Jump to content
Sunday 12 July 2020

Bobba

Medlemmar
  • Content Count

    469
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Bobba last won the day on April 3 2018

Bobba had the most liked content!

Community Reputation

50 Expert

About Bobba

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tjuvstannar motorn eller "nyser" den bara till? Jag hade en Optimax 115 (samma motor) som ofta nös till lite då och då på tomgång men min känsla är att det är lite symptomatiskt för tvåtaktare. Min gamla 60hk Johnsson från 90-talet gjorde samma sak. Vid ett tillfälle gick en av mina tändspolar. Då dör motorn ofta på tomgång och är orkeslös. Är du säker på att du verkligen har ett problem? Filma hur den går.
  2. Några andra tips... Winga 30 Scand 29 Saltö 31
  3. Flipper 850 är en planande båt, inte halvplanande.
  4. Klara grov sjö, ha "hög" marchfart och förbrukning under en liter per Nm samtidigt som fyra personer ska bo bekvämt. Under 200tkr. En sån båt vill jag också ha! 🙂 Du måste nog kompromissa på någon eller några punkter. Jag skulle givet din budget kanske kika på Flipper 850? Med en AD41 går den hyfsat snålt och det är en trygg och stabil båt som givetvis dunsar en del då den är rätt plattbottnad men som från SweMax'en bör vara ett vettigt steg upp.
  5. Målet är väl inställt mellan Värmdö och Nynäshamn, och helst inte i Mälaren.
  6. Hej! Har i många år haft "mindre" motorbåtar, men vi leker nu med tanken på att uppgradera till något runt 38-40 fot (typ 12*4m & 10 ton) men kommer då växa ur den båtklubben vi legat vid sedan dackefejden. Har googlat runt en hel del för att försöka bilda mig en uppfattning dels hur pass svårt det skulle vara att hitta båtplats, samt vad det kan tänkas kosta. Vad har ni som hänger här, och har lite större båtar än vad den genomsnittliga båtklubben hanterar, för erfarenheter och tips? Stort tack på förhand!
  7. Är du 100% säker på att det är olja? Jag tycker det är väldigt likt hur det sett ut när vi haft läckage på sjövattenpump i vår båt och halvrostigt vatten har skvätt runt.
  8. Tack. Ska på't nästa helg så då får vi se vad det är som strular.
  9. Hej! Hjälper en bekant att uppdatera elsystemet med tanke att gå från två till ett startbatteri. Sagt och gjort har vå stött på patrull då motorerna verkar störa ut varandras varvräknare När båda motorerna är igång "fladdrar" varvräknaren, men med bara en motor igång funkar den som den ska. Vet att varvräknaren tar pulser från W på generatorn men trodde inte att jag genom att koppla B+ till samma startbatteri skulle påverka W. Ska erkännas att jag har begränsad erfarenhet av hur dessa varvräknare jobbar. Ska man inte kunna ha två KAD42 kopplade på samma startbatteri?
  10. Bobba

    Epever- parametrar

    Jag har wifi-kopplingen till min Epever samt mobilappen i en Androidmobil och det fanns iaf senast jag höll på med den en rejäl bugg där. Det gick då i appen inte att ändra från någon av de förinställda batterierna till "User" vilket krävs för att kunna ställa parametrarna själv. Jag har även displayen så jag blev tvungen att först ställa om till "User" med hjälp av displayen och sen kan jag konfigurera alla parametrar via WiFi efter det. Kanske har de löst problemet med en ny version av appen, fick känslan av att det var där problemet låg, har som sagt inte testat på något år nu.
  11. Absolut, jag förutsatte blybatterier, pratar vi lifepo4 är det andra förutsättningar. Är det blybatterier är det inga problem att låta ett litet jollebatteri laddas av förbrukningsbanken. Givetvis med rätt kabeldimension, avsäkring och ev. en brytare.
  12. Det blir ingen jätterusning till ett litet jollebatteri på 18Ah från en fulladdad förbrukningsbank.
  13. Väldigt ovanligt med regulatorer med fler än en utgång för laddning av batteri. Jag hade i ditt fall kopplat in jollebatteriet parallellt med förbrukningsbank och låtit solcell+förbrukningsbatteri ladda jollebatteriet.
  14. Bobba

    Test av AGM-batteri

    Jag gjorde mig av med de batterierna ett år senare då de uppvisade samma bristande kapacitet som den första uppsättningen, och köpte AGM-batterier ur Leochs LPC-serie istället. Jag har gjort en del mätningar liknande de i början av denna tråd för att jämföra Vetus, Leoch och Biltemas AGM-batterier och skillnaden i kapacitet och laddningsmottaglighet är större än jag hade väntat mig. Efter två somrar med Leoch-batterierna är jag supernöjd. Jag har även flera i bekantskapskretsen som skaffat samma batterier och är jättenöjda. Vetusbatterierna är förvillande lika AGM-batterier som heter "Norrack" och som jag har läst väldigt lika erfarenheter med. Man kanske kan misstänka att en fabrik någonstans tillverkar billiga AGM-batterier som företag kan sätta sin klisterlapp på och sälja med god marginal? Som jag skrev i någon annan tråd så tycker jag att man, om man ska ha bly-batterier, ska kika på kända tillverkar av AGM-batterier gjorda för cykliska miljöer (som el-fordon) och där man får datablad som beskriver förväntad livslängd givet viss belastning/cykler. T.ex. Leoch eller Ritar.
  15. SeaSea säljer den äldre varianten "tracer A" men kallar den för Sunwind. Mycket bra regulator där man med separata instrumentet kan ställa värden helt som man vill. Inte ett svar på frågan men ett alternativ. Jag har försökt se vad skillnaden mellan tracer A och B är i funktion men inte kunnat hitta någon, men någon annan kanske vet det.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy