Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-02-14 på alla områden

  1. 3 poäng
    Som västkustseglare har man seglat Bohuslän upp och ner ett otal gånger. Ni som vill sänka kostnaderna för hamnavgifterna och få komma till nya spännande platser skulle kunna: ta sen semester och segla via Danmark, Tyskland via Kielkanalen och Helgoland till Nederländerna och gå Stående Mastrutten till tex Amsterdam. Lämna båten över vintern i Nederländerna, kostnaden för oss var ungefär samma som Grefab tar för en vinter. År 2 tar ni tidig semester och seglar tillbaka till Svedala. Tidvatten är inte så svårt, utmaningen för oss som bestämt oss för att bara dagsegla utsidan på väg till Medelhavet var att finna en hamn längs Tyska atlantkusten. Vi hamnade i Norderney bland de Frisiska öarna, med rätt tidvattennivå funkade det för oss med köldjup på 175 cm. Har skapat en Google Map med de hamnar som vi besökt under nästan 3 månader 2021, om man seglar lite längre ben borde det gå att komma till Amsterdam på 4 veckor. Generellt vill jag rekommendera att ligga i klubbhamnar, lite lägre pris och ofta mer personligt. I Nederländerna har vi några favoriter: Groningen, kanalfärden genom universitetsstaden var en upplevelse Dokkum, mysig by med flera vackra väderkvarnar Hindeloopen. Relativt ny marina med pool, tillbehörsbutik och en fantastisk mysig by. Enkhuizen, museet borde vi besökt, kanske till våren när vi fortsätter vår seglats sakta mot Medelhavet Volendams museum Hoorn, mysig stad Lemmer, förtöj mitt i byn, mysig by med gott om matbutiker nära båten Idag ångrar jag att vi inte gjort en seglats sent år 1/tidigt år 2 medans vi båda jobbade för det är inte så svårt gäller bara att våga och gärna ha tid för att kunna vänta ut skitväder. Som framgår av alla hamnar och de korta avstånden tog vi det lugnt 🙂
  2. 2 poäng
    Nu har jag fått svar från "Starta" eller Hagmans Nordic som företaget heter. Enligt Hagmans så har Jula inaktuell information på sin hemsida och han som svarade på mitt mail kommer att kontakta dem. Det optimala valet för tvåtakts utombordare är ren alkylatbensin som blandas med deras olja "Starta 2-T Supersynt". ----------------------- Svaret från Hagmans ----------------------------------- Hej NN, Självklart skall jag försöka reda ut det hela. När det kommer till Starta Alkylatbensin så är ingen variant TC-W3 godkänd. Informationen som Jula har på sin hemsida är gammal, denna info har vi skickat och kommer skicka igen till Jula. TC-W3 godkännandet är ett godkännande som säger att produkten lättare bryts ner av naturen. Så rekommendationen för utombordare är att köra en sådan olja. Om man tänker på dom smörjande egenskaperna så finns det fördelar med en "vanlig" olja där av har vi valt att använda detta i våra alkylat produkter. Det vi rekommenderar för utombordare är att man använder vår Starta 2-T Supersynt som är TC-W3 godkänd. ------------- Slut svar från Hagmans -------------------
  3. 2 poäng
    Hej! Här kommer lite synpunkter i alla fall. Jag började med att svara Allt ovanstående på frågan När det gäller elektriska utombordare är i dagsläget en... Så långt inga problem. Nästa fråga Hur stor effekt på elektrisk utombordare har du som ägare/användare eller hade velat använda som spekulant? (1 kW = 1,3 HK) * Vilken effekt ska jag välja? Effekten på den jag äger, den jag använder ibland eller den jag skulle vilja ha? Samma gäller generellt på resterande frågor, vilken motor är det jag lämnar svar om. Nästa fråga hade möjlighet att själv skriva in ett alternativ vilket jag behövde göra eftersom de tre alternativen (På en segelbåt, På en gummijolle, På en mindre motorbåt) inte stämde. Nästa blev halvklurig... I vilka syften använder du eller hade velat använda din båt med elektrisk utombordare? * Transport passade minst dåligt eftersom jag använder jollen för att transportera mig från båten till land när jag svajankrar. Själv tänker jag mera på att ta mig lite längre sträckor eller transportera mat, virke eller liknande när jag hör ordet transport. Hur mycket mer i pris hade du maximalt varit beredd att betala för en elektrisk utombordare jämfört med en bränsledriven sådan av motsvarande effekt? * Varför ska jag betala mera för en enklare konstruktion? Hur mycket batterier ingår? Det är ju batterierna som kostar pengar på en elmotor. Jag vill inte betala mera för själva motorn, jag vill betala mindre, men det valte finns inte. Vilka är de viktigaste fördelar för elektriska utombordare idag? (det går att välja fler än en) * Min motor var billig i inköp vilket var viktigast, men det alternativet fanns inte. Några andra alternativ passade in, men ett valbart eget alternativ hade varit vettigt. Vilka är de största nackdelar med elektriska utombordare idag? * Jag ser ingen nackdel med vår elmotor, men det alternativet fanns inte. Hade du köpt en elektrisk utombordare på nätet om du fick 20-25% rabatt jämfört med återförsäljarpriset? * Okej fråga, men svaret är ju väldigt nära knutet till vilken prisnivå motorn har och hur mycket andra likvärdiga motorer kostar. Resten okej! Hälsn. Mackey
  4. 2 poäng
    Hydroscand har bra slangar, gå till närmsta butik eller slå en signal och berätta vad du ska ha slangen till. De kan även pressa kopplingar åt dig om det behövs.
  5. 2 poäng
    Som vanligt är man helt fel ute när man vill förbjuda en teknik. Det är ju inte tekniken i sig som är skadlig det är utsläppen. Sätt gräns på utsläppen och låt tekniken vara! Rätt som det är kommer kanske någon på en teknik/tillsats som gör att förgasarmotorer inte släpper ut något. Det kan ske om tekniken får vara kvar och det sätts krav på utsläppen. Nöden är uppfinningarnas moder!
  6. 1 poäng
    Den hade definitivt räckt till ...och så en annan sak ...hade jag börjat om med mitt bygge idag och vetat det jag vet nu hade jag inte valt 123BMS. Man får hålla på och mixtra för att ställa om och lura BMS så den inte tror att det är fulladdat vid en spik tex vid uppstart men även annat. Jag köpte gen2 en vecka innan gen 3 kom men det var det ingen av försäljarna i Tjeckien som upplyste om. 🙂 På min BMS slår det av laddningen då ngn cell befinner sig över en viss nivå. Bäst är att ha den på 3.4 volt men det funkade inte så jag fick skruva upp till 3.5. På gen 3 lär det vara så att den inte tror att det är fulladdat förrän SoC är uppe i ett visst antal procent, kanske 100%, men jag skulle inte lita på att det heller funkar. Den räknar även grovt fel på SoC när man tex lagar mat med induktionshäll och kraftigt uttag upp till 200A och även annat men en del har jag säkert glömt nu eftersom jag vant mig med det hela och vet hur jag ska fiffla. Jag hade satsat på Daly istället. 123BMS är dessutom prissatt till ungefär dubbelt så mkt som den är värd, men tjusig förpackning, app osv.
  7. 1 poäng
    Bänd loss ytter ringen med en kniv eller spackelspade eller nåt annat tunt o starkt. Sitter troligen skruvar runt kanten ser ut som en Hella spot (10-15 år gammal?)
  8. 1 poäng
    Japp, jag tänkte på dem också! Jag har faktiskt köpt lite slang av dem tidigare när jag tänker efter!
  9. 1 poäng
    Jag har ingen direkt kunskap om "fördröjning", men lite erfarenhet. När jag bytte tankmätare i en Buster så var den mätaren väldigt "direkt". Dvs jag såg på mätaren att bensinen skvalpade och den visade alltid full tank då jag drog av på gasen. 🙂 Jag bytte den till en annan som var betydligt segare i sin visning så nu slipper jag en studsande visare i instrumentet. Så det är skillnad, men jag vet dessvärre inte hur man ser det i specifikationen av en mätare.
  10. 1 poäng
    Något som har varit viktigt för mig när jag har hållit på med bränsleslang och i viss mån även avgasslang är att den är smidig och böjbar. Den slang som Seasea säljer är betydligt mycket stelare än tex slang från Vetus. Då har jag inte jämfört priserna.
  11. 1 poäng
    Ja, hellre gynna "de små" marinbutikerna som dessutom ofta vet vad de talar om, än dessa stora drakar/kedjor som ju på senaste åren fullständigt tappat allt vad kompetens och ärlighet heter.
  12. 1 poäng
    Ja, mothugg får du 😛 En modern, direktinsprutad motor räknar ut hur mycket bränsle som skall sprutas in genom att veta tiden den skall ha insprutaren öppen (som ju där styrs elektroniskt) och hur mycket bränslemängd som kommer passera per ms vid det aktuella trycket. Den siffran finns sedan "färdig" att bara använda. Gissar att du har en D4. Men på en mekanisk motor finns s.k. propellerkurvor som funktion av varvtalet, som faktiskt stämmer riktigt bra.
  13. 1 poäng
    Eller kanske i viss mån denna? BMW_130-150-190_installation.pdf
  14. 1 poäng
    Ointressant. Varvtal säger inget om hur belastad motorn är. Och det är inte att mäta!
  15. 1 poäng
    Jag oljade den och betsade den med mahognybets eftersom mahogny blir gult med tiden, men man kan motverka (=lura ögat) med bets. Sedan mååånga lager lack, minst sju lager om det skall se OK ut.
  16. 1 poäng
    Beror väl på hur ofta man kollar på pinnen😎
  17. 1 poäng
    Den kommer mycket riktigt reagera mycket långsamt, och @Hybros träpinne är nog ungefär lika snabb. Och det man oftast vill veta med denna typ av mätning är hur mycket diesel det drar NU, i detta gångläge o.s.v. Inte hur mycket det dragit senaste dagen eller veckan. Så flödesbränslemätning är nog mest intressant för motorbåtar, och det är där det kan finnas pengar att spara. Det andra är att "lilltanken" behöver vara ganska stor för att inte bränslet skall värmas upp för mycket. Och den vill man ju ha så liten som möjligt för att få ett snabbare resultat. En annan sak med flottör är att du måste ha luft ovanför. Det vill du inte ha i ett dieselsystem. Dessutom skvalpar det ganska duktigt när båten går i vågor. Möjligen skulle en helt vanlig backventil på slangen mellan tankarna kunna fungera och göra det du är ute efter. Så gör man ett lufttomt system med backventil är nog principen i och för sig ok, då undertrycket i "lilltanken" (framflöde minus retur blir ju negativt tryck) kommer ersättas av bränsle som då passerar den enda givaren. Har du dessutom fått ut all luft ur "lilltanken" bör det bli ganska snabb/momentan läsning också. Så kruxet som är kvar att kyla returbränslet. Då hade jag nog istället kört returbränslet via en liten värmeväxlare och växlat av värmen mot sjövattnet, det som kyler motorn (innan det går in i motorn), och sedan lagt in den nerkylda returen med en T-koppling. Ingen "lilltank" och enkelt.
  18. 1 poäng
    Det står GARANTERAT fem års varaktighet. Alltså MINST fem år, inte HÖGST fem år. Du framstår mer och mer som en desperat pajas när du medvetet förvränger på det här viset.
  19. 1 poäng
    Även om du skulle vinna din process finns inga vinnare, inte ens du själv. Om båtklubben måste sjösätta din båt så lär du ändå bli tvungen att åtgärda den genom sanering eller täckfärg. TBT-frågan är död och ditt processande saknar därför allmänintresse. Din kamp är minst 15 år för sen för att ha något värde. Däremot kostar den mig och andra skattebetalare pengar till absolut ingen nytta. Så enfald och egoism - samt även naivitet som du själv föreslår - beskriver mycket väl din kamp. Den är även ett skolboksexempel på kverulansparanoia.
  20. 1 poäng
    Vi vill tacka alla som svarat och vi tackar för de nyttiga inläggen här.
  21. 1 poäng
    Hej, En anledning till förbjud mot fosfat i tvätt- diskmedel har en orsak i vattenreningen. Idag inget problem. Enda problemet är underdimensionerade anläggningar. Gissar på att VA-taxan ökar 3ggr de närmaste 10 åren. Mycket behövs byggas om och förnyas. Jag skrev också en droppe i havet. Naturligtvis är närmiljön mycket viktig för livet där. Östersjön behöver med vissa cykler nytt vatten. Vilket den får. Kanske för sällan? Tyvärr förbrukar alla bakterier alla näringsämnen som har sin orsak från utsläpp. Tyvärr minskar då syret i vattnet. Vilket betyder svårare förhållande för tex. fiskar i vattnet. Försöket med tunnan betyder samma som i bränsletanken. Det kommer ut som oförbränt, alltså bensin. Klart det ligger vid ytan och en del kommer förr eller senare att dunsta till luften.Men mycket tas upp av och påverkar livet i vattnet. Skrev att förbud har redan börjat gälla i olika län för olika sjöar mot alla tvåtaktare. I våra hav är det inte lika lätt med beslut. De kommer nog också? När jag skrev droppe i havet syftar jag på det senare. Verkar meningslöst där med allt som man släpper ut. håller med om att för den närmaste biotopen är det en fördel med att utfasa tvåtaktare där. Samma sak det här med att tömma toalett som man idag inte får. Sen kommer stora fartyg och gör det. Vidare spola sina tankar ute på öppet hav. Jag är ny på forumet. Det jag slås av på detta forum är alla genomtänkta och intelligenta svar. Detta oavsett om jag tycker det är rätt eller fel. Alla har genomtänkta argument. Sånt gillar jag. På detta forum kan man få mothugg. Och jag kan ändra min syn, tanke eller förståelse. Eller inte? Oavsett hugg eller gilla är stämningen god. Roger
  22. 1 poäng
    Ja i exemplet ovan tippade jag på 18% i marschfart, och jämfört med diagrammet här så var jag ju nästan "spot on" och då är motorn från 1974, så den känslan är jag nöjd med. I testet var det 5 motorer med som var från årsmodell 1959-1974 och 3 av dom var mellan 10-15 år gamla och jämför man dom med den sista generation tvåtaktare som ligger nere på bryggan idag så har dom blivit bra mycket bättre på både förbrukning och utsläpp så då hade man kanske kommit ner till 10-15% om man hade gjort testet idag. Man ser också vilken skillnad det är mellan tomgångskörning och marschfart där dom flesta kör. Någon annan källa har jag inte det är därför jag vill göra ett test i en vattentunna och sedan skicka in för analys för att se hur det egentligen ligger till. Vid "min" brygga så är nästan alla tvåtaktare sista generationen det är någon enstaka som sticker ut. Och nästan varenda gång jag är nere vid bryggan så ligger dom där, dom verkar inte användas så mycket, gäller säkert andra båtar med, jag vet en kille som aldrig var ute en enda gång på hela sommaren, han sjösatte, parkerade och sedan när sommaren var slut tog han upp den, men dom var ofta nere och bryggseglade o fikade när solen lyste. Det är nog många som bara kör lite då och då, och tycker det är trevligt att kunna göra det när dom vill och är nöjda men sin tvåtaktare så länge den fungerar och att då tvinga dom att köpa en ny fyrtaktare för dyra pengar som dom måste åka fram å tillbaka till verkstan varje år för att garantin ska gälla som också kostar, även tid, när man har en fungerande motor som man själv vinterservar på en timme för småpengar sedan är det klart, ställer nog båtägandet i ett annat perspektiv för dom. Så vad jag vill säga är att, är det sådan jäkla panik och är dom så förskräckliga så att dom måste förbjudas? Det kanske inte behövs, det löser sig ändå, det kanske inte är så farligt som "dom" säger och kör man på alkylatbensin så gör man ju vad man kan. Ett tag skulle alla köra på E85 sedan så höjde dom priset så det blev billigare att köra på bensin ! Sedan var det billigare att köra dieselbil och nu är den dyrare än nånsin ! Och snart ska alla köra elbil men vi har ingen ström ! Och ska vi lägga ner kärnkraftverken så ska vi kanske ha ett alternativ INNAN dom gör det. Det kanske fattas lite för många beslut lite för fort med facit i hand. Så lugna ner er "gubbar" det löser sig, det är härligt att vara på sjön, ta nu en Whiskey och slappna av, sedan öppnar ni Elräkningen. Hälsningar från Götet.
  23. 0 poäng
    Kanske nån som har en liggande som inte används, med eller utan fel?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...