Jump to content
Friday 19 August 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/19/2019 in all areas

  1. 4 points
    Har varit på detta forum sedan mer än tio år , läser i stort alla trådar skriver betydligt mer sällan. Har under dessa år sett folk komma och gå , kommer någon ibland som skriver i alla trådar och lägger ner mycket tid på detta för att sedan försvinna. Ibland kommer någon som är här för diskussionernas skull och älskar att vara motvalls bara för att få igång en argumentation. Tråkigt bara när antagonister tar med sej gammalt groll till nya trådar för att fortsätta sin vendetta där. Måste säja att ibland är det befriande att få läsa en utsvävning , det kan vara Faderullans om båtljud eller ” gräddsifon för Irish coffe” Hur som helst under dessa år har Toaen varit (i mina ögon) en lysande stjärna , underhållande, kunnig , och med ett minimum av personangrepp/ härskartekniker, samt helt underbara anekdoter. Toaen , kom tillbaka du gör detta forum bättre! Med Elektrikarn
  2. 2 points
    Då kanske det skall vara förbjudet för män att köra vattenskoter.
  3. 1 point
    Ny i forumet och tänkte se om det finns någon träbåtskunnig i Skaraborg som har lust att bistå med kunskap och handkraft. Har köpt en attans vacker Storebro Storö 34 1971 års modell och har gett mig tusan på att göra i ordning den så att den får hänga med ett tag till. Den har stått på land i fyra år och flera bord har frusit sönder i stäven, maskinellt och invändigt är den bra. Känner min begränsning och behöver hjälp med att byta ut delar av bord i fören ovan vattenlinjen. Ersättning utgår naturligtvis enligt överenskommelse. Falköping-Herrljunga-området.
  4. 1 point
    Det behövs väl inte kit för något så enkelt som lite byglar och ett par meter gummistropp, delarna finns att köpa i varenda båttillbehörsbutik. Fäst gummistroppen med ett par buntband o vill du ha det snyggare så lägg en tagling.
  5. 1 point
    Då tror jag du fryser, gissar fortfarande på att 500 Wh i kyleffekt räcker ganska bra.
  6. 1 point
    Du har ett så kallat fjäderbandsbackslag. En väldigt speciell konstruktion som Albin kom fram med för att kunna använda ett enspakreglage. Det finns ett par "Kolvar i växelmekanismen som slits med tiden, och kan behövas bytas ut. Prova att koppla bort reglagekabeln från backslaget, och växla direkt på armen. Om det funkar bättre då är växelkabeln feljusterad, eller så är det för mycket glapp i reglaget så att det inte rör kabeln tillräckligt långt. Albin Motor i Västra Frölunda har bytessystem på växelmekanismen. Det kan ju också vara andra delar i backslaget som är slitna. Till exempel klackarna på fjädrarna, som växelmekanismen ska ta tag i när man växlar.
  7. 1 point
    Du måste ha ett mycket stort system alt. mycket kalla väderförutsättningar eftersom Du ser ett problem i detta. I våra båtar har vi motorn/motorerna kopplad till värmeväxlare och inget mer på värmeväxlarens primära krets. Motorns driftstemperatur bör nämligen inte vara beroende av variabla kylvätskevolymer. Värmeväxlarens sekundära krets är kopplad till: 1. dieseldriven vattenvärmare 2. elpatron 3. fördelningsplint med Ballofixventiler för: 3a vvb 3b radiatorkrets 3c defrosteraggregat 3d luftvärmeaggregat På detta sätt har vi värme i alla avseenden oavsett värmekälla (elpatronen är väl svagaste länken) och det är inte så belastande att för hand öppna/stänga Ballofixer. 😉 Men det är ju klart mycket mer imponerande om man från andra sidan jordklotet via sin telefon kan styra 1-3 ovan samt även 3a-3d. 😉 Men jisses vilket rappel och vilken mängd felkällor. Hujedamej! 😡
  8. 1 point
    Nu är motorn ihopskruvad och det är dags för provkörning. Har kört runt startmotorn men får inget oljetryck på instrumentet. Är lite osäker på hur lång tid det tar att bygga upp oljetrycket på en nyrenoverad motor. Är det någon i forumet som vet? Ska kolla oljetrycksgivaren så den är ok. Tydligen kan givare bäcka ihop så man måste blåsa ur den med lite tryckluft. Alternativet är att ta bort givaren och se om det kommer upp olja vid anslutningen när man kör med startmotorn. Dessutom måste jag klura ut var avluftningen sitter på dieselpumpen så att systemet kan luftas. Nu har jag provat med att lossa på anslutningarna till spridarna men handpumpen kan inte bygga upp något tryck.
  9. 1 point
    Hej, tror också att detta med 98 oktan var ett smått desperat sätt undvika etanolinblandning!? [Skälet till denna rekommendation var att vissa av Albins Solex-förgasare brandfarligt kunde läcka bensin. Alltså flöda över ner i kölsvinet p.g.a. upphakad förgasarflottör. I vissa av dessa förgasare var det så förbaskat trångt i flottörhuset att även en minimal uppsvällning av plastflottörerna kunde orsaka upphakning. Plasten i dessa flytkroppar sväller tydligen pyttelitet då sprit/etanol finns i bränslet? För mer detaljer och foton kring detta kan man googla mina gamla foruminlägg: albin förgasare etanol "thomas-1" site:maringuiden.se. Nya flottörer i mässing för berörda förgasare togs fram, kan exempelvis köpas här.] Själv körde jag min O11:a utan problem på s.k. 4-takts alkylatbensin (95oktan) i många år! Alkylat är en miljövänlig "motorsågsbensin" utan tillsatser, nästan helt luktfri, ingen etanol eller andra tillsatser, sotar nästan inget alls ens vid usel förbränning i kall motor. Men något dyrare än vanlig bensin. Fast bara ca 25% dyrare ifall man kan hitta de fåtal tappar som har särskild bensinpump. Här en karta.
  10. 1 point
    Det är ju instängt vatten som fryser och spränger sönder laminatet. Hur du sminkar symptomen spelar nog ingen större roll i det här fallet. Båten kommer knappast brytas sönder och sjunka de närmsta åren men på sikt måste själva problemet adresseras.
  11. 1 point
    http://www.jrmt.se/default.htm har olika alternativ, tror du inte hittar någon mer noggrann än Jonas som driver JRMT
  12. 1 point
    Min är renoverat förra året, dock en bigblock 7,4. Nytt block men renoverade toppar. Flyttade över all kringutrustning men nya limpor och knän. Kan man göra allt själv så blir det billigare och säkrare, litar bara på mig själv när det gäller min båt. Plus att man får kunskap om sin morot som jobbar i båten. Helsats sötvattenkylning är mitt stora tips oavsett renovering eller köpa nytt. Spar motor i alla vinklar!
  13. 1 point
    Att köpa longblock är så billigt att det knappast är någon större idé att renovera. Jag skulle dessutom tveka att renovera en sjövattenkyld motor just pga risken för gravrost i blocket. Renoveringen tar inte bort rosten i kylkanalerna.
  14. 1 point
    Hej! Jag lovade ju att starta en tråd och lägga ut litet bilder på några små och något större projekt jag fixat med under föregående höst-vinter och vårsäsong på land. Förarstol och durkar. Förarstolens piedestal var för låg, fann en förhöjning som en gång suttit under lärarstolen i en övningsspårvagn. Jag vet att den inte är så snygg, men den har rätt höjd. Kanske kan målas på något vis någon annan gång. Samtidigt som denna fixades och monterades runt jul och nyår tog jag ned durkarna trärena och lackade som mest i åtta lager. International Goldspar, sidenmatt, måhända finns det bättre durklack men jag har god erfarenhet av denna sedan tidigare. Anakarpel. Detta är värt en egen tråd, lång historia, men nu har jag äntligen ett spel som tycks fungera, har förvisso bara provat 25-30 gånger, men inte i skarpt läge ännu. Lewmar HX1 med fritt fall och nu med kortlänkad 8 mm kätting, funkade dåligt med den treslagna linan jag hade sedan innan, den vek sig inåt/uppåt och trasslade till det vid upptag. Hade kunnat åtgärdas med en bit rostfri plåt, men jag orkade då inte meka mer med detta utan köpte mig en ankarkätting. Hålbilden var ju en annan jämfört med det gamla Pro-Fish, så det blev en hel del håltagning i behållaren till lina/kätting, 3 mm rostfri plåt, ja det gick åt några borr och kapskivor. Det blev en del ny eldragning också. Bland annat modifierades upp/ned knappen med en on/off, den kom förvisso dit redan för två säsonger sedan, men nu är den kopplad så att den bryter all spänning via relä till ankarspelet, tidigare kunde man manövrera ankarspelet från stryrplats två och från den trådlösa fjärrkontrollen även om denna brytare stod i off-läget. Ja fjärrkontroll... en med sladd, spiralsladd! Mr Wangs teknikbutik i Kinna hjälpte mig med några grejer, för typ 29 kr styck... Sladden var dock dyr, den kommer från släpvagnsaffären.... Så blev det en backkamera också, den bevakar ankare och ankardävert. Det fanns en ledig videoingång i plottern. Låter som enkla installatioer, och det är det också, men jobbig kabeldragning. Ny kabeldregning till lanternor. Svartdöda kablar i targabågen, dessutom med skavsår. Drog nya och dolda kablar, kopplingslåda dold på hyttaket, den försågs med multikontakt av militär standard, allt för att underlätta "av- och påmastning". Diverse antennkablar skall anslutas på linkande sätt, nästa vintersäsong. Jättetjocka mångledarkabeln till radarn kan jag inte skarva på detta sätt, eller vill inte, så den får vara kvar. Signalhorn. Mest som en kul grej, men ovanför dörren vid förarplatsen hänger det nu ett lädersnöre att dra i, detta påverkar en bromskontakt till MC eller moped, som jag byggt in i en liten kopplingsbox. Det blev en del ny kabeldragning även här, och signalhornet styrs via relä. Även själva signalhornet fick nya kavlar ilödade. Nya joystickar. Mr Wang igen, men dom gillar inte gnistbildning över kontakterna varvid det tillfälligtvis blev relän även till dessa. Men joystickar för 95 kr styck kan man nog inte begära för mycket av. Funderar på någon gnistsläckningskrets, 100 ohm + 1uF + diod , kanske... får se. Landström och inverterström... Har fått sig en genomgång. Bland annat flyttade jag den lilla invertern den med "äkta" sinusvåg på 300 W, den finns nu tillgänglig vid bordet så att den kan försörja dator och TV, TV´n går ju även på 12V men då jag kopplar "bioljud" via båtstereon blir det en massa högfrekvent brum i högtalarna, men inte då jag försörjer TV´n via invertern, troligtvis den swishade solcellsregulatorn som stör igen. Funderar på någon färdigköpt brusreduceringsenhet till regulatorn, eller ny regulator. Gammal digitalbox till TV togs bort och antennkabeldragningen liksom antennförstärkaren flyttades och fixades i allmänhet.
  15. 1 point
    Nej köp Quicksilver powertrim olja.
  16. 1 point
    Lewmar HX1, monterat och klart. Även backkameran (i oskärpa).
  17. 1 point
    Kopplingsbox till lanternor och signalhorn.
  18. 1 point
    Fler bilder: Draglina "nästa hållplats" till signalhorn och hemmagjord fjärrkontroll till ankarspel, med tralierkabel och utan fördröjning.
  19. 1 point
    Tio timmar på båtmotorn, motsvarar femtio mil på en bilmotor. Så ofta byter du väl inte på bilen. Svaret är att det är helt onödigt om inte motorn legat på sjöbottnen.
  20. 1 point
    Finns troligtvis inget skrovnummer, det var bara de allra största tillverkarna som hade någon form av numrering av sina produkter. Skriv ett eget nummer vilket som helst, och hävda att det är efterfrågat nummer.
  21. 1 point
    DENNA värmeväxlare har jag. Samma som Alde men till en tredjedel av priset.
  22. 1 point
    Mellan systemen bör det sitta en värmeväxlare, kostar <1000kr.
  23. 1 point
    Vilka tillverkare tillåter att man sätter i motorn själv och lämnar garanti el brukar de flesta kräva en besiktning? Och trögstartad vid kallstart kan inte det vara spridarna? Sett lite youtube bilder på renoveringar och ofta så är spridarna slut och mer ger en stråle än dimma.
  24. 1 point
    Är nog ingen fara , hålet som pluggen satt i bör ju ha haft lite olja på kontaktytorna ändå. Jag tror inte du behöver smörja med olja heller även om det är bra.
  25. 0 points
    Det kanske är "lost in translation", ska vara Låg / Hög Tystnad ...
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...