Jump to content
Tuesday 19 January 2021
Alarik

Hur många här har förarintyg?

Recommended Posts

58 minuter sedan skrev Kane:

1, 2, 3 och manöverintyg högfartsbåt.

Minns inte om vi diskuterat det här redan@Kane men vad tyckte du om Manöverintyg högfartsbåt? Är det värt de 5000-6000 det kostar här i Stockholm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förarintyg, VHF och Maskinist B.

 

Eftersom min pappa var examinator för Maskinist B så tog jag den examen i tonåren. Det ledde till att jag gjorde min militärtjänst i ett maskinrum i flottan där jag även tog Förarintyg och VHF.

 

Jag har under senare år läst igenom läroböckerna för Kustskeppare flera gånger så jag är övertygad om att jag besitter även den kunskapen, men jag har inte gjort någon formell examen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tog förarintyget i våras. Skulle gärna ta kustskepparintyget. Men inte nu.

 

Läst att man samtidigt kan ta Fartygsbefäl 8 genom att komplettera Kustskepparintyget.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1, VHF och högfart.

 

Tycker inte det var någon större vits med högfart. Glömmer förresten alltid om man ska luta båten mot eller från vågorna när man korsar dessa i vinkel... Hur var det nu? Luta mot när man möter sjön och luta från när man har sjön i aktern? Jag minns inte...

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuter sedan skrev Rolle85:

Inte ett smack, har kört båt sedan jag var 11 år gammal.

Blir ju mer informativt om vi vet hur gammal du är idag:(  12 eller kanske 85?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jernhand:

Jag tog förarintyget i våras. Skulle gärna ta kustskepparintyget. Men inte nu.

 

Läst att man samtidigt kan ta Fartygsbefäl 8 genom att komplettera Kustskepparintyget.


Yes. Om din kustskeppare är mindre än 12 mån så behöver du inte göra navigationsdelen på 8:an. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förarintyg, manövrering av snabba fartyg, radarintyg, VHF, mörkernavigering, fartygsbefäl Kl 8.

Nästa på tur är utsjöskepparen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Flippermannen:

Tycker inte det var någon större vits med högfart. Glömmer förresten alltid om man ska luta båten mot eller från vågorna när man korsar dessa i vinkel... Hur var det nu? Luta mot när man möter sjön och luta från när man har sjön i aktern? Jag minns inte...

Tack för info. Funderar på att spara in de pengarna men tänkte höra vad @Kane säger också.

 

Det här med att luta båten, menar du att trimma upp/ner fören eller i sidled? 

Edited by Brunnsviken

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Rascal:

Blir ju mer informativt om vi vet hur gammal du är idag:(  12 eller kanske 85?

35

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tack för info. Funderar på att spara in de pengarna men tänkte höra vad @Kane säger också.

 

Det här med att luta båten, menar du att trimma upp/ner fören eller i sidled? 

Sidledes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mer än kustskeppare och SRC (+LRC om man ska ut på de stora haven, långt från land) behövs inte ur juridisk synpunkt. Övriga ger inga behörigheter sett till lagar och regler (om man bortser från större, kommersiella fartyg som knappast är aktuella som fritidsbåtar!). Därför kommer jag inte att ta nåt mer än kustskeppare.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Flippermannen:

Sidledes!

Det där vore spännande att höra mer om, är det tänkt att man ska fippla med trimplanen varenda gång man möter en våg sidledes eller att man hela tiden ska ligga med trimplanen så att man tar vågorna bättre? Det skulle jag gärna lära mig faktiskt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förarintyg

Kustskepparintyg

Båtpraktik

Kanalintyg

VHF-certifikat

Utsjöskepparintyg

Utbildning i Astro Navigation

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har det mesta i blå boken exklusive den gamla skepparexamen som inte finns med i blå boken, dock inte högfart. Jag är också ledare för kurser i förarintyg, Radar och SRC. Vid en start på en förare för några år sedan kom det in en kille som just blivit pensionär. Han berättade att han för att dryga ut pensionen hade en båt han skulle hyra ut och hade köpt ytterligare en som också skulle hyra ut. Han sa också att jag har seglat sedan jag var femton år och kan detta men jag fordrar av de som hyr av mej att ha minst förarintyg och för skams skull måste jag också då ha det. Min kommentar var att vad bra, då är vi ju två som kan lite det skall nog bli en bra kurs. Inte tu tal om att en som seglat i 50 år har lärt sig mycket och det märkets på kursen, men när kursen var klar kom en rolig kommentar från honom. Jag hade inte en aning om att det var så mycket jag inte kunde, men va roligt det var att gå kurs, har du några fler kurser jag kan gå? Han gick sedan både Radar och SRC.

Hälsningar Ove  

Edited by Ove-T
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är onekligen intressant att så pass många här (återigen, fattar att medlemmarna här knappast är ett tvärsnitt) har så pass många stämplar i den blå boken trots att många av dem är ”frivilliga”. 

Det finns väl kanske inte så många andra hobbys/livsstilar som är jämförbara sett till avsaknad av utbildningstvång men man undrar ju varför båtfolket generellt är månar om kunskaper eller om det är annat som driver det. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 & 2, SRC/VHF.

Vilket f.ö. hela familjen har, även de tonåriga barnen. Och de valde dessutom att ta dem på eget initiativ 😉.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Det där vore spännande att höra mer om, är det tänkt att man ska fippla med trimplanen varenda gång man möter en våg sidledes eller att man hela tiden ska ligga med trimplanen så att man tar vågorna bättre? Det skulle jag gärna lära mig faktiskt.

Tanken är att hela tiden ha samma lutning mot vågorna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi med utsjöskepparn känner oss kränkta/bortglömda🙁

 

Det vanliga är väl att de som borde gå en kurs inte hänger på MG och kan bli påverkade att göra det.

Livet på sjön är som på land dvs laglöst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Minns inte om vi diskuterat det här redan@Kane men vad tyckte du om Manöverintyg högfartsbåt? Är det värt de 5000-6000 det kostar här i Stockholm?

Nja, det var tyvärr inte mycket om att hantera vågor och svall. Vi körde i Mälaren och där är det inte riktigt lika stökigt normalt som i de vatten jag trafikerar utanför slussarna.

Det var mest högfartsgirar och undanmanövrar vi tränade på med en RIB. Lite man över bord och tilläggningar också.

Jag hade önskat hantering av svall och vågor som en stor del av praktiken.

Tror det blev 4600 i kostnad inkl. NFB-examen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förarbevis samt Skepparexamen vilka togs som 15-åring i Sjövärnskåren, där det även blev praktiskt båtåkande med både mindre och större motorfartyg.

 

Här lite mer information om skepparexamen:
"Skepparexamen, om du har en gammal Skepparexamen skall du hålla hårt i den, och titulera dig gammal sjöbjörn. Den fungerar fortfarande bra – nästan att likställa med dagens Fartygsbefäl klass VIII. Du kan köra båttaxi, köra båtcharter och segla med betalande kunder utan att utbilda dig ytterligare. Självklart skall du följa dagens regelverk och utrusta båten rätt, flytvästar, VHF, livflotte, kompass, sjökort, frälsarkransar, handbloss samt nödraketer är några av de saker du skall ta ställning till om du behöver ombord för din resa med dina kunder och båt."


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy