Jump to content
Thursday 20 June 2019

Kalle_Anka

Medlemmar
  • Content Count

    123
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

17 Trovärdig

About Kalle_Anka

  • Rank
    Örlogskapten
  1. Kolla in https://www.boats.net/ för där finns det kanonfina sprängskisser med artikelnummer.
  2. En impeller behöver inte vara hel eller trasig, den kan vara lite halvbra också. I början så tappar impellerns blad sin elasticitet och då är det dags att byta ut den. Men om man fortsätter att köra med en dålig impeller så kan man råka ut för att delar av bladen går av och fastnar i någon kylkanal, medans de resterande delarna fortsätter att pumpa vatten hjälpligt. Jag tycker att steg ett är att byta impeller och kolla skicket på den gamla. Saknas det någon del av impellern, och var finns den i så fall? Sen kan det också vara bra att kolla på termostaten. Jag har för mig att någon båtmotors termostat gör att skvallerstrålen bara pissar när motorn är varm och termostaten har öppnat, men jag kommer inte ihåg vilket märke som detta gäller för.
  3. Den här videon tycker jag är bra. Han förklarar på ett enkelt sätt hur man gör allting.
  4. Är du säker på att din båt har Buster Q Fishfinder? Vad jag kan få fram så har alla båtar Buster Q Sonar som visar aktuellt djup och ritar en graf i smartskärmen av havsbottnens djupförändringar. Buster Q Fishfinder är ett tillägg utöver Buster Q Sonar. Här hittade jag en kort instruktionsfilm för Fishfinder
  5. Ja, det blir ju enkelt för polisen. Då måste de först provköra varje båt de stoppar för att avgöra ifall båtens toppfart är över eller under 15 knop. Och om toppfarten med ett barn ombord är över 15 knop men under 15 knop med en vuxen ombord, hur gör man då? Av nyfikenhet försökte jag leta reda på vilka regler som gäller för båtar och vattenskotrar i USA. Reglerna varierar mellan olika delstater, men åldersgränsen verkar ligga mellan 15 och 18 år plus att man ofta måste gå en speciell utbildning för att över huvud taget få framföra en båt.
  6. Nej, det är inte åldern det är fel på. Felet är att vattenskotrar är så in i helvete snabba så att de är rent ut sagt farliga. Men de nya reglerna för vattenskotrar är inte bra. Det är bra att det är en åldersgräns för att framföra en vattenskoter som kan gå i 50 knop. Men det är precis lika farligt att framföra en RIB som går i 50 knop, och där är det ingen åldersgräns. Varför göra skillnad mellan just vattenskotrar och alla andra sorters båtar. Jag tycker att vem som helst ska få uppleva friheten på sjön, oavsett ifall det är ett barn som åker runt i en snurrebåt inom synhåll från sommarstugan eller om det är en vuxen som sitter i en båt för första gången. Men det känns som att det borde finnas en gräns för hur stora och snabba båtar som man får framföra. Nu får ju vem som helt framföra vad som helt hur fort som helst så länge båten är mindre än 12x4 meter. Var ska man sätta denna gräns? 15 knop=15 år föreslår en del. Det tror jag inte på. Dels är det svårt att avgöra ifall en båt kan gå i 14 eller 15 knop. Sen så tar det inte någon hänsyn till storleken på båten. Varför ska det vara tillåtet för ett barn att köra en flera ton tung båt i 14,9 knop, men olagligt att köra en några hundra kilo tung båt i 15,1 knop. Då tror jag betydligt mer på 5,5 m/20 hk som Finland har. Dels är det lätt att konstatera ifall båten är under eller över denna gräns. Sen så kan man få in en helt användbar snurrebåt eller en liten styrpulpet under denna gräns som både barn och vuxna kan ha nytta av utan att den blir farligt snabb för vare sig de ombord eller för omgivningen.
  7. Jag har lite koll på åldersgränserna i Finland. I Finland finns det ett fungerande båtregister, ungefär som det som Sverige hade på 80 och 90 talet. Alla segel- och motorbåtar med en skrovlängd om 5,5 meter eller mer ska införas i registret. En farkost ska också registreras om motorns effekt enligt tillverkarens uppgift är minst 15 kW dvs. mer än 20 hästkrafter. Men Finland har också infört en åldersgräns, man måste vara minst 15 år för att få framföra en registreringspliktig båt. Och eftersom alla vattenskotrar har mer än 20 hästkrafters motor så är det åldersgräns på dessa. Jag tycker att de den finska åldersgränsen känns vettig. Barn får endast framföra små och relativt långsamma båtar och så fort de börjar bli lite storlek eller fart på grejerna så är det 15 års gräns.
  8. Kalle_Anka

    Bensintank

    Jag har också för mig att man kan vrida locket till två olika lägen. Den ena är helt gastätt och det andra är stängt men släpper in luft.
  9. Skulle det hjälpa med en Hydrofoil? https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/utombordsmotorer/utombordartillbehor/hydrofoil-50hk
  10. Jag tror att det är boatinfo.no du tänker på, med de verkar ha lagt ner den sidan. ☹️
  11. Köp en ny och behåll den skadade som reserv. Jag tror inte att det är någon större fara att använda den skadade propellern, men jag skulle undvika att köra en hel säsong med den. Och en reservpropp är väl inte helt fel att ha med sig i båten.
  12. Det som jag kommer att tänka på är att många mindre fyrtaktsmotorer använder "wasted spark". Istället för att använda en dyr tändfördelare som skickar ut gnistan till den cylinder som just då ligger i kompressionstakten så skickar motorn även ut en gnista till den cylinder som ligger i avgastakten. Resultatet på en tvåcylindrig motor blir att den ena gnistan tänder bränsle/luft och gör nytta, och den andra gnistan försöker antänder avgaser. Men eftersom man inte kan förbränna avgaser så fungerar detta system ändå.
  13. Biltema bland annat säljer olika hävertpumpar vilket är en slang med en liten handpump på för att få igång hävertverkan. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Havertpump-2000035544/
  14. Likströmstuttaget och 6A gäller bara modellerna som inte har elstart, och dessa behöver inte ha ett batteri anslutet. Modellerna som har elstart laddar med 12A, och dessa måste ha ett batteri anslutet hela tiden. Och eftersom dessa motorer alltid har ett batteri anslutet så har dem inget separat liksströmsuttag för laddning.
  15. Den elstartade modellen av Honda BF20D tar stryk av att köras utan batteri. Modellen utan elstart går bra att köra utan batteri. Jag vet inte exakt vad det är som skiljer dessa åt i elsystemet, men något är det.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy