Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

FinaKillen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    157
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

45 Expert

Om FinaKillen

  • Placering
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Nidelv 26 - 1984
  • Bild

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. 10cm? Det låter ju helt otroligt. Hur stökigt kan man ha 🫣
  2. Googlade min pump nu och hittade en gammal tråd från MG. Flera som inte var imponerade av Flolinepumpen. Kanske får bli en ny då. Men hade ju varit smidigt att först testa med eventuell justerskruv.
  3. Hör det till vanligheten att man har en sån justerskruv? Jag har samma problem som ts. Tyvärr har jag inte tillgång till båt/pump nu, men hittade en gammal bild. Jag har en Floline.
  4. Det finns ju "oändligt" många som säljer/renoverar alternativa generator. Jag antar att priset du har är för en original? Testa till exempel startmotor.se. Där köpte jag själv en i somras, god service och till en bråkdel av priset för en original från Volvo Penta.
  5. Annonsera ut den billigt istället. Kanske någon som behöver delar från den. Jag sålde en 65hk mercury från 1976 med knäckt vevstake på blocket får några år sedan. Det var mer än en person som var intresserade.
  6. Varför dessa hån mot ankarspel? Jag förstår att det är med glimten i ögat men ändå. Finns det en kontrovers angående ankarspel som jag missat? Själv har jag inget ankarspel, men skulle gärna ha det om jag bara kunde hitta en vettig lösning på installation. Jag har akterruff och behöver således utföra diverse atletiska konster för att hoppa över akterruffen ToR för att fälla ankaret. Och om det då blåser i fel riktning riskerar båten att ligga i en helt annan riktning när jag är tillbaka vid förarplatsen än vad den gjorde när jag lämnade. Och i en trång gästhamn kan det medföra stora problem när man har roder och saknar bogpropeller. Visst kan man hitta andra finurliga lösningar och förbereda så man håller i ankarlinan från förarplats osv. Men ett ankarspel skulle i alla fall underlätta mitt båtliv när jag inte har lämplig gast ombord.
  7. Jag har gjort samma reflektion på östkusten. Väldigt få båtar ute. Vi har diskuterat i sällskapet vad det kan bero på utan att egentligen kunnat enats. I stort sett alla vänner och kollegor jag har åker utomlands i sommar, dock har ju inte många av dem båt i alla fall. Men det kanske kan va en anledning nu när det är fritt fram att resa som vanligt.
  8. Jag vet inte om ett skadat batteri kan ”falskvisa” för hög spänning. Kanske inte. Det är säkert mätfel. Du gör nog rätt i att dubbelkolla med multimeter direkt på batteriet.
  9. Säker på att batteriet har 14,7 volt? I så fall kan det kanske vara skadat. Jag är inget proffs på detta, men det är på tok för högt.
  10. Viktigt i sammanhanget är att varvsskött långt ifrån alltid betyder bra skött. Men visst, man har ju alltid möjligheten att påpeka saker och få det korrigerat. Själv har jag inte råd med varvsskött, men har flertalet bekanta som köpt hyfsat nya varvskötta båtar. Och det har varit alla möjliga konstigheter med dem som visar på att de inte skötts som sig bör. Det finns säkerligen varv/marinor som sköter båtarna exemplariskt. Men man kan inte sätta likhetstecken mellan varvsskött och bra skött.
  11. 27 på bilden. Och såklart övriga packningar som berörs, 28 och 29 till exempel. yamahadelar.se hittade jag sprängskissen på.
  12. Det va ingen dålig läcka. Men du kanske pumpar in med högt tryck? Byt packboxar. Inget svårt jobb. Leta upp en sprängskiss för din motor på t.ex marinshopen.se så ser du hur det ser ut och förstår bättre.
  13. Jag antar att du testat. Men man brukar behöva hålla in knappen nån sekund för att starta.
  14. Tack. Du är en riktig glädjespridare du 😉
×
×
  • Skapa nytt...