Jump to content
Wednesday 03 March 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/26/2020 in all areas

  1. 4 points
    Kände att jag var tvungen att dela med mig hur billigt och enkelt man kan bygga en alldeles egen provtryckare till sitt drev. Gjorde denna idag till en kompis som har Alpha One drev (Mercrusier), men passar såklart till Volvo Penta drev. Åkte till min lokala Hydroscand butik, köpte en meter slang, 4 slangklämmor, ett T-kors med två slanganslutningar och en manometer. Totalkostnad 279kr. Slaktade ett cykeldäck (innerslang) och satte ventilen i på ena sidan och den andra fick en anslutning som passar i drevets oljeplugg (hade en från BT som pumpar från flaskan). Enkelt och billigt. Sätt lite tryck, typ 0.5 bar och låt stå ett par timmar, vrid sedan axlar med växel i och låt stå ett dygn. Kolla sedan om det är samma tryck. Om inte, börjar läcksöka med såpa vatten med nytt tryck. Lycka till.
  2. 2 points
    Ja det är väl för att det finns många olika utställare med allt från bryggor till båtar, föreningar och organisationer och människor att ställa frågor till och grejer att klämma och känna på, och allt detta på ett ställe. Ibland hittar man ju intressanta saker som man kanske inte letat efter i en nätbutik. Nya båtar är jag sällan intresserad av men att däremot att kika på tekniska lösningar och materialval på båtarna kan ju vara roligt. Men, skulle mässorna försvinna så är det ju ingen katastrof heller. Det är ju som med musik, streama eller lyssna på radio/CD funkar ju men live är det lite annorlunda.
  3. 2 points
    Man får ju verkligen tänka igenom vilka scenarios man vill kunna använda båten i, och hur de kanske kommer att förändras. En segelbåt som jag var med och konverterade, vi bytte till en ny diesel och la till el så det blev en hybrid. Dieseln egentligen för att ägaren hade just det kravet att man skulle kunna köra motor en hel dag om man ville/var tvungen. I verkligheten så blev det mer så att de använder elmotorn in och ut ur hamn, för att putta lite över genom något sund eller så, där man förr kanske inte skulle ha gjort sig omaket att dra igång dieseln. De hade under ett några säsonger inte haft något tillfälle då de körde med dieseln någon längre sträcka. De laddar mest via sina solpaneler, via generering från propellern vid segling, via landström, någon enstaka gång har de laddat med hjälp av dieseln. Men, det som var slående för dem efter att par säsonger var att de ändrat sitt beteende, ganska omedvetet. De seglade mer än förut, mycket för att de kände en större trygghet i att det var så lätt att få hjälp en kort stund av elmotorn om det behövdes någonstans, och de uppskattade tystnaden mer. Säger så klart inte att det här skulle stämma för alla, jag tycker bara att man ska vara öppen för att man kanske kommer att ändra sitt beteende med nya möjligheter. Båten fick en diesel på ca 30hk, 10kW elmotor och 15 kW/h batteri byggt med 18650 celler.
  4. 2 points
    Börja med att undvika filformatet .heic, det ställer till det i många fall. Hjälper inte att du lägger det som bilaga....
  5. 2 points
    Skulle gissa att några av skribenterna här ovan gärna föreslår 2 st Gevalia plåtburkar förbundna med ett hårt spänt snöre......😆
  6. 1 point
    Tack, håller just nu på att beställa från Sesea, inför svarta fredagen.
  7. 1 point
    Märkligt att man alltid hamnar här efter ett tag (motvind och sjögång). Seglade med en utombordare under många år (som inte alltid startade). Och under de åren behövde jag aldrig gå för motor mot vind och vågor. Att förlita sig på en dieselmotor för att kunna ta sig framåt i sådana situationer är snudd på farligt. Vad gör ni när motorn blir överhettad eller stannar? Seglar antar jag?
  8. 1 point
    Lågvakuum räknas från straxt under atmosfärstryck och ner till ganska lågt, men absolut inte till fullständigt vakuum. Undertryck säger ändå mera om vad man pratar om kan jag tycka.
  9. 1 point
    Såg den också, även biltema har liknade men verktygsboden såg lite mer pålitlig ut.
  10. 1 point
    Jag hade nog gärna sett en båtmässa, eller kanske snarare "båtlivsmässa", i mindre skala som i princip inte hade båtar alls (som mest roddbåtar, gummibåtar, segeljollar och annat i den storleken), utan bara alla de här smågrejerna i form av tillbehör, motorer och annat, samt olika föreningar, organisationer och myndigheter.
  11. 1 point
    kanke detta kan fungera: https://verktygsboden.se/specialverktyg-foer-bil/handmanoevrerad-vakuumpump
  12. 1 point
    Miljömedvetna väljer alltid naturkaj!
  13. 1 point
    Ja, många drev ska ju vakuumsugas som en sista test när allt otätt är bytt. Då behöver man En manometer som visar undertryck. En backventil. En vakuumpump. Lite slang och några slangklämmor. Enklast är nog att köpa en vakuumtesturtrustning för ca. 300:- kronor så har man det mesta man behöver. Det kan bli en hel del pumpande, men det är ju bara en gång förhoppningsvis. Annars kan oljesugen säkert funka bra tillsammans med delarna ovan.
  14. 1 point
    Ja, jag vet inte riktigt varför jag har envisats med att gå på mässan. Det finns inga båtar att titta på som jag är intresserad av. Det finns inga produktlanseringar. Priserna i tillbehörsbutikerna är de samma som på nätet. Personalen i montrarna är sällan kunniga och oftast urtrötta. Maten och ölen är dyrare och sämre än på krogen.
  15. 1 point
    Båtmässorna är ju också en produkt från en tid före internet. Idag kan man enklare söka information, för att sedan direkt besöka en handlare. Gissar att det därför inte är lika lönsamt att ställa ut för en tillverkare/försäljare, eller lika nödvändigt.
  16. 1 point
    Mycket kloka ord, för min del har jag nog aldrig använt motor mer än 500m, så för mig är valet enkelt. Elsystem med förbränningsbackup där man kan gå en längre sträcka med reducerad fart vid behov.
  17. 1 point
    Ingen risk, i påskfyrarna här ute anses allt förutom granar vara fusk. Däremot har det förekommit "importerade" granar från fastlandet 😏 Smögenborna bränner pallar däremot
  18. 1 point
  19. 1 point
    Jag installerade i sommar ca 15kWh LiFePO4 i båten. Pris för cellerna, inklusive moms och frakt till dörren var ca 30000SEK. Vilkt ca 100kg. Sänker du farten till 4,5 knop så är du antagligen nere på 2kW. Jag vet att du av hävd har god renome på det här forumet, men det där är fullständigt skitsnack. Dags att kvickna till innan du blir helt frånsprungen av tidens gång. Effektiviteten i en liten båtdieselmotor kommer aldrig vara ens i närheten av den på ett kraftverk, för att inte tala om ett kraftvärmeverk. Inte heller avgasreningen är jämförbar. Bara mängden elenergi som går åt till att raffinera fram dieseln från råoljan är i samma storleksordning som mängden el du istället kunde "tanka" dina batterier med. Andelen fossilkraft är dessutom ständigt sjunkande. Kolkraftverk är inte heller snabbreglerande, för den delen. Kärnkraft kommer vi aldrig att få, för det är så in i helvete dyrt. Trots att de inte ens betalar för sina egna rivningskostnader.
  20. 1 point
    Tackar för kommentaren!, även om jag är sen att reflektera över kommentaren. Visst finns det mycket fint i trakterna av Runn! Jodå, vi gjorde att litet glasstopp vid Ornässtugan vid Ösjön, även om vi inte var in och tittade i själva Ornässtugan, och jag övernattade en natt i hamnen i Ornäs. Ja, nu var det ju inte midsommarhelgen med jätte mycket båtar då vi gled fram på Runn, men det var ändå förvånande att det var så pass lite båtar vid vissa öar, med tanke på att det ju ändå var mitt i semestertider! Jodå Torsång, är fint. Där passade vi på att äta egenlagad middag i båten, vid en brygga invid hembygdsgården. Jodå, jag har faktiskt åkt långfördskidskor på Runn en eller ett par gånger, i samband med att jag gick gymnasiet i Borlänge. Det var riktigt fint vill jag minnas och det har bidragit till mersmak för fler skridskoturer på andra sjöar! Vi var in med båten i Tunaån och åkte fram till Tunaåstrand, men alldeles utanför Tunaåstrand, så vände vi om med båten utan att gå i land, eftersom att vi inte fann någon brygga att lägga till vid där, då vi var där. Efter att vi vänt om vid Tunaåstrand så fortsatte vi en liten bit nedströms längs ån. Sedan så gjorde vi som en U-sväng in mot höger, så att vi fortsatte uppströms läng en annan liten förgrening av ån. Men nästan på en gång då vi börjat åka in längs denna förgrening, så vände vi om, då vi anade att det inte kanske var så lämpligt för motorbåtar att åka där, eftersom att det låg någon rörledning på botten, samtidigt som det var en väldans massa gröna växter, som tillfälligt fastade lite i propellern. Men det är antagligen i den förgreningen som källan ligger. Kanske skulle vi ändå ha vågat oss på att fortsätta längre in i förgreningen? Men det kändes lite vanskligt, då det låg rör i vattnet och var mycket växtlighet, så jag ande att det inte var ämnat för att kunna åka motorbåt där... Då inte heller denna del var angiven som farbar i vårt digitala sjökort och då det även fanns en bro längre fram, som vi inte visste om vi skulle komma under, så vände vi alltså omgående om i denna förgrening, utan att göra något stopp någonstans i Tunaån, även om det kanske inte var så bra beslut att inte smyga längre in i ån... Jag kan alltså rekommendera andra att utforska Runns sjösystem med omnejd med egen båt, det var helt klart mysigt och fint! Mvh Fredrik
  21. 1 point
    Jag hittade hela YouTube-videon från MrFinlandsuomi om färjetrafiken i Mariehamn innan Viking Grace grundstötning längs strandpromenaden. Det var en tät trafik med Galaxy, Baltic Princess, Grace och Amorella som turades om att vända inne i hamnen, lägga till och lämna de två RoRo-lägena. Om jag minns rätt så låg Rosella på det tredje RoRo-läget o vågade sig nog inte ut på Ålands hav i det vädret. Rosella är ju lite mindre än de övriga fyra fartygen. Enligt YouTube-texten så blåste det upp till 30 m/s i byarna. Det var nog lite svettigt för samtliga skeppare på dessa fartyg den eftermiddagen. De som var inne först var tvungna att lämna för att ge plats för nästa fartyg. Att ligga kvar skulle nog förorsaka rejält trubbel för rederierna (två av fartygen är Silja/Tallink o två är Viking Line).
  22. 1 point
    Jag arbetade på Asea Service mellan 80-87 så jag har sett några stycken.....😁
  23. 1 point
    Elmotorn behöver man aldrig koppla ur mekaniskt. Så länge den är elektriskt frikopplad så får den bara snurra med, så klart om lagren skär så den nyper blir det ju struligt. Men ett sånt haveri har jag inte sett ännu.
  24. 1 point
    Påskefyrarna på flera av Öckerö kommuns öar överlever nog det mesta. Det maniska och militanta insamlandet av gamla julegranar och annat brännbart är så djupt rotat i de unga öbornas själar att inte ens en pandemi kan knäcka den traditionen... men vi får väl se....
  25. 1 point
    Om det är rimligt att köra båten på elverk eller inte blir ju en funktion av normal förbrukning på motorn, inte maxeffekten. Men du hamnar i ungefär samma förhållande som mig (~1600W elverk till en 5kW motor, som jag normalt kör på under 2kW). Jag har skaffat mig en rejäl inverter. Tanken är, precis som din, att slänga ut gasolen. Framtiden får utvisa om jag hinner med att bygga om till nästa sommar eller inte. Jag har dessutom ett gasolkylskåp.
  26. 1 point
    Förvirrade och dubbla budskap är väl det största problemet, vilket har sänkt trovärdigheten. Och med det sjunker folks vilja att bry sig... Några ytterligare exempel är att man höjde taket till 300 personer mitt under ökande smittspridning. Som försvar säger man att det ökade i Sverige först efter att beslutet var taget, vilket inte är sant. Men även om, krävs ju ingen raketfysiker för att förstå att det som händer i Europa strax händer här också. Fast hade som sagt redan börjat hända. Sedan drar man i nödbromsen och ropar "8 personer max !". Statsministern ryter att nu måste vi skärpa oss alla. Jo, men vad som INTE framgick lika tydligt är att man avsåg behålla 300-gränsen, bara personerna då satt ner... Munskydd fungerar säkerligen men bara om de bärs rätt och är av för ändamålet avsedd sort. Under operationer och i vården är det inte främst virus i sig utan partiklarna som det åker snålskjuts på man vill stoppa. Och inte bara dem, annat som flyger ur munnen av mikroskopisk natur bara man så pratar hör inte hemma på en patient - oavsett om det åker fula saker på dem eller inte. Att jämföra allmänna munskyddsanvändningen inom vården med allmänhetens användning för att stoppa ett coronavirus är alltså inte riktigt samma sak. Den som använt munskydd under slipning t ex vet hur viktigt (och svårt) det är att det sitter tajt och rätt. Tror "coronamunskyddet" oavsett kan stoppa partiklar från att fortsätta i tangentens riktning och med den höga farten de annars skulle haft - under vissa förhållanden. Skrik t ex på någon, och munskyddet kommer göra att partiklarna inte alls kommer lika långt. Så visst kan det göra nytta. Men i tajt trängsel och där man är nära inpå varandra (där "partikelfarten" inte är så betydelsefull) tror jag inte på det. Inte de vanliga i alla fall, och inte med den dåliga kunskap om hur tajt de måste sitta. Edit: Och just detta är nog - som redan nämnts - en anledning till att FHM inte går ut med generellt munskyddskrav: Folk riskerar att tro att munskyddet ersätter övriga försiktighetsåtgärder, och blir mer oförsiktiga. Mitt inlägg i debatten....
  27. 1 point
    Det klokaste jag sett på länge! Håller helt med. Ett vanligt, billigare, munskydd lär vara effektivt på större partiklar upp till 2 minuter läste jag någonstans. Virus-partiklarnas storlek är, som sagt, väldigt mycket mindre vilket ger att vanliga munskydd knappt ger någon effekt alls mot Corona. De munskydd som används i vården som har ett filter, syns ofta som en liten plast ring, är allra effektivast men skyddar bäraren i huvudsak, har jag läst. Det filtrerar inkommande luft men i betydligt mindre omfattning utgående luft. Samma gäller de militära maskerna. Att använda ett sånt som smittbärare är mao inte speciellt effektivt. Munskydd i tyg är mer en gest och en signal till omvärlden än något egentligt skydd. Varför dessa fakta inte presenteras av FHM eller annan som har kunskapen är för mig obegripligt. (Nu får jag en massa skit för att jag sticker ut näsan 😉 men det får jag ta.)
  28. 1 point
    Nästan hela instrumentbrädan till flybridgen spacklad och slipad, men nu får resten av spacklandet vänta till våren.
  29. 1 point
    Det var svårt att nå till både mutter och skruv till beslagen så man tager vad man haver.
  30. 1 point
    Jag blir inte arg för en kommentar. Dumpern är avskriven för länge sen och försäkras endast när den har uppdrag hos kund. Jag måste som alla andra entreprenörer anpassa timpriset efter konkurrenterna om jag vill ha jobb, så det är svårt att ta betalt för maskiner som inte används hos kunden. Övrig tid använder jag den hemma som skottkärra vid behov🤣 Övrig säsongsverksamhet? Jag tänkte i min lathet köpa fisk för nån vecka sen, i en liten fiskehamn. Ångra mej ganska snart när dom ville ha 378 kr/kg för fryst abborrfile. Jag åkte istället till en naturhamn och fiska upp några kg abborre på kvällen. Insåg att man har ganska bra timpenning när man sitter och slö fiskar med en öl i ena näven och ett spö i andra.
  31. 1 point
    En härlig tur i mina hemtrakter (dock utflyttad sedan många år). Just sjön Runn är mycket fin med massor av öar och historiska platser. Något man inte får missa när man kajkar runt i Runn är Ösjön med bla Ornässtugan (Gustav Vasa och dasset). Är man här under midsommar är Torsång ett måste, en folkfest utan dess like med kyrkbåtar och hela balunsen. Runn är även en supersjö om man gillar att fara runt på långfärdsskridskor. Fast på vintern då givetvis. Nu har jag inte läst din reseberättelse än men ytterligare en plats värd att nämnas i Tunaån är Frostbrunnsdalen med sin källa längst in. Ett fantastiskt ställe. När man ändå är där kan man gå upp för slänten och titta på Stora Tuna kyrka. Den kan upplevas som lite speciell om man inte är en dalkarl. Jag är helt klart avundsjuk på din resa!
  32. 1 point
    Medan vi väntar på Wildsides svar så kan jag berätta hur jag gjort för att åstadkomma samma funktion. Kapade slangarna mellan motor o vv-beredare (en bit upp bredvid motorn så att luftbubblor går upp i motorn) och monterade ett par T-kopplingar. På kopplingen där vattnet kommer från motorn monterades en backventil så att värmaren inte kan pumpa sitt varma vatten baklänges till motorn. Jag fick borra ett pyttehål i backventilen (en millimeter) för att det inte skulle ställa sig en luftbubbla när systemet fylls. Det medför att lite värme går upp i motorn men det är försumbart för uppvärmningen av vv-beredaren. På T-kopplingarna ansluts slangar till värmaren som är Eberspächers minsta som jag hittade till rea-pris. Värmaren monterades längst bak o längst ner i motorrummet så att luft i systemet (vid påfyllning av glykolvatten) ska flöda uppåt mot motorn. Jag har bara ett expansionskärl för motorn i systemet. Vid värmaren sitter en backventil som hindrar motorn att köra sitt varmvatten bakvägen genom värmaren utan det tvingas in i vv-beredaren. Å så den obligatoriska vattenpumpen för värmaren som är ansluten på slangen från T-koppling o till värmaren (där vattnet svalnat lite). En avgasslang som går ut genom akterspegeln, en dieselanslutning till tanken och en on/off-knapp vid elcentralen. Sen var det bara att köra. Har solceller som räcker till för att ligga länge i naturhamn och numera även varmvatten utan att behöva köra motor i tid o otid. Har även stoppat in en temperatursensor i beredaren (fick plats i samma hål som temperatursensorn till elpatronen och presentationsintrumentet uppe i pentryt) så jag vet när vattnet behöver "värmas på". Jag har noterat denna vår med kallt vatten i havet att beredaren (Isotemp 40 liter) tappar cirka 10 grader under en natt, trots att jag virat ett extra lager med liggunderlagsisolering runt beredaren. När motorn går så cirkulerar vattnet ena vägen genom beredaren, när värmaren går så cirkulerar vattnet åt andra hållet genom beredaren. Var tvungen att installera så för att varmt vatten som ska till beredaren inte tar "fel väg" så att beredaren inte värms upp. Jag vet inte vad som skulle hända om jag körde motor o värmare samtidigt med tanke på att flödena då "krockar" men det finns ingen anledning att köra båda funktionerna samtidigt.
  33. 1 point
    Använder denna som har dubbelt så grov slang som "Super Lappo". Den tömmer en 25 liters dunk i en rasande fart. https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/tankar-anslutningar/jeepdunksanslutning/havert-slang-25mm
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy