Jump to content
Sunday 17 October 2021

Riga

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Riga

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag använde en tvåarmad avdragere samt knackade lite försiktigt med handslägga för att få loss en fyrbladig i och för sig fast propeller. Värmde även lite med gasol.
  2. Tack. Smaragd och Safir, dessutom otroligt vackra.
  3. @Peter_K Där har vi frågan, du nämner fyra bra båtar, men vilken är optimal. Funderar ibland på Safir. Vad jag hört går den makalöst högt i vind och det är en av egenskaperna som ger mig glädje. Att kunna lirka sig fram mot vinden med minimal förlust är för mig mer tillfredställande än en fartgivande slörbog. Tänker på nåt Åke Mattson sa för länge sedan då han menade att kryssen var intressantast och roligast. Då (30 år sedan) kunde jag inte förstå det men nu håller jag med helt.
  4. @Mc Lasse Tack, såg fräsigt ut men seglar mest ensam och vill även kunna ställa ifrån mig kaffekoppen ibland. Så kursstabil är nog ytterligare ett kriterium.
  5. Nån som seglat en båt 7-11 meter med minst två kojer och pentry där man fått en genuin känsla av seglingsglädje och fart? För mig betyder seglingsglädje relativt snabbt svar på rodret, kryssvinkel på 90 grader(över grund) eller bättre, snabb i lätt vind men samtidigt seglingsbar och hanterbar i åtminstone upp till 12 m/s med revade segel i lite sjö. Tillräckligt enkel för att kunna ta en dagstur utan för mycket meck men samtidigt kunna ta en fyradagars till Mariehamn. Ståhöjd och inombordare är inte nödvändigt, liksom allehanda bekvämligheter som toalett, vatten och kyl. Seglade en H-båt för länge sedan och tyckte om den. Har även fått för mig att NF är en glad och pigg seglare. Är ju lite stofil så kanske finns andra modernare båtar.
  6. Har renskrapat två gånger. Första gången slipade jag för jag var tvungen att ta bart en misslyckad epoxybehandling. Ett elände - använde slipmaskin kopplad till dammsugare. Orkade ungefär två kvadratmeter åt gången, två timmar. Så det tog ett antal helger men slätt och fint vart det. Andra gången var jag tvungen att byta bottenfärg, då började jag med tapetklister och kaustiksoda som fungerade hjälpligt men var mycket otrevligt att hålla på med. Fortsatte med färgborttagning som fungerade något bättre men var ganska dyrt. Provade även med skrapa men det fungerade inte så bra tyckte jag. Så mitt tips, prova lite olika metoder och se vilken som funkar bäst.
  7. Jag har haft olika båtar i sjön över vintern i 10 år. Hängt vanliga (innan LED) 40 W glödlampor vid genomföringarna. Senare skaffade jag ett antal 200 W frostvakter men det blev dyrt. Har funkat hittills men eventuellt strömavbrott och många minusgrader är ändå ett orosmoment.
  8. @Jocke Precis, på halvvind/slör måste jag ta ut den självgående till relingen. Tyvärr ingen bild men tänk att (kast)blocket hamnar i förlängningen av skotskenan för för focken. Skotar jag ut den så twistar den ut alldeles för mycket, därav en extra ring en decimeter ovan skothornet. Då blir det ganska bra. Den högt skurna genuan syddes just med tanke på att se framåt, min är dessutom en halvmeter för kort i förliket med flit. Jag vill ha absolut fri sikt under seglet när jag slöseglar. Och som syns står den som en dröm på läns.
  9. Jag har möjlighet att köra både en 110 % fock och en självslående. 110 % är något litet bättre på kryss men som Peter K säger, när det öppnar upp är det svårt att få den att stå bra. Nu har jag låtit sy in en ögla en dm upp ovanför skothornet på självslående och sätter den i relingen via ett kastblock - då går det ganska bra men är lite mekigt. Men en självslående är fantastiskt om man inte måste segla optimalt. Sätter man storen midskepps på skotbalken drar jag mig inte för att såga sig genom de besvärligaste passager trots att min båt är ganska lång och jag nästan alltid är själv. Nu är det kul att kryssa och inte ett dugg jobbigt. Ska jag länsa eller slöra långt har jag en högt skuren genua, men jag drar mig för att skifta segel på profil, speciellt om man är själv.
  10. Mitt förslag är att du letar rätt på en båtmodell du tror på och sedan hyr en en vecka. Jag ha hyrt ut min Omega 42 i tio år nu och trots att jag noga visar båten med dess fördelar och brister innan uthyrning kommer en del tillbaks saliga över seglingsegenskaperna och utseendet medan en del är mycket missnöjda och undrar hur en så lång båt kan vara så trång och uselt disponerad. En del tror de kan vara utan varmvatten och dusch med efter ett par dagar verkar de sakna det mycket. När det regnar och barnen får tråkigt och kivas vill man att de ska ha varsin rymlig hytt samt mor och far en egen. Och kolla om du och sambon tänker er sjölivet på samma sätt. Där missade jag. Vi har löst det så att jag och sambon glider runt i skärgården korta turer, helst med mycket lite vind nån vecka och sedan seglar jag själv eller med kamrater lite längre. Så som sagt, hyr och lär er vad ni gillar och prioriterar.
  11. Hade planerat en tur till Ösel i Estland och var helt övertygad om att jag hade sjökort. Nu visar det sig att jag bara hade kort över Dagö. Letat runt bland några butiker i Stockholm men kort finns bara att beställa och tänkte fara i helgen. Någon som har kort att sälja eller hyra ut en vecka över Ösel? Tänkte försöka ta mig till Kuressaare.
  12. Tack för alla tips och råd. I ren desperation bytte jag startbatteriet mot ett av förbrukarbatterierna. Simsalabim verkar allt fungera. Nu återstår provkörning längre sträcka. Då har jag ändå regelbundet kollat att startbatteriet ligger på 12,6/12,7 V i viloläge. Tycker inte det förklarar att generatorn laddat bättre på låga varv och verkat krokna helt efter några timmar men, men - ett knasigt batteri kanske kan ge regulatorn fnatt.
  13. FIATX19 Jag tror inte det men lite lustigt att du nämner det som jag i våras bytte ut de slitna förbrukningsbatterierna till nya från Biltema. Hade Tudor innan.
  14. FIATX19 Fast dånar det väl en skruttig generatorfirma? Jag förklarade ju problemet utförligt för dem och sa att spänningen sjönk på högre varv. Tog för givet att man provade över hela generatorns varvtalsområde. Tack
  15. Mäts på förbrukningsbanken, den som går till instrumenteringen. Hmmm... relät(Biltema)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy