Gå till innehåll
tisdag 26 mars 2019

b_syrsa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    143
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om b_syrsa

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

273 profilvisningar
  1. Nej, det gör vi givetvis inte annat än när vi ska bada varmbad i sittbrunnen. 🛀 Till självlänsar skall man inte ha ventiler. De skall gå ut ovanför vattenlinjen annars hamnar man i moment 22: Stäng ventilerna när du lämnar båten annars kan det bli problem med försäkringen om den sjunker pga ventilerna. Stäng ventilerna och så kommer ett ösregn och fyller båten så den sjunker. Då blir det inga försäkringspengar för att du hade stängt ventilerna till självlänsen.
  2. Ha ha, känner igen det där, fast det var många år sedan jag sist tentade. Ibland fanns det miljoner saker som var "viktigare" än att tentaläsa! Lycka till, både på tenta och med renovering!
  3. 22 - 24 mm: M8 fingänga dvs stigning 1 mm ger 12 varv lika med 24 mm. UNF 8-9 mm 24 gängor per tum dvs 0,945 mm * 24 = 22,7 mm.
  4. Personligen kör jag med PC och platta som plotter. Större skärmar och billigare. Har haft PC i båten, (segelbåt) sedan ca 2000 ännu inget haveri pga fukt, vilket brukar vara argument mot PC. På plattan och PC'n använder jag OpenCpn som fixar nästan alla typer av sjökort. Ihopkoppling med övriga instrument går via en Brookhouse multiplexer med Wifi. Funkar utmärkt för mig.
  5. Nu bor jag i Göteborg så torrt väder eller - 20 lär bli svårt. Jag får prova och se vad som händer. Huvudsaken är att kondensen försvinner så jag kan se ut. Om fukten håller sig instängd i Silican och inte rinner så blir jag nöjd.
  6. Lite trådkapning men ändå i ämnet. Har ett äldre fönster med dubbla glas som det vintertid kondenserar mellan. Skulle man kunna lägga ett par påsar Silicgel i mellan glasen och därmed bli av med kondensen? Tanken var då att på kvällen när det blir risk för kondens tar Silicgelet upp fukten och på dagen när solen värmer så regenereras den. Skulle detta kunna funka?
  7. @bhemac Jag har en förkärlek för prylar till båten, men känner mig kraftigt distanserad när jag läser vad du hittat på. Om du ville skulle du säkert kunna få båten att lämna bryggan medan du sitter hemma i soffan och tittar på det live. 😂
  8. Jo, men snart är det nog dags att byta från lokalvårdare till "Golvkosmetolog".
  9. Ett litet batteri som start och sedan stora för förbrukning är naturligtvis en lösning. Men jag kom över fyra stycken 80 Ah billigt så nu gäller det att göra det bästa av detta. Min fråga är därför om det finns några problem/risker som jag missat med mitt förslag enligt ovan.
  10. Vill utnyttja överkapaciteten i startbatteriet till förbrukning. Krasst skulle man ju knappast behöva ladda ett startbatteri på hela säsongen om det var nytt och fräscht när säsongen börjar. Köpte därför ett dual skiljerelä som kopplar samman batteribankarna, oavsett var det laddar, när spänningen går över 13,1 volt och skiljer bankarna när det understiger 12,7 volt. Funkade utmärkt med in och urkoppling, MEN: strömförbrukningen på reläet var 300 mA. Dvs nästa 8 Ah per dygn. Funderar nu på att sätta in en batterivakt, http://24volt.eu/butik/BP-65, på startbatteriet och lägga förbrukningsbatterierna som last. Får då nästan samma funktion men med 2 mA i förbrukning istället för 300 mA. Missar detta med att solpanelen som sitter på förbrukarna laddar startbatteriet, fast som sagt tidigare inget större problem. Det kommer ju laddas de gånger jag kör motorn. Nu till frågan har jag missat något i min tanke? Vad händer när solpanelen försöker trycka ström ”baklänges” genom batterivakten?
  11. "Nä tacka vet jag Blodd svett änd teers, sexton blåsare utan hjärna" om vi nu skall fortsätta OT med anspelning på gamla skivor.
  12. Så sant, så sant! Fördelen med att ha den hemma är att man kollar den varje dag, dvs att presenningen sitter fast och stöttorna är ok mm. Om något börjar lossna ser man det snabbt.
  13. Målarklova i Havstensund. Klåvan i Fjällbacka är "löjlig" i jämförelse.
  14. Måste ta upp senast 15/10 då stänger vår hamn.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Maringuiden använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Du kan ändra dina inställningar för detta, annars räknar vi med att du godkänner detta. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Användarvillkor och GDPR policy Sekretesspolicy