Jump to content
Wednesday 10 August 2022

Chrille26

Medlemmar
  • Content Count

    68
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About Chrille26

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Jag har köpt en båt där tidigare ägare valt att demontera orginaltoaletten. Genomföring ut genom skrovet finns kvar, men den lösningen är inte längre tillåten om jag förstått rätt. Vad skulle ni rekommendera för lösning om jag vill ha en fungerande toa i båten? Det står mellan att montera spoltoa då båten endå har en avsatt plats för det, portapotti, mull eller liknande lösning. Hur hade ni gjort? Tar tacksamt mot förslag! mvh!
  2. Tack för svaret och alla tips! Det bästa är med andra ord att vara väl förberedd, se till att ha allt på plats som tampar och fendrar samt ta det lugnt och fint. Tanken är att den ska ersätta min nuvarande 25 fotare som ligger vid boj hos MSK vid råssnäsudden. 😊
  3. Hej! Jag är i stötarna och köpa en 29 fot segelbåt på ostkusten och vill ha den i Vättern. Om jag inte hittar en transportfirma som vill köra den landvägen så är Göta kanal troligaste vägen. Det blir första gången jag slussar och jag kommer troligtvis behöva göra det själv då jag kommer göra det v34/35 och då har dom flesta som skulle kunna hjälpa mig börjat jobba igen. Jag är inte rädd för att ta mig an det men söker tips och trix för att vara beredd på vad som väntar. Jag läste något tips om att hålla båten i mitten med hjälp av båthake, andra tips att ha en tamp i vardera hand, vad är att föredra och tillåtet i Göta kanal 2022? Hur hjälpsamma är kanalvärdarna när det kommer en ensam seglare som ser förvirrad och stressad ut, får man generellt hjälp med slussningen? Finns det några andra tips jag kan ha nytta av, eller bör jag kanske helt avstå från att premiärslussa helt själv? tack för tips!
  4. Tack för alla tankar och tips! I mitt fall med sambon så handlar det mycket om bekvämligheterna och att det känns rymligt och bekvämt. Att segla snabbt är ingen prio så snarare en Volvo än Ferrari. Nästa säsong kommer vi också ha en nyfödd om allt går bra, och då skulle det såklart kännas bättre med en större stabil båt. Det känns som att det bästa vore att sälja Maxin och investera i en bra uppdaterad halvtonnare.
  5. Kul läsning i din projekttråd och bra jobbat! Jag ska beta igenom alla sidor för inspiration. Som klåfingrig tekniker som jobbar praktiskt på verkstad tycker jag att fixandet är halva nöjet. Tack också för inbjudan! Jag återkommer om det. 😊 Maxi 84 är absolut en intressant modell, skulle den finnas i Vänern är även det ett stort plus!
  6. Blev lite felciterat av dig där, syftade på delen där uppgradering av Maxins rigg inte ger större bekvämligheter: ”så som du säger, att fortsätta uppgradera Maxin kommer inte ge mer utrymme eller förvandla portapotti till spoltoa!” Kanske var otydligt av mig där. Finns det liten chans att övertyga sambon så är det värt det! 😄
  7. Tack för svaret! Jag skulle säga att jag är närmre ditt första senario. Köpte Maxin mot sambons vilja och det blir mer bryggsegling på svaj än faktiska seglatser just nu. Därför bör även en större båt gå att på egen hand eller på två personer. Mer utrymme och mer bekvämligheter ökar chanserna att vi åker till båten och spenderar tid där så som du säger, att fortsätta uppgradera Maxin kommer inte ge mer utrymme eller förvandla portapotti till spoltoa! 😊 Jag har tittat lite på både 87 och 95, men tyvärr finns inte många i min närhet där även priset passar budget. Min båtklubb har speciell uppställning så stöttor fungerar inte, det behöver vara vagn eller en rejäl vagga. / Christian
  8. Hej! Skickar ut en fråga för att söka åsikter och bli lite klokare. Inser att det är en personlig känsla mer men ni får gärna dela med er vad ni tycker! Idag har jag en Maxi 77, den är i fint skick och jag har lagt ner några timmar på att göra den finare. Jag har den i Vättern och har idag inga planer på att segla på öppet hav. Grejen är att familjen växer och jag går i tankarna på att ha en något större och stabilare, med lite större boytor, gärna en bättre toalett också. Frågan är, enligt er, är det mer värt att lägga ner några tusen på att uppgradera Maxin, montera rulle på förstag, nya segel, fortsätta renovera upp den. Eller sälja den och köpa en 30 fotare/halvtonnare med lite mer ytor, typ Scampi 30 eller liknande båt. Hur stor skillnad upplevs 30 fot mot 25, och är det värt besväret med båtbyte när det gäller boytor och segelegenskaper för familjesegling med Maxi 77 kontra Scampi 30, Beason 31 eller liknande halvtonnare. Tack för era åsikter! mvh Christian
  9. Tack för bedömningen, det känns som att jag skulle vilja byta motorkuddarna innan säsongen drar igång. Det finns inte en chans att jag får tag på original motorkuddar innan söndag, finns det likvärdiga kuddar som skulle fungera att använda från tex Biltema som passar md5a med S-drev?
  10. Med mina lekmannaögon tycker jag den ser frisk ut, men jag lär mig fortfarande och försöker få koll på allt! Jag laddar upp en film på min motor här och rörelsen i motorkuddarna, så kan ni göra en bättre bedömning! * Alla kablar och allmänna röra är tidigare ägares verk, jag har planer på att snygga till och städa upp motorrummet. Filmen är också inspelad vid första kallstarten för i år och båten ligger på land.*
  11. Okej det låter bra! Vad använde du för hjälpmedel när du bytte för att hålla motorn på kant, samt var det mycket att släppa runt om för att komma åt? Jag vill gärna byta men vill inte dra igång ett stort projekt innan iläggning!
  12. Det är S-drev på båten.
  13. Hej! Söker erfarenheter av hur mycket rörelse jag ska förvänta mig vid motorgång med md5a. När jag går för motor upplever jag att motorn kastar relativt kraftigt i sidled och det skallrar och känns i hela båten. Det räcker med att jag håller emot motorn i sidled medans den är igång för att det ska bli märkbart mjukare gång. Motorn är orginal i båten från 1982 och motorkuddarna stretchar ganska mycket vid moton igång. Jag är i stötarna att sjösätta nu så jag är inte så sugen på att börja byta motorkuddar nu, finns det några knep eller trix för att få motorn att stabilisera sig och inte kasta lika kraftigt vid gång? Tänker spontant om det går att mosa ner lösa gummiblock på undersidan av motorn för att ta upp vibrationer, men jag vill inte skapa skadliga krafter mot skrovet om det finns avsedda förstärkningar för att ta upp motorkrafterna. Tar tacksamt emot tips! mvh Christian
  14. Tack för era svar! Plockar med några hylsor mellan 20 och 30 så bör det ordna sig.
  15. Hej! Någon som vet vad det är för storlek på hylsa till bulten som håller propellern på ett s-110 drev med foldingpropeller? Jag ska meka bort propellern i helgen men behöver låna med mig verktyg från jobbet så vill slippa släpa hela hylssortimentet . Tack för tips!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy