Jump to content
Monday 06 February 2023

FinaKillen

Medlemmar
  • Content Count

    128
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

33 Expert

About FinaKillen

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Nidelv 26 - 1984
  • Bild

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Värme redan testat enligt ts första inlägg 😉
  2. Jag hade liknande bekymmer vid sjösättning i våras. Då var det rejäla torrsprickor i bränsleslangen. Kolla dina slangar noga.
  3. Har du eller har du inte samma fart som vid sjösättning? Flera som påpekar eventuell påväxt, men om den var lika långsam vid sjösättning är problemet ett annat.
  4. Precis, har du testat att byta stift? Jag hade en liknande motor som gick knackigt. Testade med en uppsättning gamla stift som jag sparat. Problemet löst. Kan såklart va många andra orsaker, men billigt och enkelt att börja med stiften.
  5. Det är samma pris som faktureras i timmen för en tungmekaniker, buss/lastbil. Personbil ligger väl på liknande nivå, om inte än högre. Så det är nog det man får betala om man vill ha hjälp idag.
  6. Blev det bryggsegling hela sommaren då?
  7. Jag kan absolut ingenting om din motor. Men det låter som ett symptom man kan få om tomgången är för låg. Vilket jag tänker kan hända om den får för lite gas/soppa precis efter vid start.
  8. Alla har inte behållare, utan vissa behöver fylla på direkt i slangen. Jag till exempel. Jag använder en liten spruta vid påfyllnad , som jag suger upp olja med och sen sakta fyller på slangen. Det handlar om några centiliter per säsong för mig.
  9. Som skylten säger. 3,2 brett, 3,0 högt. edit: förlåt, det kanske är djupet du undrar över? Jag går 0,8-0,9 djupt. Inga problem, inte ens så man är orolig.
  10. Jag åkte där förra veckan. Jag är 2,85 bred och det fanns marginal. Är det höjden eller bredden du oroar dig för? Problemet är om man får möte, då vet jag inte hur man bär sig åt. Kanalen har sluttande kanter så man vill hålla sig in mitten för djupets skull. Men den verkar inte så trafikerad så man ska ha väldig otur om man får möte.
  11. Har du bytt stift efter att den börjat strula? Annars skulle jag byta igen, eller stoppa i de gamla på test. Jag har varit med om nya stift som gett upp tidigt, med liknande symptom som du har. Annars kan det såklart va kablaget som sagts ovan.
  12. Sög ni i oljesticksröret eller i det rätta röret på andra sidan motorn? Jag har hamnat på cirka 7 liter två år i rad via oljesticksröret, men har efter det uppräckt att det finns ett rör på andra sidan motorn som ska användas 🤦‍♂️.
  13. När min Evinrude betedde sig exakt så, då var det ett stift som va paj. De var hyfsat nya, men testade med de gamla som jag hade sparat och motorn gick som en dröm igen.
  14. Jag kan inte din motor alls, Men om du har en bränsleslang med sprickor skulle jag byta den först av allt. Jag hade själv en sprucken slang i våras som orsakade bärgning…. Vid sjösättning kom jag ut ur hamnen men inte längre. Kanske suger motorn luft där, så ingen diesel kommer fram när du pumpar? Som sagt, kan inte din motor så jag vet inte om det kan vara anledning till att dieseln inte kommer fram.
  15. Jag hade problem med lukt när jag köpte båten. Efter tips på MG behövde jag bara sätta näsan mot toaslangen för att konstatera var problemet var någonstans. De slangarna hade hängt med alltför många år. Jag ryggade tillbaks, på den nivån var det. Behövs inga våta handdukar om det är riktigt illa 😅
×
×
  • Create New...