Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

hakast

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om hakast

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det är nog det jag är lite inne på. Det verkar som att jag kommer åt med vinkelkapen. Ändå kan det vara intressant med synpunkter. Samtidigt finns det de som påstår att det inte ska spela ngn roll, men jag förstår din synpunkt. Absolut.
  2. Nä, det ska inte vara nga problem med det. Rak som en spik får vi förmoda. Kollade för nga år sedan, då var det så och efter det har inget vad jag vet hänt. Det här med 2-3 cm verkar vara det mest logiska och optimala men jag tror också att det inte ska vara ngn fara men skadar inte att höra sig för om andra tänker likadant.
  3. Jag har precis bytt motor i min segelbåt och den nya är lite längre bak än den tidigare så att nu har jag 82 mm mellan stödbock och propeller. Tidigare var det 2-3 cm som jag minns det. Ska det här större avståndet spela ngn roll? Mer vibrationer eller annat? Det är 44 hp motor och en 1" axel, 1.5 meter lång. Förstorar man upp bilden ser man ganska bra just den biten. Tacksam för synpunkter.
  4. Den hade definitivt räckt till ...och så en annan sak ...hade jag börjat om med mitt bygge idag och vetat det jag vet nu hade jag inte valt 123BMS. Man får hålla på och mixtra för att ställa om och lura BMS så den inte tror att det är fulladdat vid en spik tex vid uppstart men även annat. Jag köpte gen2 en vecka innan gen 3 kom men det var det ingen av försäljarna i Tjeckien som upplyste om. 🙂 På min BMS slår det av laddningen då ngn cell befinner sig över en viss nivå. Bäst är att ha den på 3.4 volt men det funkade inte så jag fick skruva upp till 3.5. På gen 3 lär det vara så att den inte tror att det är fulladdat förrän SoC är uppe i ett visst antal procent, kanske 100%, men jag skulle inte lita på att det heller funkar. Den räknar även grovt fel på SoC när man tex lagar mat med induktionshäll och kraftigt uttag upp till 200A och även annat men en del har jag säkert glömt nu eftersom jag vant mig med det hela och vet hur jag ska fiffla. Jag hade satsat på Daly istället. 123BMS är dessutom prissatt till ungefär dubbelt så mkt som den är värd, men tjusig förpackning, app osv.
  5. Jag kan vara lite bussig. Om du kommer använda samma prylar som mig så var det här en tricky bit att lösa. Kontaktade tillverkaren av 123BMS och fick lösningen därifrån. Orsaken till att jag fick byta belastningsrelä var att vi kör rätt hårt med induktionsplatta och lite av varje och befintligt dubbelrelä klarade bara (tror jag) 100A vardera så jag använder bara det ena till laddningen. Kanske dom har andra reläer med störra kapacitet nu? Det här var för två år sen.
  6. Nja, egentligen gör den nog inte det. Shunten sitter på minuskabeln och den mäter både start- och förbrukningsbatteriets SoC. ...ser din Edit nu och vi är inne på samma spår. Satt och knåpade med den där ritningen nån månad och sen var det bara att trippelkolla och få second opinion, sen köpte jag en bra kabelskoklämmartång på Biltema och det gick väl åt 20-40 skor. Allt har funkat i de två år nu vi bott i båten nonstop, men så bytte jag motor och nu vete fasen vad som hände?
  7. Då var det bekräftat av två av varandra oberoende att Sterling ska vara nedsläckt då inte motorn är igång. Tack för det! Återstår bara att hitta varför det ligger spänning på generatorn och vad man ska göra åt det? Dessutom har det säkert samband med att temp-mätaren inte fungerar. Lyckligtvis har jag en strömbrytare mellan startbatteri och motor så att jag kan klippa med den. (inringat på bild). Motor och instrument kom som helheter och det vara bara att trycka ihop kontakten dom emellan. Det här tål att funderas på.
  8. Jo, hela motorn är ny, ink generatorn. Det var enkelt att koppla ihop med instrumenten eftersom det bara var en enda kontakt man kopplade ihop motor och instrument med. Plus- och minus är precis som de varit tidigare, det enda jag ändrade var att jag bytte pluskabel till startmotorn från 50 mm2 till 70 mm2 men i övrigt allt lika. Jodå, Herr Murphy ger sig tillkänna lite då och då så jag har trippelkollat alla dragningar men har ju inte ändrat nåt sedan tidigare men gjorde det ändå ... Bra att få höra att din Sterling inte heller lyser om inte motorn går, min sitter lite undangömd men jag borde ha sett om den gjort det tidigare och var ca 90 % säker. Såg i Sterlings (dåliga) infopapper att man kan mäta vid ingången till Sterling och det ska vara ett visst antal volt så det kollar jag i morgon. Tack för feedback!
  9. Jag har precis bytt motor i segelbågen till en Solé, hade tidigare Perkins/Volvo MD2040. Har Lithium-celler till förbrukning och AGM till start. Efter motorbytet händer det lite udda saker. Generator -> Sterling IN -> Sterling UT (1 UT till AGM startbatteri och den andra UT till Lithium. Har BMS, reläer osv) Temperaturmätaren på nya instrumenten i sittbrunnen fungerar inte. Den gula kabeln på baksidan av instrumenten ska iblan anslutas till generators plus för att kicka igång den men det laddar i vart fall AGM nu så den sladden verkar inte behövas kopplas. Har inte vågat låta BMS släppa igenom till Lithium ännu. Lamporna/dioderna på Sterling lyser hela tiden och det gjorde dom inte tidigare förrän motorn var igång. Det här är en lite speciell fråga men kanske finns det ngn annan som också har Sterling och kanska har lite input?
  10. Är det någon som har den erfarenheten vore det intressant höra vad man bör tänka särskilt på. Vi köper en Moody 376 i södra England och sen ska vi segla hem den till Stockholm. Engelska kanalen kan vara lite besvärlig korsa då den är så tungt trafikerad men det ska nog gå bra. Det vi undrar liter mer över är om det är så klokt att transportsegla dagonatt till Kiel-kanalen då vi väl är på franska sidan? Man får ju hålla sig till kustsegling, men som sagt: Är det någon som har handfasta råd och erfarenhet av ovanstående tas den infon tacksamt emot.
×
×
  • Skapa nytt...