Jump to content
Wednesday 08 December 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/13/2021 in all areas

  1. 5 points
    Vet väl inte om jag vill se "tuben på toan" kanske....😮
  2. 3 points
    Hmm, visste att det var den "bästa" modellen men visste inte ens om den skötte vattenpumpandet själv. Ja, se säljare.... De flesta dyrare/tystare modellerna har separat pump, dvs pumpen som en egen enhet. Och de kan köras på sjö- eller havsvatten eller färskvattnet - spelar ingen roll. Vad säljaren nog rörde ihop det med är att den andra varianten av "din" modell skall kopplas in på ditt tryckvatten/färskvattensystem och slår till/från toaspolvattnet med en magnetventil. Därav att den "måste kopplas till sötvatten (=dricksvattnet)". Även den klarar säkerligen sjövatten, men då måste du ha en extern pump (vilket inte alltid är en nackdel).
  3. 2 points
    Utan att fördjupa mig i val av fabrikat, kan jag väl (?) få skriva det jag vanligtvis skriver i sådana här diskussioner. Varje vatten har sin speciella båttyp. Det finns en båt typ som passar på en kust, men inte på en annan, eller i ett insjövatten. Det är ju ingen tillfällighet att traditionella bohuslänska och kanske även halländska båtar avsedda för öppet vatten mycket sällan eller aldrig var kortare än 6,2 meter eller 21 fot. Sannolikt har det med våglängd och våghöjder att göra. Bredden och undervattenskroppen har ju också betydelse. Men en båt på 6,20 eller längre, eller helst inte kortare än 5 meter kan ju bli bra, om nu skrovet i förskeppet kan klyva sjön bra. Även på vår sida av landet, längs Kattegatts och Skageracks kuster, finns det ju en och annan Flipper, så sannolikt funkar dessa båttyper, men man kan ju fråga sig för här eller IRL vad andra flipperägare har för erfarenheter.
  4. 2 points
    Nu skriver du inte vad det är för båt mm men... Jag bytte till nytt reglage med knapp för powertrim vid tummen och kopplade detta till bogpropellern. Var ett lyft att få bägge funktionerna i samma spak. Fick mecka lite för att få slaget (rörelseområdet), att passa bara. // Mats W
  5. 2 points
    Det kan ha varit VC-Tar eller liknande tjärepoxyfärg. Den var vanlig på 1980-talet som underlag för bl.a. VC17. På 1990-talet hade den nog helt avlösts av tvåkomponentsepoxy som tätskikt och underlag för antifoulingbottenfärg.
  6. 1 point
    Epoxi direkt på rost… Som Lintott säger så finns det epoxi färg som använder rosten som härdare, används en del på fartyg och jag har använt den själv på bil och båt med gott resultat. Den heter brunox, finns både som spray och i burk för penselmålning. Om man använder pensel så var noga med att inte doppa penseln i burken, då härdar alltihop av molekyler från järnet.
  7. 1 point
    Det finns en annan bra bok, läsvärd och följer man den så blir alla andra glada.
  8. 1 point
    Vattenbläster är ju då uteslutet också? Högeffektiv högtryckstvätt med turbomunstycke, om du skyddar närliggande båtar? Har du funderat över kemisk borttagning? Sådana där ”Paint Strippers” är rätt dyra och det lär väl gå åt flera förpackningar… Men jag har av misstag upptäckt att både kaustiksoda och utspädd sådan som brukar heta ”propplösare” mer eller mindre effektivt löser lackfärger. Men i så fall får du rulla ut byggplast under båten, plast som du sedan rullar ihop tillsammans med den lösta färgen, för att sedan lämna som miljöfarligt avfall.
  9. 1 point
    Som jag skrev... TS skall inte utgå fr vad som sitter där. Han skall utgå fr hur/ var han skall använda båten och välja ny anod efter det.. // Mats
  10. 1 point
    Det satt ju en vanlig manuell Jabsco Tvist n’ lock, med det stora skålen, i nya båten när vi köpte den 2015. Vi var ju tillvanda med eltoalett från förra båten, och det blev väldigt trångt på toaletten i denna båten med en stor skål. Så jag köpte en Johnson eltoa med litet mindre skål på Seasea. Den är bra, dock har jag konstaterat att det inte är toaletten som väsnas, det är ju pumpen 🤪. Den har inbyggd dubbelpump, för spolning och för att mala och förpassa det man spolar ner, till tanken. Vi var ju inne på omnipoetiska ord, ljudhärmande ord, i en annan diskussion. Jag skall inte försöka efterlikna ljudet i ord, denna gången, men det är flera olika ljud som samverkar. Först ett ”elektriskt ljud” från pumpens elmotor, sedan ett diskret surr från spolpumpens impeller. Sedan kan det vara litet olika ljud från kvarnen beroende på viskositet och konsistens i det man spolar ned. Det som låter minst är ljudet som uppkommer då spolvattnet sprutar ned i skålen. Det medföljde en snygg manöverpanel med en bubbla att trycka på, säkerligen hygienisk då den kan tvättas med sprit, men under bubblan satt det en vanlig mikrobrytare, jag kopplade inte den över ett relä, mikrobrytaren höll, men bubblan gick sönder. Så jag moddade panelen med en ordentlig återfjädrande strömbrytare som tål 30A eller något åt det hållet. Kanske sköt jag över målet, men det var en högkvalitativ ”tryckknapp” jag hade tagit tillvara, och den alstrar ett väldigt markant KLICK-ljud. Den gamla toan skurade jag minutiöst ren, den hade heller inte används så mycket, och sedan sålde jag den på Blocket, bruksanvisning och en sats med packningar som låg i båten skickades med. Köparen prutade inte en krona, men priset var inte jättehögt heller. Däremot slängde jag den gamla septiktanken när jag hade bytt ut den, tänkte att det kanske inte finns någon som köper begagnade sådana… Men Dometic Master Flush har ju den stora fördelan att man kan vrida underdelan i förhållande till skålen vid installatiomen, det hade ju underlättat i min båt då det var litet trångt och småtrixigt att få den att passa. Även jag tar sjövatten, havsvatten, utifrån till spolningen. Jag inbillar mig att färskvattenpumpen ombord inte har kapacitet nog att sköta spolningen. Sedan finns det bättre användningsområden för färskvattnet än att spola ned det.
  11. 1 point
    Maxi 77 har järnköl så det kan mycket väl vara en rostskyddsfärg. Det finns en metod som är effektiv för att stoppa fortsatt rostande. Man sätter en ståltrådskopp i borrmaskinen och kör bort den gamla färgen inklusive rost. Sedan målar man med järnmönja (goggla på produktnamnet så hittar du återförsäljare) och kör in färgen i kölen med hjälp av ståltrådskoppen innan färgen torkat. Järnmönjan bildar en kemisk förening med järnet som stoppar fortsatt rostande (ungefär som att aluminiumoxid skyddar aluminium). Det kan återkomma mindre rostblommor kommande år där behandlingen inte blivit helt perfekt. Då är det bara att göra en punktinsats enligt samma metod med ståltrådskoppen. Det finns även en variant av järnmönja med epoxykaraktär som ger samma effekt av rostskydd (minns inte produktnamnet).
  12. 1 point
    Det beror på hur väl färglagerna sitter fast. Men du lurar dig definitivt om du bara skrapar o tvättar med aceton. För att få fäste för nytt färglager så ska du slipa så den nya färgen har lite slipspår att fastna i. Annars kommer den rätt snart att flagna av o du får göra om hela jobbet.
  13. 1 point
    Köpte och installerade en 7120 på sensommaren i år, kopplad till spolpumpen. Att jag inte har gjort det tidigare. Av vad jag kunde läsa mej till så är skillnaden endast att "sjötoan" har inbyggd spolpump och att du inte kan välja spolvattenmängd, rätt eller fel men den vi köpte funkar kanon...
  14. 1 point
    Hjertmans ringde upp återförsäljaren av toaletten då det var oklart om jag behövde en separat pump. Den andra modellen behöver det och kan endast köras med sötvatten och har 2 knappar, vill inte slösa med mitt sötvatten, därför blev det denna modell som klarar sjövatten.
  15. 1 point
    Jag installerade en för några år sedan och är helnöjd. Jag kör dock med separat vattenpump och antar att det är därför den är väldigt tyst. Fördelen med separat pump, förutom ljudet, är att jag själv bestämmer hur mycket vatten jag vill spola med.
  16. 1 point
    Alla säljare säger ju att den de säljer (och som kunden råkar vara intresserad av) är "bäst". Men den där är väl inte bland de sämre i alla fall. Fullstor sits och antar att det är separat vattenpump ? Tysta är de aldrig, nej, även om den Jabsco jag har i nya båten är den tystaste eltoan jag hittills haft (men den är också lite dyrare än din). Men oavsett ljud är de smidiga till funktion. Skulle själv aldrig köpa manuell toa mer.
  17. 1 point
    Skit i porslinet! Det är ju svårt att vara diskret med sina toalettbesök om man har en eltoa, å andra sidan kan man ju höra när någon i grannbåten pumpar förtvivlat också.
  18. 1 point
    Men nu har vi ju redan rett ut det där och allt är ju redan presenterat innan i tråden. Samt att det är rätt stor skillnad mellan teori och praktik. Bättre - ja teoretiskt om man bortser från alla andra parametrar. Vilket man inte kan göra då de i praktiken (och även i teorin om man tänker till lite) visar sig vara totalt dominerande i våra båttillämpningar.....
  19. 1 point
    Tack för tipset! Jag har nu beställt en pro scraper med dammsugaranslutning så det får bli att avsätta en heldag för att gå lös och skrapa bort så mycket jag kan, så får jag se hur mycket efterarbete som kommer behövas med spackel och epoxi.
  20. 1 point
    Efter läst på om Flipper, blir d jaga en fin 575 under höst/vinter.
  21. 1 point
    Stort tack, och för länken👍
  22. 1 point
    Stod inför liknande situation i fjor. Nu vet jag inte närmare hur din båt är beskaffad men i mitt fall flera olika lager bottenfärg utanpå en mjukare, gummiaktig beläggning som låg utanpå gelcoaten (någon som kan ha någon aning om vad det gummiaktiga kan ha varit?). Bottenfärgen är enligt min erfarenhet enklast att skrapa bort. Slipar man måste man ta lager för lager, skrapar man lossnar det lager som sitter sämst. Har man tur kan man skrapa ner till gelcoaten. Därefter slipade jag för att få ren yta att lägga primer på. Några mindre åtgärder där gelcoaten lossnat från kölen, därefter primer och bottenfärg. Så sammanfattningsvis, börja med en bra skrapa. Lättare att samla upp, bättre för luftrören och närmiljön, och med största sannolikhet snabbare än att gå på direkt med slipmaskinen. //Rent
  23. 1 point
    Ja håller du dig bara öster om Galterö och Vrångö när det blåser ska du väl klara dig med det mesta, sen får du ta Vinga när det är bleke 🙂 Finns det ens Flipper 780 och 755?
  24. 1 point
    Var ska du använda båten, i Kattegatt eller nån sjö? Ska du ut på havet kan det ju vara en god idé att inte välja en båt med för flack bottenvinkel eftersom du då kan tvingas att slå av på farten så fort det blåser och går lite sjö.
  25. 1 point
    Jättespännande! Fortsätt att rapportera! Du förverkade dock rätten att klaga redan vid +20°C ... 🙂
  26. 1 point
    Vi ligger i Doca do Alcântara I Lissabon tillsammans med Gaidini, men kan inte direkt rekommendera hamnen. Det bullrar från 25 april-bron och från flygplanen som landar i Lissabon och dessutom är det en rätt trist omgivning. På plussidan så är det lätt att ta sig härifrån med spårvagn eller buss och så är det 25°C och sol.
  27. 1 point
    Google: "winterize mercruiser 3.0"
  28. 1 point
    Rigga och trimma - Resurser på nätet För segelsnubbar och snubbor som är i början av segelkarriären kan det vara lite fundersamt hur man skall sköta, skota och ställa in sina segel (trimma) i olika situationer. Skillnaden i felaktigt trimmade segel till mer eller mindre korrekt trimmade kan vara en helvetes dag på sjön, där båten skall säljas så fort som möjligt, till en härlig dagssegling där man får svårt att vänta till nästa tur. Emellanåt kommer det upp frågor om hur man riggar sin båt och hur man skall ställa in sina segel. Det finns några skrifter, som välvilligt delas på nätet, som besvarar många frågor: Seldéns Råd & Tips beskriver hur man mastar på (reser masten) samt hur man trimmar riggen (spänner vant och stag). Albatross - Segelhandbok beskriver kortfattat hur man trimmar sina segel utan en massa "teoretiskt dravel". Granboken beskriver segeltrim lite mer på djupet.
  29. 1 point
    Uppdatering. Rutan passade rakt in. Det var bara att skruva bort träramen runt fönstret, bort med den gamla fönsterkasseten, in med den nya och skruva fast det med träramen. Supersmidigt. info om rutan i fall någon annan skulle behöva. storlek ( inbyggnadsmått ) Bredd 1100 mm Höjd 550 mm min ruta kom från en Polar husvagn, vet dock ej modell. glöm inte att kolla så att det går att öppna.
  30. 0 points
    Skippa trimplanen, det fungerar lika bra att flytta runt besättningen. Och är du själv så låt det luta.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy