Jump to content
Wednesday 28 October 2020

Craycoat

Medlemmar
  • Content Count

    132
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

29 Expert

About Craycoat

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Här kommer en statusuppdatering. Nu har jag gnista och motorn startar med startgas. Felet var att tidigare ägare hade använt fel dödmansgreppnyckel (Yamahanyckel). Med en tjockare nyckel så fungerar tändningen igen. Av detta har jag lärt mig att man alltid ska göra en ordentlig felsökning och inte gå på vad tidigare ägare säger, även om denna råkar vara mekaniker. Om jag hade följt stegen i en vanlig felsökning hade jag sparat ett par timmar i garaget. Som tur är så är inte projektet över riktigt än. När jag skruvat ihop motor och tank och fyllt på bensin så visar det sig att bensinpumpen inte fungerade. Motorn har stått i 3-4 år enligt tidigare ägare, den gamla bensin har lämnat väldigt mycket avlagringar både i pump och förgasare. Förgasaren är rengjord och nu också pumpen, men membranen gick tyvärr inte att rädda. Så nu har jag beställt nya membran och packningar som förhoppningsvis kommer att få fart på pumpen igen.
  2. Tack så mycket för det! Grymt letat!
  3. Kopplar jag ur brun kabel ur tändspolen så kommer det gnista. Brun kabel går till dödmansgrepp, så förmodligen är det kortslutning någonstans på vägen eller kanske kortis i dödmansgreppkontakten.
  4. Köpte en billig gnistprovare från biltema. Den gav inget utslag alls, jag är ganska övertygad om att för klen gnista är problemet. Jag felsöker vidare och återkopplar när jag hittat felet.
  5. Hej, och tack för svar. Ja det är den service manualen som jag utgått ifrån. Det är en manual från föregående modell. Mycket är likt, men när man kommer till kapitlet om elsystemet så har de ändrat mycket. Den äldre modellen av motor som är med i manualen hade en CDI box som styrde tändningen. Min motor har bara en tändspole (nr 2 igniter assembly) som både laddas och triggas när triggermagneten är i läge, fungerar med andra ord som en gräsklipparmotor. Ja jag får nog köpa mig en ställbar testare som du rekommenderade så att man kan se hur lång gnistlängden är.
  6. Jag Hade en Bayliner daycruiser en gång i tiden och den klarade inte heller för krabb motsjö. Den grävde ner fören i vattnet så det blev rätt dramatisk om man ville köra i motsjö. Eftersom jag hade en daycruiser så gick det ändå rätt bra, jag skulle inte vilja prova samma resa med en båt som är öppen i fram. Jag har aldrig upplevt samma sak med de andra båtarna jag ägt, de nordiska motsvarigheterna brukar vara högre i fören. Förövrigt så var skrovet på amerikanska båten väldigt trevligt. Den tog motsjö väldigt bra ända tills man kom över en gräns då vågorna började slå över fören. Med den budgeten som du hade tror jag att jag valt en nordisk bowrider helst i aluminium och med utombordare. De är minst problem och jobb, och så står sig värdet på båten bättre än amerikanska Dito.
  7. Det går inte att välja bort funktionen som du kan göra på din buskröjare. Funktionen är automatisk och sköts med hjälp av avgasventilen. Det är en extra kam på kamaxeln som öppnar avgasventilen under kompressionsfasen. Denna kam dras sedan in av centrifugalkraft när motorn är igång. Kompressionen är ok som jag skrev, det är enligt specifikation i en servicemanual som jag hittat på en tidigare modell av motorn.
  8. Jag håller på att fixa till en liten extra motor som jag köpte billigt för några veckor sedan. Den såldes som reservdelsmotor då den hade dålig kompression enligt säljaren. Jag tog hem den och kompressionstestade motorn och fick upp den i 4 bar. Jag misstänkte att läckaget kom från någon av ventilerna, så jag gick vidare i felsökningen genom att koppla på cylinderläckagetestaren. Till min förvåning så sade denna att läckaget var 0%. Man kunde höra att där fanns ett läckage via avgasventilen, men det var så litet så att det inte registrerades på mätaren. Då kom jag att tänka på att många småmotorer har "pressure relief" system för att underlätta dragstart. Jag meckade bort ventillocket och skruvade bort "rocker" armen från avgasventilen och vipps så var kompressionen över 10bar. Uppenbarligen är det alltså inte kompressionen det är fel på utan någonting annat som gör att motorn inte startar. Jag har provat med startgas direkt i insuget till förgasaren, men det finns inte en tillstymmelse till tändning. Jag har kollat att gnista finns, men jag är osäker på om den är tillräcklig. Timingen är ställd fixerad till 25gr BTDC, och detta verkar vara standard på dessa motorer. Jag har kopplat ur oljetrycksswitchen för att försäkra mig om att denna inte felar. Någon tempswitch verkar det inte finnas på motorn. Jag skulle vilja kontrollmäta spolar för att se att jag har rätt motstånd i komponenterna, men jag har inte hittat någon information om vilket intervall de ska ligga i. Är det någon som har tillgång till en servicemanual och vill delge mig lite värden, eller vet var man kan hitta dem? Motorn har serienummer OR220234 och är en Mercury 4hk 4-takt från 2006.
  9. Hej, ja det är nog bra att börja din felsökning med gasreglaget och varför du inte lyckas påverka gasspjället med throttleknappen intryckt. Kanske reglagekabeln till gasen behöver justeras?!
  10. Ja det är svarta vredet markerat med ett X som styr primern. Primer är ett alternativ till choke och har fördelen att den inte blockerar luftkanalen så som ett chokespjäll gör, även ett öppet chokespjäll begränsar luftflödet något. Viktigt är i alla fall att denna funktion fungerar då motorn behöver en fetare bensinblandning vid kallstart.
  11. Du har ett förhistoriskt primesystem på din motor. Jag vet inte exakt hur ditt system fungerar, men principen är den att när man aktiverar systemet (med knapp, spak, eller i ditt fall vred) så öppnar man en bypaskanal som leder bensin från bensinpumpen direkt in i förgasarens insug. Detta gör att blandningen blir lite fetare, utan att man behöver choke. Detta system fungerar alltså enbart när bensinpumpen är igång. Bensinpumpen drivs av tryckdifferenser i vevhuset, så denna är igång så fort som motorn snurrar. Du kan testa primern genom att vrida på vredet när motorn är igång. Oftast så kan man se att bensin sprutas in i förgasaren, och det borde vara en märkbar skillnad i motorvarv och hur den går. Går dock inte att säga med säkerhet om motorvarvet borde gå ner eller upp, det beror på hur motorn är konstruerad och hur allt är justerat, men en skillnad ska det bli. Jag förstår inte, hur din startprocedur går till. Brukar du ha växeln i när du gör en kallstart? De quicksilverreglage som jag har haft har varit lite modernare, men jag antar att det är samma princip. När man trycker in knappen på sidan så kan man föra reglaget framåt utan att växeln hoppar i. Den borde påverka nr 2 och 3 på din bild när throttleknappen är intryckt, däremot så ska den inte påverka växeln. 3 timingen är fixerad vid gaslänken i bak, så den kommer alltid att ändra sig när man gasar. Ju mer gas, desto tidigare kommer motorn att tända i rotationscykeln. Jag skulle koncentrera mig på att få gasen att röra sig när du använder trottleknappen, samt dubbelkolla att primern fungerar som den ska genom att testa den medans motorn går. Det är osäkert om vippan är kopplad till något, på din motor kanske bara är manuell aktivering av primern som gäller. Denna skulle jag inte bry mig om så mycket i ditt fall.
  12. Hej, det brukar vara som ChristerN skriver att throttleknappen på gasgreglaget, denna trycks in samtidigt som man för gasreglaget fram för att gasa utan att lägga i växeln. På din bild är nr 2 det som styr gasspjället och 3 styr timingen av gnistan. Du borde ha en choke eller primer som ska hjälpa till vid kallstarter. Kan du se någon chokespjäll eller primersolenoid som sitter på förgasaren. Jag ser att du har en strömbrytare på gasreglaget, klickar det från motorn när du drar upp denna?
  13. Åtdragningsmomentet 40Nm avser bultarna till växelhuset inte till pumphuset om det inte framgick i mitt tidigare svar. Bultarna till pumphuset finns det inget moment specificerat på (F150 service manual) däremot så vill de att man lägger på Loctite 572 på bultarna som håller ihop pumphuset. Personligen så tycker jag att det känns som överkurs, jag har fixat många pumphus och brukar istället lägga på lite marinfett för att skydda bultarna mot oxidation. Men om man vill följa Yamahas anvisningar så är det Loctite 572 som gäller.
  14. På min motor får man inte ens plats med ett spärrskaft då sidan på växelhuset sitter för nära muttrarna. Att få in en momentnyckel är alltså inte att tänka på, jag antar att du har samma situation på din motor. Så åtdragningsmoment kommer inte hjälpa dig vid återmonteringen. Ett tips är att köpa in några smala buntband så att du kan säkra upp vakuumslangen till hastighetsmätaren när du ska montera tillbaka växelhuset.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy