Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

PModig

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om PModig

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! I båten sitter ett Dometic CRX-80, på baksidan finns en sladd jag inte riktigt förstår vad den gör och jag hittar inget instruktionsboken om denna sladd. Tidigare ägare har kopplat plus till denna sladd men jag tycker det känns märkligt då det tydligt indikerar att man ska koppla plus på annan plats. Någon som vet vad denna ”rosa”(som egentligen är röd men ser rosa ut på bilden) kabel är och varför kylen fungerar när plus kopplas dit? bilden är lånad från internet.
  2. Okej, bra input! Har tänkt ett varv till och klart man vill kunna bryta sjövatten separat men ha färskvatten igång, så man känner säker på att man inte fyller båten med sjövatten vid ev. slangbrott. Kan ju bli lite knasigt 😱
  3. Tack för intressant och värdefull läsning! 🥳🥳 vad jag tror, i alla fall för tillfället, är sista frågan 😜 Jag har 2 st pentry pumpar, en sjövatten och en färskvatten, de sitter bredvid varandra. Ser någon en anledning att ha dessa på separata brytare på panelen eller kan jag parallellkoppla dessa med lämplig kabel? Enda anledning jag kan tänka på är om ena pumpen ”hänger sig” och behöver brytas, men då ser jag inte problem med att slå av båda pumparna och sen göra ena strömlös genom att ta bort sladden. Missar jag något?
  4. Tack för all bra input! Nu har jag rivit, dragit rör, mätt och räknat. En typisk kabeldragning jag kommer ha är till en förbrukar som drar 3 ampere, med 8 meter kabel (totalt, både plus och minus inkluderat). Vissa sidor ger en uträkning som säger att jag ska ha 1.5mm2, vissa 2.5mm2. Vad anser ni är det rätta valet här?
  5. Det var också en snygg lösning! Skönt att inte ha massa Dynamolappar som hänger över allt!
  6. Bra tips! Tack, jag ska börja skissa och kommer med stor sannolikhet följa det du skriver! Ser enorm fördel att enkelt förstå om det är ex. Belysning eller annat förbrukning vid felsökning! Den kabeln du länkade till ser inte ut att vara förtenad, är det ett problem? (All kabeldragning jag ska göra är ”inomhus” där det förhoppningsvis är rätt så torrt)
  7. Tack, säkringar och paneler är under kontroll! 🥳 @Georg_Ohm har du någon erfarenhet av Biltemas huvudbrytare? Är den ok?(https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/huvudstrombrytare-2000041887?gad_source=1&gbraid=0AAAAADowiYge2EjPGieKMUF_j964hkORx&gclid=CjwKCAjw17qvBhBrEiwA1rU9w6S-Ts7QogUrRdSxXzLlT7ZX7RVUwI6zrLGhsWhEvLbhpKl_1RNx5RoCh0oQAvD_BwE)
  8. Toppen! Tack båda för svaren, ni är grymma! @Georg_Ohm @raol! Då blir det Biltemas kablar, och inget överdimensionerande utan håller storleken så det ligger innanför ramarna.
  9. Hej! Håller på att dra om ell till alla förbrukare i båten, och står nu inför att köpa ny kabel. Har därför 2 frågor till detta fantastiska forum som jag inte riktigt hittar svar på😇 - Enligt mina beräkningar skulle det, med råge, räcka med 2.5mm2 kablar. Men tänker ändå dimensioner upp till 4mm2. Liten prisskillnad, lägre spänningsfall. Är det rimligt att dra det i ”hela” båten eller är det onödigt? - Biltemas kabel som är förtent, är den något att ha eller ska jag gå till båtaffär och köpa kabel för dubbla priset?(https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/lagspanningskabel-1224-v-2000045550) Mvh Patrik
  10. Tack! Såg det men stängde ner den tråden eftersom jag var på fel del av forumet! (tack för att du uppmärksammade det )
  11. Hej! Har idag en motor med 2 stycken 65A generatorer och ska nu under våren dra om lite el. Har pratat med lite olika personer om om hur jag ska tänka kring inkoppling av dessa generatorer, men fått olika svar. Har ett startbatteri, bly-syra och en förbrukningsbank, 280ah, bly-syra. Vänder mig därför till detta fantastiska forum för tips. Några olika förslag jag hört hittills: 2 helt separata "system", en generator kopplat till respektive bank. 2 separata "system", en generator på respektive bank med en skiljerelä mellan bankerna för att dra nytta av båda generatorerna på förbrukningsbanken när startbatteriet är laddat. Båda generatorerna på startbatteriet med skiljerelä mellan bankerna. Slå ihop allt till en bank med en batterivakt för icke nödvändiga laster. (Denna har jag minst erfarenhet av, men är nyfiken och gillar konceptet) Hur hade ni gjort? Något av ovanstående eller något helt annat? Ha en fin dag!
  12. @IngemarE tack för utförligt svar! Det bygger mitt förtroende att gå på alternativ 2. Anledningen till ”överdimensionering” av kablar är för att jag eventuellt kommer dimensionera upp bogpropellern i framtiden. @Peter_K 👍 Tack!
  13. Tack @Georg_Ohm! Startbatteriet är ju såklart en bra lösning också! 👍
  14. Tack @Ove-T! Det låter lovande! 🥳 Känns så onödigt att ha ett batteri i fören som bara använts ett par minuter varje år, därav föredrar jag alternativ 2 också. 👍
  15. Hej! Har de senaste dagarna läst det mesta jag kan om elmatning till Bogpropellern, men blir ändå inte riktigt klok 😇 Bakgrund - Bogpropellern är på 1200w. - Avstånd mellan förbrukningsbank och bogpropeller är ca 4+4 meter. - Förbrukningsbank och startbatteri har skiljerelä mellan sig. - Förbrukningsbanken är på 210 amp och Blysyra batterier. - Jag vill inte ha ett blysyra batteri under kojen i ruffen. Lösningsförslag som jag landat i 1) Sätt in AGM batteri nära bogpropellern som laddas med en DC/DC laddare kopplad mot startbatteriet. 2) Dra grova kablar (70mm2) från förbrukningsbanken till bogpropellern. Inget extra batteri nära bogpropellern behövs, kan således istället ta ”batteripengarna” och lägga till ett extra batteri i förbrukningsbanken. Så, frågan till alla kloka här inne är: Vilken av ovan lösning är att föredra? Vilken tror ni blir billigast? Finns det någon mer lösning jag inte tagit hänsyn till? mvh,
×
×
  • Skapa nytt...