Mani-32_Hilda 19 Posted October 5, 2020 Nr2 +Vhf 50år Share this post Link to post Share on other sites
Rascal 954 Posted October 5, 2020 5 timmar sedan skrev Alarik: Det är onekligen intressant att så pass många här (återigen, fattar att medlemmarna här knappast är ett tvärsnitt) har så pass många stämplar i den blå boken trots att många av dem är ”frivilliga”. Det finns väl kanske inte så många andra hobbys/livsstilar som är jämförbara sett till avsaknad av utbildningstvång men man undrar ju varför båtfolket generellt är månar om kunskaper eller om det är annat som driver det. I vår båtklubb har det sen 70-talet varit krav att inom 1 år skaffa sig Förarintyg. Kurs anordnas varje vinter i klubbhuset. Dessutom kör jag Båtmekaniker kursen men den är frivillig. Bägge kurserna ger förutom kunskaper en social gemenskap mellan gamla och nya medlemmar. Återstår att se hur det funkar denna vinter i Coronatider. 2 Share this post Link to post Share on other sites
Bosse 300 Posted October 5, 2020 4 + lite lösa kurser Share this post Link to post Share on other sites
Brunnsviken 292 Posted October 5, 2020 5 timmar sedan skrev Rascal: I vår båtklubb har det sen 70-talet varit krav att inom 1 år skaffa sig Förarintyg. Kurs anordnas varje vinter i klubbhuset. Utmärkt regel. Undrar varför inte fler kör med den, speciellt eftersom köerna är långa åtminstone i Stockholm och folk borde vara villiga att ställa upp på ett sånt krav. Share this post Link to post Share on other sites
Brunnsviken 292 Posted October 5, 2020 7 timmar sedan skrev Kane: Nja, det var tyvärr inte mycket om att hantera vågor och svall. Vi körde i Mälaren och där är det inte riktigt lika stökigt normalt som i de vatten jag trafikerar utanför slussarna. Det är precis där det faller för mig. Om jag inte får köra på Mysingen eller Nämdöfjärden i minst 7 m/s så kan det lika gärna vara. Tack för info! Share this post Link to post Share on other sites
Bjorns_snipa 94 Posted October 5, 2020 Förarintyg och vhf-cert sedan 80-talet. Det har aldrig blivit av att fylla i blå boken eller uppdatera kunskaperna. Share this post Link to post Share on other sites
Kane 970 Posted October 5, 2020 28 minuter sedan skrev Brunnsviken: Det är precis där det faller för mig. Om jag inte får köra på Mysingen eller Nämdöfjärden i minst 7 m/s så kan det lika gärna vara. Tack för info! Navigationsgruppen etablerar sig nu i Frihamnen så då kanske de kommer att köra dylika kurser i rörigare vatten än Mälaren framöver. 1 Share this post Link to post Share on other sites
lab 15 Posted October 5, 2020 Nr 1 sedan slutet av 80-talet. Tänkte då "snart" fortsätta med 2 med det har inte riktigt blivit av. Share this post Link to post Share on other sites
Lasse-L 341 Posted October 5, 2020 2020-10-03 vid 20:48 skrev Lasse-L: Hela "Blå boken" ifylld utom högfart. Glömde SXK kursen i tidvatten. Share this post Link to post Share on other sites
Brunnsviken 292 Posted October 5, 2020 2 timmar sedan skrev Kane: Navigationsgruppen etablerar sig nu i Frihamnen så då kanske de kommer att köra dylika kurser i rörigare vatten än Mälaren framöver. Tack för tipset. Det ska jag kolla upp. Share this post Link to post Share on other sites
Squidward 16 Posted October 5, 2020 10 timmar sedan skrev per_62: Förarbevis samt Skepparexamen vilka togs som 15-åring i Sjövärnskåren, där det även blev praktiskt båtåkande med både mindre och större motorfartyg. Här lite mer information om skepparexamen:"Skepparexamen, om du har en gammal Skepparexamen skall du hålla hårt i den, och titulera dig gammal sjöbjörn. Den fungerar fortfarande bra – nästan att likställa med dagens Fartygsbefäl klass VIII. Du kan köra båttaxi, köra båtcharter och segla med betalande kunder utan att utbilda dig ytterligare. Självklart skall du följa dagens regelverk och utrusta båten rätt, flytvästar, VHF, livflotte, kompass, sjökort, frälsarkransar, handbloss samt nödraketer är några av de saker du skall ta ställning till om du behöver ombord för din resa med dina kunder och båt." Samma här, så det blir väl nr. 1 och något mitt emellan 2 & 3 Share this post Link to post Share on other sites
OlaOlsson67 2 Posted October 17, 2020 nr.1 påväg mot nr.2 Share this post Link to post Share on other sites
trewq 591 Posted October 18, 2020 Skepparexamen nån gång på 70-talet, är 77 om en månad Share this post Link to post Share on other sites
oksailor 14 Posted October 19, 2020 Förarintyg Skepparexamen (den gamla) Utsjöskepparen Kanalintyg Radarintyg VHF-certifikat LRC-certifikat Astronomisk navigation Share this post Link to post Share on other sites
Kaj_Bjorkhagen 47 Posted October 24, 2020 2020-10-19 vid 18:28 skrev oksailor: Astronomisk navigation Coolt. Minns inte mycket ifrån den kursen. Share this post Link to post Share on other sites
Alarik 15 Posted October 24, 2020 2020-10-19 vid 18:28 skrev oksailor: Astronomisk navigation Berätta mer om den där! Share this post Link to post Share on other sites
toaen 510 Posted October 24, 2020 Förarintyg kunde man inte läsa här där jag bor 1970 (om det ens var påtänkt då) - så det fick bli den gamla Skepparexamen i stället. Blå boken vet jag nästan inte ens vad det är! Men det har gått bra ändå. Share this post Link to post Share on other sites
coppertail 285 Posted October 24, 2020 Nr, 4 och alla cert som hör därtill. Kostar en trave tusenlappar att vidmakthålla med läkarintyg vart annat år och diverse refresher var 5:e år. Om jag av någon anledning åker ur systemet har jag inte ens ett förarbevis att visa upp. Blir till att gå förarbeviskurs när man går i pension? De yrkesmässiga och fritidsbåtscertifikaten har ju inget annat samband än möjligen src och högfartsnavigering? Ger väl knappast rabatt på försäkringen? Eller duger det att visa upp en utgången yrkesbehörighet? Fritidsbåtscert är ju inte tidsbegränsade. Någon som vet? Share this post Link to post Share on other sites
oksailor 14 Posted October 25, 2020 Alarik Kadett Medlemmar 0 13 inlägg Anmäl inlägg Postad 20 timmar sedan 2020-10-19 vid 18:28 skrev oksailor: Astronomisk navigation Berätta mer om den där! Gick Kurs i astronomisk navigation 1985 via Svenska Kryssarklubbens försorg. Var tydligen i enlighet med fordringarna för teoridel för YV-oceanskeppare vad det nu betyder. Sjökapten Herje Appelgren var kursledare. Det är roligt att ha lite kunskap hur man faktiskt kan bestämma sin position ute på världshaven med tabeller, klocka och sextant. Det ökar förståelsen för vanlig navigering oxå. Kommer säkert aldrig ha nytta av denna kurs men det sägs ju att lite extra kunskap aldrig är fel 1 Share this post Link to post Share on other sites
animap 42 Posted October 25, 2020 Nummer 1 + VHF-cert. Pluggar just nu kustskeppare på distans, rätt kul Share this post Link to post Share on other sites
RikardE 265 Posted October 25, 2020 3, Klass 8. Skall även ta maskinist och utsjöskepparen Share this post Link to post Share on other sites
Kaj_Bjorkhagen 47 Posted October 25, 2020 2020-10-24 vid 17:34 skrev Alarik: Berätta mer om den där! 1 Share this post Link to post Share on other sites
Alicia1 44 Posted October 27, 2020 2020-10-04 vid 19:11 skrev Alicia1: Nix, sunt förnuft och gott sjömanskap bara. Gick en intensivkurs på navigationssällskapet 2015, men skrev aldrig provet. Kom massa annat i vägen. Share this post Link to post Share on other sites
Kaj_Bjorkhagen 47 Posted October 27, 2020 2020-10-24 vid 20:19 skrev coppertail: Nr, 4 och alla cert som hör därtill. Kostar en trave tusenlappar att vidmakthålla med läkarintyg vart annat år och diverse refresher var 5:e år. Om jag av någon anledning åker ur systemet har jag inte ens ett förarbevis att visa upp. Blir till att gå förarbeviskurs när man går i pension? De yrkesmässiga och fritidsbåtscertifikaten har ju inget annat samband än möjligen src och högfartsnavigering? Ger väl knappast rabatt på försäkringen? Eller duger det att visa upp en utgången yrkesbehörighet? Fritidsbåtscert är ju inte tidsbegränsade. Någon som vet? Ring TS 0771-41 33 00 Telefontid vardagar kl 9.00-11.00 Share this post Link to post Share on other sites