Jump to content
Monday 22 July 2019

b_syrsa

Medlemmar
  • Content Count

    154
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Trovärdig

About b_syrsa

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

338 profile views
  1. b_syrsa

    Bildgåta

    Bonnerup Strand på Jylland. Nix! Ledtråd: Någonstans i Limfjorden.
  2. b_syrsa

    Bildgåta

    I grannlandet i väster är bilden tagen för ganska exakt tre år sedan.
  3. Skall du göra något riktigt simpelt så skaffar du en stektermometer. Trycker in proben i avgasslangen, förborra litet hål så det fortfarande är tätt, och sedan mäter du avgastemperaturen. Där får du första varningen om något hänt med kylningen. Kylvattnet kyler avgasslangen. Normal temp där är ca 25-35 grader. Skulle kylningen av någon anledning fallera stiger avgastemperaturen mer eller mindre direkt. Sätt lämplig larmnivå på stektermometern så är det klart.
  4. Har "alltid" haft båt som ligger 5 min gångväg hemifrån. Utnyttjandet varierar från år till år. Normalt är ca 20-25 nätter. Målsättningen är att sjösätta 1/5. Brukar bli lite senare men det har hänt att det blivit i April också. I år blev det 15/5. I år har båten lämnat bryggan en gång. Totalt har den utnyttjats för övernattning tre gånger, en gång då den var ute och två gånger vid bryggan. Tror att en del har kvar båten och lägger i den för att "det är så svårt att få båtplats" om man behöver en. Sedan har priset på båtar sjunkit kraftigt så det är inte värt att göra sig av med den om det ens går. Kostnaden att ha platsen och båten kvar, om lusten skulle att åka båt skulle komma tillbaka, är mindre än jobbet att leta ny båt och plats om de avyttras.
  5. Generellt: Kolla skicket dvs om den är välvårdad till det yttre. Ren och fin motor, rent kölsvin, snören som är rena och hänger / ligger i ordning. Är allt ok där så är det en bra början. Ser det ut som f-n så skall du nog välja en annan båt. Håller man inte motorn ren på utsidan är den nog inte servad på insidan heller.
  6. b_syrsa

    Västkusten

    Platsen i naturhamnarna har definitivt blivit bättre de senare åren, dvs mer plats. Att vara ensam kan man glömma men att inte få plats i en naturhamn är ovanligt numera. Beror naturligtvis på storlek på båt, ju mindre båt ju mer plats. Seglar omkring i Maxi 909 och får för det mesta plats. I gästhamnar är det värre. Vill man ha plats där gäller det att vara framme före 1400. Dels beror det på att det numera finns en maxgräns på antal båtar i hamnarna och på att båtarna blivit större. Som hamnkaptenen i Hunnebo sa: "Förr var hamnen full när det var 150 båtar nu är den full när det är 100."
  7. Panelen sitter fast på luckgaraget under bommen och stäven pekar rakt i sydväst. Dvs från kl 1300 ungefär börjar mast och bom skugga panelen. De 30 Ah du räknar är väl för en ej skuggad panel så mina 15 Ah känns klart rimligt för en panel som är delvis i skugga halva dagen.
  8. Väcker en gammal tråd eftersom jag nu både bytt kyl och solpanel och har lite praktiska förbruknings- / tillskottsresultat att redovisa om det så önskas. Ny solpanel på 100 W fast monterad på luckgaraget. Båten ligger med näsan i sydväst. Bom och mast skuggar alltså lite. Ett solig dygn i slutet av maj tryckte den in 15 Ah i batteriet mätt med battmeter. En molnig och något regnig dag blev nettotillskotet 10 Ah. Kylbox isolerad med 6 cm polyuretan i botten och 3 cm polyuretan + polyuretanskum "så det blev slätt" mot skrovsidan och 3 cm på övriga sidor. Boxvolym ca 65 liter. Kylaggregat Classic Compact 2001 med SEC. I Autoläge drog kylen på ett dygn 14 Ah dvs medelförbrukning 0,58 A, stämmer väl med specifikationen 0,6 A. Temperatur i boxen blev då mellan 2 och 6 grader C, beroende på när man mätte. Precis före tillslag av kompressor eller precis före frånslag av kompressor. Då jag körde den i läge 1 dvs så varmt i boxen som möjligt blev förbrukningen på ett dygn 9 Ah dvs en snittförbrukning på 0,38 A. Då var temperaturen i boxen 6,5 grader C. En stor skillnad mot mitt gamla kylaggregat och box som drog ca 35 Ah på ett dygn, så i år kan jag alltid ha kall öl utan att oroa mig för batterierna. 😊
  9. Jag har If och det fungerade utmärkt när berget hoppade upp och slog i botten på båten för ett par år sedan. 😉 Skada med sprickor och visst fuktande runt sprickan uppstod. Skadan var inte sådan att den behövde omedelbar reparation. Det var mitt i säsongen och jag fick fortsätta använda båten till det var dags att ta upp. På frågan om vad eventuell ytterligare grundstötning skulle göra med ärendet var svaret att så länge inte båten sjunker så bli fördyringen inte så stor så det spelar mindre roll. Båten måste ändå upp och kölen tas av och sprickan repareras. Om sedan sprickan är 10 eller 20 cm spelar mindre roll. En stor del av hur bra bolaget är beror på den enskilde handläggaren. Har man otur får man någon som inte vet ett dugg och inte vågar göra egna tolkningar utan bara följer en inövad manual. Att jag sedan haft ett längre åsiktsutbyte med If angående en vattenskada i huset är en annan historia.
  10. Kör OpenCPN både på platta och dator https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn_free&hl=sv
  11. Svärfar hade en Smögen 45. Med 9,9 hk planade den med tre i och var hyfsad att ro, om man inte skulle för långt.
  12. Nej, det gör vi givetvis inte annat än när vi ska bada varmbad i sittbrunnen. 🛀 Till självlänsar skall man inte ha ventiler. De skall gå ut ovanför vattenlinjen annars hamnar man i moment 22: Stäng ventilerna när du lämnar båten annars kan det bli problem med försäkringen om den sjunker pga ventilerna. Stäng ventilerna och så kommer ett ösregn och fyller båten så den sjunker. Då blir det inga försäkringspengar för att du hade stängt ventilerna till självlänsen.
  13. Ha ha, känner igen det där, fast det var många år sedan jag sist tentade. Ibland fanns det miljoner saker som var "viktigare" än att tentaläsa! Lycka till, både på tenta och med renovering!
  14. 22 - 24 mm: M8 fingänga dvs stigning 1 mm ger 12 varv lika med 24 mm. UNF 8-9 mm 24 gängor per tum dvs 0,945 mm * 24 = 22,7 mm.
  15. Personligen kör jag med PC och platta som plotter. Större skärmar och billigare. Har haft PC i båten, (segelbåt) sedan ca 2000 ännu inget haveri pga fukt, vilket brukar vara argument mot PC. På plattan och PC'n använder jag OpenCpn som fixar nästan alla typer av sjökort. Ihopkoppling med övriga instrument går via en Brookhouse multiplexer med Wifi. Funkar utmärkt för mig.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy