Jump to content
Thursday 28 October 2021

-Torsten-

Medlemmar
  • Content Count

    140
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About -Torsten-

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Topphastigheten påverkas flera knop mha trimning
  2. Båtar i insjöar är väl onödiga att måla även om de ligger i hela säsonger?
  3. Nä, det är bara svårt att se skogen för alla träd. Det är omöjlig att bedöma motorns och båtens skick med endast en hastighetsangivelse där bottens (och ev drev/propeller) skick/beväxning är den stora boven i dramat.
  4. På segelbåtar med maststege och vindroder tycker jag det är OK med fendrar/fenderhållare på pushpit. Annars är det ju ett stort NEJ med synliga fendrar under färd. Kalla det snobberi men Satan bor i detaljerna....
  5. Jag hade en Draco 1700 TL, av årsmodell 1980, en gång i tiden. I den satt en AQ140 (4 cyl B21) med ett 280-drev. Jag tycker bilderna påminner starkt om detta drev. Var drevet utrustat med powertrim så hette det 280T. 290-drevet kom 1985 och hade integrerad powertrim
  6. Det finns ingen liten blåsa att trycka på, på motorn? På motorsågar och röjsågar pumpar man ju några gånger, stänger choken, drar i snöret etc....
  7. Jag hittade en till ritning (från 1946): https://digitaltmuseum.se/011024644052/ritning/media?slide=0 Där går att utläsa att focken skotas direkt på en knap, dvs inget block eller annan skotpunkt. Vidare står det att det skall finnas "4st årklykor med beslag på relingen". Det ser nästan ut som det på din sista bild. På denna ritning finns också röstjärn med, som är till för att fästa vanten till masten (den högre masten, se ovan).
  8. En uppdatering av riggen i januari 1946 har gett en högre mast och sidovant. Orginalmåtten står med inom paranteser.
  9. Jag googlade "svenska seglarskolan pojkbåt" och hittade bland annat denna bild: https://digitaltmuseum.se/021017774662/elever-fran-svenska-seglarskolan-ovar-i-de-sa-kallade-pojkbatarna Jag kunde oxå hitta många ritningar av Tore Herlin
  10. Fin Båt! Jag är lite fundersam över placeringen på fästpnkterna. Om jag ser rätt så är fören till vänster. I så fall sitter den vänstra fästpunkten framför masten och den högra en bra bit akter om masten. De jollar jag seglat med vant och stag brukar ha ett förstag fram och ett vant på var sida. Vanten är då placerade något akter om masten. Kan det vara fästöglor för fendrar? Eller skotpunkter?
  11. Hur stagas masten? Dvs finns det linor/vajer fram och åt sidorna som stöder masten eller är den o-stagad? (Tex trissjolle har ostagad mast) Med lösningen enligt ritning tas storseglet ned och upp genom att masten tas ned och upp (som tex en Optimistjolle). Den lösning som du verkar ha (fastskruvad likränna) gör det möjligt att hissa segel med masten uppe. För fockens del så rekomenderar jag att sy in ett förstag i förliket om masten är ostagad. Skick ritningen på segelplanen och en bild/ritning på likrännan så löser säkert en segelmakare detta enkelt. För bästa service så rekomenderar jag dock en svensk segelmakare. Seglen är ju små så vinsten att köpa i Polen blir marginell.
  12. -Torsten-

    Bella 601ht

    Jag hade en Wallas 800 i min Bella 561HT. Den hade ett fläktlock som gjorde att man fick härlig värme under gång. Jag vet tyvärr inte om den passar komoden i 601an.
  13. Jag skulle absolut försöka med en bimini. När barnen var bäbisar hade vi HT på motorbåten (se avatar) och bimini i segelsittbrunnen. Det tipsades om följande i en annan tråd: https://www.vidaxl.se/e/8719883830193/vidaxl-batkapell-3-bagar-bla-183x196x140-cm
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy