Jump to content
Monday 04 July 2022

Nicsoft

Medlemmar
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About Nicsoft

  • Rank
    Kadett
  1. Tack! Fanns tyvärr ingen bastu att tillgå, det kanske hade varit ett alternativ annars. Så här i efterhand så funkade det ju bra ändå.
  2. Sådär, då var det klart. Och det var på gränsen till lätt faktiskt. 1. Mät och markera varje fjärdedel av både reling och där relingen ska sitta på båten. Tanken är att man ska dra så att markering på relingen ligger iaf på samma nivå som markeringen på skovet. 2. I mitt fall så skruvar man fast ändarna så ena änden skruvades fast först. Fast innan den sattes fast så började vi värma upp första delen av relingen. 3. Vi var två personer och två varmluftspistoler. Vi värmde samtidigt en del av listen. Kanske 70-100 cm var. Det går rätt snabbt att värma tillräckligt. Sen drar ena rätt hårt medans den andra trycker fast listen och sen avslutar med en tving för att inte listen ska dra ihop sig igen. Vi hade 5-6 tvingar som vi kontinuerligt flyttade fram när vi värmde på. Vi märkte att markeringen på listen faktiskt drogs längre än markeringen på båten. Bra med lite marginal. Sista två metrarna värmde vi inte så mycket, bara för att det skulle bli lättare att få den över popnitarna. Vi drog inget då vi hade en hel del marginal.Vi skruvade fast änden och sen fick vi skjuta tillbaka listen för att jämna ut marginalen och för att få in listen till skrovet. Under arbetet gjorde vi streck på båt och list när vi satt fast den för att se om den drog sig något efter att vi satt fast tvingarna. Drog sig i princip inget så tvingar är ett bra knep. Tog mindre tid än en timma. Och så var det med det! Hoppas någon annan som googlar hittar detta.
  3. Tack för svar! Har tänkt på det också, hittade någon som skrivit om det. Den är ju inte så flexibel efter x antal år på båten så tror det kan vara en utmaning att hittat ett kärl att trycka ner den i. Annars tror jag detta är bättre än värmepistol. Hur länge lät du det ligga i vattnen?
  4. Gammal tråd men här kommer det: Jag åkte till Yamaha center. De hängde av den och förvarade den ett par veckor. Kommer aldrig hända att jag åter dit igen, sinnessjukt dyrt. I år har jag hängt av motorn av andra anledningar. Byggde en bock, tog en järnstång och en kompis och band fast med spännband i öglan på motorn. Lyfte av. Rätt lätt faktisk. Kompisen får inte vara för kort dock... Gällande min punkt 2, jag byggde in båten i ett plasttält och använde byggfläktar för att värma upp och på det sättet styrde klimatet. En båt som låg bredvid gjorde exakt samma sak som jag fast byggde inte in i plast och styrde temperaturen. Hans epoxy härdade inte. Det var inget roligt projekt att ta bort det. När han slipade så satte sig allt i sandpappret på en gång för det var ju inte härdat. Vet inte hur det gick i slutändan. Jag undrade om jag tog i för mycket när jag byggde tältet men väldigt glad efter hans historia att jag gjorde det. Glöm inte vatten att dricka om det råkar vara en solig dag...
  5. Var ju ett par års sedan men... La tejp en gång och la alla lager och drog sedan bort tejpen. Skulle ha gjort som någon skrev, lagt ett par tejpar med viss förskjutning så det inte blivit en kant. Blev rätt bra för övrigt.
  6. Jag har haft listen runt båten borttagen under vintern för att låta båten torka upp och sen täta den. Igår skulle jag sätta tillbaka den inför helgens sjösättning och inser då att den har dragit ihop sig ca en halvmeter. Den är ca 12 meter runt båten totalt (Flipper 570). Bonusfråga: Heter listen som går runt båten relingslist? Googlar jag hittar jag lite information om att sätta på nya lister men inte sätta tillbaka en existerande. Min tanke är att värma med varmluftspistol ett par meter i taget och sätta tillbaka den, sen ett par meter till. Skulle vara bra att kunna klämma fast den del som man satt fast med en tving men vet inte om det går att sätta fast så det sitter. Sen undrar jag om det hinner dra ihop sig när jag tryckt fast en del innan jag hinner sätt fast hela listen. Har man en ny list kan man ju kapa den vid slutet så det blir rätt längd, nu måste jag ju matcha den ganska exakt. Är det någon som har erfarenhet av att sätta tillbaka en gammal list och hur gjorde ni för att få det att fungera och matcha längden mot slutet?
  7. Tack för tips! Måla på frihand vågar jag inte göra så maskering måste jag ha. Ska komma ihåg att trycka fast, hade kanske lagt den löst för att minska risken för att tejpen skulle fastna.
  8. Det är fyra lager epoxiprimer och två lager hårdare färg (T-coat). Epoxyn ska jag försöka lägga vått-i-vått. T-coaten ska tydligen torka och slipas mellan. Anar att det kommer vara ganska hårt när jag tar bort tejpen. Låter som ett bra tips att flytta tejpen lite mellan strykningarna! Tack! Vädret är utmanande. Väntar på att det ska bli lite varmare. Tänker sätta in en kupévärmare i båten för att få upp skrovtemperaturen det sista när det är lite varmare. Motorbåt så behöver inte oroa mig för någon segelbåtsknöl.
  9. Har köpt tejp som kan sitta lääänge. Tack för tips!
  10. Hej! All färg på botten är bortblästrad och nu ska jag börja lägga på epoxy och T-coat. Hur ska jag göra med maskeringstejpen för vattenlinjen? Jag är rädd för att det blir fult om jag låter tejpen sitta kvar under tiden jag lägger på alla sex lager. Tänker att färgen ”knäcks” vid kanten av tejpen när jag tar bort den så kanten blir ful. Tar ni bort tejpen så fort ni lagt på ett lager och tejpar på nytt inför nästa lager? Annars, hur gör ni så det blir enkelt och bra?
  11. Nu vet de... Väntar på svar.
  12. Har du själv haft problem med att det kommit in fukt den vägen. Eller vet om någon. Vad är konsekvensen av det (så jag förstår allvaret i det om det händer)?
  13. Fick svar från Lefant. De skrev att man inte behöver lyfta bort motorplattan från akterspegeln. Kollade med Yamaha Center på Långholmen också. De tar ca 2500:- för att lyfta bort och sätta tillbaka motorn. Inkluderat i det priset är material (500:-) och jobb (ca 500:-) för att sätta på en ny motorplatta. Bara att lyfta av motorn och sätta tillbaka den tar de 1500:- för.
  14. Väldigt ont om sånt. Har börjat fundera på att bygga någon ställning om jag ska lyfta bort den. Alternativt kolla med Yamaha om de kan lyfta av motorn och ha den hos sig ett tag. Har även mailat Lefant och kollat vad de säger om att ta bort motorplattan för att lägga på epoxy. Kan ju gissa svaret...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy