Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Nicsoft

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Nicsoft

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Var nere vid båten och en gammal sjöbjörn hängde med och kollade. Han sa ”gör som du brukar men pumpa inte fram bensin”. Jag han testa en gång utan att den startade och utan att ha lyft primern. Sen lyfte jag upp primern (verkar det heta enligt bild) och då startade den. 2 ggr alltså. Får testa en gång till när den kallnat. Blir först slutet av veckan, ska bort, postar här sen. Får vi se om den startar på en gång om jag inte pumpar fram bensin och lyfter upp primern. Flödade den kanske för mycket. Blir lite osäker på choken. När jag testat på någon annan båt trycker man in nyckeln 10-15 mm. Kan det vara så att det på en del endast är någon millimeter? Kolla filmen, kanske svårt att se men kan det vara choken sista mm? Videon på ”choken” är för stor att ladda upp tydligen… Men tänk att jag trycker in nyckeln 1-2 mm. Såg nu ett svar från raol att det finns ingen choke om man har primer så då är den frågan utredd.
  2. Som jag skrev i mina andra inlägg så kan jag inte trycka in nyckeln så den chokefunktionen finns nog inte. Är nog elektrisk.
  3. Japp, den finns på min sprängskiss också. ”Start assay” heter den, samma som primer? Hittade också i manualen nu att det är prime start. Primer vet jag inte vad jag ska göra för att använda. Något speciell procedur? Choke försökte jag beskriva/fråga om. Kan inte trycka in nyckeln så den typen av choke finns nog inte. Kanske som du skrev i ditt andra inlägg att den kan vara elektronisk choke vilket jag spekulerade i då motorn går ner i varv efter någon minut (så då måste väl något gjort att den gick på högre varv först, exempelvis choken). Tänkte att jag ger så mycket information som möjligt så kan ni som vet mer förstå min motor gällande choke och prime. Kanske behövs mer information?
  4. Den startar bra varm så stämmer att det är ett kallstartsproblem. Efter att jag tiltat ner motorn gör jag så här: 1. Pumpar upp bensin och öppnar luftventilen (ordning på dessa kan nog variera). Jag pumpar tills jag känner motstånd och så trycker jag lite till bara för att. Kan det vara ett problem, pumpar jag in för mycket? 2. Lyfter upp ”throttle” lite. Spaken man kan lyfta ovanpå lådan där växelhandtaget sitter. Lyfter den nog inte så mycket så det blir så mycket högre varvtal. Typ tills det börjar ta emot. 3. Vrider på nyckeln kanske tre sekunder. 4. Pausar 1-2 sekunder 5. Upprepar 3-4 tills den startar. Efter ett litet tag går den ner i varv. 6. Det har hänt att den stannar med en lite smäll/puff (inte så hög) ibland precis när den startat. När jag startar den igen efter det så går den utan att stanna. Kan det bli problem om tändstiften sitter i på vintern alltså? Gällande din fråga om primer/chokespjäll så försökte jag reda ut vad jag har m.h.a. google och manualen. Manualen säger ”om du har primerversionen…” så ingen ledtråd där. Reder inte ut det med google heller. Går inte att trycka in nyckeln innan jag vrider om så gissar att den typen av chokefunktion saknas. Sen att motorn går ner i varv efter någon minut, kan det vara någon indikation på elektrisk choke? Hur vet jag om jag har någon primer? Finns ingen liten spak inne i motorn (förstår att det kan sitta på någon primerventil). Eller helt enkelt, hur vet jag om jag har primer eller chokespjäll och vad är skillnaden? Ska testa ditt förslag med att kolla tändstiften efter ett par försök. Gissar att jag ska försöka se om de är blöta, eller hur? Borde funka när den ligger i annars finns det fler tändstift i affären… Har ett snäpp mjukare tändstift jämfört med specat i manualen på inrådan från en båtmek.
  5. Missade svara om vinterförvaring. Jag konserverar den med konserveringsspray när motorn håller på att stanna, som man ska. Fyller på olja. Gjorde fler saker så klart men inget jag tror kan ha med detta att göra.
  6. Finns det något bra sätt för att kolla om det är läckage i bränslesystemet?
  7. Har haft den 4-5 år. Tändstiften byter jag varje år. Ingen förgasarrengöring förutom STP, bladventilerna är inte kontrollerade av mig iaf (första gången jag hör någon nämna dem nu). Vad skulle problemet med bladventilerna kunna vara och vad är dess syfte? Bränslefiltret är rengjort i år och har inte åkt så många dagar efter det. Termostaten och fjädern under den är bytt i år men det borde väl inte ha med detta att göra? Likaså impellern är bytt men borde inte heller påverka detta gissar jag. Vet inte vad som gjordes innan mig men har fått för mig att ägaren innan inte gjorde så mycket. Åkte nog inte så mycket heller…
  8. Jag har en utombordare, Yamaha 90 HK, 2-takts, -00 (6H1). Den startar alltid och går riktigt bra. Problemet är att förra året startade den alltid på tredje försöker. I år startar den på fjärde eller femte försöket. Tänker att om detta är en trend bör jag åtgärda så det inte blir värre. 1. Vad kan anledningen vara att den blir sämre och hur åtgärdar jag det? 2. Hur snabbt kan man förvänta sig att den här typen av motor ska starta nu? Första försöket? - Brukar lyfta upp spaken på reglaget (throttle) lite när jag startar. Nu när jag läste i manualen så verkar det som att man kanske inte ska göra det när den är kall… Spelar ingen roll för frågan. - Använder STP i en tank i början av varje säsong. - Den har gått snart 380h. Hm, eller om det var 480… Är inte vid båten så jag kan kolla nu.
  9. Tack! Fanns tyvärr ingen bastu att tillgå, det kanske hade varit ett alternativ annars. Så här i efterhand så funkade det ju bra ändå.
  10. Sådär, då var det klart. Och det var på gränsen till lätt faktiskt. 1. Mät och markera varje fjärdedel av både reling och där relingen ska sitta på båten. Tanken är att man ska dra så att markering på relingen ligger iaf på samma nivå som markeringen på skovet. 2. I mitt fall så skruvar man fast ändarna så ena änden skruvades fast först. Fast innan den sattes fast så började vi värma upp första delen av relingen. 3. Vi var två personer och två varmluftspistoler. Vi värmde samtidigt en del av listen. Kanske 70-100 cm var. Det går rätt snabbt att värma tillräckligt. Sen drar ena rätt hårt medans den andra trycker fast listen och sen avslutar med en tving för att inte listen ska dra ihop sig igen. Vi hade 5-6 tvingar som vi kontinuerligt flyttade fram när vi värmde på. Vi märkte att markeringen på listen faktiskt drogs längre än markeringen på båten. Bra med lite marginal. Sista två metrarna värmde vi inte så mycket, bara för att det skulle bli lättare att få den över popnitarna. Vi drog inget då vi hade en hel del marginal.Vi skruvade fast änden och sen fick vi skjuta tillbaka listen för att jämna ut marginalen och för att få in listen till skrovet. Under arbetet gjorde vi streck på båt och list när vi satt fast den för att se om den drog sig något efter att vi satt fast tvingarna. Drog sig i princip inget så tvingar är ett bra knep. Tog mindre tid än en timma. Och så var det med det! Hoppas någon annan som googlar hittar detta.
  11. Tack för svar! Har tänkt på det också, hittade någon som skrivit om det. Den är ju inte så flexibel efter x antal år på båten så tror det kan vara en utmaning att hittat ett kärl att trycka ner den i. Annars tror jag detta är bättre än värmepistol. Hur länge lät du det ligga i vattnen?
  12. Gammal tråd men här kommer det: Jag åkte till Yamaha center. De hängde av den och förvarade den ett par veckor. Kommer aldrig hända att jag åter dit igen, sinnessjukt dyrt. I år har jag hängt av motorn av andra anledningar. Byggde en bock, tog en järnstång och en kompis och band fast med spännband i öglan på motorn. Lyfte av. Rätt lätt faktisk. Kompisen får inte vara för kort dock... Gällande min punkt 2, jag byggde in båten i ett plasttält och använde byggfläktar för att värma upp och på det sättet styrde klimatet. En båt som låg bredvid gjorde exakt samma sak som jag fast byggde inte in i plast och styrde temperaturen. Hans epoxy härdade inte. Det var inget roligt projekt att ta bort det. När han slipade så satte sig allt i sandpappret på en gång för det var ju inte härdat. Vet inte hur det gick i slutändan. Jag undrade om jag tog i för mycket när jag byggde tältet men väldigt glad efter hans historia att jag gjorde det. Glöm inte vatten att dricka om det råkar vara en solig dag...
  13. Var ju ett par års sedan men... La tejp en gång och la alla lager och drog sedan bort tejpen. Skulle ha gjort som någon skrev, lagt ett par tejpar med viss förskjutning så det inte blivit en kant. Blev rätt bra för övrigt.
  14. Jag har haft listen runt båten borttagen under vintern för att låta båten torka upp och sen täta den. Igår skulle jag sätta tillbaka den inför helgens sjösättning och inser då att den har dragit ihop sig ca en halvmeter. Den är ca 12 meter runt båten totalt (Flipper 570). Bonusfråga: Heter listen som går runt båten relingslist? Googlar jag hittar jag lite information om att sätta på nya lister men inte sätta tillbaka en existerande. Min tanke är att värma med varmluftspistol ett par meter i taget och sätta tillbaka den, sen ett par meter till. Skulle vara bra att kunna klämma fast den del som man satt fast med en tving men vet inte om det går att sätta fast så det sitter. Sen undrar jag om det hinner dra ihop sig när jag tryckt fast en del innan jag hinner sätt fast hela listen. Har man en ny list kan man ju kapa den vid slutet så det blir rätt längd, nu måste jag ju matcha den ganska exakt. Är det någon som har erfarenhet av att sätta tillbaka en gammal list och hur gjorde ni för att få det att fungera och matcha längden mot slutet?
×
×
  • Skapa nytt...