Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-03-11 på alla områden

  1. 2 poäng
    Toppen! Tack båda för svaren, ni är grymma! @Georg_Ohm @raol! Då blir det Biltemas kablar, och inget överdimensionerande utan håller storleken så det ligger innanför ramarna.
  2. 2 poäng
    Biltemas kabel funkar alldeles utmärkt. Inget magiskt med en kabel, bara det att båtbutikerna måste ha högre priser för att klara marginalerna. Men varför överdimensionera kraftigt? Kablarna blir betydligt dyrare, tar mer plats och är stelare. Om det med råge räcker med 2.5 mm^2, då finns det ingen rimlig anledning att gå upp till 4+ mm^2. Om du nu inte beräknar att du kommer att fördubbla förbrukningen på flera eller alla ledningar. Även om du skulle lägga till nåt i framtiden, så är det billigare och bättre att byta just den slingan då, tycker jag. Dra allt i rör så långt det är möjligt, så kan du lätt stoppa i mer eller byta i framtiden.
  3. 2 poäng
    Hoppsan Kerstin, enligt detta forum torde nog problemet vara identifierat. Byt genast reläet, eller slipa i alla fall bort det varumärket från reläets hölje innan Anti-Skyllermark-trupperna tar sig ombord på Din skuta! 😄
  4. 2 poäng
    På din beskrivning låter det som om du har en tvåkilosflaska som heter ”2012”. Min erfarenhet är att de mer professionella gasolfyllarna, dom som inte bara byter flaska, utan dem där man även kan köpa gasol ”i lösvikt” väldigt noga kollar flaskans årtal, som står stämplat med svart text mitt på flaskan. Om flaskan är för gammal byter eller fyller dom inte på den. På Byggmax har personalen inte den kunskapen, så dom byter gladeligen in gamla flaskor. Byggmax är inte billigast på gasol, men brukar ha rätt hyfsade priser. Du kan testa din flaska på två sätt, väga den, taran skall stå skriven någonstans i godset eller som på bilden ovan, så räkna bort tarans massa när du väger. Man brukar få tipset att använda en fiskevåg som man ändå kanske har ombord, men min är för oexakt. Sedan kan du, utomhus, trycka med fingret på stiftet i mitten av anslutningen på flaskan och se, höra, om det pyser. Två gånger har det hänt mig att regulatorn läckt, och då sannolikt innan avstängningsventilen, sannolikt just vid förskruvningen där man ansluter flaskan. Nu har jag alltid en regulator i reserv ombord. Ja min, mina gasolflaskor står också delvis ”utomhus” i en låst och välventilerat kistbänk, även fukten kommer in där… Jag tar tre 2012-flaskor, det brukar gå åt ungefär två och en halv flaska per säsong.
  5. 2 poäng
    Ju förr, dess bättre...
  6. 2 poäng
    En gasfjäder havererade för mig för några år sedan. Jag hittade en ny hos Sodeman https://www.fjadrar.se/ som verkar vara en danskfirma (paketen kom därifrån). Jag ersatte min rostiga fjäder med en i rostfritt syrafast så nu kommer den att hålla. De har en konfigurator där du kan välja dimensioner på kolven och inte minst viktigt vilken styrka den ska ha. Leveransen var snabb, jag vill minnas att det gick på 2-3 dagar. En rostfri fjäder inkl frakt kostade drygt 1.100 kr. Sen finns de en annan leverantör https://www.gasfjadershop.se/ med liknande upplägg. Ibland kan det skilja lite i sortimentet mellan leverantörerna om man vill ha en speciell dimension i t.ex. rostfritt. Å som någon skrev ovan, det går att skruva loss ändstyckena och flytta till ny gasfjäder om kolvstången är i samma dimension. Om det finns märkning på din gaskolv så sök på det numret, det kan gå att hitta spec med kraften (måtten är ju lätta att mäta). Vill du ha starkare kolv så är det bara att välja nästa kolv i styrka. Den här hade stått i ett rör som saknade dränering och det fungerade inte i långa loppet...
  7. 1 poäng
    Hej! Håller på att dra om ell till alla förbrukare i båten, och står nu inför att köpa ny kabel. Har därför 2 frågor till detta fantastiska forum som jag inte riktigt hittar svar på😇 - Enligt mina beräkningar skulle det, med råge, räcka med 2.5mm2 kablar. Men tänker ändå dimensioner upp till 4mm2. Liten prisskillnad, lägre spänningsfall. Är det rimligt att dra det i ”hela” båten eller är det onödigt? - Biltemas kabel som är förtent, är den något att ha eller ska jag gå till båtaffär och köpa kabel för dubbla priset?(https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550) Mvh Patrik
  8. 1 poäng
    Jag brukar hålla den nära men INTE om kabeln jag skall mäta på och framförallt i samma vinkel, och därefter trycka på REL, ZERO eller vad det nu kan heta. Anledningen är att en tångamperemeter för DC är känslig för statiska magnetfält (till skillnad från en för AC som kan filtrera bort dessa), och med de låga strömmar vi talar om kan nog även jordmagnetiska fältet inverka. Därav att nolla den hållandes i samma vinkel och nära där man tänker mäta. Tänk sedan på att om batteriet har varit ordentligt urladdat kan det bli behäftat med hög självurladdning. Dvs i värsta fall är det som laddat ur något av det som kopplats bort, men batteriet är nu så sulfaterat att det laddar ur sig själv ganska snabbt. Bara en tanke....
  9. 1 poäng
    Det kan man också göra, men vissa kommunala återvinningscentraler tar emot t.ex. gasol och brandsläckare, medan vissa inte gör det. Norrköping blev jag nekad för ett antal år sedan att lämna brandsläckare för det är ett tryckkärl som de inte hanterade där. Värmdö tog emot gasolflaska (och senare även brandsläckare) och jag blev anvisad plats var den skulle stå, räknas som farligt avfall. Likaså i Rättvik tar de emot gasolflaskor, inga problem där. Även kylskåp och frysar innehåller ju tryckkärl och tas emot av typ alla återvinningscentraler (i alla fall alla jag haft att göra med)🙂
  10. 1 poäng
    Jag köpte en tångamperemeter (borde väl kallas tångmultimeter snarare, men jaja) på Biltema för ett par år sen. Första gången jag använde den visade den väldigt höga värden (spänning i detta fallet) trots att jag inte hade mätpinnarna på nåt. Trodde jag. Den hade autojustering av enheterna, så den visade egentligen några millivolt, ren inducerad spänning i mätledningarna av att jag rörde mig i lägenheten. Jag hade inte sett den pyttelilla enhetssymbolen i kanten av skärmen, utan trodde att det bara var volt hela tiden. Är du säker på att det inte bara är nåt sånt dumt? Nu har du ju för all del förbrukning nånstans, men ändå...
  11. 1 poäng
    Pga ryggproblem och pandemi har det bara blivit senaste sommarens korta båtsemester för min del. Ena av brorsorna var ute ett par dagar sommaren 2021, med sambo och två kompisar. Vet inte vad de käkade, men de låg i gästhamn större delen av tiden, så jag antar en kombination av lite mackor och sånt till frukost, sen käk på matställen i land resten. Under min korta semester lagade jag mat med värme exakt en gång. Det gjorde jag på ett löst gaskök med liten gasflaska ute i sittbrunnen. I övrigt mackor, mängder av mjölk (min stapelvara nr 1), lite godis. Kaffe drack jag inte just då. Dricker det i perioder bara, framför allt under vinterhalvåret. Jag äter inte varm/lagad mat hemma heller mer än 3-4 gånger i veckan normalt, så att inte göra det två av tre dygn i båten är inte nåt konstigt för mig. Det var så varmt att jag knappt hade aptit ändå. 23-26 grader, nästan vindstilla och gassande sol är svårt att hantera för mig. Jag vil ha 18-20 grader, lätt mulet och 3-4 m/s ljummen vind. Idealvädret! Men, tanken är ju att vi ska fixa till så gasspisen är säker och funktionell. Förutom då det med att slangarna ska bytas, så ska även hela spisen lyftas upp i "vaggan" igen. Just nu är den avlyft och står bara i botten av utrymmet där den egentligen ska kunna svänga fritt i sidled när båten kränger (inte för att vi tänkt laga mat under färd, men vi vill ha den monterad på rätt sätt).
  12. 1 poäng
    Fick nu en från vår lastbilsverkstad, dock är den 400 mm, men jag tror att den kan fungera. Sitter normalt i luckan ovanför bakgavellyft, så kraften finns. Passar den så blir det att få en till.
  13. 1 poäng
    Har du klarat dig sedan hösten 2020 utan att behöva fylla (lösvikt eller utbytesflaska)? Du kan ju knappast klarat dig alla dessa år på 2 kg och jag förstod inte riktigt om du fyllt den någon gång eller inte. Normalt förbrukar man väl en sådan flaska på en säsong och antingen tar man en utbytesflaska via automat (som beskrevs tidigare) eller via typ Byggmax, sjömack, landmack etc etc. Och då får man ju en annan flaska. Eller så fyller man sin egen med ny gas, så kallad lösvikt, och då kontrollerar fyllaren att din flaska inte passerat sista datum för kontroll/provtryckning. Har den passerat datum så kommer de säga till och du får betala en extra peng för byte till annan flaska. Är det kort tid kvar brukar du kunna byta till annan flaska utan avgift.
  14. 1 poäng
    Och skaffa en enkel gasvarnare! Fick läck en gång och larmet gick. Stängde huvudkranen på gasolkulan. Gasol lägger sig längst ned i båten, där ska larmet monteras. Nu har jag en gammal diesel Yanmar YSM12. Rörde inte nåt med elen. Inte ens startmotorn. Rörde inte tändningen. Sköv bara in den mekaniska stoppen. Lyfte av remmen till generatorn. Höll inne ventillyftaren och vevade för hand igång motorn. Motorn fick gå tills larmet tystnade. Då hade det mesta av gasen ventileras ut via motorns insug. Så viss nytta med startvev till motorn. Hade det varit en bensinare, så har den ett tändsystem som kan alstra gnistor, i bl a tändfördelare. Oavsett kör aldrig en startmotor vid gasläckage. Lyft av generatorremmen. Rör inget på elsystemet.
  15. 1 poäng
    En sak med alla gasbehållare. Se till att ventilen alltid vänder uppåt. Om inte, så funkar inte säkerhetsventilen som det är tänkt vid t ex en eldsvåda. Tillräckligt med värme så exploderar gasbehållare om den förvaras fel.
  16. 1 poäng
    Här i utanför Coop i Torsby av alla ställen finns en automat. Troligtvis därför att E45 mot fjällen går förbi. Man ställer in den flaska, inte bara 2012, man vill byta, och ut kommer en fylld. Vet inte vad det kostar.
  17. 1 poäng
    Ett ställe som @Volvo_Penta skriver om har vi här också. Kan tilläggas att de seriösa inte fyller på en utgången flaska. Det finns dem som gör det dock. Köp en ny full och besiktigad, fyll sedan den.
  18. 1 poäng
    10 år för gasolflaskor, enligt en bekant på Linde gas.
  19. 1 poäng
    Raka axlar (helst singelaxel), då är Du en sjöman 🧔. IPS, då är Du en stekare 😎. Vem föredrar Du att vara...? Har, som @Makro här ovan, haft förmånen att prova båda varianterna och IPS är ju nååågot enklare att hantera för oss "icke sjömän", eller "skägglösa sjöfarare" som en av mina bortgångna förebilder uttryckte det.
  20. 1 poäng
    Tack! Denna gången medgav föret inga större snöskoterutflykter, det blev lärdomsfull tur tur på grannens åker. Vart tog vägen vägen? Vi är ute på en åker och åker. Men, det jag egentligen skulle skriva om var det där med att ta ut kompasskurs och navigera med död räkning. Det funkar rätt bra i fjällen också. Jo det började med att ”en familjemedlem” skulle provköra skotern på en myr på andra sidan fjället, där säljaren bodde, säljaren var inte hemma. Då gick den ner sig i den lösa snön. Den gick sedan inte att starta, batteriet var kasst. Dagen därpå var jag där med snöskyfflar, barnbarn och en hjälpstartare, vi skottade rent runt och under skotern, när vi sedan skulle starta så kunde inte hjälpstartarens grova krokodilklämmor greppa om de små teminalerna på batteriet, och vid det förmodade startreläet var det samma sak, dessutom räckte inte kablarna dit. Dagen därpå följde grannen med, och vi tog med en annan hjälpstartare och två mindre krokodilklämmor. Då gick det bättre. Sedan då färd hem runt hela fjället på en för kort släpvagn som inte har någon tippfunktion. Men en snövall fick utgöra pålastningsramp. Väl hemma backades skotern helt sonika av utan ramp eller utan att tippa kärran, det gick bra. Sedan fick jag köpa det dyraste batteriet som jag någonsin inhandlat, ett bly/gelebatteri på 18,9 Ah, det kostade 2230 kr…. Det finns inget Batterilagret eller Batteriexperten, inte ens någon Biltemabutik i hela Jämntland… Förra året köpte jag ett vanligt MC- batteri, till fyrhjulingen, av ungefär samma storlek på Biltema i Partille för cirka 750 kr. Ja och då provkörning på grannens åker, där grannen och någon mer redan hade kört upp ett spår, men det höll inte iallafall. Vi fångade för övrigt varesig myskoxar eller andra djur i gropen, som då uppstod då vi grävde fram skotern för andra gången… Ja det finns roliga leksaker där, som en 500cc fyrhjuling med kroniska startproblem, jag trodde jag hade åtgärdat den i höstas, men nu startade den inte, trots flera startförsök med generös choke luktar det inte bensin i avgasröret, tändstiftet hittade jag inte.. men såg sedan en instruktion på Youtube, och tändstiftet satt på cylindern där tändstift vanligtvis inte brukar sitta… Tändstiftet var torrt. Det kommer fram bensin till bränslefiltret och lika så rinner det ut bensin ur det, så det är väl förgasaren, bara det att den sitter under tanken, som sitter under en stor plastpanel… Så det hanns inte med, det blev skidåkning och litet skoteråkning istället. Så fick nya vovven också agera draghund i skidspåret. Det finns en hyfsat stor 4wd traktor också, en IH, med skopa och plogblad, den är också svårstartad… man måste ha motorvärmaren i några några timmar innan man får igång den… Nog om det, nu skall jag greja med båten…
  21. 1 poäng
    Det finns säkert en hel del varianter på temat. Hos exempelvis Gasolmacken köper man gasol på lösvikt fylld i medhavd flaska. Om flaskans godkännandedatum är passerat får man betala en avgift för byte av utgången flaska. Kanske det finns någon liknande variant i Dina kvarter. https://www.gasolmacken.se/priser/
  22. 1 poäng
    Båtliv på sommaren och snöskoterliv på vintern. Likheterna mellan dessa är många. Jag vill inte undvara något av de nämnda alternativen... ☺️ Gropen för myskoxe presterades av Dig, eller snöskotern? 😉 Btw, välkommen till snöskoterlivet.
  23. 1 poäng
    Vilken mässa pratar du om? Med tanke på att det står Stockholm på dig, misstänker jag att du menar mässan som nyss var i den trakten. Tråden, och mina inlägg, handlade ursprungligen om Båtmässan i Göteborg, för en månad sen.
  24. 1 poäng
    Nu har jag lyxen att ha budgeten att ha en firma som sköter allt på båten. Är inställd på att IPS blir dyrare i underhåll jämfört mot axlar. Så det är mer fråga om hantering Axlar VS IPS som är stora frågan här:-)
  25. 1 poäng
    sökte gasfjäder mg mackey tipsade 05 2020 . sodemann verkar ha..B
  26. 1 poäng
    Jag hade samma utgångsläge och köpte Julas typ A och gjorde om fästena och det funkar fint.
  27. 1 poäng
    Så kan det vara. Men jag har ett liv också.
  28. 1 poäng
    Hej, Jag får nog hålla med Ingemar om att betydelsen av förtennad/förtent kabel är en smula överdriven. Förra året rev jag ut hela elsystemet i min båt och endast de kablar som var av grövre kaliber (>6mm2) var enligt konstens alla regler medans all övrig kabel var klassisk kopparkabel. Båten är 40 år gammal och ja - några av kablarna hade farit illa under perioden och behövde kasseras men de allra flesta var åtminstone visuellt helt felfria och mycket av det återanvändes när jag gjorde om installationen. /Christian
  29. 1 poäng
    Här är exempel på billigare kablar. SIliconisolering, tennade. Jag har köpt en hel del från Aliexpress och de få gånger det strulat har det varit Postnord . SIlikonisolerade tennade
  30. 1 poäng
    Min uppfattning (och erfarenhet) är att det oftast går alldeles utmärkt med icke-förtennad kabel. Kanske t.o.m. att det gått lite religion i att man måste ha förtennad kabel överallt så snart användningsområdet heter "båt". Men i elkraftsammanhang går det av någon anledning alldeles utmärkt att ha rena kopparledare till utelampor, stolplyktor och allt som nu är utomhus. Där är det inte förtennad kabel... Kabelns ledningsförmåga blir i sig inte sämre av att den inte är förtennad, inte ens när kopparn t.o.m. svartnat. En rätt pressad kabelsko blir gastät i sin förbindning mellan kabelsko och kabelkardeler, så det blir knappast mer okontakt med tiden i en ren kopparkabel än en förtennad heller. Genom att även förse kabelskorna med krympslang (helst med smältlim på insidan) eller i alla fall en klick kontaktfett eller vaselin när man klämmer ihop dem, ökar man tåligheten och livslängden enormt även på ren oförtennad kabel. Enda problemet som kan bli är om man behöver korta en ren kopparkabel som suttit utsatt så kopparn oxiderat. Då måste den skalas tills ren koppar finns (eller möjligen tvättas/betas i därför avsedda vätskor). Men har den blivit så illa kanske den borde bytas. För visst finns det utsatta ställen som motiverar förtennad kabel, men de är inte så många egentligen. I både den nuvarande och förra båten har jag i huvudsak icke-förtennad kabel. Även i maskinrummet, som i mitt fall dock kanske är av det "torrare" slaget. Efter 20 år hade jag fortfarande inga problem med oxidation av kopparkablarna i den förra båten. Enda undantaget är kabel som går "utomhus", t ex till lamporna under peket. Här vore det faktiskt dumt att inte sätta dit förtennad kabel redan från början. (Såg förresten att min webbläsares stavningskontroll (FF) rödmärkte ordet "förtent" men gillade "förtennad")
  31. 1 poäng
    Är det inte lika bra att byta hela toan, nu när du ändå har isär alltihop ? Med det skicket på pumpen så är det nog dags att fräscha till resten också.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...