Jump to content
Monday 18 October 2021

b_syrsa

Medlemmar
  • Content Count

    209
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

27 Expert

About b_syrsa

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

744 profile views
  1. Tänkte också ha det så när jag köpte min första gummibåt men insåg att det kommer inte att hända. Ihopfälld blir en gummibåt ett paket på minst 100 cm * 30 cm * 30 cm som då väger +25 kg. Ett sådant paket stuvar man inte bara undan hur som helst. Det är stort och otympligt. Jag har den därför uppblåst hela säsongen och släpar den efter eller lämnar den hemma.
  2. Och hur ofta händer det att en lina går av som man besiktigat innan påmastning? Möjligen kan hända att man tappar ett fall och det åker upp till toppen. Och då måste man upp och ta ner det igen. Går ju knappast att få dit ett nytt när det redan sitter ett där oavsett om det finns en pilotlina eller ej. Hur hade du tänkt med pilotlina? En extra pilotlina för varje fall genom blocket där fallet redan finns? Som i exemplet med ett fall som åker upp och fastnar i toppen. Skall du dra ett till fall genom samma block? Har du redan en pilotlina och ett fall genom samma block eller har du dubbla uppsättningar block i masten för storfall och fockfall?
  3. Har dator istället för plotter och en platta. Kör OpenCPN på båda. Fungerar utmärkt.
  4. Utan att vara motårbåtsåkare men har haft ett antal ekor, så tycker jag du skall ha som krav att den har självläns, dvs att du slipper åka och ösa om det regnar.
  5. @pseudonym Då borde vi ha setts någon gång. Började också med optimist i SKS ungefär då, möjligen ett par år senare. Fortsatte sedan med Laser men höll upp ett par år mellan optimist och Laser. Några mästerskap blev det dock inte. Nöjde mig med tisdagseglingarna och de lokala klubbarnas, (HjBk, Fram, XSS), regattor ibland. Men seglar fortfarande numer bara för nöjesskull i en Maxi 909.
  6. Låter ju bra men när det är färdigtömt och den skall skruvas loss igen och ner i burken. Har du några bilder efter den är använd tre fyra gånger och hur adaptern och burken ser ut då? (Eller det kanske du skall bespara oss vid närmare eftertanke...)
  7. Det är nog här den springande punkten är. Hur många kryssar med sin familjesegelbåt? Särskilt med en masthead och stora försegel som skall dras runt vid varje slag. I undanvind och halvvind har ett bukigt segel mindre betydelse och kan t.o.m. vara bra. Med vår gamla mastheadbåt kryssade vi i princip aldrig, det var järngenua som gällde. Nu har vi 7/8 del och självslående fock och seglar nästan jämt. Själv seglar jag stybordsbogar och frugan babordsbogar.
  8. Har använt en Zony Xperia Z2 platta i ca 5 år. Fungerar utmärkt. I och med att den inte sitter fast är solljuset mer eller mindre ett icke problem. Det går alltid att hålla den så det syns.
  9. Nu var det upptaget. Ingen större påväxt än tidigare år. Som vanligt ett par samlingar med tulpaner men annars mest "slem". Allt borta snabbt och enkelt med högtryckstvätt.
  10. Hm, tog upp min log igår. Inte konstigt att den inte visat någon fart. Full med tulpaner. Kör också med Biltemas bottenfärg och har varit helnöjd i alla år. Vi får se om jag är lika nöjd på fredag.
  11. Så här skriver man i Navigerings och sjömansskap (Kursbok för Förarintyg och Kustskepparen) Segelfri höjd under broar ska i sjökorten utgå från medelhögvattenytan (den vattennivån som utgör medelvärdet av samtliga kända årsmaxima av vattenståndet) till brons lägsta punkt inom seglingsbar bredd minskat med en säkerhetsmarginal på 0,5 meter Längs kuststräckan Hållö - Hätteberget gäller följande ungefärliga karakteristiska vattenstånd: Högsta högvatten (HHW) 150 cm Medelhögvatten (MHW) 95 cm Medelvatten (MW) 0 cm Medellågvatten (MLW) - 70 cm Lägsta lågvatten (LLW) - 115 cm Ovanstående gemensamt borde innebära att den seglingsfria höjden mitt under bron en dag med medelvatten är ca 1,5 meter mer än vad som står utmärkt i sjökortet. Jag skulle dock ta det väldigt försiktigt första gången jag försökte och också lägga märke till vattenståndet. För egen del har jag en mast som är ca14 m + instrument över vattnet och Fotöbron som jag passerar under då och då har en utmärkt seglingsfri höjd på 13,5 m. Första gången gick jag sakta under men inte ens antennen till VHF-en tog i så nu kör jag bara under. Skulle det dock vara extremt högt vatten skulle jag nog avstå.
  12. Oavsett vad för båt du tittar på ta massor av kort. Och ta då främst på de saker du tycker verkar skumma eller dåliga. Det som är bra kommer man ihåg ändå, men det kan finnas en tendens att underskatta och glömma fel om det är en båt man vill ha.
  13. Luckan ser ut att vara skruvad från undersidan. Jag hade lossat alla skruvar och sedan helt sonika försökt att öppna den med brukande av nödvändigt våld. Samtidigt tittat på ovansidan var det buktar och sedan skära/såga i lämplig nåt så man slipper skada brädorna.
  14. Använder en Sony Experia Z2 tab med fem år på nacken och OpenCPN fungerar utmärkt. Har aldrig upplevt problem med mottagning eller uppdatering av GPS. Å andra sidan susar jag normalt fram i ca 5 - 6 knop så det skall mycket till för uppdateringsfrekvensens skall vara ett problem. Och sedan tittar man ju alltid ut och orienterar sig mot öar och jämför med positionen på plattan hur väl det stämmer. Varje gång jag passerar ett fast sjömärke gör jag en "offsetkontroll" mot det. Skulle aldrig styra helt efter plattan när det finns land i sikte. Plattan är bara en ersättning för papperskorten med automatisk "tumme" som håller koll på var ungefär på kortet jag är.
  15. Tablet: Går det ens att hitta en sådan i dag utan inbyggd GPS?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy