Jump to content
Sunday 22 September 2019

Kalle_Anka

Medlemmar
  • Content Count

    134
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 Trovärdig

About Kalle_Anka

  • Rank
    Örlogskapten
  1. En klump? Vilken sorts salt använder du? Använder du verkligen kalciumklorid eller använder du natriumklorid istället? Jag själv har en torrboll hemma, kalciumklorid, hink och durkslag, och den använder jag för att hålla nere fuktigheten i bilen. Om jag märker att det bildas imma på bilens rutor så ställer jag in hinken i bilen över natten och resten av tiden så står hinken i garaget och torkar luften där. Jag brukar få fylla på durkslaget en par tre gånger om året och kalciumkloriden bildar inte någon klump. Istället sönderfaller den till vatten med en lite kladdig, oljig konsistens.
  2. Här kan ni läsa vad Ulstein anser är fördelen med inverterad stäv på sina offshore fartyg. https://ulstein.com/innovations/x-bow Jag kan köpa att det kan finnas fördelar med inverterad stäv på stora skepp, men när det gäller fritidsbåtar så känns det mest som en design grej.
  3. I ryggläge dessutom. Här testar dem Thunder Child 1 med 180 graders slagsida.
  4. Har man börjat med inverterad stäv på fritidsbåtar, varför det? Det finns fördelar med inverterad stäv och många offshore fartyg har ”X-bow”. Den längre vattenlinjen medför en högre deplacementsfart och ger lägre vattenmotstånd. Dessutom upplever många att fartygen går bättre i hård sjö med inverterad stäv. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7f/Well_intervention_vessel_Sarah.JPG/1920px-Well_intervention_vessel_Sarah.JPG Men det är en enorm skillnad på en havsgående bogserbåt ute bland oljeplattformarna i Nordsjön och på en vanlig fritidsbåt i skyddade vatten.
  5. Det som jag tänker på är att alla mobiltelefoner med GPS mottagare använder A-GPS eller assisted GPS som det också kallas. Det skulle kunna förklara varför du får en position som är hundra meter fel. Men det förklarar inte varför du inte längre får en exakt position från satelliterna.
  6. Ja precis. Det är som om kopplingen slirar på bilen, varvtalet sticker iväg mer än vad farten gör. Andra saker kan vara vatten i skrovet eller mycket beväxning som bromsar. Men jag tycker att allt är mycket konstigt. Vad var båten, 4,30 m? Och 20 hk? Det ska du kunna få upp i planing utan några som helst problem. Sen så kan rätt eller fel propeller göra några knop hit eller dit så klart, men kan det verkligen göra så mycket så att båten bara går i roddfart?
  7. Varvar motorn ur ordentligt? Det är ganska vanligt att propellernavet släpper från propellern. https://youtu.be/d7Lz7cI-srQ
  8. Nu har jag ingen erfarenhet av så här stora båtar så jag kanske missar något uppenbart, men måste du verkligen transportera både båten och båtvagnen på samma lastbil samtidigt? Kan det inte gå att lösa så att båten transporteras på en lastbil och vagnen på en annan lastbil samtidigt, eller att lastbilen transporterar båten en dag och vagnen dagen efter? Eller ta båten sjövägen och vagnen landvägen? Självklart förstår jag att det är dyrare med två lass än ett lass, men det är väl bara båten som är stor och besvärlig att transportera? Vagnen kanske man kan transportera på högkant eller samlasta med något annat gods, så den borde väl vara betydligt billigare att transportera.
  9. På min Chrysler var det ett manuellt tiltlås med en liten spak ovanför tvingskruvarna ungefär. Du borde kunna hitta sprängskisser på din Chrysler på boats.net. https://www.boats.net/catalog/mercury/chrysler-by-hp
  10. Jag hade tidigare en Chrysler 35hk -81 om jag minns rätt. På den lossade man kåpan med ett vred som satt på framsidan, på undersidan av hornet där styrkabeln fästs.
  11. Ifall du tänker förvara flytvästen i rå och fuktig miljö så tycker jag att du ska satsa på en flytväst med bara manuell utlösning, för sådana finns också. Uppblåsbara flytvästar utan automatik rekommenderas normalt till jolleseglare, vattenskidåkare, kanotister kanske och andra som ”frivilligt” hamnar i vattnet. Även livräddnings personal som behöver kunna ta sig in i vattenfyllda utrymmen brukar använda flytvästar utan automatik.
  12. Kolla in https://www.boats.net/ för där finns det kanonfina sprängskisser med artikelnummer.
  13. En impeller behöver inte vara hel eller trasig, den kan vara lite halvbra också. I början så tappar impellerns blad sin elasticitet och då är det dags att byta ut den. Men om man fortsätter att köra med en dålig impeller så kan man råka ut för att delar av bladen går av och fastnar i någon kylkanal, medans de resterande delarna fortsätter att pumpa vatten hjälpligt. Jag tycker att steg ett är att byta impeller och kolla skicket på den gamla. Saknas det någon del av impellern, och var finns den i så fall? Sen kan det också vara bra att kolla på termostaten. Jag har för mig att någon båtmotors termostat gör att skvallerstrålen bara pissar när motorn är varm och termostaten har öppnat, men jag kommer inte ihåg vilket märke som detta gäller för.
  14. Den här videon tycker jag är bra. Han förklarar på ett enkelt sätt hur man gör allting.
  15. Är du säker på att din båt har Buster Q Fishfinder? Vad jag kan få fram så har alla båtar Buster Q Sonar som visar aktuellt djup och ritar en graf i smartskärmen av havsbottnens djupförändringar. Buster Q Fishfinder är ett tillägg utöver Buster Q Sonar. Här hittade jag en kort instruktionsfilm för Fishfinder
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy