Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Submin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    60
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

14 Trovärdig

Om Submin

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hur många har inte lagt till vid brygga/kaj vid en latrintömnings-station för att snart komma underfund med att den inte fungerar? Frustration ! Givetvis ska det tydligt stå Telnr. för felanmälan, så att det skyndsamt kan repareras. Men under tiden..... En App har ju tidigare figurerat för ändamålet men tyvärr si och så resultatmässigt. Skulle underlätta med t.e.x en enkel Semafor som visar tydligt att den är ur drift.
  2. Vet att Ship Shape mot Jordslag funkar bra invändigt i båten i alla fall, fukta en bomullstrasa och gnugga lite försiktigt. Förmodligen innehåller även detta lite blekmedel....
  3. Hej Enligt Volvo Penta verkstadshandbok MS4A, MS4B Transmissionsolja API GL5 SAE 90 alternativt Transmissionsolja helsyntetisk API GL5 SAE 75W-90 🙂
  4. Munstycket som du nämner, ska det vara en slang ansluten som leder ner till kölsvinet. Vid övertryck utan slang så skvätter det runt med hjälp av remskivor och kilrep, det är detta som gör det väldigt svårt att lokalisera ett läckage oavsett var det befinner sig, cirkulationspump, termostathuset, värmeväxlare med respektive o-ringar med anslutningar.
  5. Man blir ju lite nyfiken var du köper allt detta med bra kvalité för 1000:-
  6. Om möjligt ta hjälp av indikatorklocka och mät nuvarande kast, växla hålbilden i flänsen för minsta kastning.
  7. Kolla om du hittar din motor här... https://www.volvopentashop.com/epc/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/MarineDieselEngines?path=MarineDieselEngines /Submin
  8. Ersätt med en ny rem, har du tur kan du hitta beteckningen på gamla remmen, annars mät bredd på remskivan och längden på gamla kilremmen. Linjera generatorns remskiva mot motorns remskiva. Eventuellt att det är fel dimension på gamla remmen?
  9. Har du problem med vibrationer skulle jag bytt kuddarna och absolut inte överdimensionerade. I samma veva justera inriktning/linjering av drivlinan, axel ? Viktigt för att undvika brytning/låsning av både motor och axel. Skicket på kuddarna ser man nog bäst när dom är bortplockade ! Men självklart är grundförutsättningarna viktiga som nämnts ovan.
  10. Hej ! Mät c/c avstånd på hålbild samt höjd på dina nuvarande kuddar, sedan kollar du på nätet efter firmor som säljer maskin/motorkuddar. Där brukar finnas bra måttspecar samt viktuppgift. Men är vikten jämnt fördelad på motorn så blir det vikten fördelat på x antal kuddar. Men jag tror att du får bra hjälp och råd när du väl kontaktar aktuell firma.
  11. Hej Kanske att du kan lista ut vilken färgkod med hjälp av denna bifogade lista! Färgkoder gelcoat.pdf
  12. Hej Tillägg, den röda lampan tänds när generatorn laddar och det överstiger 13.3 v och släcks vid 12.8 v.
  13. Helt rätt uppfattat, se till att du växeldrar båda sidorna😀
  14. Hej Kolla vad du har för dimension och kvalité på bulten (instämplat i skallen på bulten) Sedan söker du på hållfasthetsklassning där du finner max åtdragningsmoment för aktuell dim/bult lägg dig något under ca 80-90% Drag åt växelvis lite i taget. Lycka till !
×
×
  • Skapa nytt...