Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-03-26 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag vet inte hur en fyrkantig ring ser ut, eller vad det är - men jag chansar att det är en bricka..? Är de rostfria?
  2. 2 poäng
    Försäkringsbolaget kräver spårsändare i min nya båt, och det måste dessutom vara av en typ från "godkändlistan". Ifrågasatte relevansen av detta, då båten är 11m, väger nästan 7 ton, är ett spektakel att transportera på väg (p.g.a. bredden) och ligger dessutom i en av våra insjöar där sjövägen ut är obefintlig utan upptäckt. Nope, det är ett krav. Annars gäller inte hela eller delar av försäkringen. Och samma hos de flesta FB. Några krävde montage på motorn med motiveringen att "din stora motor är extra stöldbegärlig". Hmmm, det är en klump på trekvarts ton som kräver rätt mycket demontering av däck och luckor för att kunna lyfta upp. Inombordare heter det.
  3. 2 poäng
    Lewmar Profish?! Om du har aktiverat fritt fallfunktionen rasslar kättingen ut med en väldig fart och drar med sig ankarlinan som beter sig som en serpentin och hoppar ur den övre rullen vid ankarfällning. Du kan inaktivera det fria fallet genom att peta in piggen på den yttre kabularen med en skruvmejsel eller annat verktyg, samtidigt som du drar ut spärrknappen på hjulets utsida, då frikopplas inte kabularen vid fällning, utan du måste hålla nedknappen intryckt hela tiden, det blir en lugnare fällning och förhoppningsvis rappar inte varesig kättingen eller linan ur brytrullen. Ja det är draget genom brytrulle och fällningsbeslaget på rätt sätt, men jag tycker det ser ut som en något tillkrånglad installation. Jag anser att det yttre, eller nedre fällningsbeslaget skulle haft en längre arm, som medgav att ankaret kom längre ut från båten. Nu tror jag dessutom att ditt fällningsbeslag är felaktigt monterat, armen skall vara rörlig uppåt och nedåt, och de två genomgående spärrbultarna skall vara en över och en under armen, på bilden är båda monterade över den ledade armen. Du har båten på land och då kan du experimentera med detta, ändra på spärrbultarnas position, det finns ju flera hål att välja på. Meningen med detta beslag är att det skall vinklas upp mot akterspegeln när ankaret kommer upp.
  4. 2 poäng
    Det kan aldrig vara ett misstag att vaxa båten! Du tänker helt rätt, Tvätta inte bort vaxet! Egentligen tvätta så lite som möjligt med olika medel på den vaxade ytan,vatten och svamp brukar funka långt. När det behövs mer rengöring för att få bort svartränderna använd helt enkelt vanligt bilschampo med vax, finns också som miljövänliga alternativ. Detta löser eller tvättar inte bort ditt vaxskikt . För rengöring inför vaxning ska man tänka lite annorlunda men det får bli ett annat svar. Att man inte alls får använda tvättmedel verkar lite märkligt, är det inte så att det inte får användas på spolplatta eller i närheten pga att det är kopplat ett litet reningsverk till anläggningen. Denna rening är troligen inte förtjust i div kemikalier. Fråga vad som gäller. Att Abnet skulle ha vaxinnehåll är väl lite tveksamt. /m
  5. 2 poäng
    Här har du en ritning som bara är att fylla i om du skulle ge den till en byggsmed. bryggstege-maringuiden.pdf
  6. 1 poäng
    När jag köpte från autobatterienbilliger.de tog det lite drygt en vecka. Om det nu är bly du bestämmer dig för.
  7. 1 poäng
    Tydligen var det tight mellan motorn och motorluckan, med nya förstärkningen så låg luckan emot bränslepumpen. Lätt att bekräfta med att sätta en tejp, då ser man om tejpen får märken.
  8. 1 poäng
    Och när det har fått acceptans kan man gå vidare med sådant som är mer svårsmält. Inte ens politiker brukar tala sådant klarspråk
  9. 1 poäng
    Jaha, där förvann 18 minuter av mitt liv. 😐
  10. 1 poäng
    Mycket bra tips. Planen ser just nu ut som: I år: blaska av båten med vatten Nästa år: Tvätta av båten med abnet sedan vaxa, alternativt polera och vaxa om det behövs.
  11. 1 poäng
    Ja det var svårt med radiomottagningen emellanåt, blev bättre då jag bröt strömmen till solcellspanelernas regulator, så det var den som störde. Nu ny radio och ny antenn, så får jag se om det hjälper, och än så länge verkar det lovande. En radio kan ju aldrig bli bättre än sin antenn.
  12. 1 poäng
    En fyrtaktare väger oftast något mer än en gammal tvåtaktare. Personligen rekommenderar jag Yamaha, https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/products/marine-engines/versatile/f25g/. Väger ca 60 kg. Du kommer få en mycket tystare gång framförallt i låga farter plus att du gör miljön en stor tjänst.
  13. 1 poäng
    Nu blir det ännu längre ifrån ämnet här, men är det någon mer som minns barnprogrammet "På kurs med Kurt"? Huvudpersonens stora dröm var att köpa "runda båten", vilket var en skapelse liknande den på bilden ovan (åtminstone i mitt minne). Jag minns att jag tyckte det verkade väldigt trevligt med en rund båt, men så här i efterhand undrar jag hur vettigt det är egentligen...
  14. 1 poäng
    Och detta forum har ju sponsringar, dessa presenteras mest som rektangulära annonser, ibland videoklipp. När vi nu ändå förlorats fokus och befinner oss längt i från skivor (de i vinyl var ju runda...) så har vi i Bältesspännarparken i Göteborg en helt cirkelrund plaskdamm, på vintern när det är is kan man åka skridskor där, det var Skanska som betalade för den dammen, göteborshumorn döpte den då till "sponsringen". Men jag kan väl få återkomma angående de nästan trekantiga bitarna av formplyfa som jag limmade under teaken på mitt peke, och berätta hur dessa klarar sig. Jag hade brist på rostfria träskruv när jag tillverkade dessa så jag sammanfogade med superlimmet "No moore nail" den vattenfasta varianten, och jag hade även slagit i träplugg. Ändträt beströk jag också med detta lim, innan jag lackade. Är det någon som vill följa med på en rundtur?
  15. 1 poäng
    Kollade lite snabbt på en 30A från 1990 och ser bara en anod på hela motorn, sitter på blocket #14. Borde vara någon på bracketen också.
  16. 1 poäng
    Har ni kollat något på den finska sidan? Kanske inte så lätt att bara sticka dit i coronatider, men det är ju nära. Vi har bla. @Faderullan och @heimlaga från Finland här på MG och de kanske kan ha några tips på hur man hittar båtar i Finland om man är lite ringrostig på finska.
  17. 1 poäng
    Som jag ser det finns det några alternativ: 1. Borra hål i däcket och låt vattnet rinna ner i ruffen 2. Spåra däcket och led vattnet åt sidorna genom att plasta kanaler 3. Plasta en förhöjningsram som tar bort nedsänkningen 4. Försök att fulla nedsänkningen med fog på något snyggt vis 5. Lev med nedsänkningen, och gör rent den ofta, och se till att luckan är tät.
  18. 1 poäng
    Nu var det ett tag sedan jag mekade med dessa evighetsmaskiner, men det brukar generellt sitta en under motorfästet/bracketen. Det finns också interna anoder, men dessa slarvas det med, även hos verkstäderna...
  19. 1 poäng
    Jag körde en Buster XL med en Evinrude 115 hk i många år. Efter att ha hittat rätt propp och rätt höjd på motorn så toppade jag 40kn med självpolerande bottenfärg. Enligt körfakta ska den göra 36kn med en Yamaha 115hk. Man måste dock vara lite försiktig med att höja för mycket då motorn i så fall kan bli utan kylvatten. Jag hittade denna film som visar en motor som först är "standard" montera och sen höjd till "rätt" nivå. Jag tycker att den visar rätt bra hur kaviteringsplattan ligger ovan ytan vid rätt montering.
  20. 1 poäng
    OK. De kommer att rosta rätt snabbt sannolikt. Satsa på rostfritt. Men - handlade inte den här tråden om skivmaterial i båtar..? 🤔
  21. 1 poäng
    Beroende på hur stora ytor som skall täckas. Är det bara små ytor (hål & dyl.) så är gelcoat filler ett bra alternativ. Däcket är ju vitt & då är det inga problem. Vit gelcoat filler finns som standard. Gelcoat filler finns på burk & tub med härdare. Blandas & spacklas på. Beroende på hur noggran man är så blir ytan blank & färdig direkt. Det finns även färganpassad gelcoat filler till en del båtfabrikat, väldigt bra att trolla bort stora repor med. Man fyller i repan/märket & slipar/polerar, blir osynligt, snabbt & enkelt.
  22. 1 poäng
    Du har nu ställt din fråga i minst tre trådar, jag vet att jag svarat på den i en av dem. Du har inte fått en varning, utan ett välmenat önskemål om att starta egna trådar, för det anses o-snyggt att avvika från frågeställarens ursprungsfråga och ta över ämnet. Frågeställaren undrar ju inte om varför teak i sittbrunnen släpper. Hade du startat en egen frågetråd från början hade du säkert också läst svaret, men nu ligger svaren spridda över diverse trådar, och då får du också leta rätt på det själv. Men svar har du redan fått. Lycka till 🙂
  23. 1 poäng
    Samt efter. Funkar mycket bra, kommer fortsätta att använda detta.
  24. 1 poäng
    Belägg för att Happy Boat AB samarbetade med Transportstyrelsen för att erhålla legitimitet för sin verksamhet med XRF-mätningar finns det gott om. Det här var kanske inledningen? "Britta efterlyser ett myndighetssamarbete för att ta fram bedömningsgrunder för klassning av båtar. Slutresultatet skulle kunna vara att en metod att klassificera båtarna utifrån total mängd gifter och därefter kunna formulera en kravbild. Detta skulle kunna vara en grund för konsultbolag så att mätningar kan komma till stånd. Britta efterlyser deltagare till en arbetsgrupp och Pendar, SBU m fl vill vara med i gruppen. Synpunkt på att man bör kunna börja med TBT då detta inte anses vara en kontroversiell fråga för båtägare." https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/miljo/protokoll-batmiljorad-20150511.pdf Ingen kontroversiell fråga för båtägare!! Den här tråden ger exempel på motsatsen. Att Britta Eklund på Happy Boat AB året före detta möte arrangerat av Transportstyrelsen hade sökt patent (ensamrätt) på TBT-mätningar med XRF-instrument är kanske en aning kontroversiellt? Kunskapssökande forskningsverksamhet?
  25. 1 poäng
    Jag är lite kluven till hur man ska se på dessa försäkringsbolagens olika önskemål. Visst ökar man ju chansen till att hitta sin ägodel om den blir stulen eller i vissa fall förhindra att den blir stulen. Förstår också att försäkringsbolagen vill kunna hålla en relativt attraktiv premie och ändå tjäna lite pengar. Dock tycker jag en viss del av anledningen till att köpa försäkringen försvinner om man ska betala för ytterligare grejor för att få ha den. Kommer TS att få en kännbar rabatt på premien om han köper en spårsändare? Om inte kanske försäkringsbolaget borde tillhandahålla den? En gång fick jag en aktersnurra stulen på en båt jag hade uppställd på båtklubbens område på vintern. Relativt ny 45 hk 4-takt, mycket begärlig på den tiden, stals i mellandagarna. Försäkringsbolaget ställde upp på ett hedervärt sätt men menade samtidigt att jag borde plocka av motorn varje vinter. Min mening var dock att slippa demontera/montera 100 kg motor varje år var en av anledningar till att jag betalade för försäkringen. Om man själv gör sådana här olika "förbättringsåtgärder" tycker jag man ska få rabatt på premien.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...