Jump to content
Tuesday 05 July 2022

Craycoat

Medlemmar
  • Content Count

    363
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Craycoat last won the day on June 27 2021

Craycoat had the most liked content!

Community Reputation

93 Expert

About Craycoat

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Prova med nytt tändstift på cylinder 4 och kolla att elektrodavståndet är enligt spec. Bränslebrist brukar inte drabba en enskild cylinder på insprutningsmotorer, såvida inte spridaren är kass.
  2. Kanske är kamremmen som har glidit eller gått av. När byttes den senast?
  3. Hybro har rätt i sin beskrivning, även om han framställer det på ett provocerande sätt. Om motorn går för på för magert bränsleblandning så blir det problem när man gasar. Gasspjället släpper in mer luft som leder till att blandningen späds ytterligare och leder till att motorn tvekar. Jag hade försökt öka bränsletillförseln hellre än tomgången. Detta gör du genom att rengöra förgasaren, och om detta inte fungerar så får du ge dig på blandningsskruvarna på förgasarna.
  4. Hej, troligtvis är det gulsvart och gulröd som är startkretsen, detta då gulröd går upp till frilägesbrytaren vilken har som funktion att det inte går att starta motorn med växel i.
  5. Jag har tyvärr ingen service manual till denna motor, men om du har en multimeter så kan du snabbt lista ut vad färgerna betyder. Ena kabeln ser ut som den går till en gemensam jordplint, så den är lätt att lista ut. Om du lossar kontakterna och mäter efter kortslutande krets (Ohm=0) vid olika nyckellägen. Nyckel i 0 läge då kortsluts jordkretsen. Nyckel i tändningsläge då kortsluts tändningskretsen och med nyckeln i startläge så kortsluts både tändning och startkretsen. Jag kan skicka ett kopplingsschema på ett tändningslås från Suzuki inom kort, tyvärr kommer inte färgerna stämma. När du listat ut var startkretsen finns så kortsluter du dessa kablar som går bak till motorn och ser om säkringen håller.
  6. Det låter som att du är på god väg i felsökningen. Kortslutningar kan ju tyvärr vara svåra att lokalisera, och det enklaste sättet är att systematiskt koppla förbi olika komponenter så som du har börjat göra. Kabelhärvor, kontakter reläer och tändningslås kan alla vara tänkbara felkällor. Tändningslåset innehåller en stoppkrets för att döda motorn när man stänger av. Denna stoppkrets innehåller en jordkontakt som skulle kunna skapa kortslutning om fukt gör att den kommer i kontakt med startsignalen. Jag skulle som nästa steg koppla ur tändningslåset och tjuvkoppla startsignalen för att se om kortslutningen ligger där eller någon annanstans.
  7. Vad menar du med att du plockar bort strömkretsen till reläet och gör om proceduren? Är det manöverkretsen som du plockar bort, och hur kan du då göra om startproceduren? Eller är det arbetskretsen som du kopplat ur?
  8. Craycoat

    tiltproblem

    Ja det finns alltid ett relä i motorn för denna funktion. Fram till reglage är enbart manöverkretsar både på start och tilt.
  9. Videon kanske inte är 100%, men det är i alla fall bättre vägledning än vad jag kan ge i skrift.
  10. Om det är mycket avlagringar i motor så är förmodligen kanalen till skvallerstrålen igensatt. Det finns en trång passage som sitter på motorblocket bakom luftburken. Det är ett vanlig fel på dessa motorer. Du kan googla på det på youtube så finner du vägledning.
  11. Jag skulle gissa på elfel. Förmodligen tappar motorn en cylinder när den går dåligt. Även om stiften är nya så skulle jag prova att byta ut dessa igen, och vara noggrann när du ställer in elektrodavståndet på de nya stiften så att det blir enligt spec. Suzuki har på sina motorer transistorstyrd tändning, (tändspolarna laddas upp av batteriström och transistorer inne i ECM-modulen bryter och sluter jordningskretsen, vilket leder till uppladdningar i tändspolarna). Detta system är tekniskt fulländat, men det är också väldigt känsligt för om någon komponent strular.
  12. Jag håller med om att felet borde bero på dålig kontakt/glapp någonstans. Felet borde dessutom finnas någonstans tidigt (nära batteriet) i kretsen då så många funktioner påverkas av strömbortfallet. Felet borde iallafall vara enkelt att åtgärda. Det svåra är att lokalisera felet.
  13. De startspärrar som jag har sett har inte haft någon inverkan på tiltfunktionen. Det borde vara någonting annat som spökar i ditt fall. Den motorn som du äger har transistorstyrd tändning, vilket innebär att motorn inte kan fungera utan batteriström. Jag skulle börja med att kolla alla elektriska kopplingar är snygga och utan oxid, framförallt kabelskorna på batteriet. Du kan ju även prova att byta huvudsäkringen (30A), men det tror jag inte kommer hjälpa, startmotor sitter nämligen innan denna säkring och borde fungera oavsett säkringen eller ej. Du kanske kan prova att förbikoppla huvudbrytaren så att det inte är den som glappar. Vad är felsymptom. Startmotorn går den runt, eller är motorn helt död?
  14. Det brukar vara svårt att hitta en bra verkstad som har tid så här års. Om du får ut tändstiften så kan du se om 2:ans stift är blöt eller torr.
  15. Jag skulle tro och gissa på att det sitter 4st förgasare i din motor. Plocka bort den svarta luftboxen som sitter framför förgasarna och spruta in startgas i en förgasare åt gången medan motorn går på tomgång och se om det gör någon skillnad, då får du även reda på vilken eller vilka cylindrar som inte fungerar på tomgång.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy