Jump to content
Monday 06 July 2020

Kalle_Anka

Medlemmar
  • Content Count

    163
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 Expert

About Kalle_Anka

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är motorn verkligen på 70 hk eller har någon satt dit en 70 kåpa på en betydligt mindre motor? För det första så är 70 hk åt helvete för mycket på en 4 meter lång båt, men dessutom så tycker jag att motorn på bilden ser för liten och smidig ut för att vara så stor som 70 hk.
  2. Det är väl bara Hondas småmotorer, de mellan 8–20 hk, som kommer standardutrustade med 4-bladig propeller. På lite större motorer så följer det inte ens med en propeller när man köper motorn utan man väljer och köper propeller separat beroende på vilken båt man har. Det normala brukar vara att ha en 3-bladig propeller och väljer man en 4-bladig så har man gjort ett aktivt val att offra lite av toppfarten för att istället få bättre acceleration i mellanregistret.
  3. Det där kan väl inte vara en originallösning? Jag tycker det ser ut som att någon tagit ett utanpåliggande reglage, lossat spaken och petat in det reglaget innanför väggen. Skruvarna som man ser och även spaken tyder på att det är något hemmagjort. Lösningen på problemet är antingen ett reglage som är gjort för infällning på riktigt eller ett vanligt utanpåliggande. Men är väggen slät så att du kan skruva dit något utanpåliggande för jag tycker det ser ut som en utbuktning på bilden.
  4. Enligt Google så ska det finnas ett serienummer på motorblocket, oftast i närheten av startmotorn. Leta efter en svart rund lapp med ett vitt fält på stort som ett mynt. I det vita fältet ska serienumret stå. https://www.thehulltruth.com/boating-forum/482102-missing-serial-number-identify-yamaha-outboard-model-year.html
  5. Sorry! Det var visst blocket ser jag nu. *skäms*
  6. Tänk på att du inte kan skicka en hel radarbild över NMEA2000. NMEA2000 är till för att skicka lite enkel information mellan enheter som en vindriktning, en djupsiffra, ett motorvarvtal etc. Vill du skicka mer komplex information som en hel radarbild eller en sonarbild så måste du dra nätverkskablar mellan olika kompatibla enheter av samma fabrikat. Nu innehåller tradera auktionen olika enheter som är kompatibla med varandra så det är inget fel med det, men vill du sen i ett senare skede byta ut till exempel plottern mot en modernare så måste du antagligen samtidigt byta ut radarantennen och ekolodsgivaren. NMEA2000 är en fantastisk uppfinning som gör att olika enheter, även av olika fabrikat, kan dela information med varandra. Men bara för att de olika enheterna har NMEA2000 så betyder inte det att de kan dela all sorts information med varandra.
  7. Jag har hört talas om en annan anledning som också kan spela in. CTEK:s batteriladdare har ett analyssteg i laddprogrammet där laddaren testar batteriets självurladdning. Om självurladdningen är för hög så avbryts laddningen och batteriet är troligtvis trasigt. Ifall du kör startmotorn så att det blir ett stort spänningsfall under tiden som laddaren analyserar batteriet så kan laddningen avbrytas fastän det inte föreligger något fel.
  8. Det som jag tänker på är risken att hydraulcylindern gör ett för stort utslag så att styrningen låser sig (det som han pratar om vid 37:25 i filmen) och att det är därför som cylindern har så liten slaglängd. Men rent spontant tycker jag att 22 grader låter som ett mycket litet utslag. https://youtu.be/tCBRSP47K8o
  9. Här visar samma kille alla steg som man kan göra för att felsöka kylsystemet. Det kanske kan ge dig några tips.
  10. Du har alltså testat så här? Det känns som att du har gjort allting rätt och att felet ligger uppe i motorn och inte nere i växelhuset. https://youtu.be/lOE_VRda52A
  11. Jag är också uppväxt med små snurrebåtar och jag har aldrig lossat förtampen från stävöglan, men våra förtampar brukar vara så korta så att de inte når fram till propellern. Sen så är det bra att alltid ha en längre lina ombord som man kan skarva på ifall behovet uppstår. Jag har löst det genom att ha ett ankare med en lång tamp med mig som reserv.
  12. Du har säker sett de här L bockarna som säljs i båttillbehörs affärer. Enligt Tyresövaggans hemsida så tillverkar dem även en bock som tål 325 kg. Men det löser bara halva problemet eftersom deras lyftvagn som används för att förflytta bocken bara tål 225 kg. http://www.tyresovaggan.com/se/page33.html
  13. Kalle_Anka

    Biltema

    Är det någon egen variant av signalen för snörpvadsfiske? "Ett fartyg sysselsatt med fiske med snörpvad får visa två gula ljus placerade lodrätt ovanför varandra. Dessa fartygsljus ska blinka växelvis varje sekund, och ljus och mörker ska ha samma varaktighet. Dessa fartygsljus får visas endast när fartygets framförande hindras av fiskeredskapen."
  14. Kalle_Anka

    Biltema

    Så om jag är ute och åker med båten och elen lägger av helt, då är det alltså bättre att jag använder en LED ljuspuck till bilen som ger ett blinkande orange ljus än att jag använder nödlanternor som visserligen ger rätt färg på rätt sida av båten men vinklarna kanske inte är helt rätt.
  15. Vikten på båtmotorer är inte alls linjär beroende på hästkrafterna utan den beror helt på vilken "grundmotor" som motorn tillhör. Jag har bäst koll på Hondas motorer och där skiljer det 4 kilo i vikt mellan 8 hk och 20 hk (42–46 kg) eftersom det är samma motor i grunden och det enda som skiljer sig är växelhuset tror jag. För Yamaha så väger 4-6 hk 27 kg, 8-10 hk 40 kg, 15 hk 51 kg och 20 hk 57 kg om jag läste broschyren rätt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy