Jump to content
Friday 24 January 2020

Kalle_Anka

Medlemmar
  • Content Count

    145
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Expert

About Kalle_Anka

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En säkring ska lösa även om vippan är mekaniskt blockerad i tillslaget läge och därför är de olika delarna i en flerpolig säkring ihopkopplade internt. Om du tar två enpoliga säkringar och förbinder vipporna själv för att tillverka en egen flerpolig säkring, då kommer bara en av säkringarna lösa om vippan blir blockerad.
  2. En annan sak att tänka på är att i Finland så är alla båtar som är längre än 5,5 m eller som har mer än 20hk/15kW i motorstyrka registreringspliktiga. Nu vet jag inte ifall du har mindre än 20 hk på din båt men bara faktumet att du inte har ett finskt registreringsnummer på sidan gör att du kommer väcka uppmärksamhet. Så av den anledningen skulle jag också vilja ha en flagga på båten.
  3. Det finns flera andra misslyckade bilnamn. 😀
  4. V tecknet med handflatan riktad mot den som gör tecknet och inte riktad från den är förolämpande i England och många engelsktalande länder (Irland, Australien, Sydafrika etc.). Tummen upp är samma sak som ett uppsträckt långfinger i Iran, Grekland, Ryssland, Sardinien och delar av Väst Afrika. "Rock On" tecknet betyder "cuckold" eller att din fru är otrogen i länder kring medelhavet. OK tecknet som dykare gör betyder att du är en nolla, att du är värdelös, i Turkiet och kring medelhavet. "Finger crossed" betyder ett kvinligt könsorgan i Vietnam.
  5. I båtsamanhang så brukar man mäta batteriets startkapacitet i MCA och inte CCA. CCA mäter hur många Ampere man kan dra från ett batteri som är –18C under trettio sekunder utan att batterispänningen understiger 7,2V. MCA är samma sak men man mäter vid 0C istället.
  6. Kolla in https://www.upptackbatlivet.se/ Där finns lite inspiration och tips för blivande båtägare.
  7. För min del så är skillnaden på en styrpulpet och en bowrider inte sittplatsernas placering utan sittplatsernas utförande. På en styrpulpet är sittplatserna i fören ofta borttagbara förvaringsbänkar men framför allt så tål dem att klivas på med leriga skor och de tål fiskkrokar och annan oöm behandling utan problem. På en bowrider så har sittplatserna i fören mjuka fasta dynor och hela båten i sig är mer komfort än bruksinriktad. Till trådskaparen så tycker jag att Buster X kan vara en bra båt att titta på för dina behov.
  8. Jag kollade på några Tohatsu 20 manualer som jag hittade på nätet och enligt dem så ska motorn ligga med barbord/styrkulten nedåt, vilket är tvärtom mot min Honda som ska transporteras med styrbord sida nedåt. Men jag kan så klart inte garantera att alla årsmodeller av Tohatsu 20 ska transporteras på samma sätt.
  9. I larmsammanhang så brukar NC stå för Normally Closed. Normalt så är kontakten sluten och öppnar kontakten så går larmet. Och det känns logiskt att ha NC på ett sabotagelarm, klipper du av ledningarna så går larmet. Motsatsen till NC är NO, Normally Open. Det innebär att kontakten normalt är öppen och sluter man kontakten så går larmet. Som tryckknappen till en ringklocka.
  10. Tamper är sabotage skydd. I det här sammanhanget tror jag att det är en lite micro switch som bryter ifall man öppnar locket på sensorn eller ifall man lossar sensorn från underlaget som den är fastsatt på.
  11. I det här dokumentet finns det en hel del matnyttigt. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=18&ved=2ahUKEwjUh_rXgrflAhWGfZoKHUJRDTEQFjARegQIBRAC&url=https%3A%2F%2Fwww.gbnautico.it%2Fgommoni-package-yamaha%2Fitem%2Fdownload%2F425_d8015fac69ae82d81df2129fce9726b6.html&usg=AOvVaw2Wo7OkgkNzWJws9X5SkXvm Hela kapitel 5 handlar om analoga mätare och sidan 5-36 visar vad färgerna betyder. Men jag är inte säker på ifall dina mätare är analoga eller digitala och ifall dem är digitala så är det nog inte helt enkelt att få till det.
  12. En klump? Vilken sorts salt använder du? Använder du verkligen kalciumklorid eller använder du natriumklorid istället? Jag själv har en torrboll hemma, kalciumklorid, hink och durkslag, och den använder jag för att hålla nere fuktigheten i bilen. Om jag märker att det bildas imma på bilens rutor så ställer jag in hinken i bilen över natten och resten av tiden så står hinken i garaget och torkar luften där. Jag brukar få fylla på durkslaget en par tre gånger om året och kalciumkloriden bildar inte någon klump. Istället sönderfaller den till vatten med en lite kladdig, oljig konsistens.
  13. Här kan ni läsa vad Ulstein anser är fördelen med inverterad stäv på sina offshore fartyg. https://ulstein.com/innovations/x-bow Jag kan köpa att det kan finnas fördelar med inverterad stäv på stora skepp, men när det gäller fritidsbåtar så känns det mest som en design grej.
  14. I ryggläge dessutom. Här testar dem Thunder Child 1 med 180 graders slagsida.
  15. Har man börjat med inverterad stäv på fritidsbåtar, varför det? Det finns fördelar med inverterad stäv och många offshore fartyg har ”X-bow”. Den längre vattenlinjen medför en högre deplacementsfart och ger lägre vattenmotstånd. Dessutom upplever många att fartygen går bättre i hård sjö med inverterad stäv. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7f/Well_intervention_vessel_Sarah.JPG/1920px-Well_intervention_vessel_Sarah.JPG Men det är en enorm skillnad på en havsgående bogserbåt ute bland oljeplattformarna i Nordsjön och på en vanlig fritidsbåt i skyddade vatten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy