Jump to content
Monday 19 May 2025

jussi_h

Medlemmar
  • Content Count

    189
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

About jussi_h

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    s/y MyWay

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Några hamnar som jag gillar vid routen från Utö mot Helsingfors: Jurmo, Örö, Rosala, Hangö, Ekenäs; Barösund och Jussarö som stop-over, och en hel del andra. Du kan kolla och planera med kartan här: https://www.vierassatamat.fi/se Och sedan är Skärgårdshavet / Åbolands skärgård visst värd en hel sommarens segling en annan gång..
  2. Link till den sedvanliga hamnguiden: - https://kansallinen.fi/tuote/kayntisatamat-2023-besokhamnar-2023-hamnguide-2023/?srsltid=AfmBOorEM8oh58apGl32rvaw1XWxziAoK2JK2No5aaXcfnI1a1kpCR3f Min favorit är Åbo Scoutkårens hamnbok (finska / engelska). Bok nr. III täcker Finska viken: - https://satamakirja.fi/kauppa/suuri-satamakirja-iii-suomenlahti/
  3. Marcel W. har gjort fin jobb i sin Senorita Helmsman just vid den här punkten. Kolla gärna för referens: https://photos.google.com/share/AF1QipNuGn5TMKToV3-jl4NIJOy35zlrQwBlhBNH_3GmmWZzxZ0WHH0oP2DBpe2QChygVA?key=cUlCMGktdTNlektoX2hzbzc1WG5ZZEFBUUxKR19B
  4. Hon får en ny mastfot - av ek som vuxit på gården vid mitt barndomshem - som ursäkt för att jag inte tidigare stängt vatteninträng från masten.. Ps: notera 10-öringen som ligger i alu-delen, placerat dit av hennes byggare..
  5. jussi_h

    Wasa 55

    Du kan kolla här: https://oh3zq.fi/wasa55se.htm , för mina tankar efter 20 år med en. /Jussi H.
  6. Drevet i min båt är en MS25SR, för att vara exakt. Motoren är en MD2040D från 2001.
  7. Min båt har en MD2040 med 120 (eller så) sail drive, med en 'expander' bit av ca. 10 cm med samma profil, bultad mellan nedre delen och gummitätningen. Bra lösning för en båt med djup V-bottenprofil.
  8. Ur min web-site: Roderprofilen (av en Wasa 55, med halv skegg) Rodret hade ett betydligt tryck mot babord, såväl under segel som under motor. Roderprofilen visade sig vara starkt osymmetrisk, med en vertikal inbuktning i mitten av bb sidan. Jag fyllde bb sidan med epoxifiller och formade den med hjälp av profilmallarna, från en 505, så att rodret blev i stort sett symmetrisk. Sedan slipning, epoxiprimer och bottenfärg. För att få en riktigt bra profil, borde man ta ut rodret och laga den i verkstaden. Men även såhär var resultatet tillräckligt gott: rodertrycket är nu symmetriskt.
  9. I mitt fall hade rodret ett betydligt tryck mot babord, såväl under segel som under motor. Roderprofilen visade sig vara starkt osymmetrisk, med en vertikal inbuktning i mitten av bb sidan, (måhända en krypande köldskada under vinterförvaringar ?)
  10. jussi_h

    Gps

    Tiotals år tillbaka skaffade jag en Garmin GPSmap 60 , med en topograf kartamodul på köpet. Köpte en Garmin sjökort modul för den. Den var bra då för båten, och även idag för motorcykeln och eventuella vandringar i skogen mm. Men inte billig även då. Uppgraderade till en liten plotter i båten två år senare, har haft den lilla gps:en med som back-up. Men kolla dagens prispolitik för sjökortmoduler om du tänker välja Garmin.. Ifall du navigerar huvudsakligen med traditionella sjökort, kunde en vattentålig mobiltelefon vara tillräcklig för att komma tillbaka då man 'tappat spåret'.
  11. Vad jag under åren gjort för min i en S-drive är: - byt / rengör alla zink-anoderna - montera rengjorda bladen tillbaka med rikligt av vattentålig fett och lite Loctite för skruvarna. Navet behöver ej demonteras om ej nödvändigt för byte av zinkanoden.
  12. 'Estonia Cruising Guide' rekommenderas. 50+ hamnar etc.
  13. jussi_h

    VP MD 5 motorbyte

    Jag bytte mot en Beta 10. http://www.elisanet.fi/jussi.h/newengine.htm
  14. Mohairrullar är bästa för Coppercoat, och precis den icke-billigaste varianten. Men med tanke på att man gör något för 10...15 följande år så lönar det sig att köpa den näst-dyraste rullvarianten hos en proffs affär. Att slipa ytan öppen före sjösättning är viktig. Glömde det två år tillbaka, men aldrig mera...
×
×
  • Create New...