Jump to content
Sunday 11 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/15/2021 in all areas

  1. 2 points
    Nu gör vi så här! Diskussion om vaccin, om det nödvändigtvis måste ske, håller vi på med i OffTopic. Har dolt inlägg om vaccin i denna tråd och det får vara så helt enkelt. Trevlig måndag till er alla! //stavhammar
  2. 1 point
    Tack för att du hjälper till att skapa lite perspektiv på saken🙂 Det är ju väldigt lätt att bli problem-fokuserad.
  3. 1 point
    Har haft Honda 6, 7,5, 15, 45 o 50 hk. Samtliga gick totalt klanderfritt. Det är dock ett tag sedan nu och samtliga var tillverkade förra århundradet. Alltså vet jag inte så mycket, ingenting nästan egentligen, om nutida maskiner men mitt förtroende för Honda har alltid varit mycket stort och jag skulle inte tveka att köpa en igen om jag skulle behöva. Men så klart, otur kan man ju alltid ha med manicker sammansatt av människa. Eller för den delen robot.
  4. 1 point
    Nu har jag iaf beställt vinyl med strukturen av svart borstad aluminium, hoppas att den är så snygg och kvalitativ som den ser ut på bilderna. Kommer sedan köpa polykarbonat och kapa till formen för att slutligen klä dem med vinylen. Har även lite annat fejkträ i båten som skall kläs.
  5. 1 point
    Nej du behöver inte ha det. Finns information på deras hemsida.
  6. 1 point
    Jag har en sådan här gasolvarnare. Jag ha testat den genom att släppa ut lite gas och den var väldigt snabb. Jag hann knappt känna lukten själv innan den pep. Så gör den ett självtest varje gång man spänningssätter den. Tycker den verkar bra. När det gäller ev. internt läckage i spisen (tunn spis utan ugn) så undrar jag om det verkligen skulle kunna rinna ner gas i båten? Det är ju så nära till lågan så jag tycker det borde brännas av genast. Hus som haver, det spelar väl kanske ingen roll för man vill ju ändå undvika läckage där🙂 All min utrustning som ingår i detta är skyddat från väta och sol men jag tror ändå det är bäst jag snickrar till det där dräneringskärlet. Dräneringshål ut genom skrovsidan finns redan på lämplig plats. Måste bara få till en box som passar både flaska och inredning.
  7. 1 point
    Nu tycker jag att diskussionen blivit lite paranoid. Mitt gamla (11 år) Alde gaslarm piper när jag slår på strömmen. Då måste jag hålla inne en knapp i 5 sekunder så att larmet ”kalibreras” för den nivå på gas som finns. Sedan lyser en grön lysdiod konstant när larmet är aktiverat. Jag har aldrig hört larmet ljuda av annan anledning än att jag kopplat på strömmen men jag är inte orolig för det. Någon måtta får det vara. Anser fö att ett gaslarm i en båt med gasolspis borde vara obligatoriskt.
  8. 1 point
    Erfarenheter av mina gasolläckage för vad som behöver besiktigas/kontrolleras Min första läcka var i en sådan här reducerventil: I fastnitningen av den blanka typskylten finns det små hack så att det yttre atmosfärstrycket ska kunna påverka ett membran inne i klockan. Flaskan med regulator stod i en dränerad ankarbox där det kom in vatten. Vattnet kom in i regulatorn och membranfästena var av vanligt järn som rostade sönder. Å sen pös gasolen ut genom hacken under typbrickan. Efter regulatorn satt det slang till en läcktestare o därifrån kopparrör fram till spisen. Läckan var mellan flaskan o läcktestaren så den indikerade inte läckaget.... Efter den incidenten vändes typbrickan på den nya regulatorn nedåt så det inte kunde komma in vatten i regulatorn igen. På min nuvarande regulator sitter det en sådan här flaskanslutning med en o-ring som tätning: Efter en säsong så hade det blivit en spricka i o-ringen och gasol läckte ut i ankarboxen. O-ringen var lätt att byta och numera ingår en noggrann besiktning varje gång jag byter flaska och byte av o-ring med viss regelbundenhet. Nuvarande reducerventil har en tryckmätare så det blir en tydlig indikering på läckage. Om trycket sjunker direkt när flaskan stängs så läcker det någonstans. Om det står tryck kvar efter ett flaskan varit stängd ett antal dagar så är systemet garanterat tätt. En mycket tryggare läckindikering än "bubbelläcktestarna" som sitter en bit från flaskan. När o-ringen spruckit så sjönk trycket direkt när jag stängde kranen, sen var det bara att pensla med såpvatten och det var inte svårt att se var det läckte.... Regulatorn ser ut så här: Här kommer atmosfärstrycket in genom det lilla röret bredvid mätaren. Min gasolflaska står dessvärre så att jag är tvungen att vrida röret uppåt för att se tryckmätaren och då riskerar det att komma in vatten genom röret, troligtvis med samma resultat som på den äldre modellen av regulator. Jag har satt en löst monterad plasthätta över röret för att förhindra vatten att komma in i regulatorn så den inte ska riskera att rosta invändigt.. (det får inte vara tätt för då fungera inte regulatorn korrekt) @Zwen Om slangen läcker kommer gasolen att "rinna ner" någonstans i botten av båten (gasol är tyngre än luft). Det kommer inte att "brinna av" utan risken är att när blandningen nere i kölsvinet blivit lagom koncentrerad så smäller det... Det behövs inte någon köpt gasolhink. Det går lika bra med en låda som tätats och försetts med ett dräneringsrör i botten och slang till utsidan. Montera din gasolvarnare lågt i väntan på att du bygger lådan , gasolen sjunker neråt.
  9. 1 point
    Kolla med hallägaren om deras försäkring sätter käppar i hjulet för ev delar av jobbet. De kan även svara på om det är ok att göra det du tänkt gentemot de andra båtarna i hallen sant hur de vill att du skyddar osv (om det är ok för dem vill säga). Där min båt stod tidigare (i hall) var det en som satte igång och slipa på sin båt och därmed dammade ner alla andra båtar i hallen (många) både utvändigt och invändigt (avfuktad hall så alla luckor stod öppna). Det slutade med att den slipande båtägare fick betala "sanering" av alla båtar. Det blev dyrt.
  10. 1 point
    Honda ÄR trygghet, i både med och motgång. Det är ju därför man väljer Honda. Oavsett vad som händer så blir det bra till slut, det är min erfarenhet av Honda. Den baseras på 25 år med ett 10 tal olika produkter, dock ingen båtmotor än. Men av det jag sett och vet på den fronten så är det ingen skillnad just där.
  11. 1 point
    Jag använder Abnet till både segelbåten och gummijollen. En fördel med det är att det uppges vara miljövänligt samtidigt som jag tycker det fungerar bra. Det kan späs ut rätt mycket och fungerar ändå. En utspädd lösning i en blomsterspruta som sprayas på och gnuggas med svamp eller borste brukar räcka för att få det rent.
  12. 1 point
    Jag tänkte testa några olika rengöringsmedel för RIB när solen börjar värma bara för att... jag kan och det kan vara kul och det kanske kan hjälpa någon framöver. Det jag köpt är Dulon RIB Clean 70, 1000 ml (135:- kr + frakt 59:- kr på Wax Dog) Lion Protect Rib Restore UV+, 250 ml (276:- kr på Erlandsons brygga) RIB Clean 500 ml (76:- kr på Erlandsons brygga) Sedan tänkte jag även pröva LeFant Boat Cleaner som jag har bra erfarenhet av när det gäller annan båtrengöring. Såpa, bara för att någon nämnt det i tråden. Något surt rengöringsmedel, vet inte vad ännu. FÖRSLAG!? Om någon vill ha med någon ytterligare produkt i min vårtest så kom med förslag. Om det är något som även jag är beredd att testa så får du min adress så att du kan skicka en skvätt.
  13. 1 point
    "Maximal slanglängd är 1,5 meter, överskrids denna längd bör man montera ett rörsystem". https://www.legoelektronik.se/gasol-installation
  14. 1 point
    Nej, man får inte ha mer än 1,5m flexibel slang. Det är inte kopplingarna som är begränsningen utan slang/rörmaterialet. Så snart det är längre är det sannolikt en fast installation och då skall det vara kopparrör. Sedan finns utöver det ändå krav på att slangen skall ha pressade kopplingar, i alla fall vid en nyinstallation tror jag. Se speciellt 8.7 (sist i kapitlet) i https://www.sxk.se/vastkustkretsen/gasol-kap-8-i-sxk-batparm
  15. 1 point
    Jag tror faktiskt att man får det om man har pressade kopplingar i ändarna. Magnetventil, i ditt fall, tillför ingen säkerhet men gör att du slipper öppna locket på spannen. Tänk på att du behöver en gastät kabelgenomföring om du inte vill sabba det gastäta utrymmet.
  16. 1 point
    https://www.youtube.com/watch?v=-lhtdfTb9EQ
  17. 1 point
    Med erfarenhet av hyttbåt, och andra fordon med hytt och förbränningsmotor.. Det är olika (o)ljud som man irriterar sig på, det kan vara motorljudet som vid vissa varvtal (frekvenser) antingen stämmer väldigt bra överens med hyttens resonansvolym eller inte alls stämmer överens, i det senare fallet låter det falskt, det blir någon slags stående våg. I det förstnämnda kan ljudet förstärkas.... Det är det rena motorljudet, sedan finns det andra ljud, mekaniska ljud från drivlinan, jag hör ett vinande ljud ibland från kompressorn, men turbon hör jag inte. Vibrationer fortplantar sig i skrovet som stomljud och då kan ju hytten fungera som klanglådan på en fiol eller annat stränginstrument. I första hand gäller det ju som trådskaparen och svaranden i tråden redan är inne på, att från början välja en motor som är någorlunda tyst och välbalanserad och fri från vibrationer. En större motor jobbar på lägre varvtal och går lugnare än en mindre som måste maxas på högre varvtal och som då kan låta mer ansträngt. Även vågskvalp, turbulens i skrovet, gurglande ljud från bordsgenomföringar tillkommer. I min båt är det stor skillnad om jag på våren eller hösten kör en transportsträcka mellan hemmahamnen och upplagsplatsen utan dynor och andra textilier ombord. Det kan uppstå konstiga ljud, resonanser om en skjutdörr inte är helt öppen eller helt stängd, om motorrumsluckan inte är tillräckligt stängd, eller som när en del av ljudisoleringen under samma lucka hade släppt bara litet grann. Men i det hela taget är det en tyst båt. Det finns ju olika sorters isolermattor både för båtar och andra fordon att kl in hytter och motorrum med. Det kan ju tänkas att du får komplettera med sådana i skrivet, hytten och kanske innanför akterspegeln, då även andra hålrum i båten skapar resonans. Olika bränsle- eller vattentankar ombord kan också skapa resonans, tomma tankar förstärker ljudet mest.
  18. 1 point
    Har inga erfarenheter direkt av olika utombordare på hyttbåtar utom någon enstaka. Min erfarenhet är att det mest beror på hyttbåten hur mycket resonans och vibrationer det blir. Vid ”fel” varvtal blir det mycket resonans och vibrationer men samma båt vid ”rätt” varvtal blir helt OK. Vissa båtar, ffa äldre, har större risk för vibrationer. Detta är naturligtvis svårt att veta innan man köper motorn då det är svårt att räkna på för oss dödliga. Bra förutsättningar är förstås att man väljer en motor med jämn gång, dock är det ingen garanti. Detta skriver jag definitivt under på! Man får också större möjlighet att variera varvtalet med en motor som går bra inom ett större varvtalsområde.
  19. 1 point
    Ca 9 l/h i teorin. Här kan du se teoretisk förbrukning på flera fabrikat, https://www.boat-fuel-economy.com/forbrukning-volvo-penta-3.0-4.3-5.0-5.7-6.0-8.1.
  20. 1 point
    Verkar inte alls vara kritiskt. Jag har tom använt en tändare, segt men det går. Alltså en sån där "lödpistol" som man stoppar en vanlig tändare i.
  21. 1 point
    Lite uppdatering. Ryds har nu återkommit. De skriver att jag skall kontakta en annan återförsäljare för en bedömning. Vilket är normalt lönlöst men denna gång fick jag hänvisa till Ryds. Jag kontaktade en återförsäljare och skall visa upp båten i nästa vecka. Vi får se därefter hur det hela spelar ut sig. Jag är lite hoppfull.
  22. 1 point
    En filterbytarpåminnelseåterställare Kan även användas som elektronikburksresetknappsnåare.
  23. 1 point
    Tycker iaf inte det ser ut som ett vanligt vått batteri där nere i hålet. Övertrycksventiler måste ju finnas även på AGM eftersom även de kan gasa vid felaktig laddning.
  24. 1 point
    För att veta vad använda så måste man veta vad smutsen består av. Alkalier löser fett, sot, tvålar, och organiskt. Syror löser kalk och mineral.. men ite om det är blandat, belagt med sånt som alkalier löser. Så prova med allaliskt först. Sen syra kanske alk igen mm. hur många omgångar beror på antal skikt om det är både och Petroleumprodukter löser asfsltbaserat smuts Lösningsmedel löser läsningsmedelslöst smuts Tensider, som kan finnas i både syror, baser och i multikomplexa medel mm. finns i en hel del versioner, såna som tar loss fett, protein mm. mm. "Vanligt" klädtvättmedel löst i vatten kan vara en bra början.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy