Leaderboard
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 10/05/2024 in Posts
-
5 pointsOm raol tillåter så kan ett förslag vara att ha en ankartyngd på 10 kg som får glida ner längs ankarlinan. Vi brukar använda ett av våra fyra ankare som ankartyngd, nu oftast blyplätten som faktiskt köpts för just det ändamålet. Lånat från SXK. En ankartyngd hjälper mycket. IF hjälper lite. Även ankarsegel är bra för att undvika att båten seglar fram och tillbaks och vänder sidan mot vinden. Med sidan mot vinden belastas ankaret onödigt hårt. Ryckdämpare är också bra för att skydda mot onödigt kraftiga ryck, särskilt om man använder ankarband. Om man sätter på ett gäng Bungy-dämpare blir det stor skillnad. Även med kätting är ryckdämpning nödvändig i hård vind när kättingen blir till en stång, så en snubber med en gumidämpare är bra att ha. (Jo, jag vet att det är off topic att nämna kätting.)
-
5 pointsEilean som gjort ett antal inlägg i länken hade mycket kunskaper om ankring efter ett antal långseglingar (Han gick tyvärr hastigt bort, rätt tidigt, för några år sedan - även jag har lärt mig mycket av hans erfarenheter). Mina erfarenheter av svajankring, å vi ligger ofta på svaj, är att jag uppskattar att jag bytt från ankarolinaband o kort kätting till kätting hela vägen. Vid val av ankare så ska man, förutom dragkraften, titta på förmågan att fastna vid t.ex. en vindkantring. Om du inte kan lita på att ankaret greppar efter en nattlig vindkantring så sover du dåligt. Olika ankare fungerar olika bra på olika bottnar. Bruce är inte riktigt bra på något men fungerar på de flesta bottnar. Det är väl därför det blivit populärt. Orginalbruce som var tillverkade i smitt stål hade en vass kant längst fram och skar ner i botten betydligt bättre än Fuskbruce som är tillverkade i gjutet stål och är betydligt trubbigare i nosen. Har de väl grävt ner sig så är de rätt likvärdiga. Vid en vindkantring så är Fuskbruce inte lika tryggt p.g.a. sin sämre grävförmåga. (Bruce lär vara framtaget för att förankra oljeborrplattformar där dragriktningen är konstant.) Framförallt på gräsbevuxna lerbottnar så är Bruce helt kass. Det tar med sig en grästuss o kanar sedan längs botten. Danfort som är lätta att handskas med fungerar utmärkt på lösa geggiga bottnar där det lätt gräver ner sig. Ännu sämre än Bruce på hårda bottnar där det bara kasar. Jag har själv ankrat många gånger med hemmasvetsat Danfort i Vänern o kan intyga att det fungerade bra på de lösa bottnarna, på Västkustens hårda lerbottnar med snäckskal var det helt kass. Stockankare är otympliga men utomordentliga för att ta sig igenom hårda bottnar. Plogankare som finns i många varianter är kanske inte lika draghållfasta i lösa geggiga bottnar som ett Bruce men på alla övriga bottnar så vinner nog plogankaret. En stor fördel med plogankare är att de har god förmåga att gräva ner sig efter vindkantring. Drar man fast ett plogankare så det sitter så är det lika tryggt som ett Bruce på lösa bottnar (det är ofta fastare material längre ner dit plogankaret har lätt att ta sig - om man får backa tre meter extra vid fastdragning spelar ingen roll). Titta på bilder av långseglare vad som hänger i stäven... Delta är ett förhållandevis billigt plogankare. Mantus, Rockna, Spade m. fl. har bättre gripförmåga än Delta men kostar lite mer. Mitt egna stävankare är ett 12 kg Ultraankare med 30 m 8mm kätting. Ultra har ingen generalagent i Sverige längre så man får nog leta utomlands för att köpa ett sådant. Att jag fastnade för Ultra var plogankarets förmåga att greppa vid vindkantring jämfört med Bruce. Å så fanns Delta bara i 10 o 15 kg. 15 kg fick inte plats på min båt. Ultra fanns i 12 kg som fick plats... För att ligga tryggt i hårdare vindar så ankra på minst 6m djup och gärna upp till 10m. Då blir kättinglängden tillräckligt tung för att ge en bra fjädring (vid 3m så blir kättingen väldigt stum även om det läggs ut lika många meter kätting). Båten svajar inte så långt ut i sida som med rep/ankarband och rycken blir obetydliga (det är rycken som gör att ankaret draggar). Till akterankare vid förtöjning mot land är ankarolinaband utmärkt. Vid all annan ankring är ankarband kass och vill man inte ha kätting så har rep bättre elasticitet och är att föredra i stället för ankarband. Jag har svajat i byar på 22m/s med denna utrustning utan att ankaret flyttat sig en meter. Andra båtar i samma vik med sämre utrustning draggade frekvent o fick ankra om flera gånger den natten. Efter att ankaret är utlagt så ska kättingen sträckas ut o ankaret backas fast vilket avslutas med lite högre varv på motorn. Sedan kan vi sova lugnt även om vinden ökar eller vrider under natten.
-
4 pointsFör att återkoppla: valet föll tillslut på Linjetten Så nu väntar lite motorfix för att se till att allt är i sin ordning, byte av bälg och kontroll av splinesen mellan motor och segeldrevet innan mer estetiska projekt får ta vid. Vintern är med andra ord räddad! Tack för all hjälp och inspel i tråden!
-
3 pointsVänta, och ursäkta trådkap, men WHAT THE ACTUAL F*CK?!! Är det alltså därför min värmarjävel inte startar med felkoden ”no flame” trots att jag känner att skorstenen blir varm, det går fram bränsle och glödspiralen funkar - och jag har meckat TIMMAR under hela säsongen med den för att jag försökte vara miljövänlig?!! 🤯
-
3 pointsTja, har man inte ett projekt kan man ju skaffa sig ett sådant, helt klart. Jag fattar vad du är ute efter, en blank list, men det här verkar ett helt vansinnigt projekt. Personligen hade jag lagat skadan med lite svart Sikaflex och sedan gnidit hela listen med glycerin så den blir blank och fin. Visst, du får göra det då och då, men det kladdar inte, tar några minuter och listen mår bra av det. En livstidsförbrukning kostar 65 kr på apoteket, https://www.apotekhjartat.se/produkt/glycerol-ab-unimedic-300-ml/?ab_version=A&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=DD | S | PMax | Mid - Rest&gclid=EAIaIQobChMIrsOxhdD-iAMVnFKRBR1VBgUIEAQYBSABEgIf2vD_BwE
-
2 pointsEn slow-video på hur ankaret beter sig. Håll ut eller öka hastigheten. Riktigt bra filnat med e kamera som hänger med ner och får rikfningen korrekt genom att linan sträcjs uppåt mha. en stor PET-flaska.
-
2 pointsVi har genom åren haft Bruce, CQR, Delta och idag Rocna Vulcan på helt olika båtar och i olika vatten så en jämförelse går inte rent tekniskt att göra och dessutom är minnet kort. Innan vi köpte Vulcan ankaret kollade jag in bla Steves YT videos. ==>> Varför välja något annat än senaste 3:dje generationens ankare om vikt och säkerhet är viktigt? Ett modernt ankare förväntas bla kunna sätta sig igen efter en vindkantring om det finns vingelutrymme i viken. Priset för nytt ankare är försvarbart mtp vad reperationer kostar. Vi låg på svaj i 30 timmar och kände oss trygga med fästet, 2:andra morgonen hade vinden ökat och ankaret släppt. Draggade 1 Nm på slät botten på 4-6 m djup och Vulcan ankaret tog inte, troligen dyig botten. (Hade ute 8mm kätting 5 ggr djupet.) Nu sätter vi alltid ankarlarm, även i bleke 😉 Köpte i våras Ultra ankar ring som ankartyngd som vi använt ibland för att bla minska på svajradien i populära vikar.
-
2 pointsBalmar har gjort sig kända för sina generatorer och laddningsregulatorer. Supporten har fallerat efter jag köpt deras prylar och nu ser jag ett mönster. CDI Electronics acquired Balmar, a leader in high power DC charging systems for the boating industry. Recently acquired by Dometic, CDI Electronics of Huntsville, Alabama has been a leading provider of alternators, ignition systems products, battery monitoring systems and other technology for the boating industry for more than 30 years. Dometic har säkert finansiella muskler så på sikt kan Balmar kanske få ett nytt liv med förbättrade produkter för idag ligger de efter på utvecklingssidan. Tar nog lite tid innan supporten av Balmar produkter fungerar igen. För 2 år sedan startades det en FaceBook grupp, Rod Collins är en tung deltagare i gruppen. Om jag skulle köpa prylar idag hade Wakespeed WS500 eller Arco Zeus varit intressanta som laddningsregulatorer. Generator helst med externa dioder för att få bort stor mängd med värme.
-
2 pointsDu ska kanske läsa mina erfarenheter av olika ankartyper och val av ankartåg innan du kommer med dina sarkastiska kommentarer! Där finns nog en hel del för TS att lära sig av. Har du själv erfarenhet av olika ankartyper att bidra med eller är du bara, som vanligt, ifrågasättande till mina inlägg? (Om jag bara kunde begripa vad du har emot mig...)
-
2 pointsViktigast i sammanhanget tycker jag att al inltid aktivera typ "ankarvakt" i mobilen och/eller plottern. Jag aktiverar båda delarna när jag ligger på svaj. Flyttar plotter in i kajutan. På på Då kan man s a s utvärdera allt eftersom, allt som har med ankringen att göra, oavsett ankartyp, vind, botten o s v. Alternativet är att en av besättningen tilldelas uppgiften Ankarvakt hela natten. Minns mycket väl de gånger ankaret släppt, kätting till SKK gått av p g a rost (3 ggr i Vänern) o bristande tillsyn. SKK- boj som draggade o s v. Klubbojars kättingar som drabbats av rost o s v. Bristande årlig tillsyn. Alltså. Detta med val av ankare, som är beroende av bottenförhållanden mm. Satsa på 2 oberoende ankarvakter! Välj det ankare du tror på och alltid lång ankarlina, gärna med några meter kätting.
-
2 pointsDelta verkar generellt vara dåligt på att gräva ner sig i mjukare bottnar, i de tester jag sett. Inte dålig på nåt, men inte bra på nåt heller. En medioker allrounder. Det finns en kille i nordvästra USA som oerhört grundligt och vetenskapligt testar ankare av olika vikt och modell på olika bottentyper, med hållkraft, hur snabbt de fäster igen efter en dragriktningsändring på 180 grader, och hur snabbt och bra de sätter sig första gången. Här är en sammanfattning för ankare i viktklassen 8-12 kg, dvs ungefär den vikt som tråden handlar om. Ju högre staplar, desto bättre. Och färgerna talar om vilken bottentyp det gäller, med förklaringen överst. I de flesta fall i svenska vatten bör det handla om de bottentyper som markeras med lila (sandig lera/gyttja), blå (sand) och ljusgul (mjuk lera/gyttja). Man ser t ex att delta-ankare är väldigt dåligt i mjukare lerbotten.
-
2 pointsKul! Det kan faktiskt vara min far som sålt båten till Kungen. Jag vet att han iaf. var ute med Karl XVI Gustaf och demonstrerade en jättestor båt (tyckte man då, på den tiden).
-
2 pointsHar egentligen aldrig tyckt att segling gör sig på TV men råkade kolla på sista dagens tävlingar i grupp B. Och vilka härliga bilder det var! Visst, AC40 är ju en extrem båt som inte liknar mycket av det vi vanliga dödliga seglar med och är ju väldigt beroende av en massa tekniska system. Men bra TV! Den svenska båten vann samtliga heat under denna andra och sista dag i gruppen och gjorde det i utklassningsstil. Gjorde ju att det hela blev ännu mer intressant för oss svenskar. Grupp A kör sin sista dag imorgon och man kan följa racen live via denna sida: https://www.americascup.com/live
-
2 points@stavhammar Härligt, dina åtgärder fungerade. Nu är jag med på banan, på allvar igen 👍😊 Stort TACK för hjälpen, Mikael 👍👍
-
2 pointsMen det är nog ingen som kräver eller förutsätter ! Dock vore det väl klädsamt att gå in och titta till MG liiiite oftare än en gång varannan vecka eller så, som verkar vara frekvensen numera. I synnerhet om någon påkallar uppmärksamhet. Eller hur ?
-
2 points@stavhammar Så jävla tråkigt att ni inte ens ids att ta detta problem på allvar, och försöka lösa problemet. Fruktansvärt uselt av er. Ingen som helst återkoppling från er sida om att ni tar tag i problemet, eller att ni inte har kompetens att lösa det. Jag själv har påtalat flera gånger att det inte kan bero på cookies, annonsblockerarproblem eller uppdatering av lösendordshanteringsproblem och inget webläsarproblem då problemet uppstår på dator, två olika mobiler och en surfplatta... Ta för tusan detta på allvar nu och försök åtminstone lösa problemet. Titta i loggarna - När fungerade profilen, när såg den ut att bli korrupt? Det har som jag skrivit tidigare, uppstått under senvåren eller sommaren. Gå tillbaka. gör en återläsning eller vad fan som helst - Men gör något i alla fall. Så jävla tråkigt att inte höra ett pip från er runt detta
-
2 points
-
2 pointsI barndomen på 70 talet var det fest varje helg hemma hos nån granne, en av de hade hembrännare i tvättstugan som gick året runt, så sprit var ingen brist, alla bryggde även vin. Vi barn var med, småbarn låg hemma och vaktades genom att ha telefonlinjen öppen, och man ibland lyssnade om de skrek. En granne hade en ombyggd fiskebåt från västkusten, motorn var en tändkula från Säfle, den stod ju mitt i båten, i typ som en garderob nere i kajutan, man gick ner för en trappa bredvid och fick gå runt den för att komma till dörren och komma åt motorn. Startproceduren var att vrida om en kran vid ratten, gå ner till motorn, tända en patron, stoppa i den och skruva på locket, sen dra ut en fjädrande pinne på svänghjulet och stampa till på den. Om motorn startade måste man fort vrida tillbaka kranen vid ratten. Vanligtvis gick det åt 2-3 försök innan den tuffade igång. Denna båt användes flitigt på somrarna för festerna, även då var vi barn med, flytvästar hade vi, användes för att bada, så de var sällan på när vi åkte. Dessa har ju ganska hög stäv, och det var en repstege för att klättra ombord, inte helt enkelt, framför allt för de som tittat för djupt i flaskan. En kväll när vi skulle kasta loss från en kobbe ropade nån ”Är alla ombord” ropade nån annan JA, och vi åkte iväg, kanske var det 15-20 personer på båten ink oss några barn. Vi satt i aktern som var öppen när nån stack upp huvudet från kajutan och undrade ”Var är Offersson ??” Offersson var en liten klen gubbe från Skåne, knappt hörbar för en stockholmare, dessutom stammade han och vartannat ord var en svordom. Efter en stunds letande hörde jag hans svordomar, han hängde fortfarande i repstegen, det var han som lossat repet, men de hade åkt iväg innan han kom upp, han hade halkat på nedersta pinnen och satt nu gränsle över den med halva kroppen i vattnet, båtens fart även om det bara var 5 knop, gjorde att han inte orkade dra sig upp. Man tänker så här efteråt, vad hade hänt om ingen saknat han, resan hem var nog 2 timmar. En annan resa företogs i Augusti, vi var på kräftskiva ute på en ö, då var det bara grannen, morsan, farsan och jag 11 år gammal. Grannen var stupfull, farsan redigt berusad, morsan skapligt onykter. Grannen skulle först försöka få igång motorn, han lyckades inte träffa hålet för patronen trots flera försök ”Akta på dig sa farsan, jag fixar det här” Grannen la sig på soffan och somnade. Farsan lyckades efter några försök få i en patron, sparkade till och fick backtändning (hade inte ställt svänghjulet rätt) Jag satt vid ratten redo att vrida om kranen när takluckan över motorn flög upp och hamnade i sjön, en sån där orange som polisens hundbilar hade på den tiden, det var farsans huvud som slog bort den när motorn slog bakut !! Han la sig på den andra soffan med ont i benet….och somnade. Nu var det jag och morsan kvar, hon är vänsterhänt och kan omöjligt skruva på ett högergängat lock. Vi ställde svänghjulet rätt, morsan tände på patronen, stoppade i den, jag skruvade på locket, morsan stampade till och jag sprang ut till ratten och vred om kranen….vi var igång !! Lossar och lägger ut, tändkulan är tydligen sövande, efter 5 min föll morsan åt sidan, hon sov. Jag styrde själv hem båten i augustinatten. Geografiskt då för er som är intresserade så hände detta i Mälaren nära Stockholm, vi startade på östra sidan av Eldgagnsö mot Hässebysidan, åkte genom Råkarsundet och halvvägs ner i långtarmen, det finns ju en del grynnor och prickar första biten att hålla reda på, men jag var redan då kunnig om vattnen runtomkring, kunde läsa sjökort och båten hade en bra sökarlykta. Väckte morsan när vi var framme, vi la till och gick hem, grannen och farsan kom haltande hem på förmiddagen, ingen av de mindes vad som hänt. Kan väl även nämna att man försökte nå Åland med denna båt, men kraftig motvind gjorde att båten bara stod och stampade, efter 3 timmar såg de fortfarande svenska fastlandet bakom, och vände om. Efter den resan plockades motorn isär och fick bla nya kolvringar, jag mins kolven, lång, stor som en mindre hink och den hade ett helt gäng kolvringar. Tyvärr har vi inga bilder kvar från den tiden eller på båten.
-
1 pointDet kan absolut vara ett alternativ att segla/köra dydnet runt. Då är båten hemma på två dygn. Det vehövs inte så mycket seglingsvana för att kkara av att segla rakt fram i några timmar, men jag rekommenderar att ha en autopikot så att man sliper hålla i ratt/rorkult ständigt. Jag och min fru seglade (och motorsegkade) nonstop 400 M från Stockholm till Haparanda, funkade hur bra som helst på två. Om man ser till att alla ombord får ett fyratimmars sovpas varje natt brukar det funka att gå skift oavsett om det är på jobbet, i det militära eller på fritiden.
-
1 pointJag tog hem en motorseglare från Trelleborg - Blekinge, 100 nm.Jag valde ett vindstilla dygn och sen gick jag och två till non stop, (dock för motor) tog ca 20 timmar. Det var i mars och de som hjälpte mig hade varken segelvana och va lite till åren så tyckte detta blev det bästa alternativet. Om du vill göra stopp så hade jag besökt Hanö och tagit en liten omväg till Kristiansö.
-
1 pointJag tror inte heller på kondensmyten. Den här testen tycker jag är bevis nog för att det är en myt. https://marinehowto.com/does-an-empty-marine-fuel-tank-condensate/ Testet pågick i åtta år utan minsta spår av vatten i tanken (hade nog kunnat fortsätta lång tid om inte Rod S fått hälsoproblem efter en stroke). En annan vanlig orsak till vatten i tanken är avsaknad av/dålig packning i locket till påfyllningen av bränsle. Även dålig installation av avluftning med avsaknad av "svanhals" på slangen kan göra att det kommer in vatten i tanken.
-
1 pointHar en gång haft en Johnson 55hp sent 70-tal där först tändningslåsets stoppfunktion låg sluten p g a skadat tändningslås. Fick ingen gnista o dylikt. Monterade då en separat stoppknapp vilket jag tror att du också har. Efter ett par år fick vi problem med att den bara gick på en cylinder vilket visade sig att kabeln in i tändspolen var av precis där den går in i själva tändspolen. Gick att skarva men tror inte att du har det problemet. Är det brytare eller CDI-tändning med powerpack? Har du CDI o powerpack så får du mäta pickupen under svänghjulet/startkransen för att se om den funkar, går att indikera med mätinstrument vid rotation på svänghjulet. Elschema är bra att ha tillgång till. Vi hade en Haynes bok på vår Johnson som även täckte Evinrude motorerna .
-
1 pointOm du behöver lufta vid turbon, är luftledningen igensatt någonstans. Det brukar vara slanganslutningen på expansionskärlet, som har ganska liten diameter. Likadant med ledningen från termostathuset.
-
1 pointOlja i cylindrarna förstår jag, men varför hälla olja i dieseltanken och sedan destruera dieseln? Svar: Nej, vi använder inte olja varesig i cylibdrarna eller i tanken. Vi fyller inte ens upp tanken eftersom jag inte tror på kondensmyten. Däremot använder vi dieselbakteriedödande medel, gärna en dubbel dos inför upptagningen. Vatten kan dessvärre komma med i bränslet när man tankar. Vi har använt alla typer av diesel utan några problem med "dieseltroll". Någon gång ibland med några års mellanrum tar jag oljesugen och suger i botten på tanken och ibland finns det en skvätt vatten där, men oftast inte.
-
1 pointEn ankarvikt kan åtminstone sänkas och dras upp separat, så den "ingår" inte i viktbudgeten.
-
1 pointExempel på några? Javisst men en rund järnklump skulle inte vara något bra ankare utan det är formen på ankarstocken och flyna som avgör hur bra ett ankare är vid viss bottentyp. Allmänt sägs ju Delta vara bra för svajankring så jag väntar på svar på vilka som är bättre och på vilken sorts botten de är det.
-
1 pointFräschade upp vår list på gamla båten med aceton och torka med paraffin efteråt. Gjorde den fräschare ett tag, wet´n black, WD-40 och liknande fungerar nog också bra. I övrigt tycker jag det såg lite märkligt ut det de föreslår i filmen med risk att det ser sämre ut än tidigare efter en säsong.
-
1 pointHej och välkommen till MG! Jag skulle tänka ungefär såhär. Det är 180 M (distansminuter) och det brukar vara rimligt att räkna med knapot fyra knop för båten. 50 timmars segling alltså. Sedan blir det svårare. Är målet att komma fram så fort som möjligt eller finns det utrymme för lite mysiga stunder? Att segla 10 timmar per dygn eller mera brukar inte ge något utrymme för någon form av nöjen, knappt ens en mysig grillning, så då kan man lika gärna segla längre tid. Då tar det 5 dygn, eller kortare om man seglar mer än 10 timmar. Ett par reservdagar för skitväder bör man räkna med. Åtta timmars segling per dygn funkar bra om man vill hinna med något annat också. Då tar det 6 - 8 dygn. Någon dag i reserv för skitväder räcker om man är beredd att segla lite längre dagar om vädret råkar vara dåligt i några dagar. Då gäller det att kolla prognoserna en vecka framåt i tiden så att man kan segla lite längre dagar fram till vädret inte tillåter mera segling. Segla igen tid på förhand så att säga. Sedan tycker ju jag alltid att man ska passa på att besöka lite kul platser om man köper båt långt hemifrån när man ändå är där, men jag har aldrig seglat sträckan så någon annan får bidra med tips. Mitt tips skulle möjligen vara att segla 25 M åt fel håll och besöka Karlskrona och skärgården där, om det finns tid för det. Lycja till! Mackey
-
1 pointNär jag läste psykologi för länge sedan fick vi lära oss om experiment vad gäller luktsinnet. Det visade sig att om man tillför en annan lukt där det redan luktar så "försvinner" lukten. Ämnena i luften som gett upphov till lukten finns förstås kvar men den mänskliga perceptionen kan inte längre urskilja den. Den blir så att säga osynlig för näsan/luktsinnet. Detta handlade alltså om experiment i kontrollerad miljö och verkligheten brukar vara mer komplex men kanske värt att pröva? Kanske kan lukt tillföras genom medel som man ändå använder i båten, som att olja in trädetaljer? Kanske kan man lägga något i ruffen som doftar gott som en bit trä (nykapad / nyhyvlad), en krossad limefrukt eller något annat som är lätt och billigt att ta med. Nu är det ca 30 år sedan jag läste om detta men om jag minns rätt var det så att ju fler dofter som blandades desto mer togs den ursprungliga lukten bort.
-
1 pointJag antar att det ska vara vegetabilisk olja i växthus?
-
1 point
-
1 point
-
1 point
-
1 pointHej Det är ju så att jag jobbar med maringuiden på deltid och inte har obegränsat med tid för detta. Men jag tar detta nu och testar att återställa kontot i databasen. Återkopplar i mail eftersom det kan påverkar din inloggning under tiden. /stavhammar
-
1 pointUnder 85% RF bildas inte mögel, men jag hade förvarat de luftigt om jag var det minsta osäker.
-
1 point1. Det är förmodligen så att det inte går att komma åt kölsvinet, så är det iallafall på min Ryds 510 MC. Däremot har jag funderingar på att ta upp ett hål längs bak i utrymmet under motorbrunnen så att man kan gå ner med en slang till manuell länspump, dock kommer det aldrig en droppe ur kölsvinet när jag uppnar dyvikan efter upptagning på min båt, men det känns ju lite dumt att inte kunna länsa utrymmet ifall man skulle få hål eter man blivit påkörd av botten eller liknande. 2. Ja, det är en bra ide att fästa ett snöre, eller ännu bättre en dragfjäder, när du drar ut gamla styrkabeln
-
1 pointDet beror på hur det är kopplat, som redan påpekats av två personer.
-
1 pointMät spänningen på batteriet i fråga och lägg upp. Rita ett kopplingsschema. Då lär du få ett vettigt svar.
-
1 pointByter på KAD44 från VP:s gröna till VP:s gröna för att slippa tveksamheter och sköljningar. Då räcker 15 liter färdigblandad som dock kostar 950 kr för 3x5 liter. 18 liter får man inte i om man vet att nivån ska vara låg i expkärlet....
-
1 pointJag körde med röda siliconkablar , okänd tillverkare, inköpt för 10 år sen på KG Trimning. Väljer du 123ignition fördelare så tror jag att de flesta siliconkablar löser uppgiften bra.
-
1 pointDet mäts med en refraktometer. Om man jämför skalorna för propylenglykol respektive etylenglykol så skiljer det ungefär 0-3 graders vid olika nivåer på frysskyddet.
-
1 pointJa det påstås det men jag har inte råkat ut för det, jag känner ingen som tråkat ut för det och jag gar inte ens sett några förstahands vittnesmål om det på nätet. Jag tror det är en myt eller möjligen sprungen ur en historia om någon som hällt så kallat kylartätmedel i motorn. Det klumpar sig verkligen och ska aldrig någonsin användas.
-
1 pointÄven om batteriet är fulladdat och bra är det inte säkert att strömmen kommer fram till startmotorn. Glappkontakt och/eller oxiderade kontaktpunkter är inte ovanligt. Mät vad du har för spänning vid startmotorn vid startförsök.
-
1 pointOm ni nödvändigtvis ska torka med något så är terpentin bra och är en "trä" produkt och härstammar inte från petroleumprodukter.Jag brukar aldrig torka, var skulle fettet komma ifrån efter slipning av förra lacklagret? Rejäl tvätt och rengöring med såpa innan första nedmattningen på våren därefter dammsugare och klibbduk sen nytt lacklager. Tio lager lack första året sen ett nytt lager dom följande åren för att bibehålla skyddet. Har funkat på mina träbåtar sen 1975 och gör det fortfarande varje vår.
-
1 pointchoken är kanske bara aktiverad så länge man trycker in startnyckeln . det är nog känt, men utifallatt B
-
1 pointVit rök beror på att bränslet inte brinner. Det kokar. Det kan bero på dålig kompression. För lite bränsle, eller att ett glödstift inte fungerar. Eftersom röken försvinner efter en stund, skulle jag tippa på glödstift. De är ganska enkla att kolla.
-
1 pointJo så är det, men vad värre är om tändförställningen med dess fjädrar, pga olika orsaker, inte funkar som den ska så hjälper inte det med brytarlöst. Det problemet slipper man ju med ny elektronisk fördelare. Men som sagt är ju en prisfråga mellan Ignitor eller Ignition 123. Jag har kört med Ignitor + spole under många år, visserligen V6, men funkar klockrent. Har inte petat på innehållet i fördelaren under alla dessa år. Nu börjar motorn få andra problem, men tändningen är fortfarande helt ok.
-
1 pointJag gissar att du provat att Googla? Jag hittar tex. detta. Kan den vara till hjälp? https://www.manualslib.com/manual/837067/Suzuki-Df-90.html?page=234
-
1 pointHmm, intressant tanke. Min första tanke var att det låter vanskligt att helt sonika ställa motorn på riggen utan underhus. Tänk om man råkar putta omkull den. Kan ju bli tragedi både för motorn och den/det den ramlar på. Men tänk att man bygger en stadig vagn på vilken man bultar fast motorn utan underhus och sedan gör ett fäste för underhuset på samma vagn så att motor och underhus med axeln står bredvid varandra. Vagnen är så klart stadigt byggd och med hjul så man kan flytta den. Lätt att byta/kontrollera impeller och förvaring av vagnen på sommaren blir relativt enkel. Underhuset skruvar man av medan motorn är kvar på båten på trailern. Just nu känns det som en ganska attraktiv idé.
-
1 pointJag tillhör också den skara (vi är många här) som navigerat många år med sjökort, kompass och bestick. Men sedan många år ligger sjökorten undanstuvade. Använder bara "appar" på olika mackapärer. Kanske framförallt den i plottern, men även på dator vid navigationsplatsen och på telefoner och plattor. På plattor och telefoner använder vi Navionics som vad vi har märkt har väldigt bra sjökort. Dessutom får vi upp AIS och djup från båtens NMEA2000 nät vilket är smidigt. Då har man samma information på många ställen. Jag kan dessutom via telefonen (eller någon av de andra mackapärerna) styra autopiloten så jag kan sitta där jag ser bäst eller är skyddad från väder och både navigera och styra båten. Så, jo jag vågar navigera efter en app! Skulle faktiskt inte våga navigera utan appar, men skulle kunna det om jag blev tvungen.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00