Jump to content
Thursday 21 November 2019

Lasse-L

Medlemmar
  • Content Count

    3,016
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Lasse-L last won the day on October 10

Lasse-L had the most liked content!

Community Reputation

152 Expert

About Lasse-L

  • Rank
    Hedersmedlem

Contact Methods

  • Website
    http://lasselundell.se

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lasse-L

    Kavitation

    "Snygg" kavitationskada på proppen. Ser likadan ut på "framsidan". Aldrig sett något liknande på annan båt. http://lasselundell.se/caravelle.html
  2. Har en VHF med inbyggd AIS http://www.navalis.se/lowrance-link-8-dsc/product_details.php/products_id/1918 Skrev lite om AIS 2005 http://lasselundell.se/ais.html
  3. Den levereras med GPS antenn. Typ svamp. "Saxat från: ET-B100-AIS Class B transponder In the box: AIS Transponder Extern GPS-antenn, 10 meter RG58 koaxialkabel Kombinerad ström- och Datakabel USB-kabel Monterigsdetaljer Produktmanual och CD" Har alla mina GPS-antenner "inomhus" under däck. Ej lämpligt att ligga och solbada ovanpå dom. Även AIS antennen inomhus liggande.
  4. Lasse-L

    Sydväst

    Var det hushållsost han åt?
  5. Lasse-L

    Sydväst

    Hörde idag om regnskyddet för knoppen. Vad är den största FÖRdelen med en sydväst? Det är den stora NACKdelen.
  6. ÖjÖj Den veteranbåten jag är med och kör drar minst 70 liter i timmen. https://msherkules.se/
  7. Det kan man kalla spänningsfall 😉
  8. Lasse-L

    propelleraxel

    "Tomt" skall det inte var, då slits tätningen fort. Vatten eller fett/olja. En "guldgruva" för den händige https://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects
  9. Förra vinter blev jag av med 4 batterier, ett tiotal båtgrannar blev också hemsökta. Det var "snälla" tjuvar, allt var snyggt bortkopplat, inga klippta kablar, eller sönderbrutet. Täckningen fastknuten, så inget skvallrade om "besöket". Så i år får jag släpa hem eller gömma batterierna i båten.
  10. Undviker att "söla" med glykol, glömmer man att göra rent efteråt, kan glykolen "ruttna" med otrevlig lukt som följd.
  11. Ännu viktigare är att man motionerar skjutventiler. Gör man det så håller de hur länge som helst. Lite PTFE- fet i ventilerna tycker jag fungerar väldigt bra. Skjutventiler kan vara trasiga fast "känns" att de fungera. Hade tvenne skjutventiler som i öppet läge inte gick att stänga. Bytte till rostfria KULventiler, fast att byta dom var inte KUL. 😎 http://www.lasselundell.se/bottenkran.html
  12. Utombordare bör inte läggas med propellern "högt". Vatten i riggen kan rinna in i cylindrarna. Apropå skottkärra, innerslangen kass, ny 50 Skr, helt kompletthjul 70 Skr.😎
  13. Tvättar hela skrovet Stryker på oxalsyra på allt missfärgat Sköljer rikligt Och den är som "ny"
  14. Inte så mycket mer "krångel" att ligga i och köra. Jag vinterkonserverar "allt" som om båten står på land. Efter varje tur så är det "bara" att konservera sjövattensidan till motorn. Stänger sjövattenintaget, öppnar vattenfiltret, startar och "blåser ut" sjövattnet i värmväxlare och avgassystem. När det är tomt fylles sjövattenfiltret med 30% glykolblandning, bottenkranen öppnas någon sekund så att glykolbl. fyller upp slang och bottenventil, stäng. Starta motorn och häller i glykolbl. i sjövattenfiltret tills det "åkerut" där bak. Nu är motorn frysskyddad och klar för nästa tur bland isflaken. Detta tar ca 5 minuter. Jag har ingen el ombord, bara bra ventilation.
  15. https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/bottenfarger/bottenfarg-kopparoxidbaserad-vastkusten-2000023401
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy