1957-1965 och merparten gick på export. Fabriken brann tydligen ner och det sista skedde tillverkningen hemma vid huset. Båten är 5,6x1,8m, byggd av glasfiber, käns väldigt tung och robust. Den har fällbart centerbord och dubbla roder. Relingslist och rorkultar av teak, bänkar och durk är mahogny. Under fördäcket finns en lite upphöjd uppfällbar skiva som marknadsfördes som 2 extra bäddar. Akterspegeln ska klara upp till 35hk och framför den finns en självlänsande motorbrunn. Hur den är att segla kan jag inte säga mycket om. Jag har bara varit ute på en kortare segeltur än och det var mitt allra första försök till segling i livet, så jag har dåligt med referenspunkter att jämföra med och för lite kunskap förstås. Men det gick ganska bra iaf så jag antar att den passar en nybörjare som mig. Det var lätta vindar och endast storseglet användes. Vinden kom rakt från hamnens öppning så det blev till att kryssa det första jag gjorde. Båten kändes väldigt lugn, trygg och det var inga problem att göra någorlunda fart snett upp mot vinden. Jag var lite orolig att rodret skulle kännas obekvämt iom att det inte sticker ut över sittbänken som på vanligt vis. Jag tänkte att det skulle kännas som att man fick sträcka sig bakåt på ett onaturligt sätt, men det var riktigt bekvämt faktiskt. Mycket nöjd så här långt🙂 Dottern som sitter i är ca 160cm lång för referens😅
  3. 3 points
    Nu har jag fått och installerat den nya versionen av Orion XS. Vid årets första båttur idag gav den inte ifrån sig några störningar på VHF-kanal 16, på samma sätt som den tidigare versionen gjorde. Inga andra ändringar är gjort i elsystemet. Det får ändå betraktas som godkänt. När jag har lite mer tid skall jag skanna igenom några fler kanaler.
  4. 2 points
    Hej och välkommen till MG! Gelcoaten jan absolut inte ta någon skada, bottenfärgen skyddar inte gelcoaten utan skyddar bara mot beväxning. Jag skulle göra som Zaphir föreslår och njuta av båten de hör säsongen och komma fram till vad som är viktigast att åtgärda och sedan använda senhösten, vintern och våren 2025/2026 åt att åtgärda detta. Det kanske inte är bottenmålningen som hamnar överst på listan, men om den gör det så hinner du fundera igenom vad du egentligen vill ha för slutresultat och får tid att undersöka marknaden och boka ev. proffsinsatser i god tid. Vilka regler för användning av bottenfärg gäller där du har båten? Behöver jag bottenfärg eller kan jag tvätta båtbotten i en borsttvätt några gånger per säsong istället? Om det är en trailerbar båt kanske det är så att båten kan stå upställd på land isf. att ligga i vattnet? Det kanske finns annat som kan vara lämpligt att åtgärda samtidigt som båbgotten blästras/skrapas? Mm, mm! Lycja till! Mackey
  5. 2 points
    Jag har gjort exakt detta arbete, och övervägde liksom du att använda en multimaskin för att begränsa dammspridning, men jag insåg att det skulle bli tidskrävande att få bort topcoaten på detta sätt. Jag tog fram vinkelslipen och satte dit lamellslipskiva kornstorlek 60, på med engångsoverall och handskar, tejpa runt handlederna och halsen, på med skyddsmask och visir. Jag slipade en yta på ca 600x300mm på under 5 minuter. Jag höll vinkelslipen med ena handen, och dammsugarslangen med den andra, man kan suga upp merparten av dammet om man placerar slangen någorlunda nära slipskivan. Resten av dammet städades snabbt upp, och plastningsarbetet kunde ta vid. Jag rekommenderar starkt att du slipar bort all topcoat. Även om topcoat är pigmenterad polyester, så vet man inte hur tjockt de lagt topcoaten, och topcoat utan glasfiberarmering har ingen som helst styrka och är ingen bra grund att fortsätta plastningsarbetet på.
  6. 2 points
    Jag kör på HVO100, vilket är en syntetisk diesel som därmed inte är attraktiv för alger/bakterier. Den är någon krona dyrare och innehåller 2-3% mindre energi per liter (eftersom den har lägre densitet). Men detta märker man inte. Däremot märks det att den inte ryker och är luktfri (både vätskan och avgaserna). Funkar toppenbra och är godkänd av Volvo penta.
  7. 2 points
    Tråkigt. Men tyvärr stärker det teorin om att de "åtgärdat" bara genom att ändra något komponent så switchfrekvensen justerats lite så de värsta övertonerna inte hamnar precis på de viktigaste kanalerna. Och det stämmer ju med vad någon återförsäljare nämnt också. Ingen "åtgärd" alls m a o, bara en flytt av problemet så de högst klagande inte skall märka det så mycket. 😞
  8. 2 points
    En hemma slöjdad plastkåpa och en grovdammsugare gör underverk med att minska mängden damm.
  9. 2 points
    Eller också var det ett fredagskvällssvar….🥳
  10. 1 point
    En enkel och relativt billig lösning är att ordna ett enkelt hackbräde med ett par metallbitar och ett gångjärn, eller köpa färdigt, https://erlandsonsbrygga.se/hackbrade-170mm-aisi-316/ Man kommer rätt långt med ett sådant, men det funkar dåligt på undanvind.
  11. 1 point
    Nja humor.... Bara noterade vad som gällde före...
  12. 1 point
    Fann en intressant web sida skriven av en holländare som verkar leva sitt liv på katamaran. Han beskriver lite om olika förbättringar och idéer på sin båt. Det som fångade mitt intresse var att han beskrev varför och hur en LFP hybridlösning jobbar. Stärker mitt val av X2 BMS från Batterybalance som jag installerade våren 2022. https://www.thefloatinglab.world/en/lithium-hybrid.html?l=en&p=240
  13. 1 point
    Kör själv med billiga penslar som kasseras efter plastning/användning. Sedan har jag i princip slutat använda roller för att trycka bort luftblåsor och jämna till, i alla fall vid plastning med riven matta. Slutar mest efter ett tag med en eländig klump med glasfiberstrån, dessutom tenderar den ibland snarast att riva upp och inte jämna till. En pensel och lite snits tycker jag gör minst samma jobb, dessutom upplever jag att man har bättre kontroll med den när man kör med riven matta. Vilket jag oftast gör, då den ger mycket större flexibilitet över förhöjningar, i hörn och andra "icke raka" delar av det som plastas. Men visst, det är kanske en smaksak om man föredrar aluminiumroller eller t ex pensel. På stora jämna ytor och vävd matta är det en annan sak. Där kommer även min roller fram 😉
  14. 1 point
    Jag delar till största delen ChristerN:s uppfattning med något undantag. (Jag har sett Christers lackarbeten och kan intyga att han är duktig på det gebitet) Jag vill komplettera angående fanér/plywood i båtar. Skott, kojfronter, dörrspeglar mm brukar vara utförda med fanerskivor även i 60-70-talsbåtar. Att bygga med fanerskivor blir väldigt starkt och det slår sig inte om faneret är limmat med rätt lim (vilket det brukar vara i båtar) samt är väl ytbehandlat. När ytbehandlingen flagnar så kan faneret börja skikta sig så det är viktigt att sköta lackskyddet. Angående ingångsluckan så tror jag att det är en ram av massivt trä och en infälld spegel i plywood med ädelträfaner ytterst. Det massiva träet tål slipning men vad gäller plywoodspegeln så måste du vara försiktig. Värm lacken så den kryllar sig och går att skrapa bort men sedan måste du vara försiktig vid slipningen av faneret. Faneret är rätt tunnt och om du slipar igenom ädelträfaneret så är det sämre/billigare trä i bakomliggande fanerskikt. Genomslipat ytfaner där bakomliggande skikt kommit fram blir inte vackra. Detsamma gäller för behandling av skivan med fuktskadan innanför ingången där jag tror det är faner även i det skottet och massivt trä i kantningen.
  15. 1 point
    Det är min hemmahamn det gäller. Jag får försöka lösa kaus. Kanske inte är så svårt. Är ju kul att fixa själv med. Min linor är sex meter och det kanske är bättre att spara dem och köpa några nya kortare på biltema till exempel.
  16. 1 point
    Jag vet att det inte är hälsosamt, men dieselavgaser luktar ju gott! Samma med avgaser från flygfotogen. Sött och komplext. Ju smutsigare diesel, desto bättre luktar det. Moderna dieselbilar med bra filter och elektroniskt styrd förbränning luktar iofs inte så gott. Litet stickspår, men jag blev så förvånad över att läsa att folk kallar det "stinkdiesel" och att de mår dåligt av lukten. Så olika det kan vara!
  17. 1 point
    Cirkulationspumpen slits inte (helt i metall), möjligen oxiderar den bort - men inget jag hört talas om. Se bild på pumphjulets detaljer inuti.
  18. 1 point
    Jag avluftar genom att släppa ut luft/vatten på turbon. Det finns en liten slang från turbon till antingen expansionskärlet direkt, eller först till termostathuset och sen expansionskärlet.
  19. 1 point
    Om du lyfter locket på expansionskärlet... Eller kollar avluftningen om det finns. Blir det tryck där vid högre varvtal? I så fall kan man eventuellt misstänka blockpackning. Finns instrument med vilket man kan mäta förekomst ev avgaser i kylvätska.
  20. 1 point
    Just här jag bor är norr om Torsby i Värmland. Båten har hemmahamn Mörudden / Hammarö. Tack för tipsen.
  21. 1 point
    Köpte anodsats till mina motorer som jag alltid har gjort hos Biltema. Jag trodde bara det var en ny förpackning men skruvarna som följer med har en annan stigning på gängorna vilket gör att jag det inte kändes helt 100 att skruva in skruvarna i drevet. Jag valde att använda de medföljande skruvarna till den nedre anoden (då jag slängt de gamla), men vågade inte använda dom till resten av drevet. Dessutom har dom sparat in på packningen på anod-klumpen som sitter mot aktern. Någon som har samma erfarenhet?
  22. 1 point
    Lite skillnad på komfortkraven då och nu. I övrigt ser båten/jollen fin ut tycker jag. Roligt när gamla båtar bevaras, sköts om och används.
  23. 1 point
    Det minsta du bör göra är att återkoppla och tala om att problemet bara bytt kanal. Sedan kan du ju kräva ersättning för feriterna, bara för att de ska fata att det är ett probkem som kostar pengar om de inte gör något tiktigt för att bli av med problemet. Får du ingen ersättning kan du ju lämna det där och kanske skriva några dåliga omdömen om produkten så blir det inte så mycket jobb för dig, men en markering som kan hjälpa andra.
  24. 1 point
    Har provat den där karbidplattan till multiverktyg och den fungerar bra till mindre ytor där det inte är så viktigt att jobba snabbt. Den skär bra och ruggar upp ytan riktigt rejält så plastarbetet får bra fäste. Fördelen jämfört med roterande verktyg eller en oscillerande slipmaskin är att den inte slungar iväg skräpet med lika stor kraft. Håller man dammsugaren intill skräpar man inte ner särskilt mycket alls.
  25. 1 point
    Nu kontrollerade jag lite fler kanaler med lägsta nivå på squelchen. Jag fann ett brus på några kanaler som försvann när jag stängde av laddningen på Orion XS. Kanal 18, 20 och 22 var störda. Tråkigt. Det blir att sätta tillbaka ferriterna igen. Vet inte om jag orkar reklamera igen.
  26. 1 point
  27. 1 point
    Prognoserna är bra och oftast tillförlitliga. MEN. När det gäller vindstyrka är det ett grovt snitt. Hur landet ser ut med öar och sund påverkar mycket. Även vädret spelar stor roll då det vid ostadigt väder kan blåsa betydligt mer än vad prognosen säger på vissa ställen. Din idé om att åka ner och titta tycker jag låter som en bra idé. Titta på vattnet och på träden. Är du orolig så var beredd med storskotet och på att agera. Jag använder appen Windy mycket men lägger inte så stor vikt bid siffrorna utan tittar på färgerna och hur vinden breder ut sig. Dessa modeller stämmer ofta väldigt bra om man är nära i tid. Dagen innan eller på morgonen är de väldigt exakta enligt min erfarenhet. Tänk på att inte zooma in för mycket. Ingen kan förutse hur det blåser när du rundar en ö, i ditt sund, eller innan regnet kommer. Zooma ut och titta på ett större område och träna på att tolka det du ser.
  28. 1 point
    Jag är lite förtjust i den här typen av bandslip när jag jobbar i trånga utrymmen. Den kan både arbeta bort långsammare och snabbare än multimaskinen. Den är framförallt bra att ta bort utstickande glasfibrer efter plastning. Men vill man slipa platta ytor kan multimaskinen med karbidplatta vara bra. https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/slipmaskiner/bandslipmaskiner/bandslip-bs457-2000028476
  29. 1 point
    Vaxet lägger sig på ytan av topcoaten, avfetta med aceton och slipa sedan, du behöver inte ta bort all topcoat, slipa med grovt papper så att den blir ordentligt matt bara. Se till att ha hyfsat stora ytor som du plastar mot. Vinkelslip och dammsugare i närheten hela tiden minskar dammspridningen. Ännu bättre med slipmaskin som du kan ansluta till dammsugare, hyra?
  30. 1 point
    Kolla om du kan låna en med utsug via slang. Alternativet är väl att plasta in ett arbetsområde och köra på lågt varvtal med grovt slippapper liknande ovan.
  31. 1 point
    Jojo hur du skulle lyckas det vet jag inte, men jag har inte tappat något ännu iaf😎
  32. 1 point
    Problemet löst! Om någon mer har samma fundering så ska den sitta i fästet till oljebehållaren 🙂
  33. 1 point
    Absolut inga problem, se bara till att ha tillräckligt starka band så kan du välta kärran och bilen står kvar. Jag förstår inte de här som bara drar spännband rakt över båten som det är gjort på bilden i inlägget, gör ingen större nytta spänn alltid framåt och bakåt så står det kvar.
  34. 1 point
    Usch! Hoppas du blir någorlunda återställd nu när läkarna vet vad som är fel. Tänk på att det går att sjösätta och använda båten nästan utan att göra någonting och njut av att vara på vattnet isf. att vara på land.
  35. 1 point
    Jag lider med dig, eller iaf. känns det trist att det strular med fin kapellsömnad Kanske kan du hitta någon symaskinsreparatär som kan justera din maskin på liknande vis som Pirayan fått gjort på sin eller hitta någon som syr mycket dom jan hjälpa till med råd och tips med just din maskin. Det finns ju inte så många variabler man kan laborera med själv (trådtjocklek, nåltyp, trådspänning och pressfotstryck), men det räcker för att lyckas eller misslyckas. Det enda jag kan säga/råda är att jag har använt runda 110-nålar och det har funkat när jag helt ovetenskapligt mixtrat med övriga inställningar.
  36. 1 point
    550 går inte bättre eller sämre i sjön, än 570. 570 är dyrare och lite större, Rekommenderar istället att kolla på Ryds 568, underbar gång i sjön och betydligt billigare än Micore
  37. 1 point
    Välkommen till Maringuiden! Det finns en annan tråd just nu om rengöring av däcksmönster - läs gärna den. Om ommålning: Jag fick delar av däcket med likadant halkskyddsmönster ommålat av ett reparationsvarv efter en försäkringsskada. De började med att rugga upp ytan med en ståltrådskopp på en borrmaskin så att färgen skulle fästa. Efter avtvättning maskerade de de släta ytorna runt halkskyddsmönstret. Därefter rollade de på en tvåkomponents färg (bas och härdare som blandas före applicering). Genom att använda roller så behålls strukturen av halkskyddsmönstret. Den färgen du länkar till är en enkomponentsfärg som inte är lika slitstark. De blandade en vit färg med ett stänk gul och ett stänk grå färg (det är bara basen med färgpigmentet som slås i den vita färgen innan den blandas med härdaren). Färgen blev ordentligt slitstark och satt kvar på däcket utan tecken på slitage efter drygt tio år (därefter har jag inte haft någon koll på båten..). Vid ommålning av däcksmönster så kommer alltid frågan om halkskydd i färgen. Mitt däck fick inget halkskyddspulver i färgen. De ommålade delarna blev lite halare än överbyggnaden som inte målades men det var inte så halt att jag kände mig osäker att kliva på däcket.
  38. 1 point
    Kört ett helt kapell på min Singer HD och det har gått toppen. Jag beställde den dock anpassad för endamålet så butiken gjorde några justeringar i maskinen. Minns inte vad.
  39. 1 point
    Det positiva för TS är att motorn är färskvattenkyld och med värmeväxlare. Den modellen av kylning gör att det blir mindre rost invändigt i motorn (lite rost blir det alltid) och motorn blir mer långlivad. Att det var tomt i expansionskärlet för färskvattendelen av kylningen är inte bra. Som skrivits tidigare i tråden så är bristen på glykolblandning sannolikt orsaken till att motorn gick varm. 10.000-kronorsfrågan är vart glykolblandningen tagit vägen? Någonstans har den försvunnit (om inte förra ägare helt ignorerat all form av kontroll på motorn så det aldrig har fyllts på). Mina råd är: Fyll upp expansionskärlet med glykolblandning 50/50. Var beredd på att behöva återfylla för om nivån varit väldigt låg så finns det mycket luftfickor i systemet som ska fyllas. Att byta packboxar i sjövattenpumpen är inte särskilt komplicerat. Stäng bottenkranen, lossa slangarna och skruva bort sjövattenpumpen. Dela pumpen och knacka bort packboxarna. Drivs sjövattenpumpen av direktkoppling till motorn eller kilrem från svänghjulet? Om den drivs direkt från motorn så finns det en packbox mot motorn som ska vara vänd med läppen mot motorn för att hålla kvar motoroljan i motorn och en packbox mot impellern som ska vändas med läppen mot impellern för att hålla sjövattnet kvar mot impellern. Mellan packboxarna ska det vara ett utrymme med ett "läckagehål" nedåt där sjövatten och/eller motorolja ska kunna droppa ner och signalera att endera packboxen läcker. Se till att packboxarna har rostfria fjäderringar ( i alla fall den som är vänd mot sjövattnet) annars rostar fjäderringen sönder och det börjar läcka. Vattnet inne i båten kan komma från många ställen: Läckage på avgassystemet (lös slängklämma?). Läckage från sjövattenpumpen (se ovan). Läckage från någon pump eller avloppet i pentryt. Dålig tätning vid något däcksbeslag. Läckande fönster. mm mm Placera ut papperstussar på olika ställen i båten. Håll koll på papperstussarna efter att ha kört med motorn, efter regn, efter att ha donat i pentryt med vatten o avlopp o.s.v. När du hittat blöta tussar någonstans så sätter du fler tussar på olika tillringsställen och till slut har du hittat var läckan finns och kan fixa den. Jag har ett motto för reparationer i min båt. Börja med att felsöka. Att börja med att byta en massa troliga felaktiga delar blir bara dyrt och du ska ha tur om du löser problemet med den metoden.
  40. 1 point
    Seriöst. Vad är det som kontaminerat eller förändrat egenskaperna på olja som förvaras i en metallbehållare (motor), som inte används mer än någon minut under flera år? Kan aldrig tänka mig att olja som blir stående på t ex Castrols lager i flera år destrueras eller har ett bästa före datum.
  41. 1 point
    Hej Vi har i SXK Västkustkretsen testat Hempel SilicOne på små plattor på ett flertal båtar och det verkar inte växa något på dem under första året. Dock är det mycket jobb före man får bytt färg och så har man risken, som Makro skriver, med siliconsmitta om det inte fungerar. Jag fick en burk Basilicoat på Båtmässan för att testa. Vi har en bad/räddningsstege på bryggan där jag målar stegen med bottenfärg för att man inte skall skära sönder fötterna. I år målade jag med Basilicoat och det fungerade inte alls, se bild, om det hade fungerat på en båt i rörelse vet jag inte. Platsen är Onsala i Norra Halland.
  42. 1 point
    Nu har jag använt Hempel SilicOne i ett antal år och att den skulle vara befriad från beväxning är ju trams. Däremot växer det inte mycket på den och det som växer där är lätt att ta bort. Den är mekaniskt svag så om botten blir skrapad på något sätt, även med ett väldigt trubbigt föremål som tex en trästötta, så lossnar ju färgen direkt på det stället.
  43. 1 point
    Ja grundtanken med så kallade miljövänliga färger är ju god men det behövs ju fullgoda alternativ till de färger som innehåller koppar och ordentliga analyser av kort och långsiktig verkan innan man börjar att bli förbjuda hej vilt och framför allt hur stor total påverkan ett förbud har om den läckande kopparn från båtbottnar är 1.7% av de totala utsläppen.
  44. 1 point
    Jag har samma erfarenhet, Hempel hard racing satt kvar på en mjukare Hempelfärg. Nu har vi bara klar lamineringsepoxi på botten och farten med motor vid 1500 rpm ökade i stort sett från 5 till 6 knop, så det blir ingen bottenfärg mer för oss. Vi tvättar när det behövs. Mackey
  45. 1 point
    Funkar säkert att försegla gammal färg om man vill hålla på att måla vart och vartannat år. Själv tycker jag det är skönt att slippa både kladdet och kostnaden. En tanke som gror just nu är att måla båtnamnet på botten så att det syns vär man kryssar, eller något fyndigt som "Botten upp" (om det nu är så fyndigt). Några andra som har förslag på ursmyckning av båtbottnar? Allt är möjligt om man målar med tvåkomponent polyuretanfärg som man sedan täcker med ett par lager klar lamineringsepoxi. En båt som mest förvaras på land borde kunna grafittymålas med vanlig sprayfärg som seda skyddas med klar epoxi. Mackey
  46. 1 point
    Hej! Jag och en god vän har testat att låta bli att måla rodret med giftig bottenfärg. I våras snyggade vi till våra roder och epoxibehandlade dessa med vit epoxi. Ingen ytterligare behandling. Så långt allt väl... Tanken var att testa hur hur mycket det växer under en säsong och målet var att tre tvättar skulle räcka. Vår båt ligger på Svinninge marina utanför Stockholm och har seglat ToR Stockholm Bornholm under juli. Sjösättning den 1 maj. Det har växt och växt och växt. Första tvätten 15 juni, grönt sjögräs. Kallt i vattnet, mindre än 15 C. Andra tvätten 10 juli, grönt sjögräs. Från 5 juli var det varmt i vattnet, ca. 20 C. Tredje tvätten 16 luli, havstulpanvarning 14 juli. Fjärde tvätten ? juli, grönt sjögräs. Femte tvätten 30 juli, havstulpanvarning 28 juli. Sjätte tvätten är nödvändig nu i slutet av augusti. I augusti har inte vattnet varit så varmt. Den andra båten ligger på Bosö båtklubb, Lidingö, Stockholm och har seglats i Stockholms skärgård. Sjösättning den 1 maj. Just nu vet jag bara att rodret tvättas flera gånger, återkommer med mera info senare. Efter detta test är jag tyvärr tveksam att använda giftfri bottenfärg vilket egentligen var målet med testet. Sex tvättar på en säsong känns inte riktigt hanterbart för oss. Vad har andra för erfarenheter? Mackey
  47. 1 point
    Läste inte datumen så noga. Ja, fyra gånger per månad är ju tufft...
  48. 1 point
    Grannbåten där vi har vår segelbåt har en stor presenning dragen under båten. Svårt på en segelbåt med köl, men verkar funka bra på en flatbottnad motorbåt som i det fallet. Jag tror annars att en automatbottentvätt med borstar under vattnet är en bra lösning. Det skulle utan större svårigheter gå att konstruera en sån som känner av skrovets form och borstar rent i "3D" och når alla skrymslen. Båtklubbar, marinor och kommunala småbåtshamnar kan ju skaffa såna och låta de med båtplatser nyttja dem med polettsystem eller liknande. Man bara glider in i tvättzonen, lägger fast, startar och väntar 5-10 min eller så. I kombination med en bottenbehandling som gör ytan slät och tålig så bör det gå utmärkt.
  49. 1 point
    Det blir väl att låna in några kompisar, en massa färgborttagning ,spackelspadar, slipmaskiner och slippapper som gäller helt enkelt. Fan vad less jag blir på alla miljömuppar, om ett par år är det väl mjuk färg man ska ha igen...
  50. 1 point
    Det är ju heller inte förbjudet att tänka ett steg längre. Fartygsfärg kan ju betyda vad faen som helst, allt ifrån en hård färg med hög kopparhalt för fartyg i svenska vatten till något skit som beställts på nätet från ett land med generös lagstiftning kring biocider. Men funkar färgen i tre-fyra år är det nog både det ena och det andra i den. Läs bl a om TBT, http://sv.wikipedia.org/wiki/TBT - ganska vanlig i fartygsfärg från utlandet och inte alls ett trevligt ämne och inget man på något sätt kan komma med skulle vara mer miljövänligt än den godkända färgen för svenska vatten.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...