Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2022-05-24 på alla områden
-
3 poängJag anlitade en s.k. auktoriserad svensk besiktningsman men han noterade inte fuktskador som fanns, några dolda av dynor andra synliga inne i garderober respektive på trädurk. Kunskap om vanliga Selden mastproblem saknades oxå. Han saknade även kunskap om hur skrovnummer skall se ut, synlig skylt var felaktig, dold skylt var korrekt. Det finns fler brister som jag löpande upptäckt/åtgärdat. Därför fanns det i mitt fall behov av en ifrågasättande kompis för jag var falskt trygg/blind med besiktningsmannen. En ny båt är inte heller problemfri har jag och flera andra fått lära oss. Den bästa båten är en 3 år gammal båt ägd av en teknikintresserad pedant, då är (oftast) leveransproblem åtgärdade och bra att ha prylar monterade. Lycka till i jakten på din nästa båt.
-
2 poängUnder På Kryss-artikeln (https://pakryss.se/opalitlig-matmetod-kan-krava-sanering-i-onodan/?fbclid=IwAR3XuiW5FX-BBV88VIfuueVssQfNaxo0-v4GKHkSr2HUxsQWye3s8wm8lpU) finns följande intressanta kommentar: Anders Almén skriver: 26 april, 2022 kl. 22.03 Hej, inom Sweboat funderade vi på att köpa ett Xrf instrument som medlemmarna kunde använda. Instrumentet provades med säljarens medarbetare på mitt båtvarv Gåshaga Marina för 5 år sen. Tyvärr visade det sig inte vara pålitligt för TBT mätning. Vid mätning på fabriksnya båtar som vi själva målat med tillåten kopparbottenfärg gav instrumentet utslag för tennföreningar (tbt). Sannolikt berodde det på att den kopparen som tillverkaren använt var förorenad med tenn. Kopparbottenfärg som säljs idag kan ha tennförorening i sig. Det betyder dock inte att den innehåller TBT! Sweboat beslutade därför att inte köpa in instrumentet.
-
2 poäng
-
1 poäng
-
1 poängNä, ”dasig” vill man ju inte ha den 🙂 För rengöring mm, se länken till tillverkaren som Ingemar la in. https://www.flexiteek.se/wp-content/uploads/sites/3/2021/07/Flexiteek-2G-Care-Guide-2021-v2.pdf
-
1 poängDet blev dessa, snabba och effektiva och åkte ut själva till båten och mallade upp.
-
1 poängFast produkten ÄR matt; bildgoogla får du se. Den blir inte blankare av slipning.
-
1 poängJo, men… man vill ju ha en matt yta på däck. Blanka ytor är hala ytor.
-
1 poänghttps://dokumen.tips/documents/sx-dp-s-service-manual.html?page=39
-
1 poäng
-
1 poängDet ser ut som en Monark 690 där någon byggt över sittbrunnen. https://www.sokbat.se/motordatabas/monark/690
-
1 poängAnvänd den andra ringen på Y-bommen så dras båten bakåt. Sen bör du byta hakarna i änden på tamparna. Den sortens hake är olämplig för fasta förtöjningar. Den kan räta ut sig vid kraftig belastning. Helst ska du ha schackel och fast lina i bryggan.
-
1 poängGör väl om det igen om någon mer vill ha hela dokumentet...Programming the VHF 100i and VHF 200i Using the Radio.pdf
-
1 poängRingde en återförsäljare idag och enligt dem är det inte trä i konstruktionen längre. De slutade med det någon gång under 90 talet. Missade ett fråga om skummet men skrovet skall inte vara annorlunda än andra båtar enligt dem.
-
1 poängLutar också åt det, men det är väl ingen risk så länge båten står på land? Bara när jag sjösätter?
-
1 poängSådär, då var det klart. Och det var på gränsen till lätt faktiskt. 1. Mät och markera varje fjärdedel av både reling och där relingen ska sitta på båten. Tanken är att man ska dra så att markering på relingen ligger iaf på samma nivå som markeringen på skovet. 2. I mitt fall så skruvar man fast ändarna så ena änden skruvades fast först. Fast innan den sattes fast så började vi värma upp första delen av relingen. 3. Vi var två personer och två varmluftspistoler. Vi värmde samtidigt en del av listen. Kanske 70-100 cm var. Det går rätt snabbt att värma tillräckligt. Sen drar ena rätt hårt medans den andra trycker fast listen och sen avslutar med en tving för att inte listen ska dra ihop sig igen. Vi hade 5-6 tvingar som vi kontinuerligt flyttade fram när vi värmde på. Vi märkte att markeringen på listen faktiskt drogs längre än markeringen på båten. Bra med lite marginal. Sista två metrarna värmde vi inte så mycket, bara för att det skulle bli lättare att få den över popnitarna. Vi drog inget då vi hade en hel del marginal.Vi skruvade fast änden och sen fick vi skjuta tillbaka listen för att jämna ut marginalen och för att få in listen till skrovet. Under arbetet gjorde vi streck på båt och list när vi satt fast den för att se om den drog sig något efter att vi satt fast tvingarna. Drog sig i princip inget så tvingar är ett bra knep. Tog mindre tid än en timma. Och så var det med det! Hoppas någon annan som googlar hittar detta.
-
1 poängTja... säkert riktigt på ett sätt. Men då det gäller tankar kan det ju vara bra att tänka förebyggande. Det är ju direkt obra att få stopp pga. skräp i tanken eller läckage av bensin mitt under säsongen, jag det är ju ingenting man önskar någon gång på året egentligen. Och om man nu får motorstopp pga. igensatt bränslefilter, så ser ju Mr Murphy till att det sker på sämsta möjliga plats, på sämsta möjliga tidpunkt. När det gäller ny tank så har du förstås lagt en offert på en sådan i rostfritt, syrafast (A4) stål?!
-
1 poängDu skriver att ni inte haft några problem alls med tanken. Vad är då problemet som gör att ni nästan akut känner att ni måste byta den, och t.o.m. funderar på om den ens går att använda över sommaren ? Den har ju fungerat i nästan 50 år och ni har ju inga problem med den. Den ser ju fin ut utanpå, och har den inte stått i saltvatten så är den antagligen fin nedtill också. Försök få ett foto från insidan (USB-inspektionskamera eller mobil) så har du ju sedan facit. En bra indikator på skräp och avlagringar i bensintanken är ju att se hur filtret ser ut. Ev. kan man sätta ett extra billigt förfilter precis efter tanken som är lätt att byta, billigt och lätt att kontrollera om man är orolig. Men laga inte det som inte är trasigt om det inte finns uppenbar anledning. I så fall får ni snart byta ut hela båten 😉
-
1 poängVar ju ett par års sedan men... La tejp en gång och la alla lager och drog sedan bort tejpen. Skulle ha gjort som någon skrev, lagt ett par tejpar med viss förskjutning så det inte blivit en kant. Blev rätt bra för övrigt.
-
1 poängEller kolla med Micke (Krawa) här på MG. Han startade företaget 2017 och han gör alla jobb man kan tänkas på båtar. Kapell, motorer, skrov, reparationer, installerar bogpropellrar, lackerar hela skrov och allt annat. Han har numera lokaler på Öckerö men har även en ambulerande bil med kran och han har ett stort täckningsområde, (Karlstad- Malmö) gå in på hans hemsida och se bilder på arbeten han har gjort. http://makapellbatolack.se
-
1 poängKollade lite även på utländska forum, vad som är bäst/sämst framgår inte. Jo, för han från down/under som inte ville ha öppen eftersom krokodilerna kan krypa ombord...
-
1 poängHej ! Jag hade kontakt ang det för inte så länge sedan, just i denna stund har vi ingen annons men vi har visat ett intresse för det och har även registrerat oss i företagsregistret. / mvh JG
-
1 poängNej, inte den på Kunze. Den ligger lodrätt ned efter stäven. Har kommit lite längre i mitt sökande, i alla fall. Marindepån monterar dem. Men vet fortfarande inte om de också säljer dem för eget montage. Så här kan det se ut: http://www.swalden.se/bat.htm Anders
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00