Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Lewdis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

7 Neutral

Om Lewdis

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ringde en återförsäljare idag och enligt dem är det inte trä i konstruktionen längre. De slutade med det någon gång under 90 talet. Missade ett fråga om skummet men skrovet skall inte vara annorlunda än andra båtar enligt dem.
  2. @Brunnsviken @Kane håller med om att det är luddigt. Det hade att göra med vattnet och saltet som slipade ner utan på skrovet. När sedan yttre lagret var borta så finns det inget som skyddar skrovet och det blir poröst.
  3. Har varit på jakt efter en Daycruiser och fallit för SeaRay modeller runt 1998-2006 i årsmodell. Nu säger en vän vars pappa arbetat på varv att SeaRay skall man absolut inte köpa. Deras skrov klarar inte det nordiska klimatet och slits ner tills det inte finns någon yta kvar. Sedan är bärigheten borta och båten i princip värdelös. Någon som har någon erfarenhet här. Hittar inte något som bekräftar detta här i forumet.
  4. Tack för all hjälp från samtliga i detta forum. Tycker ni har väldigt kloka inspel. Även om det är lockande att chansa så har jag lärt mig att om något låter för bra för att vara samt så är det ofta det. vi hoppar och letar vidare. Gillar kommentaren att störta misstaget var att köpa båten alls, hört liknande från många andra
  5. Tack för hjälpen. Hur hade du gjort i detta fallet. Har fått ett okej pris på båten. Vad ser du för risk med kostnader i dina exempel på åtgärder som kan behövas?
  6. Detta är allt jag fått veta. Nu när båten skall startas upp gick motorn runt ett varv när jag vred på starten sen verkade inte startmotorn får kontakt med svänghjulet. Då blir det ett rasslande ljud när man vrider på starten
  7. Motorn byttes förra sommaren och gick sedan resten av sommaren. Det är motorblocket som är nytt samt delarna jag skrev ovan. Så det finns delar kring motorn som inte är nya. Den skall vara vinterkonserverad och han ville starta innan han skickade iväg den till mig.
  8. De skall vara okej enligt säljaren. Tror du att de inte orkar dra igång startmotorn?
  9. Inte riktigt med på vad du menar. Skulle jag be en kompis om hjälp att byta batterierna?
  10. Är igång med att köpa båt där mycket är utbytt. Jag har fått lite info av säljaren som velat starta upp båten innan jag hämtar. Jag har följande dilemma nedan. Min fråga är om detta är något som enkelt kan åtgärdas och hur mycket skulle det i så fall tänkas kosta. Eller hur skall man tänka kring detta problem som uppstått. Det är en Sea ray 230 från 1993 Ny motor Mercruiser 4,3l V6, nya knän, limpor, insug, slangar termostat hus, termostat och startmotor. Nu när båten skall startas upp gick motorn runt ett varv när jag vred på starten sen verkade inte startmotorn får kontakt med svänghjulet. Då blir det ett rasslande ljud när man vrider på starten
  11. Tack @patrikflink ser bara kranbil eller täckt lastbil på hemsidan. Har du möjligtvis något namn på en chaufför?
  12. Tittar på en daycruiser på ca 7 meter som står på ett 30 släp. Har hört att det finns firmor med lastbilar med tipp som kan lasta upp allt på lastbilen och frakta. finns det någon med erfarenhet av detta samt eventuellt en firma i Kungsbacka eller Göteborg?
  13. Har ett kapell som tappat färgen samt hårdnar på de mest väderutsatta delarna, därför tänkte jag att det är läge att göra i ordning detta. min fråga är om hårdnaden i kapellet är ett tecken på att kapellet är dåligt eller på sista versen eller om det bara är så enkelt att det behöver en tvätt?
  14. Har tittat på plastbåtar runt 1990-2000 som äldsta. Pratat man Snipa känns de lite äldre men helt annan utformning?
  15. 7-10 knop funkar fint. Var lite sen på två båtar slutet förra året men dessa hade motorer helt utbytta senast tre åren. Det hade känts skönt att hitta en sådan båt.
×
×
  • Skapa nytt...