Jump to content
Monday 21 September 2020

Graniten

Medlemmar
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Trovärdig

About Graniten

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Ryds 628 mid-c med Honda 115hk & en fin gammal eka med 2t Yamaha

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ok, tack! Hur vet man vart man hittar dom..? Och behöver man någon speciell pump eller nå’t?
  2. Hej, Har införskaffat en fin gammal eka med en Yamaha 5hk 2t från 2001. Har egentligen ingen erfarenhet alls av att skruva i motorer, men vill gärna lära mig att både skruva lite grann samt såklart oxå ta hand om motorn på ett bra sätt. Det jag har gjort senaste veckan är att rengöra pumphuset och bytt impeller (tack för hjälpen alla i forumet🙂), bytt olja och skruv-packningar i växelhuset, bytt tändstift samt bytt propeller då den som satt på var bedrövlig. Har även torkat och gjort lite allmänt rent. Min fråga är vilken typ av övrig kärlek jag borde ge min motor för att hålla den i fin kondition? Tack på förhand!
  3. Kollade med en djupare balja och ... hipps vipps så är man lite glad och stolt igen😉 Tack snälla för hjälpen med detta! Det hade ju blivit ett evighetsproblem för mig om jag skruvat isär, börjat felsöka och testat i för grund hink igen. Skruva isär, felsöka... 😅
  4. Ok, det visste jag inte! Då har man lärt sig nå’t nytt 🙂 Jag prövar igen i e.m. och hoppas det funkar. Tack för all hjälp så länge!
  5. Till impellerns nivå?! Räcker det inte att hålen på vattenintagen är täckta..? Jag bara bara till precis under kavitationsplattan... Det låter ju toppen om det är så, men kan du förklara hur det kommer sig så att jag kan förstå? Tack🙂
  6. Det täckte alla vattenintag och var i höjd med plattan. Tack!
  7. Jag prövade först med en spolmuff, men prövade även med hink för att vara säker. Satte dit den pin som håller fast impellern. Dock tappade jag bort den som satt och skickade efter en ny som inte var original. Det blåser luft ur vattenhålet som oxå ökade i tryck när jag gasade till lite om det nu spelar någon roll. Tack Kane!
  8. Hej, Jag är lite bekant med båtar, men har överhuvudtaget aldrig skruvat i en båtmotor. Dock är jag nyfiken och vill gärna lära mig lite 🙂 Nu har jag nyss köpt en gammal fin eka med en 5hk Yamaha 2t från 2001 och tänkte att det var ett bra tillfälle att pröva skruva lite när jag såg att skvallerstrålen var svag. Jag har kollat em del videos på Youtube och med det som hjälp har jag rengjort hela pumphuset (som var väldigt igensatt), bytt packningen och satt i en ny impeller. Bytte oxå växelhusolja och tändstift och rengjort men det hör inte till saken. För en timma sen kände jag mig stolt som en tupp när jag fick växelhuset på plats igen och var redo att starta upp motorn igen... men det gick över väldigt fort när jag såg att det inte kom någon skvallerstråle alls... 🙁 Jag inser såklart att jag behöver ta isär allt igen, men undrar om det finns någon som kan ha någon ide kring vad som är galet!? Typ om det finns någon klassiskt misstag jag gjort? Skulle verkligen uppskatta all form av hjälp för att inte ta knäcken på min nya skruvarentusiasm och undvika syrliga ”vad var det jag sa” från min älskade hustru😅 //Filip
  9. Hej! Tror jag rätt om jag säger att denna Yamaha-motor är från 2002..?
  10. Ja, kanske... kollade med förra ägare, men han visste inte heller. Och när han frågade förrförra ägaren hade denne trott att det var en Koster. Kan det stämma?
  11. Tack! Nej, hittar inget utom denna skylt...😅
  12. En bild från sidan. Ingen som har någon ide?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy