Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nicsoft

Ska sätta tillbaka en list (relingslist?) som varit borttagen under vintern och dragit ihop sig

Rekommendera Poster

Jag har haft listen runt båten borttagen under vintern för att låta båten torka upp och sen täta den. Igår skulle jag sätta tillbaka den inför helgens sjösättning och inser då att den har dragit ihop sig ca en halvmeter. Den är ca 12 meter runt båten totalt (Flipper 570). Bonusfråga: Heter listen som går runt båten relingslist?  

 

Googlar jag hittar jag lite information om att sätta på nya lister men inte sätta tillbaka en existerande. Min tanke är att värma med varmluftspistol ett par meter i taget och sätta tillbaka den, sen ett par meter till. Skulle vara bra att kunna klämma fast den del som man satt fast med en tving men vet inte om det går att sätta fast så det sitter. Sen undrar jag om det hinner dra ihop sig när jag tryckt fast en del innan jag hinner sätt fast hela listen. Har man en ny list kan man ju kapa den vid slutet så det blir rätt längd, nu måste jag ju matcha den ganska exakt. 

 

Är det någon som har erfarenhet av att sätta tillbaka en gammal list och hur gjorde ni för att få det att fungera och matcha längden mot slutet? 

DFA9448F-E3EA-4C0E-A9C9-768E22BBF404_1_105_c.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte på en ny list, du lägger den i en stor gryta och värmer upp den hela på en gång (nästan till vattnets kokpunkt) och sedan sätter upp när den är mjuk och lättarbetad. Tänk på bra skyddshandskar, typ vinterarbetshandskar med bra isolering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag satte på en ny list, du lägger den i en stor gryta och värmer upp den hela på en gång (nästan till vattnets kokpunkt) och sedan sätter upp när den är mjuk och lättarbetad. Tänk på bra skyddshandskar, typ vinterarbetshandskar med bra isolering.

Tack för svar! Har tänkt på det också, hittade någon som skrivit om det. Den är ju inte så flexibel efter x antal år på båten så tror det kan vara en utmaning att hittat ett kärl att trycka ner den i. Annars tror jag detta är bättre än värmepistol. 

 

Hur länge lät du det ligga i vattnen? 

Redigerad av Nicsoft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en stor gjutjärsgryta som man värmde batvattnet i, listen fick ligga i tills vatten nästan kokade, det var någon gammal gryta man kunde elda under. Undras om 200 liters metalfat skulle funka i ditt fall, du lägger fatet på några betongklumpar och eldar under det. Sen stoppar du listen bit för bit, när den varma delen mjuknar upp så stoppar du mer och mer.

 

Tror inte på varmluftspistol..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relingslist, avbärarlist är ju vanliga benämningar.

 

Det var ju synd att du inte ställde en fråga här på detta forum INNAN du kom på tanken att ta av denna list, då hade vi avrått dig att ta bort den.

 

En tunna med hett vatten inne i en bastu som står på en soluppvärmd asfaltsplan i tropikerna,  är nog den enda lösningen, en varmluftspistol värmer bara en liten bit i taget, och den biten hinner kallna innan du hunnit få den på plats. Du behöver har ett par meter med mjuk flexibel list innan du kan sträcka upp den på båten.

Som du skriver, gamla lister är stela och vresiga. Det kan tänkas att www.kuntze.se har likadan eller liknande som är mer formbar och medgörlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev touchwood:

 

Lägg in den i en Bastu...

 

Funkar, men var beredd på att det tar tid till listen är genomvarm.

En rätt kvalificerad gissning är att två, tre timmar i 95°C är tillräckligt.

 

Se till att ni är flera personer som kan dra och hålla listen på plats på båda sidorna samtidigt så att den inte hinner kallna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att få på relingslist är svårt. Jag har till med hört att kan använda en lastbil för att få den rätta dragkraften. Men det går nog lika bra med vilken bil som helst. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev anuba:

Det där med att få på relingslist är svårt. Jag har till med hört att kan använda en lastbil för att få den rätta dragkraften. Men det går nog lika bra med vilken bil som helst. ;) 

Jag gjorde misstaget en gång att ta av halva listen från min dåvarande Nimbus 2700. För att få på den igen försökte jag resultatlöst att värma med varmluftspistol, den värmde ju bara punktvis och dessa punkter hann att svalna när jag värmde på ett nytt ställe. En stor plastslägga användes också…
Jag använde ett spakblock vars ena ände surrades i listen, den andra i en lyktstolpe. När lyktstolpen blev sned och båten började visa tecken på att kalva från uppställningsbockarna avbröt jag..

Det blev aldrig riktigt bra, det fattades ändå ca 15 cm där början och slutet på listen skulle mötas ovanför akterspegeln.

Nu var väl denna list betydligt grövre ön den som trådskaparen har, men det kan ju vara rätt så svårt ändå.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, då var det klart. Och det var på gränsen till lätt faktiskt. 
 

1. Mät och markera varje fjärdedel av både reling och där relingen ska sitta på båten. Tanken är att man ska dra så att markering på relingen ligger iaf på samma nivå som markeringen på skovet. 
2. I mitt fall så skruvar man fast ändarna så ena änden skruvades fast först. Fast innan den sattes fast så började vi värma upp första delen av relingen. 
3. Vi var två personer och två varmluftspistoler. Vi värmde samtidigt en del av listen. Kanske 70-100 cm var. Det går rätt snabbt att värma tillräckligt. Sen drar ena rätt hårt medans den andra trycker fast listen och sen avslutar med en tving för att inte listen ska dra ihop sig igen. Vi hade 5-6 tvingar som vi kontinuerligt flyttade fram när vi värmde på. Vi märkte att markeringen på listen faktiskt drogs längre än markeringen på båten. Bra med lite marginal. Sista två metrarna värmde vi inte så mycket, bara för att det skulle bli lättare att få den över popnitarna. Vi drog inget då vi hade en hel del marginal.Vi skruvade fast änden och sen fick vi skjuta tillbaka listen för att jämna ut marginalen och för att få in listen till skrovet. 
 

Under arbetet gjorde vi streck på båt och list när vi satt fast den för att se om den drog sig något efter att vi satt fast tvingarna. Drog sig i princip inget så tvingar är ett bra knep.  
 

Tog mindre tid än en timma. 
 

Och så var det med det! Hoppas någon annan som googlar hittar detta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att det gick bra. Det finns många knep. 
Jag la min i bastun (ca 70 -80 grader) i ca 1 timme, sen var den mjuk och fin och lätt att få på och sträcka. Förutsätter att man har en bastu dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Boanjohan:

Härligt att det gick bra. Det finns många knep. 
Jag la min i bastun (ca 70 -80 grader) i ca 1 timme, sen var den mjuk och fin och lätt att få på och sträcka. Förutsätter att man har en bastu dock.

Tack! Fanns tyvärr ingen bastu att tillgå, det kanske hade varit ett alternativ annars. Så här i efterhand så funkade det ju bra ändå. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...