Jump to content
Wednesday 12 May 2021

Kalle_Anka

Medlemmar
  • Content Count

    182
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

27 Expert

About Kalle_Anka

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Problemet är att din motor inte har ett styrrör vilket alla motorer sedan 90 talet eller något sådant har. Din motor är så gammal så att den är avsedd att använda ett akterspegel fäste. Antingen så får du försöka få tag i delar för akterspegelfästen vilket jag antar fortfarande tillverkas, eller så får du försöka få dit ett separat styrrörsfäste på akterspegeln. Den här videon kan kanske ge dig några idéer . https://youtu.be/JWDkioSeK08
  2. Kort rigg = 15 tum = 38,1 cm Lång rigg = 20 tum = 50,8 cm XL = 25 tum = 63,5 cm XXL = 30 tum = 76,2 cm
  3. När jag ser bilden så skulle jag spontant tolka det som båttrafik endast tillåten genom inloppet, alltså som att båttrafik utanför farleden är förbjuden. Men det är ju omöjligt att avgöra utan fler bilder så att man ser helheten.
  4. Kalle_Anka

    Plotter

    Dels skiljer det nästan 20 tusen i inköpspris mellan Axiom 9 och Axiom 9 Pro, men dessutom så stjäl knappsatsen ganska stor del av skärmytan på Pro modellerna. Har du möjlighet att installera en RMK-10 fjärrkontroll på något snyggt sätt på din båt? Då hade jag kört på vanliga Axiom 9 och kompletterat med fjärrkontrollen ifall jag känner att behovet blir för stort.
  5. Kalle_Anka

    Plotter

    Raymarine Axiom är bara touch men Axiom Pro är touch och knappar. Enda problemet med Axiom Pro är priset. Det går att köpa till ett separat tangentbord till vanliga Axiom så att du kan manövrera den med knappar på samma sätt som Axiom Pro. Det kan vara värt att kolla upp.
  6. I Finland är det registreringsplikt på alla båtar som är längre än 5,5 meter eller som har en motor som är större än 20 hk/15 kW och i båtregistret ingår även motorns serienummer. Registret är statligt. Dessutom är det 15 års gräns för att få framföra en registreringspliktig båt.
  7. Både båt och motor är lång rigg så allting stämmer. Båten ser ut att vara 48 cm vilket är 3 cm kortare än 20 tum (20"=50,8 cm), och motorn ser ut att vara ganska exakt 20 tum.
  8. Mät. Det brukar vara 15, 20, 25 eller 30 tum: Kort, lång, XL eller XXL.
  9. Jag såg för några år sedan en recension av lödskarvhylsor på YouTube. Han som gjorde klippet tyckte att hylsorna fungerade riktigt bra för klenare kablar men inte fullt så bra för grövre kablar. Problemet var att värma upp kabeln och hylsan tillräckligt så att lödtennet penetrerade kardelerna och inte bara fastnade på ytan av kardelerna. Det gick bra på klenare skarvar men var svårare att få till på grövre dimensioner. Om du söker på ”solder joint sleeve” på YouTube så hittar du några klipp.
  10. Förarintyg, VHF och Maskinist B. Eftersom min pappa var examinator för Maskinist B så tog jag den examen i tonåren. Det ledde till att jag gjorde min militärtjänst i ett maskinrum i flottan där jag även tog Förarintyg och VHF. Jag har under senare år läst igenom läroböckerna för Kustskeppare flera gånger så jag är övertygad om att jag besitter även den kunskapen, men jag har inte gjort någon formell examen.
  11. Jag håller också med om att 45 cm är för mycket. Normal avstånd mellan klammer i ett vanligt hus brukar vara 20-25 cm.
  12. Kalle_Anka

    Båttrailer 30 km

    Du får inte köra på motorväg och du får inte köra på motortrafikväg, annars får du köra vart som helst. Du har ingen möjlighet att slänga upp 30 kärran ovanpå en 80 kärra för att få hem den?
  13. ”Maskindrivet fartyg under 12 meter får ersätta topp- och akterlanterna med en rundlysande vit lanterna. Denna lanterförning förekommer på en del mindre, snabbgående motorbåtar men kan alltså användas av maskindrivna fartyg upp till 12 meters längd. Så kan exempelvis en båt med mast ha en rundlysande vit lanterna i masttoppen och endast sidolanternor nere vid däck. Om denna rundlysande vita lanterna används tillsammans med sammansatt sidolanterna behöver den inte sitta i båtens långskepps centerlinje om det är opraktiskt. Sammansatta sidolanternan ska sitta i långskepps centerlinje eller så nära som möjligt i samma långskeppslinje som toppljuset. Denna mycket fria lanternförning innebär att det kan förekomma motorbåtar som inte har sido- och topplanterna i samma långskeppslinje, vilket gör det svårare att avgöra deras kurs.” Navigation & sjömanskap av Jonas Ekblad, Börje Wallin. Sjunde upplagan.
  14. Kalle_Anka

    Manövertips

    ”Ska vi krocka så ska vi krocka långsamt” Jag följer Super Yacht Captain på YouTube och Tristan Mortlock är kapten på AWOL som är en 122 fots Sanlorenzo som ligger ute för försäljning för 8,9 miljoner Euro. Alltså något jättestort och svindyrt. Han har som regel ombord att ifall en manöver i en trång hamn spårar ut så är det bättre att långsamt glida in i en annan båt och försöka minimera skadorna med hjälp av fendrar än att försöka gasa sig ur situationen och glida in i en annan båt med ännu större kraft. Ett tankesätt som jag tycker är rätt även på mindre och mera normala båtar.
  15. På små båtar, jag har för mig att det är upp till 12 m långa, och som endast framförs i svenskt inre vatten så behöver lanternorna inte sitta i båtens mittlinje. På större båtar och på skepp är lanternornas placering mer strikt reglerad.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy