Jump to content
Saturday 18 January 2020

Lasse-L

Medlemmar
  • Content Count

    3,028
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Lasse-L last won the day on December 24 2019

Lasse-L had the most liked content!

Community Reputation

156 Expert

About Lasse-L

  • Rank
    Hedersmedlem

Contact Methods

  • Website
    http://lasselundell.se

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Min ankarbox haver dränering i botten så att eventuellt vatten kan rinna ut.
  2. Lasse-L

    God Jul

    God Jul https://msherkules.se/https://www.youtube.com/watch?v=M_oIDgJ8CVk https://msherkules.se/
  3. Sisåhär har jag gjort http://lasselundell.se/teknik.html
  4. Nja, nordpolen är nordpolen. Det är kompassens "nordpekare" som är en sydpol.😎
  5. Lasse-L

    Landström

    Komplett "lös" installation. Kan matas med en-fas in. https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/byggcentral-2000033123
  6. Luftintag på riggen har jag aldrig sett.?! Fast det kanske dyker upp, kört med många olika utombordare sen 1952. http://lasselundell.se/jullen.html
  7. Då är det ett "negativt grund". "Positiva" grund är under båten. Haver träffat på ett negativt "grund" eller (vart tog kanalen vägen). Full fart i Dalslandskanal, med min båt (16x4 m), vid en 90 graders böj skall man stanna, lägga på ett spring, och vrida båten. Sjökortet gav ingen info om den kröken, varför jag gick rätt upp på kanalbanken, framför mej, med påföljd att grankvistar och kottar täckte styrhyttens "fönster". Bara att backa av och lägga på springet för att komma runt. På ett annat ställe i "skogen" var det en spång som låg på tvenne stenfundament, (jag hade 7 cm tillgodo på bredden), ingen info i "kortet". Körde upp med avbärarlisten på den ena, och blev hängande. Med hjälp av ett spett och full back kom jag av efter 20 minuter. Samma sak hände i Håverudsakvedukten men då var farten nästan noll, och som vanligt bara att backa loss å fortsätta. Båten för bred för att bära av med fendrar. Om det nu är positivt att gå på grund. Har haft egen båt sen 1952, och inte gott på "positiva" grund. Seglar ännu, så chansen finns. Haver framåtseende ekolod, men den är ingen "undervattens radar", långsam uppdatering. http://lasselundell.se/ekolod.html http://lasselundell.se/lyckeby.html
  8. Är tveksam till NV kort. Se:http://lasselundell.se/sjokort.html och: http://www.dagensbatliv.se/sjokort/tyska-nv-verlag-gor-batsportkort-over-svenska-vastkusten
  9. Många båtar lämnar plast på grunden. 😁
  10. Lasse-L

    Kavitation

    Pratat med en propellerspecialist på fartygsproppar. Han säger: "det inte är ovanligt på fartyg". Kavitationen kommer från skrovet. Vad som skiljer skrovet i år från andra år är att paddelhjulet till loggen var beväxt med blåmusslor. Båten har legat i sjön 3 år. Det var orsaken. Till våren, slipa och fylla med tjock färg. Måla paddelhjulet också.
  11. Lasse-L

    Kavitation

    "Snygg" kavitationskada på proppen. Ser likadan ut på "framsidan". Aldrig sett något liknande på annan båt. http://lasselundell.se/caravelle.html
  12. Har en VHF med inbyggd AIS http://www.navalis.se/lowrance-link-8-dsc/product_details.php/products_id/1918 Skrev lite om AIS 2005 http://lasselundell.se/ais.html
  13. Den levereras med GPS antenn. Typ svamp. "Saxat från: ET-B100-AIS Class B transponder In the box: AIS Transponder Extern GPS-antenn, 10 meter RG58 koaxialkabel Kombinerad ström- och Datakabel USB-kabel Monterigsdetaljer Produktmanual och CD" Har alla mina GPS-antenner "inomhus" under däck. Ej lämpligt att ligga och solbada ovanpå dom. Även AIS antennen inomhus liggande.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy