-
Content Count
417 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
1
Craycoat last won the day on June 27 2021
Craycoat had the most liked content!
Community Reputation
103 ExpertAbout Craycoat
-
Rank
Kommendör 1. graden
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Jag skulle också gissa på kortslutning i tempgivaren alternativt för hög laddningsspänning. Kolla vad du har för motstånd i tempgivaren vid vanlig utomhustemperatur.
-
Min vacuumpump har en manometer som visar både övertryck och undertryck beroende på vad man vill testa.
-
Jag skulle vilja påstå att oljan inte blir så där möjlkaktig på grund av kondens.
-
Pumpa inte in något annat än växelhusolja i växelhuset. Det finns billiga vacuumpumpar att köpa som man använder till bromsvätskebyte om du vill testa med undertryck.
-
Guestsson beskrivning av systemet och mätmetodiken var mycket bättre än den jag försökte med. Jag fyller i lite med hur sensorsystemet fungerar; Spridarnas öppning och stängning styrs framförallt av signal från CKP/CMP sensorerna. CKP mäter vinkeln på vevaxeln 34 gånger per varv och CMP mäter kamaxelns position 4 gånger per varv. Skillnaden vid start ögonblicket är att alla 4 spridarna öppnar vid kompression takt, oavsett vilken av de 4 cylindrarna som är i denna takt. Det innebär att spridarna öppnar 2ggr istället för 0,5 ggr per vevaxelvarv under start, vilket ger en fetare blandning. De andra sensorerna (MAP, Temp, IAT, Voltmätare m.fl) kompenserar öppettiderna. ECM har felsäkert läge för dessa sensorer och jag inte tror att de kan påverka mängden insprutad bensin i den omfattningen som verkar vara problem här. Förslag på fortsatt felsökning; Om du hade en annan Suzuki motor, kan du prova att byta spridarna? Kan det vara fel på likriktaren/regulatorn som gör att ECM inte fungerar som den ska under start? Detta är en lätt del att byta om du har en liknande motor. Det sitter en reglerventil i returen till VST-tanken. Den ska se till att bensintrycket inte överstiger 36 Psi. Denna sitter tyvärr inte så lättåtkomligt.
-
Det var skumt. Känns som ett fel i ECM, men då borde felet inte kvarstå med annan ECM. Du får meddela om du vill ha en lite mer felsökningsförslag så kan jag skicka över.
-
Har du lyckats lösa felet ännu?
-
Ja det är en korrekt beskrivning av systemet. Kretsen brukar vara sluten 1-10ms på tomgång, brukar synas ett pulserande ljus med spänningsprovarlampa som man kopplar till plus. Utslag på multimetern på likströmsinställning brukar ligga mellan 2-6v på tomgång. Eftersom spänningen inte är linjär så kan detta variera beroende på vilken multimeter man använder.
-
Ja kolla kablarna efter skador, och kontrollera stift 22,38,39,40 i kontakten. Du kan koppla in en testlampa till pluspolen på batteriet för att kontrollera så att du inte har någon stadigvarande kontakt med jord på signalkablarna eller dess stift, även på sidan mot ECM. Skickar med en bild på 44 pins kontakten nedan.
-
Svårt att säga säkert, mest troligt när flera kontakter strular samtidigt är väl ECM modulen, men den har du ju redan uteslutit. Kanske kan vara kortslutning i 44pins kontakten som ansluts vid ecm modulen. Stift 38-40 går till cylinder 1-3 det skulle förklara varför du har 3 cylindrar med blöta tändstift, är det på cylinder 1-3 mån tro? cylinder 4 har sitt stift en bit bort på plats 22.
-
12v mellan stiften är inte så bra
-
Jag är inte säker på att jag uppfattade vad du menade, Menar du att det konstant är 12V mellan stiften som sitter i kontakten till spridarna? I så fall är det inte så konstigt att de släpper igenom massa bensinen. Det borde dock bli samma resultat med spänningsprovaren mot pluspolen på batteriet, det är lite märkligt om signalkabeln leder 12v till jord i ena situationen, men inte i andra. Spridarna fungera som så att de gråa kabarna är kraftmatningen, den är kopplad till pluspolen 12V. Den matar spridarna med 12V så fort tändningen är tillslagen, oavsett om motorn går eller ej. På andra stiftet sitter signalkabeln (svart/orange, Svart/Gul, Röd/vit och ljusgrön). Dessa går till ECMn som jordar kretsen vid rätt läge i tändningscykeln vilket gör att spolen i spridaren laddas upp och magnetventilen i spridaren öppnar. Vid enbart påslagen tändnings ska alltså kretsen inte vara sluten, så potentialskillnaden mellan stiften ska vara 0V. Om du har en konstant spänning mellan stiften på 12V borde detta innebära att det är någon kortslutning i kablarna på väg till ECM modulen eller inuti ECM modulen. Förmodligen inte i ECM modulen då du fick samma resultat med en annan modul. Jag bifogar nedanstående bild på hur systemet är uppbyggt.
-
Kör det testet först. Med tanke på felkoden så borde lampan ge konstant sken, eller inget sken alls på någon av de fyra ovan nämnda kabelfärgerna. Om du har tur är det kortslutning i en av styrkablarna och om du har otur är felet inne i ECM Modulen.
-
Har du kopplat in en spänningsprovare/lampa till pluspolen på batteriet i ena ändan och ändra ändan på styrkabeln på respektive spridare (svart/orange, Svart/Gul, Röd/vit och ljusgrön) kollat om du får lampan att pulsera vid startförsök?
-
Ok, och hur är kablarna uppmätta? Har man både mätt upp på 12V matarkablen på varje cylinder samt att styrkabeln inte är kopplad till konstant jord?