Jump to content
Tuesday 19 October 2021

Graniten

Medlemmar
  • Content Count

    84
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

19 Trovärdig

About Graniten

  • Rank
    Kapten

Profile Information

  • Location
    Värmland

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ryds 628 mid-c med Honda 115hk & en fin gammal eka med 6hk Yamaha

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det var kul att höra, du kommer garanterat bli nöjd! Det är iaf jag :)
  2. Det låter som ett bra val. Menade inte direkt att du skulle ner i diameter (ledsen om jag var otydlig) utan bara att proppar för hög fart ofta är av mindre diameter och högre stigning. Precis som din nuvarande och nya kan anses vara. Har själv en Ryds 628 med Honda 115 där ÅF monterat en fyrbladig 15,5x17 där proppen tappade greppet vid fullt gaspådrag och varvtalet i fullfart hamnade uppemot 6000rpm. Båten kändes inte alls trevlig och harmonisk i gång och karaktär. Men när jag sedan bad dem byta så satte de istället på en Honda original trebladig 14,5x19 vilket för mig ger en perfekt blandning mellan acceleration och toppfart och dessutom inte varvar mer än runt 5300-5500rpm vilket i mitt tycke ger en mycket trevligare karaktär på båten. Men det är jag och smaken är bekant som baken… Lycka till med din nya propeller, tror det blir bra!
  3. Hej! Det första du behöver göra är att kolla optimalt max varvtalsområde för din motor. Utan det kommer du inte vidare. Efter det kan du se om du möjligen behöver försöka få upp toppvartalet en aning mot idag. En justering uppåt nås genom en minskning av stigning på propellern. Att hitta den optimala balansen mellan dimeter och stigning verkar vara en blandning av vetenskap och subjektiv smak och där finns det definitivt andra som har mer erfarenhet än mig. Men om du skriver att toppfart ät det viktigaste så är normalt baksidan av det myntet lite sämre acceleration och generellt så söker du förmodligen en propeller med lite mindre diameter och högre stigning, som samtidigt släpper upp motorn i det varvtal den get maximal effekt. Finns oxå en hel del sidor på nätet med företag som kan hjälpa dig att optimera utefter duna behov. Till sist; jag är verkligen ingen expert på området men det ät min bild och andra får gärna kommentera.
  4. Tack Freez! Då var det utrett och klart från min sida
  5. Ja, en nyare Honda 8hk fyrtakt
  6. Ha! Det har jag inte ens tänkt på
  7. Hej! Som rubriken lyder undrar jag om någon vet vad en max (vikt/ hk) rekommenderad motor till en Smögen 45 är? Jag funderar på att byta ut min encylindiga 6-hästare mot en tvåcylindrig 8-hästare. Dessutom väger den 17kg mer och jag vill bara försäkra mig om att båten klarar denna motor. Tack på förhand!
  8. Min Honda gräsklippare har ingen primer men startar direkt ändå. Men tillbaka till båtmotorn -Min Yamaha har någon sorts primerpump under kåpan som man ska pumpa innan enligt manualen, men det är inte bara bökigt att ta av kåpan innan varje start utan jag uppfattar heller inte att jag kan få till något tryck i den och det har hittills gjort varken från eller till när jag pumpat innan start eller ej. Någon annan med erfarenhet från Yamaha F4-F6?
  9. Jag postade precis bara ett par minuter innan dig en tråd på samma ämne Har samma uppfattning om en 2021 Yamaha F6, dvs. att jag uppfattar den som en aning svårtstartad. Bytte bort min 2002 Yamaha 2t för att göra det enklare för barnen att starta motorn, men i slutänden blev det inte så...
  10. Hej alla, I våras köpte jag efter viss ångest en ny Yamaha F6 då min gamla tvåtaktare av samma märke var en aning för "krånglig" att starta för mina barn. Tanken var såklart att den skulle vara enkel att dra igång, både med avseende på den kraft som behövs för att rycka igång den samt att den skulle starta på det berömda "första rycket". Det mesta av beslutsångesten kom sig inte främst av inköp av ny motor, utan att jag velade mellan Yamaha och Honda då jag har otroligt fin erfarenhet av det senare både från båtmotorer, elverk och gräsklippare. Nu har jag använt den nya Yamahan vid några tillfällen och jag är faktiskt en aning besviken på att den ALDRIG startar på första rycket, utan snarare efter kanske 3-4 fyra rejäla ryck och med pillande av gas och choke. Och även när den är varm behövs minst ett par ryck. Kanske förväntade jag mig för mycket, men den erfarehet jag har av tidigare Hondamotorer är att de ALLTID startar på första rycket. Även gräsklipparen som står utomhus oanvänd under 8 vintermånader är bara att choka och dra igång och den startar direkt. Funderar t.o.m. på att sälja motorn och leta efter Honda istället... Var är era erfarenheter av start på "första rycket"? Är det något man borde kunna förvänta sig av en ny Yamaha eller är den verklighet jag nu beskriver bara att acceptera och hacka i sig? Jag förväntar mig såklart inte att någon sitter på facit, men önskar bara kalibrera mina egna förväntningar med den erfarenht som finns här inne. Tack på förhand och ha en fin sommardag
  11. Ja, det är ju stor skillnad mot min Honda 115 😅 Hoppas verkligen det hjälper även om jag som sagt fått ny rattpump monterad av ÅF två dagar innan den lade av helt… men jag håller tummarna för dig
  12. Trist! Ja, jag kan verkligen rekommendera ett byte, den nya styrningen är helt grym Och man håller ju i ratten hela tiden och iaf jag blev ju påmind om bristerna i Ultraflexen precis hela tiden man körde…
  13. Hade PRECIS samma problem på min Mercury 40hk från 2000. Den funkade perfekt till tanken var ungefär halv full och därefter började den tappar varv/ ork från och till vid högre varvtal. Min misstanke var att den sög luft från nedre delen av tanken på något vis och att kanske bensinslangen i tanken var sprucken, krackelerad eller dylikt. När det hände pumpade jag med blåsan för att hjälpa till och blåsan var då alltid helt lös/ tom, men så snart jag lyckades ”pumpa upp” den igen gick motorn bra igen. Ju lägra mängd bränsle i tanken, desto större problem. Vid tankbyte funkade den sen helt perfekt. Så bra att det löste sig för dig! I övrigt hade jag inte ett enda problem med motorn på 20 år och den startade alltid direkt, även efter vinterförvaring utomhus. Och att motorn inte får tillräckligt med bränsle kan man ju inte anklaga motorn för 😅 Så jag kan bara gratulera till fin motor!
  14. Herregud, sicken skillnad! Det var ju precis såhär jag drömde om att det skulle vara att ratta en nyare båt med hydraulstyrning 😃 Tack för all support!
  15. Jag hade som sagt önskat ett Baystar system istället för Ultraflex, men döm av min förvåning när de skickar en bild med nymonterat Seastar system 😃 Såklart trist att det krånglat, men kan heller verkligen inte begära mer av ÅF i den här situationen. Känns bra!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy