Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Briggen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    173
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Briggen

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Här kan man snacka om sent svar. I alla fall har jag haft en Ryds 600 AC nu i tre år och vill bara säga att den är helt suverän.Vet inte vad jag ska klaga på. Båten känns stadig och är ju berömd för sina sjöegenskaper. Möjligen skulle den kunna vara lite elegantare invändigt, men sådant kan man fixa själv faktiskt. Har en 150 hk Optimax och det funkar lysande, passar perfekt. Motorn har powertrim och dessutom finns det trimplan. Tar lite tid att lära sig kombinera samman dessa två tillgångar, men när man väl gör det så är det mycket fina redskap för att få båten att gå precis som man vill.
  2. Tack prins! Släktingar verkar dom vara allihopa. Färskvattenkyld? Är varken Yamahan eller Volvo/Mercruiser (GS) det? Välskött - jag tycker att en del motorer ser rostiga ut undertill, men jag vet inte hur jag ska värdera detta? VM-diesel är en Detroit-diesel vad jag förstår (VM-Motoori) Senast ändrad av Briggen | 12 april 2009 | 20:41 Senast ändrad av Briggen | 12 april 2009 | 20:58
  3. Vore tacksam för omdömen, plus/minus, om följande motorer (med drev) av några kunniga: Yamaha 4,3 v6, 205 hk (inombordare med Yamahadrev -05:a) Volvo Penta 3,0 GS/SX, 150 hk (-94:a) VM-diesel 4:a, 147 hk ? (-96:a drev vp sp) Anders Senast ändrad av Briggen | 11 april 2009 | 11:17 Senast ändrad av Briggen | 11 april 2009 | 11:18
  4. Jo de går nog att blocka bort, om de inte kan användas vill säga. Läste på Stabilus att en större motorlucka behöver 400 N (2 fjädrar). Vad har ni på era? Min lucka är ca 95x115 Anders
  5. Ja, plåtbitar eller fästbeslag, tror jag kommer att behövas. (Som sagt fjädrarna som jag har är ju inte nakna så att säga, de har ju redan ändbeslagen) Tänkte först att man kanske kunde dra fast dem som de är i båt respektive lucka, men det verkar osäkert, då blir det väl snett och struligt. Anders
  6. Det är just det där med fästbeslagen. Misstänker att man måste försöka skaffa sådana. Hittills har jag fått intrycket att Bella har dåligt med tillbehör till sina båtar... Nu har jag ju redan dessa fjädrar (se bild i tidigare inlägg) och tänkte i första hand försöka med dem. Fast då hänger det väl på om jag får tag i några beslag. Har just hittat beslag på Seasea och Interboat, ser lovande ut (ska kolla Biltema oxå) Anders Senast ändrad av Briggen | 29 januari 2009 | 17:51
  7. Så här ser de ut. Vad mer behövs för att få dit dem? hälsn Anders
  8. Funderar mest på hur det ska funka med monteringen. Undrar om man måste göra ngn special fästanordning. Är ju liksom inte lika förberett som på en bil.
  9. Någon som har några erfarenheter? Finns det några fallgropar att undvika? Funderar på att ta ett par från en Chrysler Voyager. Hoppas att det går att borra och bulta fast dem i plasten på ngt vis. Har en Bella 630.
  10. Tjena. Jag satte in det i somras. Helt suveränt fungerar det. Ringde runt och till sist nappade det. Monteringssatsen (Volvo Penta) har nr 855 58 57 (enl anteckningarna som jag hittar i pärmen). Det går att kolla om du går in på marinepartseurope.com och letar reda på sprängskissen. Fick tag i en komplett sats (billigt) på Lindströms båtvarv Dalarö. Hade en som låg och dammade. Om han har ngn fler vet jag inte. Mitab i Gtb hade ev också ngt.
  11. Jag har precis monterat en från BM Classics, men inte haft möjlighet att ställa tändningen ännu. Hur som helst så bör man köpa en ny tändspole samtidigt. Finns också hos BM (ca 500 kr). På min aq 250 blev medföljande kablar mellan fördelaren och tänspolen för korta, så jag fick förlänga dem. mvh Anders
  12. Håller med om dina argument som plus för Uttern. Men jag skulle värdera skrovformen högt. Vet inte säkert, fast misstänker att Uttern är ganska platt, i jämförelse med Flippern. Skulle själv föredra v-form, ger bättre och mjukare sjögång i planande fart. mvh Anders
  13. Känner definitivt igen den, men minnet är kort... En 60-tals Cresent/Monark?
  14. Här har du hela klabbet: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/propeller_guide/ MVH Anders
  15. Allmänt sett bör man försöka att hitta en stigning på proppen som gör att motorn kommer upp i rekommenderat varvtalsområde. T ex om motorns toppvarv ska vara mellan 5600 och 6000 varv. (vet inte vad du har för motorfabrikat). Uppgifterna om vavtalsområdet brukar stå i instruktionsboken/manualen. Annars går det säkert att hitta på nätet. Om du redan har propp varvräknare så kan du ju kolla läget. Når den inte upp i toppvarv så kan man gå ned i stigning. mvh Anders
×
×
  • Skapa nytt...