Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-11-09 på alla områden

  1. 6 poäng
    Putsade upp originalfärgen så gott det gick och byggde ett motorfäste av lite skrot, motorn är på 3kW (peakar på det dubbla) Vips hade jag en motor snyggare än en Torqeedo till en bråkdel av priset. 😀
  2. 3 poäng
    Ratten kommer från Biltema, löste styrningen med ett par glidskenor och en skiva som byter sida för två stag. Valde att ha gaspedal, billigare än "båtreglage" och funkar lite som automatiskt dödmansgrepp. Botten sticker ut lite bakom sittbänken likt trimplan och funkar perfekt för ungarna att kliva upp på när de badat. Golvet kläddes med Biltemas "teak" EVA-foam och de uppfällbara bänkarna och relingen med en orange EVA-variant från Amazon. Batteriet är ett 48Volts lithiumpack på ~30Ah, har inte provat räckvidden än, men verkar fungera ypperligt för mitt behov. (har ett litet extra pack från en elgräsklippare som "reservdunk" också)
  3. 2 poäng
    Huvudet på spiken! Det är en perfekt beskrivning av vad man önskar i en båt! (Förutom toalett, dusch, varmvattenberedare, stort kök, flera rum, badbrygga...)
  4. 2 poäng
    Inte en Westrerly men liknande Importerad och billig. 😎 https://www.blocket.se/annons/skane/segelbat_i_plast_skankes/98282447
  5. 2 poäng
    Jo jag köpte en och provtryckte förra vintern, samt bytte spridarspetsar. Det funkade över förväntan. Spridarbilden syntes tydligt att den var kass innan bytet. Sprutade stålar. Efter bytet blev det dimma. Samt det var lätt att avläsa trycket. klart värt köp enl mig.
  6. 1 poäng
    Blir nog en hybrid , lättåtkomlig automatsäkring med inbyggd brytare under panelen. Då sparar jag in ett relä och får färre kopplingspunkter i kretsen.
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    I bland behöver man vara lite vild och galen för att komma vidare i livet. Fast det här kanske inte är ett sådant tillfälle...
  9. 1 poäng
    Jo - men år 1771 var det inte mycket som seglade speciellt bra...
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Ett avsevärt antal flugor hade siktat på att övervintra i min fock och stor. När jag tog bort seglen och stoppade in dem i bilen föll en del flugor bort men en större mängd vaknade när de kom in i värmen i bilen. Intressanta hemresa de tio milen hem. Hade kanske varit bättre att lämna seglen på plats över vintern.
  12. 1 poäng
    (... och andra bekvämligheter.) Livet självt 😅
  13. 1 poäng
    Visst är det ett kap - särskilt då jag tittade åt det hållet för några år sedan men fastnade i en sorts känsla av att sitta inspärrad (trots öppna hav) som så många trygghetskonstruktioner tycks för med sig, från volvo till havsfidror Shrimpy är verkligen en superräka i plywood, legend och drygt en meter kortare än glasfiberbåten westie 22. Så tror jag också det är - att "Gunter"-riggen har bytts ut mot en vanlig "Bermuda"-rigg på de flesta westie 22:orna - trots originalets slingriga charm 😅 Det vill säga, en westie 22 balanserar tryggheten med en Havsfidra och spänning i Shrimpy på ett (för mig) underhållande sätt - på djupa hav till grunda vatten 🥰 I stället för en Havsfidra blev det för några år sedan en folkabuss (4x4) som på inga sätt är en trygg konstruktion - men lätt att älska, trots allt... eller snarare; när reservdelarna var stört omöjliga att få fatt i, sålde jag den - till en firma i Holland som i sin tur sålde den vidare till USA, då antagligen folkabussens förlovade land. Därefter fegade jag ur och kom över en trygg konstruktion; en Sprinter, som jag nu gjort mig av med illa kvickt - då den saknar all sorts hjärta, charm och spänning.
  14. 1 poäng
    Hade lite tid över idag och en båge från en maxi 77 (till det lilla tältet som sitter över ruffluckan). Den pyttelilla bågen var ganska stor på Solingen, så ska jag använda den får den kapas på någotsätt. Jag hade inte något bra tyg eller plast, så här har jag slängt över tyget från bomkapellet: Inte lika snyggt som på bilden överst... Men sprayhooden går över de första 2/5 delarna av sittbrunnen så att man fortfarande kan sitta två-tre pers på sidan. Men vill något barn lägga sig så kommer det inte stänka ner dem lika mycket. Sen skulle det vara en smal sak att göra en förlängning att lägga på bakåt. Sätter jag bågen på andra hållet skulle man kunna täcka hela sittbrunnen, men det skulle inte gå att använda när man seglar. Det blir alltså en smal sprayhood så att man fortfarande blir nerstänkt på kroppen, men å andra sidan kan man gå förbi den om man måste fixa något.. Vad tror ni?
  15. 1 poäng
    I dåtidens seglingsbeskrivningar var det mycket text, en del svartvita bilder och någon enstaka kartskiss. Idag är det ju annorlunda med lagom mycket text, bra färgbilder från drönare eller helikopter där grund, bergöglor, toaletter med mera är inritade. Att läsa omskrivna bok idag är nästan som att försöka förstå holländska navigationsanvisningar och handritade sjökort från 1600-talet. Det har sin charm, hemma i fåtöljen, men svårt att använda ombord.
  16. 1 poäng
    I mitt tycke, om man har möjlighet till det, skall man följa sin dröm. Trots mitt tycke ovan vill jag ändå, å det ödmjukaste, understryka att @Lasse-Ls förslag med en gratis havsfidra är åt helskotta skitbra! Den har dessutom rullfock. Men Westerly 22 är en oerhört söt liten sak. Dubbelkölat har alltid fascinerat mig ända sedan jag läste boken Shrimpy. Dock var det ingen Westerly 22. Men jag är inte helt överens med Westerlys val av rigg till den (mirrorjolle-stuk). Fast det kanske är en del av charmen förstås. Men som jag förstått har en del byggts om till "vanlig" rigg.
  17. 1 poäng
    Ja, och det är ju toppen! Det visar ju också att även fritidsbåtarnas små bottnar påverkar känsliga vatten rätt omfattande om de är bestrukna med TBT-färg, vilket gör att vi då kommer tillbaka till frågetecknet med ditt grundlösa påstående… …hur tänker du här..? För du har ju just beskrivit hur fritidsbåtars bottnar med TBT faktiskt påverkar havslevande organismer.
  18. 1 poäng
    Nä jag hittar inte just den längre, men sök på Injector nozzle pop tester på ebay eller dyl. så hittar du. Tror inte min hade bättre eller sämre kvalitet än någon annan. Kostade ca 600 kr.
  19. 1 poäng
    Bygger du en toft med en plyfa-skiva som du plastar in ordentligt och med flera lager matta (4-5?) så ska det mycket till innan toften pajar. Se dock till så att toften har bra stöd på sidorna runt om. Jag är absolut ingen expert men har fixat till bla en sprucken akterspegel med en bas av trä som jag sedan plastade in och det funkar fint så här 25 år senare.
  20. 1 poäng
    Jag tror att jag resonerar som du, dvs att det lilla det troligen handlar om i mitt fall är försumbart i förhållande till hur min motor används. Huvudsaken tror jag är att man byter olja i slutet på säsongen så att inte vattenblandad olja står i drevet under långtidsförvaring.
  21. 1 poäng
    ”Samtliga båtar som har en största längd av minst 15 meter ska registreras, oavsett vad de används till”
  22. 1 poäng
    Jag tror det syftas på ditt altruistiska arbete med att få behålla ett hormonstörande ämne som varit förbjudet i flera decennier på botten på en båt som du vill sjösätta i ett känsligt hav med stora miljöproblem, och att driva kampen i ett ansträngt rättsväsende samt göra livet surt för en båtklubbstyrelse som följer de regler som markägaren satt upp. 🙂
  23. 1 poäng
    Jag upplever en påtaglig skillnad mellan vår gamla plywooddurkade, korvkölade 285 cm zoodiac och vår nuvarande 270 cm Quicksilver rib. Till ribens fördel. Den är lättare att ro och mer kursstabil. Jag säger inte att den är lätt att ro eller är kursstabil men den är betydligt bättre än helgummijollen. Jag kommer inte gå tillbaka till mjukbottnade jollar utan även nästa jolle kommer vara en rib. Om man inte är så noga med utseendet, och inte behöver en sprillans ny jolle, kan man ha tur och få tag på en billig rib. Om man har lite tålamod. Vi köpte vår för 1500:- på blocket och den kommer funka många år till.
  24. 1 poäng
    Det finns inget register att registrera båten i, så den biten slipper du
  25. 1 poäng
    Har teak i min Wasa 55 av '79 årgång. Den hade en hel del läckage till distansmaterialet och även något i kabinen. Men jag gillar teakdäck funktionellt och utseende-mässigt. Tog upp ribborna, hyvlade dom ner till 6 mm och limmade tillbaka med epoxi; en beskrivning nedan. En hel del arbete, men läckaget förståss slutade. Har funkat fint nu 13 år. http://www.elisanet.fi/jussi.h/Teak_dack_revision.html
  26. 1 poäng
    Som jämförelse av fakta: - min Wasa 55: 13,5 / 2,6 / 1,9 m, 5,6 tn. - Lansing 42: 12,5 / 2,9 / 1,75 m, 5,6 tn.
  27. 1 poäng
    Ring Skatteverket, det är ju ändå dom som bestämmer, och be att få skriftligt svar. Dom är ju ganska serviceinriktade nuförtiden
  28. 1 poäng
    Hej johpe! Se upp, för om jag är på bra humör å det är bra väder å varmt å gott om käk å allt ombord fungerar! så kanske jag erbjuder mig att hjälpa dig segla hem henne nästa sommar. 🙃
  29. 1 poäng
    Återupplivning: Är det någon av de ännu aktiva forumdeltagarna som vet hur detta slutade? Funkade denna domkraftsprovtryckare (skrivihop.se)??? @Rollen, @Volvo_Penta, @bhemac, @kossor???
  30. 1 poäng
    Brorsan hade spaning på säljgrupper på Facebook och hittade en begagnad i närområdet. Det blev en Plastimo P240 (tror jag den hette), med "köl" i form av högtrycksdurk som sticker ner i en V-form. Båten är nästan kvadratisk sedd uppifrån... Premiärtur under lördagen, för att plocka in förtöjningslinorna från längst ut på bommarna vid båtplatsen. Väldigt skum känsla att vara så nära vattnet. Brorsan letade även upp en elektrisk pump för 12 V som visade sig vara väldigt bra. Hela båten fylld till rätt tryck på 4-5 minuter. Den skrek som en mindre jetmotor, så hörselskydd krävs inom åtminstone 15-20 meters radie!
  31. 1 poäng
    Den gula länken på kedjan och pilen på kamaxelkransen ska linjera. Det finns även en markering på vevaxeln, men det är en rund markering, den ska linjera med andra gula länken. Jag klistrar in en bild med instruktioner hur du ska ställa timningen nedan.
  32. 1 poäng
    Intressant tråd med många fina idéer! En trollingmotor som podmotor är dock inte att rekommendera om inte båten tas upp efter varje seglats. Läser man det finstilta i manualen till de flesta trollingmotorer så brukar det stå att motorn helst skall sköljas i sötvatten efter varje användning. Det som brukar ta kål på de flesta trollingmotorer är vatteninträngning i motordelen och det även om motorerna bara varit i vattnet just medan de används. Tätningarna runt motoraxeln är helt enkelt inte särskilt långlivade och när vattnet en gång hittat vägen förbi dem tar det inte länge förrän motorn är körd. Jag har försökt reparera mina bekantas trollingmotorer men när vattnet hittat in i motorn finns det inte mycket annat att göra än att surfa runt och leta bra priser på en ny... Ett tag fanns det flera europeiska tillverkare av podmotorer men de flesta var inte ens avsedda att användas i saltvatten och dessutom verkade motorerna vara tänkta till båtar som tas upp när de inte används. Det är dock några år sedan jag surfade runt i ämnet så de har kanske utvecklats till det bättre vid det här laget.
  33. 0 poäng
    Syftar du på mitt arbete med att dra fram lögnare i ljuset? Nedan texten i ett mejl sänt till båtklubbens medlemmar av dåvarande klubbordföranden den 19 september 2019. Hej alla Grödinge båtklubb medlemmar. Här kommer en länk till en utvärdering gällande TBT bottenfärg. Vi får inte sjösätta båtar som är äldre än 1995 om dom inte är rengjorda från TBT. Vi ber er fylla i formuläret därefter kommer vi sammanställa hur många båtar som måste mätas med XRF metoden. Mätningen kommer utföras i höst. TBT på skrovet ? Kanske, eller inte? Bäst att mäta! Det är 30 år sedan det blev förbjudet att använda bottenfärger som innehåller TBT (tributyltenn) på fritidsbåtar. Sedan 2008 gäller totalförbud mot förekomst av bottenfärger som innehåller TBT på svenska fartyg, oavsett storlek och trafik. Det är inte bara förbjudet att applicera bottenfärger som innehåller TBT, utan det får inte alls förekomma på skroven. Om du har en båt som är byggd 1995 eller tidigare och väljer att inte göra en mätning måste du skriftligen intyga att din båt inte har TBT på skrovet. Då kan klubben även fortsättningsvis sjösätta din båt. Efter att jag ifrågasatte detta startade aktivister i klubbstyrelsen en påverkanskampanj mot kommunens miljöenhet. Den misslyckades.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...