excel319 87 Posted October 4, 2020 Nr 1,2 och SRC/VHF samt Båtmekaniker. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kane 378 Posted October 4, 2020 1, 2, 3 och manöverintyg högfartsbåt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Brunnsviken 111 Posted October 4, 2020 58 minuter sedan skrev Kane: 1, 2, 3 och manöverintyg högfartsbåt. Minns inte om vi diskuterat det här redan@Kane men vad tyckte du om Manöverintyg högfartsbåt? Är det värt de 5000-6000 det kostar här i Stockholm? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kalle_Anka 26 Posted October 4, 2020 Förarintyg, VHF och Maskinist B. Eftersom min pappa var examinator för Maskinist B så tog jag den examen i tonåren. Det ledde till att jag gjorde min militärtjänst i ett maskinrum i flottan där jag även tog Förarintyg och VHF. Jag har under senare år läst igenom läroböckerna för Kustskeppare flera gånger så jag är övertygad om att jag besitter även den kunskapen, men jag har inte gjort någon formell examen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jernhand 10 Posted October 4, 2020 Jag tog förarintyget i våras. Skulle gärna ta kustskepparintyget. Men inte nu. Läst att man samtidigt kan ta Fartygsbefäl 8 genom att komplettera Kustskepparintyget. Quote Share this post Link to post Share on other sites
neubert 52 Posted October 4, 2020 1, mörkernavigering och VHF. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rolle85 31 Posted October 4, 2020 Inte ett smack, har kört båt sedan jag var 11 år gammal. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Flippermannen 21 Posted October 4, 2020 1, VHF och högfart. Tycker inte det var någon större vits med högfart. Glömmer förresten alltid om man ska luta båten mot eller från vågorna när man korsar dessa i vinkel... Hur var det nu? Luta mot när man möter sjön och luta från när man har sjön i aktern? Jag minns inte... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 338 Posted October 4, 2020 25 minuter sedan skrev Rolle85: Inte ett smack, har kört båt sedan jag var 11 år gammal. Blir ju mer informativt om vi vet hur gammal du är idag 12 eller kanske 85? 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Alarik 4 Posted October 4, 2020 2 timmar sedan skrev Jernhand: Jag tog förarintyget i våras. Skulle gärna ta kustskepparintyget. Men inte nu. Läst att man samtidigt kan ta Fartygsbefäl 8 genom att komplettera Kustskepparintyget. Yes. Om din kustskeppare är mindre än 12 mån så behöver du inte göra navigationsdelen på 8:an. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Pentax 715 Posted October 4, 2020 4a och pensionsåldern är passerad Quote Share this post Link to post Share on other sites
RikardE 255 Posted October 4, 2020 Förarintyg, manövrering av snabba fartyg, radarintyg, VHF, mörkernavigering, fartygsbefäl Kl 8. Nästa på tur är utsjöskepparen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
AlfaAlfa 38 Posted October 4, 2020 54 år, båt sen 10 år gammal: 1, 2 och VHF Quote Share this post Link to post Share on other sites
Alicia1 41 Posted October 4, 2020 Nix, sunt förnuft och gott sjömanskap bara. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Brunnsviken 111 Posted October 4, 2020 (edited) 1 timme sedan skrev Flippermannen: Tycker inte det var någon större vits med högfart. Glömmer förresten alltid om man ska luta båten mot eller från vågorna när man korsar dessa i vinkel... Hur var det nu? Luta mot när man möter sjön och luta från när man har sjön i aktern? Jag minns inte... Tack för info. Funderar på att spara in de pengarna men tänkte höra vad @Kane säger också. Det här med att luta båten, menar du att trimma upp/ner fören eller i sidled? Edited October 4, 2020 by Brunnsviken Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rolle85 31 Posted October 4, 2020 1 timme sedan skrev Rascal: Blir ju mer informativt om vi vet hur gammal du är idag 12 eller kanske 85? 35 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Submin 9 Posted October 4, 2020 1 och vhf/src Quote Share this post Link to post Share on other sites
Flippermannen 21 Posted October 4, 2020 41 minuter sedan skrev Brunnsviken: Tack för info. Funderar på att spara in de pengarna men tänkte höra vad @Kane säger också. Det här med att luta båten, menar du att trimma upp/ner fören eller i sidled? Sidledes! Quote Share this post Link to post Share on other sites
raol 763 Posted October 4, 2020 Mer än kustskeppare och SRC (+LRC om man ska ut på de stora haven, långt från land) behövs inte ur juridisk synpunkt. Övriga ger inga behörigheter sett till lagar och regler (om man bortser från större, kommersiella fartyg som knappast är aktuella som fritidsbåtar!). Därför kommer jag inte att ta nåt mer än kustskeppare. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Brunnsviken 111 Posted October 4, 2020 15 minuter sedan skrev Flippermannen: Sidledes! Det där vore spännande att höra mer om, är det tänkt att man ska fippla med trimplanen varenda gång man möter en våg sidledes eller att man hela tiden ska ligga med trimplanen så att man tar vågorna bättre? Det skulle jag gärna lära mig faktiskt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Joe17 0 Posted October 4, 2020 Förarintyg Kustskepparintyg Båtpraktik Kanalintyg VHF-certifikat Utsjöskepparintyg Utbildning i Astro Navigation Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ove-T 132 Posted October 4, 2020 (edited) Hej Jag har det mesta i blå boken exklusive den gamla skepparexamen som inte finns med i blå boken, dock inte högfart. Jag är också ledare för kurser i förarintyg, Radar och SRC. Vid en start på en förare för några år sedan kom det in en kille som just blivit pensionär. Han berättade att han för att dryga ut pensionen hade en båt han skulle hyra ut och hade köpt ytterligare en som också skulle hyra ut. Han sa också att jag har seglat sedan jag var femton år och kan detta men jag fordrar av de som hyr av mej att ha minst förarintyg och för skams skull måste jag också då ha det. Min kommentar var att vad bra, då är vi ju två som kan lite det skall nog bli en bra kurs. Inte tu tal om att en som seglat i 50 år har lärt sig mycket och det märkets på kursen, men när kursen var klar kom en rolig kommentar från honom. Jag hade inte en aning om att det var så mycket jag inte kunde, men va roligt det var att gå kurs, har du några fler kurser jag kan gå? Han gick sedan både Radar och SRC. Hälsningar Ove Edited October 4, 2020 by Ove-T 3 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Alarik 4 Posted October 5, 2020 Det är onekligen intressant att så pass många här (återigen, fattar att medlemmarna här knappast är ett tvärsnitt) har så pass många stämplar i den blå boken trots att många av dem är ”frivilliga”. Det finns väl kanske inte så många andra hobbys/livsstilar som är jämförbara sett till avsaknad av utbildningstvång men man undrar ju varför båtfolket generellt är månar om kunskaper eller om det är annat som driver det. Quote Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 908 Posted October 5, 2020 1 & 2, SRC/VHF. Vilket f.ö. hela familjen har, även de tonåriga barnen. Och de valde dessutom att ta dem på eget initiativ 😉. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Flippermannen 21 Posted October 5, 2020 13 timmar sedan skrev Brunnsviken: Det där vore spännande att höra mer om, är det tänkt att man ska fippla med trimplanen varenda gång man möter en våg sidledes eller att man hela tiden ska ligga med trimplanen så att man tar vågorna bättre? Det skulle jag gärna lära mig faktiskt. Tanken är att hela tiden ha samma lutning mot vågorna. Quote Share this post Link to post Share on other sites
skippeer 112 Posted October 5, 2020 Vi med utsjöskepparn känner oss kränkta/bortglömda🙁 Det vanliga är väl att de som borde gå en kurs inte hänger på MG och kan bli påverkade att göra det. Livet på sjön är som på land dvs laglöst. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kane 378 Posted October 5, 2020 20 timmar sedan skrev Brunnsviken: Minns inte om vi diskuterat det här redan@Kane men vad tyckte du om Manöverintyg högfartsbåt? Är det värt de 5000-6000 det kostar här i Stockholm? Nja, det var tyvärr inte mycket om att hantera vågor och svall. Vi körde i Mälaren och där är det inte riktigt lika stökigt normalt som i de vatten jag trafikerar utanför slussarna. Det var mest högfartsgirar och undanmanövrar vi tränade på med en RIB. Lite man över bord och tilläggningar också. Jag hade önskat hantering av svall och vågor som en stor del av praktiken. Tror det blev 4600 i kostnad inkl. NFB-examen. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
per_62 147 Posted October 5, 2020 Förarbevis samt Skepparexamen vilka togs som 15-åring i Sjövärnskåren, där det även blev praktiskt båtåkande med både mindre och större motorfartyg. Här lite mer information om skepparexamen:"Skepparexamen, om du har en gammal Skepparexamen skall du hålla hårt i den, och titulera dig gammal sjöbjörn. Den fungerar fortfarande bra – nästan att likställa med dagens Fartygsbefäl klass VIII. Du kan köra båttaxi, köra båtcharter och segla med betalande kunder utan att utbilda dig ytterligare. Självklart skall du följa dagens regelverk och utrusta båten rätt, flytvästar, VHF, livflotte, kompass, sjökort, frälsarkransar, handbloss samt nödraketer är några av de saker du skall ta ställning till om du behöver ombord för din resa med dina kunder och båt." Quote Share this post Link to post Share on other sites